مرتضوی: حاجآقا نورالله نجفی اصفهانی یک سخنرانی در چهلستون اصفهان دارند که به سند ژاپن معروف است. در بخشی از این سند آمده است (نقل به مضمون): ژاپنیها از دمپاییهای چوبیشان استفاده کردند تا صاحب صنعت کفش شدند.
رهبران سیاسی به حضور مردم باور دارند اما با هر ابزاری نمیتوان مردم را همراه کرد.
تأسیس شرکت اسلامیه از هیجانی نشئت میگیرد که در تحریم تنباکو برای مردم ایجاد شد.
نجاتبخش: اقتصاد مقاومتی موضوعی عمومی است که همه باید درگیر آن شویم.
سند اقتصاد مقاومتی، سند فتوت ملت ایران است.
مسائل اقتصاد ایران با یک اقتصاد کلاسیک (شامل برنامهریزی و فرمولهای اقتصادی و ...) حل نمیشود. اقتصاد ما نیاز به فتوت و ایثار دارد.
در اقتصاد مقاومتی با یک مفهوم فرهنگی تاریخی روبهرو هستیم.
صادقیان: اقتصاد مردمی چه معنایی دارد؟
فتوت در انسانها آشکار میشود. در دعای ابوحمزۀ ثمالی داریم: «وَ اَظْهِرْ مُرُوّتی»
امروز امکانهای جدیدی روبهروی اهل مروت باز شده است.
نجاتبخش: میخواهیم فتوت را معنا کنیم.
اقتصاد مقاومتی پیمانی دوباره است که ابعاد آن حکومتی است.
امروز برای ارزش پول ملی چه میتوانیم بکنیم؟
متقی: بهدنبال شخصیت (کاراکتر) فتی هستیم، نه چهرههای جوانمرد.
نجاتبخش: اقتصاد مقاومتی برای کمککردن و دستگیری مردم فقیر نیست بلکه برای شناخت گلوگاههایی است که امروز در اقتصاد وجود دارد.
فتوت با «احیا» و «توحید» ارتباط و تناسب دارد.
مرتضوی: مثالهای تاریخی مهم نیستند اما حوالتهای تاریخی باید پیگیری شود.
نجاتبخش: باید در شرایطی قرار بگیریم که در بطن تاریخ گذشته حاضر شویم.
دفاع مقدس راه انسانشدن و نجات کشور است.
فتوت مسئلهای اقتصادی نیست بلکه موضوعی سلوکی و دیندارانه است.▲