چکیده
جنبش دانش به طور فزاینده به عنوان یک شاخص حیاتی رقابت در نظر گرفته شده است. هدف این مقاله, کاوش در منشاء جنبش دانش از منظر اخلاق اسلامی است. مفاهیم دانش و مدیریت دانش در این مقاله مرور می شود و پیامدهای آن در نظر گرفته می شود. روش اصلی این کار, تفسیر استناد مربوطه از قرآن کریم است. این تفسیر, مفهوم اسلامی دانش را از طریق درک ماهیت آن در واقعیت جامعه دانش برجسته می کند. با توجه به مفهوم اسلامی دانش، قرآن انسان را به خواندن هر دو پدیده های طبیعی و نص (متن) الهی (وحی) دعوت می کند. به طور کلی می توان گفت که مدیریت و طبقه بندی دانش از روشی که جامعه, دانش را مفهوم سازی و درک می کند, بسیار تحت تاثیر قرار می گیرد. در نهایت، مدیریت و طبقه بندی دانش, راهنمای انسان برای روش های بهره برداری از دانش است. بنابراین، هر گونه موفقیت به دست آمده توسط یک فرد, یک خروجی از درک دانش او و رشد دانش در درون خود است. در این وضعیت، انسان ها از شرایط خاص، محدودیت ها و محدودیتهای داخلی و یا خارجی تحت تاثیر قرار می گیرند که در ساخت موفقیت فردی خود به شکل مقادیر مبتنی بر کاربر محور, او را به متقاعد کردن دانش بدن یا استفاده کاربردی از دانش هدایت می کند. به این ترتیب، انتظار می رود این مقاله درک از دانش را گسترش دهد و یک راهنما را برای مسلمانان به منظور مدیریت بهتر دانش با اخلاق اسلامی ارائه دهد.
مقدمه
جهانی شدن با تحولات از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) رقابت را در سراسر جهان تشدید کرده است و در حال تغییر روش اسلامی زندگی است. در نتیجه، تغییرات بیشتر در شیوه های انسان محور دیده می شوند و دانش برای حمایت از نوآوری ها و افزایش بازده مورد بهره برداری قرار می گیرند.
از آنجا که اسلام به مدت طولانی مدیریت دانش را با تبدیل آیات قرآن A1 به قرآن صریح امروزی A1 آغاز نموده است، در مفهوم اسلام به عنوان یک "شیوه ای از تسلیم" به خدا, خالق یک نقطه شروع مفید برای شروع بحث و گفتگو در مورد مفهوم اسلامی دانش و مدیریت دانش است. با توجه به قرآن-A1 و حدیث، رویارویی با چالش ها در ظهور اقتصاد دانش، با درک کافی از دانش "علم" در اصول اساسی اسلامی رفتارها و شیوه ها, بسیار مهم است.
دانش و اسلام
دانش به طور طبیعی یک نظام قدیمی است که به یونانیان باستان بازمیگردد (Kakabadse و همکاران، 2003). پذیرفته شده ترین تعریف دانش, "باور صادق موجه» است (Audi، 1998). در این مفهوم، دانش توسط ذهن (Bhatt، 2001) ساخته می شود. و محصول تامل و تجربه انسان (Roth، 2003) است. این مفهوم بر ایده از دانش در حوزه عامل انسانی تاکید می کند. در قرآن, سوره بقره (30-33) آمده است: "و (به یاد داشته باشید) زمانی که پروردگارت به فرشتگان گفت:" همانا، من می خواهم (انسان) را نسلی پس از نسل دیگر بر روی زمین قرار دهم." آنها گفتند: "شما را بصورت مستقیم در آن قرار خواهیم داد, کسانی که فساد می کنند و خون ها می ریزند، - در حالی که ما شما را با ستایش و تشکر جلال و شکوه می دهیم (شما را بالاتر از همه متعالی قرار می دهیم) و تقدیس می کنیم." او (خدا) گفت:
"آنچه را شما نمی دانید من می دانم." (30) و او به آدم همه اسامی (از همه چیز) را آموخت، سپس او آنها را به فرشتگان نشان داد و گفت: " اگر صادق هستید, اسامی اینها را بگویید." (31)
مدیریت دانش اسلامی
از نظر علمی، KM از سه عنصر تشکیل شده است: بدنه دانش (BK)، روش دانش (MK) و کاربران مبتنی بر دانش (KU). یک نسخه محبوب تر از این سه عنصر: i) اطلاعات، که قطعاتی از حقایق و داده هایی هستند که افراد به آن تبدیل می کنند و به عنوان دانش استفاده می کنند. ب) فرآیندهایی, که با آن مردم ایجاد، ضبط، ذخیره، سازماندهی و توزیع دانش را انجام می دهند و iii) افراد (کارگران)، که دانش را نگه می دارند و آنها را اعمال می کنند. و این سه قسمت در هنگام راه اندازی یک برنامه مدیریت دانش, ضروری در نظر گرفته می شوند.
با این حال، KM اسلامی، یک عنصر اضافی دیگر دارد که منبع دانش (KS) است، زیرا دانش به صورت همزیست با انسان در نظر گرفته می شود. شکل 2 این عناصر و معیارهای عملکردی آنها را نشان می دهد. در این مورد، BK به سادگی مجموعه ای از اصطلاحات و اطلاعات متنی انتزاعی بدون زمینه است، اما با یک زیرفرآیند از شیوه های KM که با فلش های چهار سر نشان داده شده است و هنگامی رخ می دهد که دو یا چند نفر نزدیک به دیگر در حال تبادل دانش حرکت می کنند. بنابراین، وظیفه انسان, جستجو و توسعه آن دانش مطابق با نیازها، فوریت ها و تناسب آنها است.
سیاست های اصلی در مدیریت دانش جمهوری اسلامی
تکنیک های مدیریت دانش را می توان به عنوان ابزاری برای ذخیره، بازیابی، اشاعه و مدیریت اطلاعات مربوط به نیازهای کاربر استفاده نمود. اگر چه این از ایده های غربی گرفته شده است، KM را می توان در اسلام تا زمانی استفاده نمود که با شریعت در تضاد نباشد. به عنوان مثال، Nonaka و Takeuchi (1995) اولین عامل کلیدی موفقیت برای یک سازمان را بررسی نمودند که که به دست آوردن دانش بیشتر، به خصوص در BK و TK است. دومین عامل, توانمندی در تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح است که در آن دانش در فعالیت های مدیریتی, قابل استفاده (UK) و کاربردی (OK) می شود. با این حال، مدیریت دانش سازمان اسلامی باید مبتنی بر چهار سیاست اصلی باشد.
جستجوی رضایت خدا و آل فلاح به عنوان هدف
هدف یک مسلمان در همه موارد, جستجوی رضایت خداست. آل فلاح بدان معنی است که موفقیت به بعد زمانی محدود نمی شود؛ این موفقیت جهان زندگی و آخرت است. هنگامی که مسلمانان و یا افراد توانمند در انجام اعمال خوب در طول زندگیش باشد، او موفق به مدیریت ضربان قلب خود از انجام اعمال بد شده است. بنابراین, پاداش انباشته شده اعمال خوب این است که او وارد بهشت خواهد شد. Allah SWT در Taubeh(72-73) می گوید:
خدا به مؤمنان- مردان و زنان، - باغ هایی را وعده داده است که زیر آن نهرهای روان برای همیشه هستند و قصرهای زیبا در باغ و (EdenParadise). اما بزرگترین سعادت, رضایت خدا است. که موفقیت بزرگی است. (72)
نتیجه گیری
برای نتیجه گیری، مدیریت دانش و طبقه بندی از روش مفهوم سازی و تحقق دانش توسط جامعه تاثیر می پذیرد (Nonaka and Takeuchi ، 1995). در نهایت، مدیریت و دانش طبقه بندی, انسان را در روش های بهره برداری از دانش راهنمایی می کند. بنابراین، هر گونه موفقیت به دست آمده توسط یک فرد, خروجی درک او از دانش و رشد دانش درون خود است (Polanyi، 1966). در این وضعیت، انسان ممکن است از شرایط خاص، و محدودیتهای داخلی و یا خارجی تحت تاثیر قرار گیرد که او را به هر دوی دانش بدن یا استفاده کاربردی از دانش در ساخت موفقیت فردی خود به شکل ارزش های مبتنی بر کاربر محور (Muhamadul، 2011) متقاعد می کند. بنابراین این مقاله در گسترش درک دانش و ارائه یک راهنما برای مسلمانان به منظور مدیریت بهتر دانش با اخلاق اسلامی سعی می کند.
این مقاله در سال 2013 توسط دانشکده فناوری منتشر شده و در سایت ای ترجمه جهت دانلود ارائه شده است. در صورت نیاز به دانلود رایگان اصل مقاله انگلیسی و ترجمه آن می توانید به پست دانلود ترجمه مقاله دانش و مدیریت دانش در سایت ای ترجمه مراجعه نمایید.