اگر فکر میکنید ضعف فیلمنامه، بازیهای مصنوعی و غیرحرفهای و یا عدم وجود یک ستاره تراز اول باعث میشوند که فصل سوم سریال «ستایش» با اقبال عمومی روبرو نشود، متاسفانه باید بدانید که سخت در اشتباهید.
سریال این شبهای شبکه سه، سومین فصل از مجموعهای است که سری اول آن در سال 1389 پخش و با استقبال روبرو شد اما فصل دوم آن با دستور عزت الله ضرغامی به دلیل «پایین بودن کیفیت» در 26 قسمت به پایان رسید. حالا فصل سوم این مجموعه از اواخر شهریور امسال شروع شده و آمار، گواه استقبال مخاطبان از این سریال است.
بر اساس آمار مرکز تحقیقات صدا وسیما و بر اساس نظرسنجی انجام شده، 58.4% مردم بیننده فصل سوم سریال «ستایش» هستند. البته در این گزارش اشارهای به تعریف «مردم» نشده است با این حال اگر تنها افراد بین 15 تا 70 سال را در نظر بگیریم، بر اساس توزیع سنی جمعیت 80 میلیونی ایران، سریال ستایش بیش از 40 میلیون نفر بیننده دارد.
اما این حجم بیننده چه نتایجی رقم خواهد زد. شاید فکر کنید در حال حاضر کمتر برنامهی تلویزیونیای روی آنتن میرود که خیابانها را خلوت کند، اما «ستایش» این کار را میکند!
این عکس وضعیت ترافیک تهران را در 30 دقیقه قبل از پخش سریال ستایش نشان میدهد.
و عکس زیر این شرایط را چند دقیقه بعد از شروع سریال به تصویر کشیده است.
البته که اختلاف زمانی طبیعی در این دو تصویر نیز بر وضعیت ترافیک تاثیرگذار است اما برای بررسی وضعیت ترافیک در شرایط یکسان باید تا اتمام این سریال صبر کنیم :)
اما این حجم بیننده و در دسترس بودن همیشگی اینترنت احتمالا نتایج جالبی در دادههای جستجوی مردم در گوگل را به همراه خواهد داشت.
با شروع پخش سریال به یک باره اسامی بازیگران این مجموعه تلویزیونی توسط مردم مورد جستجو قرار گرفته است. نرگس محمدی بازیگری است که پیش از این سریال نیز با سریالی دیگر در شبکهی دو هر شب بر روی آنتن میرفته اما مخاطبان ستایش آنقدر بیشتر بودهاند که قلّه تعداد دفعات سرچ نام این بازیگر با شروع سریال ستایش رقم بخورد. نکته جالب اختلاف زمانی در شروع روند جستجوی بازیگران مختلف است اما بد نیست بدانید که تصویر اکرم محمدی برای اولین بار در قسمتهای 10ام به بعد سریال به نمایش در آمد.
اما برای آنکه بدانید این حجم جستجو چه معنایی دارد نگاهی به نمودار زیر بیندازید.
جواد عزتی در حال حاضر پولسازترین بازیگر سینمای ایران است و نامش تضمینکننده فروش چند میلیاردی هر فیلمی است و جالب است بدانید که در حال حاضر با پرفروشترین فیلم این روزها یعنی «ماجرای نیمروز؛ ردّ خون» بر پرده سینما نقشآفرینی میکند اما اینها باعث نمیشود که داریوش ارجمند قافیه را به وی ببازد و حجم جستجوی بسیار بالاتری را به خود اختصاص داده است.
اما جالبتر اینکه داریوش ارجمند برای پیروزی در نبرد حجم سرچ نیازی به نام اصلی خود ندارد او حتی با نام کاراکتر خود در سریال یعنی «حشمت فردوس» نیز جواد عزتی را به زیر میکشد.
اما اگر فکر میکنید ماجرا به بازیگران سریال ختم میشود باز هم باید به اشتباه خود اعتراف کنید. شما برای اینکه به عنوان یک خواننده در معرض توجه مخاطبان قرار بگیرید نه نیازی به یک ترانه قوی دارید و نه نیاز به یک آهنگسازی قوی و یا تنظیم خلاقانه. کافیست خواننده تیتراژ پایانی یک سریال پرمخاطب باشید. «شهاب مظفری» خوانندهای است که شهرت این روزهایش را وامدار پخش سریال ستایش است. موزیکی که اغراق نیست اگر ترانهاش را ضعیفترین ترانهی سالهای اخیر بدانیم (نگارنده اندک علاقهای به شعر و ترانه دارد:)) اما در اندک مدت انتشار، در سایت رادیو جوان از تعداد 3.8 میلیون بار شنیده شدن عبور کرده است. بد نیست مقایسهای داشته باشیم با یکی از آثار قدیمیتر احسان خواجه امیری با ترانهی روزبه بمانی.
شاید فکر کنید انتشار آلبوم اخیر علی عظیمی و بازخوردهای مثبت آن در توییتر و یا خواندن آهنگ فیلم «شاهکش» توسط حمید صفت آنها را در لیست پرجستجوترین خوانندهها قرار داد باشد اما جالب اینکه مجموع جستجوی نام این دو حتی به حجم سرچ نام «شهاب مظفری» نزدیک هم نشده است.
شما هم فکر میکنید افول مخاطبان صدا و سیما مدتهاست که شروع شده و سایر رسانهها نظیر VODها جایگاه بالاتری در نزد مخاطبان پیدا کردهاند. پس نمودار زیر را نگاه کنید.
معروفترین سریالهای این سالها را میتوان در نامهای نمودار بالا دید. سریال «هیولا» در ماههای اخیر با حجم زیاد تبلیغات آنلاین و محیطی و با سازندگی نامهای آشنایی نظیر «مهران مدیری» و «پیمان قاسمخانی» با اقبال خوبی روبرو شد اما این اقبال با سریال «ستایش» قابل قیاس است؟ پاسخ قطعاً منفی است. جالبتر اینکه با توجه به انتشار و پخش سریال «هیولا» در فضای آنلاین احتمال جستجوی نام چنین سریالهایی بسیار بالاتر از یک سریال تلویزیونی است. (نتیجه جانبی: سریالهای درام با تم عاشقانه همچنان مخاطبان بیشتری را جذب میکنند.)
پس به جرات میتوان گفت که تلویزیون همچنان رسانهی انتخابی شمارهی یک برای مردم این سرزمین است و تا نفوذ و جذب حداکثری مخاطبان توسط سایر رسانهها مسیر طولانی در پیش است.
آلمان در زمان آغاز جنگ جهانی دوم چیزی در حدود 90 میلیون نفر جمعیت داشت. سازمان تبلیغات رایش سوم را میتوان بزرگترین جریان تبلیغاتی سیاسی و نظامی تاریخ دانست. مقامات وزارت تبلیغات گوبلز با تولید رادیوی ارزان قیمت توانست تا سال 1935 تعداد رادیوها را در آلمان به عدد 1.5 میلیون دستگاه برساند.
با این اوصاف احتمالا سخنرانیهای پرشور و حرارت هیتلر برای تهییج مردم تعداد شنوندگان مستقیمی کمتر از 30 میلیون نفر داشته است حالا اما این شبها دیالوگهای حشمت فردوس در لحظه و با کیفیت تصویر HD به تعداد نفراتی در حدود 40 میلیون نفر میرسد. پس بعید نیست اگر اینگونه نتیجهگیری کنیم که تکیه کلام «اُفتاد؟» حشمت فردوس افراد بیشتری را نسبت به شعار «یک ملت، یک رایش، یک پیشوا» سر کیف آورد!
منابع: گوگل ترندز، گوگل مپ، رادیو جوان.