امـیـــــرحســـــین آریا
امـیـــــرحســـــین آریا
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

بوت کمپ Kotlin برای برنامه نویسان اندروید درس سه: تابع ()main را کشف کنید


2. تابع ()main را کشف کنید

در این تکلیف، شما یک برنامه کاتلین می‌سازید و درباره تابع ()main بیشتر می‌آموزید، از جمله چگونگی واگذاری آرگومان‌ها به یک برنامه از طریق مسیر دستور (command line).

شایدتابع ()printHello را به‌یاد بیاورید که در آزمایشگاه قبلی درون REPL وارد کردید:

fun printHello() { println (&quotHello World&quot) } printHello() ⇒ Hello World

شما توابع را با استفاده از کلمه کلیدی fun تعریف می‌کنید، که با نام تابع دنبال می‌شود. مانند سایر زبان‌های برنامه نویسی، پرانتزها () برای آرگومان‌های تابع هستند، اگر آرگومانی داشته باشد. آکولاد {} کد را برای تابع قاب می‌گیرد.

گام 1: یک فایل کاتلین ایجاد کنید

1. برنامه IntelliJ IDEA را باز کنید.

2. پنل Project در طرف چپ IntelliJ IDEA یک لیست از فایل‌ها و پوشه‌های پروژه نمایش می‌دهد. پوشه src را زیر Hello Kotlin پیدا کنید و روی آن راست کلیک کنید. (شما باید پروژه Hello Kotlin از آزمایشگاه گذشته را از قبل داشته باشید.)

3. مسیر New > Kotlin File / Class را انتخاب کنید.

4. بخش Kind را به عنوان File نگه‌دارید و نام فایل را Hello بگذارید.

5. روی OK کلیک کنید.

حالا داخل پوشه src یک فایل به نام Hello.kt دارید.

پروژه باز شده در IntelliJ IDEA
پروژه باز شده در IntelliJ IDEA

گام 2: کد اضافه کنید و برنامه را اجرا کنید.

  1. 1. مثل سایر زبان‌ها، تابع ()main در کاتلین نقطه آغاز اجرا را مشخص می‌کند. هر آرگومان به شکل آرایه‌ای از رشته‌ها واگذار می‌شود.
  2. کد پایین را در فایل Hello.kt وارد کنید:
fun main(args: Array<String>) { println(&quotHello, world!&quot) }
از کاتلین 1.3، اگر تابع ()main هیچ آرگومانی ندارد، نیازی به مشخص کردن args ندارید.

مثل تابع ()printHello قبلی، این تابع دستور return ندارد. هر تابع در کاتلین چیزی برمی‌گرداند، حتی وقتی چیزی صریح مشخص نشده باشد. پس یک تابع مثل ()main یک نوع kotlin.Unit برمی‌گرداند، که روش کاتلین برای گفتن عدم وجود مقدار است.

وقتی یک تابع kotlin.Unit برمی‌گرداند، شما نیازی به مشخص کردن صریح آن ندارید. این از سایر زبان‌ها متفاوت است، که باید صریح بگویید چیزی برنمی‌گردانید.

3. برای اجرای برنامه، روی مثلث سبز در سمت چپ تابع ()main کلیک کنید. و Run 'HelloKt را از منو انتخاب کنید.

4. برنامه IntelliJ IDEA برنامه را کامپایل و آن را اجرا می ‌کند. نتیجه در پنل گزارش (log) در پایین نشان داده می‌شود.

برنامه و خروجی در کاتلین REPL
برنامه و خروجی در کاتلین REPL
برنامه نویسان جاوا: اگر از نسخه قدیمی IntelliJ IDEA استفاده می‌کنید، در این مرحله ممکن است برای دسترسی به کامپایلر کاتلین مشکلاتی داشته باشید.

گام 3: به ()main آرگومان‌هایی واگذار کنید

چون برنامه‌ را از IntelliJ IDEA اجرا می‌کنید و نه مسیر دستور، نیاز دارید هر آرگومان را به شکلی متفاوت به برنامه اضافه کنید.

1. مسیر Run > Edit Configurations را انتخاب کنید. پنجره Run/Debug Configurations باز می‌شود.

2. در میدان Program arguments تایپ کنید !Kotlin.

3. روی OK کلیک کنید.

پنجره Run/Debug در IntelliJ IDEA
پنجره Run/Debug در IntelliJ IDEA

گام 4: کد را با استفاده از قالب رشته تغییر دهید

یک قالب رشته، یک متغیر یا عبارت به داخل رشته می‌چسباند، و $ بخشی از رشته که عبارت یا متغیر است را مشخص می‌کند. آکولاد {} عبارات را قاب می‌کند.

1. در Hello.kt، متن خوش‌ آمد گویی را برای استفاده از اولین آرگومان واگذار شده تغییر دهید، [0]args، به جای "world".

fun main(args: Array<String>) { println(&quotHello, ${args[0]}&quot) }

2. برنامه را اجرا کنید، و خروجی شامل آرگومان‌های مورد نظر شما است.

⇒ Hello, Kotlin!



بخش قبل | فهرست درس | بخش بعد

بوت کمپ کاتلین برای برنامه نویسان اندروید درس سهآموزش نویسی andoridبوت دوره آموزش برنامه نویسی به زبان کاتلین برای ساخت اپلیکیشن اندوریدآموزش کتاب برنامه نویسی کاتلین
توسعه دهنده وب و نرم افزار - طراح تجربه کاربر و رابط کاربری | لینک بوت کمپ کاتلین https://vrgl.ir/69hcw
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید