ویرگول
ورودثبت نام
حسین طالقانی
حسین طالقانی
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

شخصیت پردازی با نورپردازی در عکاسی

سلام به همه همراهان عزیز در ویرگول من!

امروز قصد دارم مثل بقیه پست‌هایی که در ویرگول منتشر کردم، یکی از تجربیات عکاسیم رو با شما به اشتراک بگذارم.

اول از همه پیشنهاد میکنم اگر نمونه عکس‌های استودیویی من رو دوست دارین ببینین، به اینستاگرام آتلیه من سر بزنید:

https://instagram.com/blackbox.ads

مهم ترین پارامتر در عکاسی، نورپردازی هست. این جمله رو شاید بارها شنیده باشین. اما چرا؟!

شاید بگین بله در شاخه پرتره و یا تبلیغاتی این مساله مهم ترینه ولی در عکاسی مستند اصلا دخیل نیست!

این نظر اشتباهه از دیدگاه من؛ چرا که اگر به عکس‌های خیابانی، پرتره مستند، مستند شهری، پرسه‌زنی و ... از زیرشاخه های سبک مستند دقت کنیم، مهم‌ترین ویژگی که متمایز کرده سوژه رو، همین نورپردازی و نقاط تاریک و روشن هست. البته این مساله مربوط به بخش هنری یک عکس هست، بخش فنی اون مربوط به تنظیمات نوردهی هست که اگر درست نباشه اصلا از بیخ و بن، عکس اشتباه و غلطه!

حالا قصد داریم که شخصیت‌پردازی رو به وسیله نورپردازی توی یک سری از عکس‌های پرتره ای که از یک مدل آقا ثبت کردم، براتون توضیح بدم.

اضافه کردن هر عنصری در قاب تصویرتون، به منزله اضافه شدن یک ویژگی به شخصیت یا اثر محسوب میشه. شما اگر بر فرض مثال از عنصر تکراری سیگار در عکس‌هاتون استفاده کنین، معانی مثبتی رو این عنصر نمیتونه القا کنه. شما خشم، درد، پوچی، قدرت رازآلود و از این دست معناها رو میتونید به قابتون با این عنصر اضافه کنین.

اما ابژه ها و بافت و بک‌گراند و هر عنصر بصری دیگری، هیچ ‌کدام تاثیری به اندازه نورپردازی سوژه ندارند. در عکاسی پرتره جنس، رنگ، شدت، جایگاه و زاویه نور، هر کدام می‌توانند اثری متمایز خلق کنند و تاثیر بسزایی در نوع شخصیتی که میخواهید نشان دهید، دارند.

هر قسمتی از صورت سوژه ما، که تاریک یا روشن باشد، می‌تواند معنی خاصی داشته باشد.

به عنوان مثال اگر سوژه روبروی دوربین باشد و نور، نیمه صورت او را پوشانده باشد، حس رمزآلود و پیچیده بودن شخصیت مقابل را در بر دارد.

هر چه نور، قسمت بیشتری از صورت را فرا بگیرد، معانی واضح تری می‌شود از شخصیت سوژه برداشت کرد.

در نوع دیگر نورپردازی به نام سیلوئت یا ضدنور، سوژه ما بعد و حجم خودش رو از دست خواهد داد. اصولا برای نشان دادن چهره در سیلوئت، از زاویه نیمرخ سوژه استفاده می‌کنند‌.

چهار نوع متداول و اصولی نورپردازی در عکاسی پرتره:

  • نورپردازی یک طرفه ( Split lighting )
  • نورپردازی حلقه‌ای ( Loop lighting )
  • نورپردازی رامبراند ( Rembrandt lighting )
  • نورپردازی پروانه‌ای ( Butterfly lighting )

برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنم مقالات موجود در اینترنت و فضای مجازی را مطالعه فرمایید.


عکاسیعکاسی پرترهعکاسی مقدماتیعکس خوبعکس هنری
هنرجو؛ فعال در حوزه عکاسی و ساخت ویدئو
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید