ویرگول
ورودثبت نام
Hossain Ahmadloo
Hossain Ahmadloo
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

حافظه و دیزاین (قسمت اول)

چند وقتی بود که دوست داشتم در مورد تاثیرات حافظه و دیزاین کمی بنویسم و بلاخره تصمیمم رو عملی کردم و شروع به نوشتن کردم. احتمال اینکه این بخش بصورت سلسله مراتب نوشته بشه هست و اینکه قسمت های مختلفی از صحبت هام برای بعضی از دوستان تکراری باشه زیاد هست پس به من خورده نگیرید اگر از بدیهی ترین چیز ها حرف میزنم.ولی مطمئنا از الزامات بحث ما هستند چون نکته هایی که در ادامه این سلسله مقاله خواهم گفت بشدت لوپ بک دارند و تا به عقب برگردیم و از مفاهیم پایه استفاده کنیم.


تعریف حافظه

ما انسان ها اصولا همه دنیای خود را بر مبنای دانش و منظق خود میبینیم و میسازیم.سیستم های رایانه ای و دیجیتال نیز بر همین اصول ساخته می شوند.در سیستم رایانه ای ما بخش های مختلفی از حافظه تعریف می کنیم.حافظه های هارد (HDD)،رام(ROM)،رم(RAM)،بافر(buffer)،و حتی کش(cache).

هر کدام از این حافظه ها در جای خود به سیستم کمک می کنند تا اطلاعات را نگه داری،پردازش و از انها درست استفاده کند.الگریتم های متفاوتی برای استفاده از داده ها و اطلاعات از این حافظه ها وجود دارد که بسیاری از انها با منطق مغزی و ذهنی ما شباهت های زیادی دارند.اینکه ما برای اینکه سرعت حاظه خود را بالا ببریم اطلاعاتی را از قبل اماده میکنیم و در حافظه کوتاه مدت خود نگه میداریم یا برعکس انرا به حافظه بلند مدت خود منتقل میکنیم نیز از همین فرایند ها سر چشمه میگیرد.

انواع حافظه در انسان

  • حافظه کوتاه مدت(Short time memory)
  • حافظه بلند مدت(long time memory)
  • حافظه حسی(sensitive memory)


به احتمال زیاد تعریف این نوع حافظه را بسیار شنیده اید و من فقط برای تاکید بیشتر تعریف مختصری از آن را نقل میکنم :

حافظه کوتاه مدت(Short time memory)

"ترکیبی از داده های که در لحظه به مغز انسان ورود میکند در این حافظه پذیرش می شود و در نهایت بعد از فرایند هایی به حافظه بلند مدت ممنتقل شده یا کلا از آن پاک خواهد شد".
حافظه کوتاه مدت ظرفیت های محدودی دارند که خب در این بحث من به یک مورد بسیار شایع اشاره میکنم.حافظه کوتاه مدت ظرفیتی حدود -+7 دارند.که البته این عدد اصلا مطلق نیست.ادمها در شرایط مختلف عملکرد حافظه ای مختلفی دارند.

حافظه بلند مدت(long time memory)

"در این نوع حافظه،مقادیر زیادی از اطلاعات و داده را برای مدت زمان طولانمی تر ذخیره می شود.بطور بالقوه تا اخر عمر انسان نیز در آن باقی می ماند".


حافظه حسی(sensitive memory)

این نوع حافظه بطور واقعی در انسان وجود ندارد،اما بخاطر قدرت های حسی انسان بر حافظه من به اون حافظه حسی میگم (البته فقط من نمیگم)..

https://www.aclweb.org/anthology/P18-1088/

نکته مهم در مورد این حافظه این است که بسدت حافظه های بلند متد و کوتاه مدت را تحت تاثیر قرار داده و آنها درگیر میکنند.به شخصه این نوع حافظه را قدرتمند تر میدانم که در ادامه متوجه می شویم که چرا ... .


ساز و کار حافظه انسان

فرایند ورود اطلاعات به حافظه در بخش بعدی بیشتر در مورد
فرایند ورود اطلاعات به حافظه در بخش بعدی بیشتر در مورد

در قسمت بعد بیشتر توضیح میدم که قوانین اسای حافظه چی هست و به چه کاری میاد.

حافظه و دیزاینطراحی رابط کاربریطراحی تجربه کاربریطراحی احساسیحافظه درونی و بیرونی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید