خب سلام سلام
از اونجای که توی دانشگاه ما برای درس مبانی کامپیوتر و برنامه نویسی زبان c++ تدریس میشه من تصمیم گرفتم جزوه خودم رو اینجا بنویسم تا بقیه هم بتونن استفاده کنن .
هدف من از این کار بیشتر اینکه تا فرهنگ نرم افزار آزاد و حذف ایده انحصار طلبی هست تا همه بتونن به هم کمک کنن و یک جامعه سالم بدون رقابت های بچه گانه داشته باشیم و از طرفی هم این مشکل پیش نیاد که اخر ترم در به در دنبال جزوه بگردید :)
لطفا در بهتر شدن این جذوه کمک کنید تا برای افراد بعدی که در آینده بهش نیاز دارن کارآمد تر بشه
کامنت گذاری در C++ :
کامنت گذاری در برنامه نویسی برای این است که ما یک یادشت یا بخشی از کد که نمیخوایم کامپایل شود رو کامنت کنیم .
در زبان سی پلاس پلاس ما از طریق // دابل اسلش یا /* */ اسلش ستاره و ستاره اسلش میتوانیم کامنت بزاریم
دابل اسلش تنها یک خط را کامنت میکند اما /* */ هر چیزی که بین اسلش ستاره و ستاره اسلش باشه رو کامنت میکنه (بیشتر برای کامنت کردن چند خط با هم ی یک قسمت از وسط کد استفاده میشه )
نکته حواستون باشه حتما در هنگام کامنت کردن با اسلش ستاره و ستاره اسلش ستاره اسلش اخر رو بزارید
برای تعریف متغیر در زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس ابتدا باید نوع داده آن را مشخص کنید
مثال یک :
int x ;
در مثال یک نوع متغیر اینتیجر (عدد صحیح ) هست و اسم آن x هست به متغیر مقداری داده نشده است
مثال دو :
int x = 25 ;
در مثال دو متغیر ما نوع داده اینتجیر دارد و اسم آن x هست و مقدار آن ۲۵ هست
در تعریف اسم متغیر نباید از کلمات رزرو شده استفاده کرد
مثال سه :
float int =3.3;
همون طور که در مثال سه میبنید ما یک متغیر از نوع فلوت تعریف کردیم اما اسم آن را ( int ) گذاشتیم برنامه به این اسم ایراد میگرد
نکته : برای تعریف اسم متغیر ها تنها مجاز به انتخاب ۳۱ کاراکتر هستیم چ
مثال چهار :
int x ; x = 21;
در مثال چهار ما یک متغیر از نوع انیتجر تعریف کردیم به نام x و بعد به اون مقدار ۲۱ رو انتصاب دادیم
مثال پنج :
int x,y ; x = 22; y = 5;
در مثال پنج ما دو متغیر x و y رو تعریف کردیم و بعد به متغیر x مقدار ۲۲ رو انتصاب دادیم و بعد به متغیر y مقدار ۵ رو انتصاب دادیم
متغیر ثابت متغیری هسا که مقدار اون از اول برنامه تا اخر برنامه ثابت باقی خواهند ماند . مثلا ما نیاز داشته باشیم عدد پی رو داشته باشیم در یک برنامه محاسباتی خب میدانیم که مقدار عدد پی ثابت هست پس از متغیر ثابت استفاده میکنیم
مثال شیوره استفاده :
const int x = 46 ;
برای استفاده از این متغیر ثابت در ابتدای آن فقط مینویسیم const و تا اخر برنامه مقدار ان ثابت باقی خواهند ماند در مثال بالا ما یک متغیر ثابت از نوع اینتیجر داریم با نام x و مقدار ثابت ۴۶ این مقدار تا اخر برنامه تعقیر نخواهد کرد
خب بهتره یک برنامه ساده بنویسیم و کد های استفاده شده رو مورد برسی قرار بدیم
#include <iostream> using namesp std ; int main() { cout << "hello world" return 0; }
خب در خط اول ما کتابخانه iostream رو وارد برنامه کردیم نکته ای که وجود داره اینکه شیوه وارد کردن کتابخانه بسته به ورژن کامپایلر شما متفاوت هست برای بعضی از نسخه ها نیاز هست از " " دابل کوتیشن استفاده کنید یا در بعضی دیگر باید اخرش h. بزنید .
در خط بعد ما کتابخانه رو فراخانی کردیم . در خط های بعدی تابع اصلی برنامه رو نوشتیم و با دستور cout جمله (hello world ) چاپ کردیم و در اخر return 0 .
حواستون به سمیکالن باشه بیشتر خطا های که پیش میاد به خاطر همین هست :/
تقدم عملیات اول با ( ) پرانتز هست و بعد با ++ -- و بعد با * / ٪ و بعد با + - در صورتی عملگر های با تقدم یکسان داشته باشیم عملگری که به سمت چپ نزدیک تر است حق تقدم دارد
(and)
&&
(or)
||
راهنمایی : این علامت اسمش پایپ(خط لوله , خط عمودی) هست و معمولا بالای کلید Enter هست که باید با کلید shift زده شود
(not)
!
cout << '\b' ;
cout << '\r' ;
cout << '\n' ;
cout << endl ;
cout << '\a' ;
cout << '\t' ;
cout << '\\' ;
cout << '\:' ;
cout << '\?' ;
نحوه نوشتن حلقه for :
for ( init; condition; increment ) { statement(s); }
مثال اول :
برنامه ای بنوسید که ۱۰ بار در خروجی چاپ کند "hello worlds"
#include <iostream> using namespace std; int main() { int i; for (i=1 ; i<= 10; i++){ cout << "hello worlds" << endl; } return 0 ; }
اگر میخواید از این کار حمایت کنید در بهتر شدنش و انتشارش کمک کنید یا اگر یک روز من رو دیدین برام یدونه قهوه بخرید :)
این جزوه کامل نیست من سعی میکنم زود به زود بروزرسانیش کنم ولی اگر جایش مشکل داشت حتما بهم بگید