ویرگول
ورودثبت نام
Zahra
Zahra
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

کتاب درسی دبیرستان که بارها ارزش خواندن دارد

توی ده سال تحصیل در مدرسه آدم کلی کتاب مختلف می‌خونه. من خودم خیلی درس خون بودم و به رشتمم علاقه داشتم واسه همینم هنوز که هنوزه یه سری درس‌ها رو یادمه.

ولی با وجود اینکه دبیرستان و درس خوندن برای من تجربه لذت بخشی بود فقط یه کتاب هست که حس میکنم برای هر انسانی صرف نظر از آینده شغلیش مفیده و اون کتاب سواد رسانه‌ایه.


این کتاب به شدت منفور بود و هیچکس حتی معلمش ازش دل خوشی نداشت. کلا متن کتاب سنگین و سخت بود و بعضی معلما هم ازش امتحانای به درد نخوری میگرفتن که پاس کردنش یه تلاش زیادی لازم داشت.

منم تو اون سن خیلی ازش خوشم نمیومد اما تمریناش و جوری که در مورد ترفندهای مختلف بازاریابی و تبلیغ توضیح داده بود رو دوست داشتم و خوبم یاد گرفتم اون قسمت رو.

حالا چرا می‌گم مفیده؟ چون هر آدمی با هر سن و سواد و موقعیت اقتصادی و فرهنگی و جغرافیایی ازش استفاده می‌کنه.

هر وقت آدم از خونه میره بیرون کلی آگهی تبلیغاتی و بیلبورد و علامتای "تخفیف 50%" میبینه. توی سواد رسانه‌ای آدم هدف تبلیغ کننده و نحوه اقناعش رو یاد می‌گرفت. این مهارتیه که اگه یادش بگیریم می‌تونیم از خریدهای بی‌دلیل و بدون هدف که فقط تحت تاثیر تبلیغاتن راحت بشیم.

این مهارت خیلی مهم و کاربردیه مخصوصا الان که هرکسی یه چیزی برای فروختن داره و اگه آگاه نباشیم ممکنه پولمون رو از دست بدیم. سواد رسانه‌ای کمک میکنه از این مشکل راحت شیم.

یه چیز خیلی خیلی خیلی مهم‌تر در مورد دانش سواد رسانه توانایی درک درست و واقعی محتواهای توی اینترنته.

هر چیزی که توی دنیای مجازی یا اینترنت و اینور و اونور وجود داره یه هدف و قصدی پشتش هست. حتی همین متنی که من نوشتم هم هدف و انگیزه داره.

حالا وظیفه ما به عنوان مخاطب عاقل اینکه بدونیم هدف اون شخص چیه، به نفع ما هست یا نه و اگه نیست اجازه ندیم به هدفش برسه.

کتاب سواد رسانه ای درمورد این موضوع مهم هم توضیح داده.

من خودمم هیچوقت خیلی اهمیت سواد رسانه ای رو درک نکرده بودم تا زمانی که وارد بازار کار شدم.

موقعی که اولین حقوقم رو گرفتم اینجوری فکر میکردم که "وای این خیلی پوله و منم چیزی لازم ندارم و حتما تا آخر ماه میمونه و بعد حقوق دو ماه رو روی هم میذارم و فلان چیز رو میخرم"

و بعد از چهار روز (خجالت آوره ولی دقیقا چهار روز) تمام حقوقم خرج شده بود بدون اینکه یه چیز مفید بخرم.

همه پولام خرج چیزهایی شد که نه لازم بودن و نه حتی مفید و من فقط چون توی اینستا دیده بودمشون یا تخفیف داشتن خریده بودمشون.

اونجا زمانی بود که من به اهمیت و ارزش واقعی و مهم سواد رسانه پی بردم و باز هم یه سری نکات مهم از این کتاب رو خوندم.

البته من یه دلیل دیگه هم برای خوندن همون کتاب مزخرف و سنگین داشتم و اون این بود که در دسترس بود و دیگه لازم نبود برم سرچ کنم تا یه منع خوب پیدا کنم.

و در نهایت اینو میخوام بگم که حتما یه وقتی بذارید و در مورد سواد رسانه ای بخونید چون تا اینجا مفیدترین و کاربردی ترین دانش برای من بوده.

یعنی آدم خیلی چیزهای دیگه هم می‌تونه یاد بگیره مثل زبان‌های مختلف یا ساز زدن و نقاشی کردن اما سواد رسانه ای جدا از سن و موقعیت و علایق برای همه انسان‌های دنیا کاربردیه.

حتما بعدا یه متن در مورد خود سواد رسانه ای و توضیحش مینویسم و به این مقاله لینک میکنم تا از اون هم استفاده کنید.

کلام آخر

این متن در واقع خلاصه ای از تجربیات زندگی کوتاه من بود که امیدوارم برای شما هم مفید باشه و ازش استفاده کنید.

اگر شما هم کتابی خوندید یا دانشی دارید که به نظرتون برای آدمای زیادی مفیده لطفا کامنتش کنید تا منم از تجربیات باارزشتون استفاده کنم.

سواد رسانه ایکتاب درسیآموزشدبیرستانرسانه
یه دختر علاقه مند به نوشتن و خوندن و عاشق گربه. دوست دارم تا زنده ام بیشتر یاد بگیرم و چیزایی که بلدم رو یاد بدم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید