ویرگول
ورودثبت نام
Hossein Mortazavi
Hossein Mortazavi
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

زندگی با مصائب و مشکلاتش


اول از همه اینو بگم که در پستهای قبلی (کگل چیست 1 و 2 و زندگی با آمار و پوکر و زندگی با دیتا و تحلیلش) که خوندین مطالب بر اساس تجربه و منابعی که مطالعه کردم و میکنم هستن و سعیم بر اینکه تجربیاتم رو در قالب مطالب گاه طنز و گاه خشن منتقل کنم و نهایتا هدف هم سطح دونستن با خوانندس


از خیلی وقته که امین کاکاوند و مطالب بخش مدل ذهنی رو دنبال میکنم طی یه ایمیلی که باهاش داشتم پادکست The Knowledge Project رو بهم معرفی کرد و از اون طریق با Naval Ravikant (کوفاندر AngelList) آشنا شدم و کلا بحث مدلهای فکری از اونجا نشات گرفت تا رسید به کتاب The Great Mental Models که قراره 4 جلد باشه ولی تا الان ظاهرا دو جلدش اومده بیرون و خودتون دیگه میدونن چجوری بگیرن اگه نمیدونن دیگه واویلا!
بگذریم کتاب مدلهای فکری که تو سایت بالا گفتم مطالب جالبی داره و رویکرد فکری آدمهای بزرگی مثل چارلی مانگر(تو سایت امین یه مطلب راجبش هست)، وارن بافت، ادیسون و .... رو بحث میکنه

یه بخشی از جلد اول کتاب رو واقعا حیفم اومد راجبش مطلب ننویسم بحثی که میکنه حول و حوش عکس زیره

عکس رو با گوشی از رو تبلت گرفتم و یه ادم تنبل هم اپلودش کرده دیگه سر کیفیتش غر نزنید همینی که هست دی:)
عکس رو با گوشی از رو تبلت گرفتم و یه ادم تنبل هم اپلودش کرده دیگه سر کیفیتش غر نزنید همینی که هست دی:)

اگه تعجب میکنید که ربط این عکس به عنوان متن چیه بهتره مثل همیشه صبر کنین!

این دو تا نره غول که تو عکس میبنید الهه یونانی هستن برا خودشون اون یکی بالا اسمش Antaeus هستش و پایینی هم جناب Heracles. اولی که معرفی کردم خدای دریا،زمین و الی آخر هستش! دومی هم بعهده خواننده که سرچ کنه! Antaeus عادت داشته که با ملت کشتی میگرفته و هر کی رو که زمین میزده جمجمه سرش رو برای معبد باباش استفاده میکرده(خب افسانس دیگه کنتور نداره دیگه تخیلاتشون!) اینقدم خر زور بوده که همه رو شکست میداده تا اینکه نوبت به Heracles رسیده. Heracles نمیتونسته با تکنیکهای معمولی کشتی شکستش بده پس میاد بقول معروف پاشنه آشیل جناب Antaeus رو پیدا میکنه و اونم این بوده که چون Antaeus خدای زمین بوده قدرتش رو از زمین میگرفته و وقتی Heracles اونو از زمین(طبق عکس) جدا میکنه تونسته شکستش بده و ملت رو از شرش خلاص کنه!

تا اینجا که افسانه بود و طنز، ولی جای تلخ داستان اینکه متاسفانه واقعیته و هر روز داره اتفاق میفته. بیشتر اوقات نسبت به مشکلات زندگی مون سطحی برخورد میکنیم و سعی نمیکنیم ریشه مشکلات رو پیدا کنیم و اونو از ریشش جدا کنیم که دیگه اذیتمون نکنن.

دانشجویی که نمیتونه رو درسی که دوست نداره تمرکز کنه فک میکنه خنگه ولی فک نمیکنه شاید این رشته مناسب توانایی هاش نیس. زن و شوهری که مشکل ارتباطی دارن ولی میخان با یه رستوران و یه قربون صدقه رفتن حلش کنن کشوری که از درون پوسیدس اما فک میکنه بیرون مشکل داره و با دنیا سرجنگ داره و میخاد همه دنیارو اصلاح کنه بجز خودش و ... یه لیست بی انتها رو در نظر بگیرید دیگه

یه مثال هم از خودم بگم که همگام بشیم : مدتی پیش درگیر مشکلات گوارشی بودم و معدم رو اذیت میکرد یکم فک کردم و بعضی چیزهارو از زندگیم حذف کردم به مدت یه ماه مثلا چون چایی خور خفنی بودم رفتم روزه چایی. فلفل طبیعتا حذف شد و از این دست مواردی که همه توصیه میکنن ولی مشکل هنوز وجود داشت و اینجور کارهای سطحی موثر نبود تا اینکه بعد یه مدت فهمیدم که مشکل لایف استایل هستش و با تغییرات کوچیک تونستم در جهت بهبودی حرکت کنم.

شما چه مشکلاتی بوده که باهاش سطحی برخورد کردین و یا دنبال ریشش هستین؟

زندگیمشکلاتمصائب
دیتاساینتیستی که دوست داره تو عمل کار یاد بگیره نه صرفا کتاب و مقاله هر چند کتاب،مقاله و کورس از منابع مهم یادگیریشه و آخر اینکه کمک میکنه بزینس ها تصمیمات بهتری مبتنی بر داده بگیرن
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید