ویرگول
ورودثبت نام
آزمون استخدام بخش خصوصی
آزمون استخدام بخش خصوصی
خواندن ۷ دقیقه·۵ سال پیش

خودتان را برای پاسخ دادن به رایج‌ترین سوالات در یک مصاحبه شغلی آماده کنید

در مقاله قبلی در مورد آمادگی‌های کلی مورد نیاز برای حضور در یک مصاحبه شغلی برایتان به تفصیل توضیحاتی دادیم. حالا نوبت پرداختن به جزئیاتی است که شما متقاضیانی که زمستان سال گذشته «آزمون استخدام بخش خصوصی» را پشت سر گذاشته و در حال معرفی به شرکت‌های متقاضی نیرو هستید، باید نسبت به آن آگاهی داشته باشید.

هنگامی که برای انجام یک مصاحبه شغلی حضوری راهی یک شرکت می‌شوید، مجموعه‌ای از سوالات رایج وجود دارد که مدیران و کارشناسان منابع انسانی معمولا این سوالات را از شما خواهند پرسید. در این نوشتار به شما خواهیم گفت که رایج‌ترین سوالات پرسیده شده در یک مصاحبه شغلی و مناسب‌ترین پاسخ برای این سوالات کدام‌هاست.

چگونه به سوالات مصاحبه شغلی پاسخ دهیم؟

لزومی ندارد پاسخ‌های مورد نظر را حفظ کنید، اما باید نسبت به جواب‌های درست آگاهی کافی داشته باشید و رضایت خاطر مصاحبه‌کننده را جلب کنید. مصاحبه شما هنگامی موفقیت‌آمیز خواهد بود که بدانید یک کارفرما از شما انتظار شنیدن چه پاسخ‌هایی را دارد. مرور این سوالات به شما آمادگی بیشتری خواهد داد و این آمادگی باعث افزایش اعتماد به نفس شما در طول مصاحبه خواهد شد. 

10 سوال رایج مصاحبه‌های شغلی و پاسخ‌های مناسب آن

1.در مورد خودت توضیح بده

چیزی که مصاحبه‌شونده دوست دارد بداند: او می‌خواهد مطمئن شود که شما بهترین گزینه برای احراز آن موقعیت شغلی هستید. بنابراین توضیحات خودتان را بدون آن‌که در ارائه اطلاعات شخصی افراط و تفریط کنید ارائه دهید. ابتدا کمی در مورد زندگی‌تان و عادات و علایق شخصی خود بگویید و در مورد انگیزه‌ها و اهداف‌تان در زندگی توضیح دهید. در پاسخ به این سوال حتی می‌توانید کمی نکات بامزه در مورد خودتان تعریف کنید که توجه مصاحبه‌کننده به شخصیت شما جلب شود. اما یادتان باشد بین این بامزگی با لودگی مرز مشخصی هست که رعایت نکردن آن می‌تواند به قیمت نابودی شانس شما در این مصاحبه تمام شود. 

یک نمونه پاسخ مناسب: «تخصص من مهندسی برق است، اما آخر هفته‌ها در یک آموزشگاه خیریه برای دانش‌آموزان کم‌بضاعت، ریاضی و فیزیک کنکور هم تدریس می‌کنم تا احساس بهتری نسبت به دانشم داشته باشم.»

2.چرا باید تو را استخدام کنیم؟

چیزی که مصاحبه‌شونده دوست دارد بداند: آیا شما حقیقتا بهترین گزینه استخدام هستید؟ مدیر منابع انسانی می‌خواهد مطمئن باشد که شما از تمام قابلیت‌ها و کیفیت‌های لازم برای تصدی آن شغل برخوردارید. بنابراین باید به طور کامل برای پرزنت کردن مهارت و تخصصی که دارید آماده باشید. پاسخ شما باید مطمئن، مختصر و مفید و معطوف به اصلی‌ترین ویژگی‌های شغلی شما باشد و ثابت کند که نسبت به سایر گزینه‌های استخدام صلاحیت بیشتری دارید. 

یک نمونه پاسخ مناسب: «شما باید من را استخدام کنید، چون دانش و تجربه من با شرح شغلی این موقعیت مطابقت کامل دارد. من در این زمینه خاص آموزش دیده‌ام، در آزمون استخدامی، شایستگی ‌های شغلی مرتبط را نمره‌ی مناسبی کسب کرده‌ام و تجربه ... ساله دارم.»

3.بزرگ‌ترین نقطه قوت شما چیست؟

چیزی که مصاحبه‌شونده دوست دارد بداند: این یکی از آن سوالاتی است که کارفرماها از کارجو می‌پرسند تا مطمئن شوند طرف برای شغل مورد نظرشان واجد شرایط است. بنابراین به جای گریز زدن به ویژگی‌های شخصیتی نامربوط سعی کنید به مواردی اشاره کنید که به آن شغل و شرایط احراز آن ربط مستقیم داشته باشد. 

یک نمونه پاسخ مناسب: «نظم و وقت‌شناسی من همیشه در تمام جاهایی که کار کرده‌ام زبان‌زد همکارانم بوده است.»

4.بزرگ‌ترین نقطه ضعفت کدام است؟

چیزی که مصاحبه‌شونده دوست دارد بداند: این هم یکی از آن سوالات کلیشه‌ای است که معمولا تمام مصاحبه‌کننده‌ها از شما خواهند پرسید. سعی کنید پاسخ‌تان جهت‌گیری مثبت داشته باشد و روی مواردی تمرکز کنید که قرار است در آینده بهبود پیدا کند. با دادن چنین جوابی کارفرما می‌فهمد که شما نسبت به ضعف‌های خودتان آگاهی دارید و برای برطرف کردن آن‌ها خواهید کوشید.

یک نمونه پاسخ مناسب: «به عنوان یک کارشناس تولید محتوا، احساس کردم در بخش "سئو" ضعف دارم، برای همین در یک دوره آموزشی ثبت‌نام کرده‌ام و امیدوارم این مشکلم برطرف شود.»

5.حقوق پیشنهادی‌ات چقدر است؟

چیزی که مصاحبه‌شونده دوست دارد بداند: در مورد این سوال در مقالات بعدی به طور جداگانه توضیحات کاملی خواهیم داد، اما علی‌الحساب یادتان باشد که این سوال ساده ممکن است به‌راحتی شما را از میدان رقابت با سایر رقبا خارج کند. با کمی تحقیق قبل از مصاحبه سعی کنید حقوق منصفانه‌ای پیشنهاد کنید، چون اغراق کردن و گران جلوه دادن خودتان باعث ایجاد دافعه در کارفرما می‌شود.

یک نمونه پاسخ مناسب: قبل از رفتن به مصاحبه با کسانی که در حیطه شما صاحب تجربه هستند مشورت کنید تا حدود حقوق آن موقعیت شغلی دستتان بیاید.

6.چرا شغل قبلی‌ات را ترک کردی؟

چیزی که مصاحبه‌شونده دوست دارد بداند: می‌خواهد بداند چرا دوست دارید برای شرکت آن‌ها کار کنید. در چنین حالتی که از شما در مورد ترک موقعیت شغلی قبلی‌ یا فعلی‌تان سوال کرده‌اند، پاسخ شما حتی‌الامکان باید صادقانه، بدون تعارف و معطوف به آینده باشد. این توجه به آینده زمانی باید پررنگ‌تر شود که محل کار قبلی‌تان را تحت شرایط مناسبی ترک نکرده باشید و مثلا به دلیل وقوع مشکلاتی از آنجا خارج شده باشید.

یک نمونه پاسخ مناسب: «شرکت قبلی جای خوبی بود و تجربیات زیادی در آن کسب کردم و همکاران خوبی هم پیدا کردم، اما به خاطر موفقیت‌های شرکت شما احساس می‌کنم اینجا جای بیشتری برای یادگیری و پیشرفت دارد و اینجا بهتر می‌توانم توانایی‌های خودم را نشان دهم.»

7.چرا این کار را می‌خواهی؟

چیزی که مصاحبه‌شونده دوست دارد بداند: این همان سوالی است که به شما فرصت می‌دهد تا اطلاعات‌تان در مورد آن شغل و آن شرکت را به رخ کارفرما بکشید، پس اطلاعاتی را که قبلا طی تحقیقات‌تان از شرکت مربوطه، زمینه فعالیت، خدمات و فرهنگ سازمانی‌اش به دست آورده‌اید را خرج کنید. به شباهت‌های خودتان و فرهنگ سازمانی شرکت اشاره و روی جنبه‌هایی که می‌تواند باعث انطباق مهارت‌های شما و آن محل کار شود تاکید کنید.

یک نمونه پاسخ مناسب: «بازاریابی دیجیتال یک‌جورهایی در خون من است. عاشق این کار هستم و مطالعات زیادی در موردش دارم و این را هم می‌دانم که شرکت شما در این عرصه جزء مهم‌ترین نقش‌آفرینان بازار است. بنابراین دوست دارم تا تخصصم در چنین بستری شکوفا شود و هر دو طرف در کنار هم رشد بیشتری را تجربه کنیم.»

8.در محیط کار چگونه فشار و استرس را مدیریت می‌کنی؟

چیزی که مصاحبه‌شونده دوست دارد بداند: وقتی کارها مطابق با انتظارتان پیش نرود چه کاری انجام می‌دهید؟ وقتی شرایط سخت پیش برود عکس‌العمل‌تان نسبت به موقعیت چطور است؟ هرگز وانمود نکنید که در چنین شرایطی دچار استرس نمی‌شوید و همه چیز گل‌وبلبل پیش می‌رود. اتفاقا پاسخ‌تان به سمت‌وسویی باشد که انگار تجربه کار در شرایط سخت را دارید و روی این نکته مانور دهید که قادرید چنین تهدیدی را به فرصت تبدیل کنید.

یک نمونه پاسخ مناسب: «اولین قدم من در یک شرایط استرس‌زا این است که سعی می‌کنم با حفظ خونسردی، روال‌ کارها را سازماندهی کنم و با حرفه‌ای‌گری به خودم مسلط باشم. مثلا اگر مشتری نسبت به چیزی عصبانی بود و با عصبانیت به شرکت آمد، در درجه اول سعی می‌کنم خودم را جای او بگذارم تا بفهمم از چه موضوعی عصبانی است و سعی کنم با دید بهتری مشکلش را حل و عصبانیتش را مدیریت کنم.»

9.یک موقعیت یا پروژه کاری سخت رو توصیف کن و بگو چطوری انجامش می‌دهی.

چیزی که مصاحبه‌شونده دوست دارد بداند: عکس‌العمل یک کارمند موقع مواجهه با چالش‌های کاری جدی چگونه است؟ درست مثل زمان پاسخ به سوال مربوط به استرس، اینجا هم یک مثال از تجربیاتی که در گذشته در مورد مواجهه با شرایط و چالش‌های سخت داشته‌اید آماده کنید.

یک نمونه پاسخ مناسب: «زمانی که مدیرفروش یک سایت عرضه خشکبار بودم، در ایام نزدیک نوروز تقاضا بسیار بالا می‌رفت و از طرفی به خاطر بدقولی تامین‌کننده‌ها، شرایط برای تحویل به موقع سفارشات بسیار سخت بود. در این شرایط تصمیم گرفتم با مذاکره با چند تامین‌کننده در شهرستان‌های نزدیک، بار آن‌ها را به صورت امانی در سایت به فروش برسانم که روند عرضه متوقف نشود و در عین حال فرصت برای همکاری با چند شریک جدید در آینده هم فراهم شود.»

10.   اهدافت برای آینده چیست؟

چیزی که مصاحبه‌شونده دوست دارد بداند: معمولا این سوال را می‌پرسند که بدانند آیا اگر فرصت بهتری نسبت به آن کار پیدا کردید، کار را ول می‌کنید و می‌چسبید به فرصت بهتر؟ در چنین شرایطی روی آینده شغلی‌تان در همان شرکت تمرکز کرده و به شکل غیرمستقیم به کارفرما بگویید که آینده‌ و اهداف بلندمدت‌تان روی همان شغل و بهبود بخشیدن آن قابل دسترسی است.

یک نمونه پاسخ مناسب: «دوست دارم در این موقعیت یا پوزیشن حسابی پیشرفت کنم. شاید الان به عنوان کارشناس ارشد در این شرکت استخدام شوم، اما هدفم برای پنج سال آینده این است که با کسب تجربه، عملکرد خوب و قابل دفاع و گذراندن آموزش‌های لازم به یکی از مدیران قابل اعتماد شرکت تبدیل شوم.»

دانستن این سوالات و آماده کردن جواب برای آن‌ها می‌تواند فضای مناسبی در مصاحبه شغلی به وجود آورد و امتیاز خوبی برایتان در ذهن کارفرما ثبت کند. اما کسب آمادگی برای حضور در یک مصاحبه تنها منحصر به این موارد نیست؛ سوالاتی که شما باید از کارفرما بپرسید و نیز سوالات عملی-رفتاری، از جمله موارد مهمی هستند که در روزهای آتی به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت. 

مصاحبع شغلیسوالات مصاحبه کاریآزمون استخدام بخش خصوصیآزمون استخدامی بخش خصوصیمیزان گستران شریف
آزمون استخدام بخش خصوصی شرکت های صنعتی، تجاری و فنّاور
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید