ویرگول
ورودثبت نام
ایلیا ابوالفضلی
ایلیا ابوالفضلی
خواندن ۶ دقیقه·۲ سال پیش

نقد و بررسی رزیدنت ایول ۳ : نمسیس ‌. شیطانی از همیشه نزدیک تر

رزیدنت ایول ۲ ، بازی ای که جهان ویدئو گیم را در زمان خودش تکان داد . با مکانیزم هایی نظیر اینونتوری محدود . مهمات کم و معماهای چالش برانگیز. ادامه دادن میراث این بازی سخت به نظر می رسید ولی کپکام و استودیو شماره ۳ در این کار موفق شدند .

داستان توسعه این بازی به اندازه خود بازی سرگرم کننده و جذاب است .

پس از اتمام تولید نسخه دوم تیم تولید به چند قسمت تقسیم شد ، تیم شماره ۴ کپ کام که تولید نسخه کد ورنیکا را بر عهده داشت و تیم استودیو شماره ۳ که تولید این نسخه را بر عهده داشت . این بازی در اصل یک نسخه فرعی بود و نسخه سوم اصلی توسط تیم شماره ۴ برای سگا دریمکست در حال توسعه بود که بعد ها به RESIDENT EVIL : CODE VERONICA تبدیل شد . داستان این بازی در ابتدا درباره HUNK از نسخه پیشین بود که باید در یک کشتی تفریحی نمونه G-VIRUS رو پیدا می کرد ؛ این نسخه برای پلی استیشن ۲ در حال توسعه بود ولی به دلیل فاصله زمانی طولانی تا عرضه پلی استیشن ۲ این بازی لغو شد . کپکام در نظر داشت تا نسخه های عرضه شده برای پلی استیشن پرچمدار این سری باشند ، پس به همین دلیل نسخه نمسیس به نسخه سوم و کد ورنیکا به نسخه ای فرعی تبدیل گشت . آن روزها به دلیل بالا بودن تب راکون سیتی و حال و هوای نسخه دوم کپکام تصمیم گرفت داستان این بازی نیز درباره شهر راکون سیتی و طغیان زامبی ها در آن شهر باشد . این بازی به دلیل ساختار زمانی که بین نسخه های اول و دوم بود در مراحل تولید به biohazard 1.9 معروف بود . رزیدنت ایول۳ : نمسیس توسط تیم شماره سه که اکثر افراد آن تازه کار و بی تجربه تشکیل می دادند ساخته شد . سرانجام این بازی در سپتامبر ۱۹۹۹ برای پلی استیشن به بازار عرضه شد .

همان طور که در بالاتر اشاره کردیم داستان این بازی همزمان با نسخه دوم جریان دارد . بازی ۲۴ ساعت قبل از نسخه دوم شروع و ۲۴ ساعت پس از اتمام نسخه دوم به پایان می رسد . شخصیت اصلی این بازی جیل ولنتاین از نسخه اول است که سعی دارد از شهر پر از زامبی راکون سیتی فرار کند . پس با این حساب تم اصلی بازی چه گرافیکی و بصری و چه داستانی با نسخه دوم شباهت های بسیاری دارد ؛ ولی این به این معنی نیست که این بازی کپی پیست سطحی ای از نسخه دوم است ، خیر ! اصلا اینگونه نیست . این بازی عناصری تازه را به مجموعه اضافه کرد که مهم ترین آنان نمسیس است . نمسیس هماورد اصلی بازی است .

نمسیس یک تایرنت ساخته شده توسط بخش اروپایی شرکت آمبرلا است که در شلم شوربای همه گیری ویروس تی در راکون سیتی برای تست و بررسی و همچنین از بین بردن اعضای تیم استارز که شاهدان آزمایشات آمبرلا در عمارت اسپنسر بودند به آن شهر فرستاده شد . نمسیس با الهم از ربات T1000 ار فیلم ترمیناتور ۲ : روز قضاوت ساخته شده . نمسیس در طول بازی مدام شما را تعقیب می کند و با موشک انداز به شما شلیک می کند . فرار کردن از دست نمسیس در کوچه پس کوچه های راکون سیتی حسی مملو از ترس و هیجان به مخاطب می دهد . هیجان و ترسی که باعث شد نمسیس به یکی از نمادین ترین شخصیت های مجموعه ، ژانر وحشت و بقا و حتی بازی های ویدیویی تبدیل شود. تاثیر نمسیس آنچنان زیاد بود که در بازی های بعدی مجموعه با الهام از سیستم تعقیب شدن شما توسط نمسیس . شخصیت های دیگری را بسازند یا باز آفرینی کنند ، مانند آنچه در بازسازی رزیدنت ایول ۲ دیدیم که در آن نقش T 00 یا مستر ایکس بسیاز پررنگ تر از نسخه اصلی شده بود .

این بازی بر خلاف نسخه های قبلی مجموعه که در محیط هایی بسته و ساختمان ها روایت می شدند اغلب اوقات در محیط هایی باز مانند خیابان ها و یا راکون پارک روایت می شود . این محیط باعث شدند پس زمینه های از پیش رندر شده بازی جزئیات بصری بیشتری به خود بگیرند و چشم نواز تر شوند .

در مبحث گیم پلی این بازی نسبت به نسخه های پیشین و حتی کد ورنیکا که بعد از این نسخه عرضه شد پیشرفت های چشم گیری دارد . یکی از این پیشرفت ها قابلیت جا خالی دادن از دشمنان است که کمی کنترل تانک مانند و تا حدودی آزار دهنده بازی را قابل تحمل تر می کند . یکی دیگر از این تغییرات راه رفتن آزادانه در پله ها است . در های بازی قبلی و همین طور کد ورنیکا شما با فشار دادن یک دکمه از پله ها بالا می رفتید ، نه توقفی در کار بود نا بازگشتی . باید به بالای پله ها می رسیدید تا بتوانید دوباره با فشردن دکمه برگردید . کنترل این بازی هنوز آزار دهنده است . کنترلی سفت و ضمخت که کار کردن با آن مستلزم مهارت بسیاری می شود . این کنترل به همراه دوربین ثابت بازی توانایی هدف گیری آزادانه و دقیق را از شما می گیرد . نمی توانید به سر یا پا شلیک کنید فقط تفنگ را به سمت هدف بگیرید و شلیک کنید . فقط همین !

همانند نسخه قبل این نسخه نیز مستلزم بازگشت چندین باره به یک مکان و حل کردن معما است . حتی در این نسخه این مکانیزم بیشتر هم شده است .

یکی دیگر از مکانیزم های این بازی که جلوی راحت شدن و تکراری شدن را می گیرد مکانیزم عوض کردن رمز ها و مکان دشمنان است . شما نمی توانید مثل بازی قبلی یک رمز را حفظ کنید و بدون یافتن برگه ای که رمز را در آن نوشته اند راحت معما را حل کنید . یا با خود بگویید اینجا ۵ زامبی است ، من یادم است . باید بگویم متاسفم ، بازی دست شما را خوانده است !

با توجه به رویه ای که این سری از نسخه اول تا ششم طی کرد و با توجه به دیده ها می توان گفت این بازی نسبت به نسخه دوم اکشن بیشتری دارد که این مورد مساوی است با تنوع اسلحه بیشتر و مهمات بیشتر به طور که در حالت آسان این بازی مقدار مهمات دوبرابر آن چیزی است که در نسخه دوم بود !

《 هشدار ! در این قسمت داستان بازی لو می رود 》

همان طور که گفتم داستان این بازی ۲۴ ساعت قبل از نسخه دوم شروع و ۲۴ ساعت پس از اتمام وقایع نسخه دوم و با نابودی راکون سیتی به دست دولت اتمام می یابد . شخصیت های این بازی هر کدام جذابیت خودشان را دارند از خود جیل گرفته تا کارلوس و میخائیل و حتی نمسیس ! روایت شخصیت ها با یکدیگر خوب و راضی کننده است و همین طور شخصیت پردازی ها . ولی با این حال بازی در ربط دادن مکانی به مکان دیگر صعیف تر از نسخه دوم عمل می کند . چرا باید کنار یک پارک یک کارخانه متروکه باشد و بین این دو که در حومه شهر هستند یک دره عمیق قرار گرفته باشد ؟

《 پایان اسپویل 》


موسیقی و صداگذاری بازی هم در حد نسخه دوم است نه کمتر نه بیشتر . با جمع کردن تمامی این گفته ها رزیدنت ایول ۳ : نمسیس عصری خوب ، جذاب و سرگرم کننده است که چیزی بیشتر از یک بازی معمولی در درون خود دارد .


پیشنهاد میشه : اگر به بازی های وحشت و بقا علاقه دارید و با کنترل های سخت مشکلی ندارید این بازی را تجربه کنید

پیشنهاد نمی شه : اگر از بازی های ترسناک خوشتان نمی آید و با کنترل های سخت راحت نیستید ترجیحا این بازی رو تجربه نکنید .


نمره : ۹۴ / ۱۰۰

پلی استیشنرزیدنت ایول
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید