۷۱ % سازمانهایی که تفکر طراحی را تمرین میکنند گزارش کردهاند که فرهنگ کار خود را در سطح تیمی بهبود بخشیدهاند.
۱۰ % از ۵۰۰ the Fortune بیان کردهاند که طراحی اولویت اول آنهاست.
۵۰ % شرکتهای طراحی محور مشتریان وفادارتر را به عنوان مزیت داشتن روشهای پیشرفته طراحی گزارش میکنند.
به نظر می رسد یک بازی در حال تغییر شگرد جادویی است، این طور نیست؟
بنابراین این سه واقعیت شاهدی بر این امر هستند که تفکر طراحی چه کارهایی میتواند انجام دهد.
اما درست مثل اینکه ما قبل از غذای اصلی پیش غذا داریم ، آنچه باید قبل از هک های تفکر طراحی به آن پرداخته شود:
تفکر طراحی چیست؟
تفکر طراحی، به ساده ترین کلمات، حل خلاقانه مسئله، داشتن یک هسته انسان محور است.
این امر عمدتاً شامل زیر سوال بردن و به چالش کشیدن الگوی شرطی تفکر است.
به عبارت دیگر ، تفکر طراحی یک فرایند غیر خطی از تفکر خلاق یا نوآورانه، یا تفکر "خارج از چارچوب" است. شرکت هایی که خلاقیت را پرورش می دهند ۱.۵ برابر سهم بیشتری از بازار را دارند.
میدونستی؟
شرکتهای تحت هدایت طراحی، مشتری را آگاهانه در اولویت قرار می دهند، به طوری که ۴۶٪ از رهبران طراحی ، پیوند عاطفی با مشتریان را به عنوان مشخصه تعیین کننده شیوه طراحی پیشرفته ذکر می کنند.
طراحی تفکر به ما در روند پرسش کمک می کند: زیر سوال بردن مسئله ، فرضیات و پیامدها. این مسئله با حل مجدد آنها به روشهای انسان محور، ایجاد ایده در جلسات طوفانفکری و اتخاذ رویکرد عملی در نمونه سازی اولیه و آزمایش، با مشكلات نامشخص یا ناشناخته مقابله می كند. همچنین شامل طراحی، نمونه سازی اولیه، آزمایش و آزمایش مفاهیم و ایده ها است.
عبارات تفکر طراحی
امروزه انواع مختلفی از فرآیند طراحی تفکر استفاده می شود و آنها از سه تا هفت مرحله دارند. در اینجا ، ما به مدل پنج فازی ارائه شده توسط موسسه طراحی Hasso-Plattner در استنفورد خواهم پرداخت.
پنج مرحله تفکر طراحی به شرح زیر است:
۱. همدردی کنید
تفکر طراحی تا حد زیادی به علاقه عمیق در درک و همدلی با کاربران هدف متکی است. به عبارت دیگر ، قدم گذاشتن در کفش کاربر همان چیزی است که به یک طراح کمک می کند تا نیازها و انتظارات کاربران را برآورده کند.
به عنوان طراح، ما میتوانیم از روانشناسی برای ساخت محصولات و تجربیات انسانمحور و شهودیتر استفاده کنیم.
به جای مجبور کردن کاربران به تحمل طراحی یک محصول یا تجربه، ما باید با کاربران همدردی کنیم.ما از نظر روانی یک طرح کلی یا یک مدل ذهنی از همه چیز داریم.بنابراین، اگر یک طراح میخواهد یک برنامه رسانههای اجتماعی طراحی کند، بسیار مهم است که مدل ذهنی طراح از برنامه با مدل کاربر مطابقت داشته باشد. تنها در این صورت است که کاربر از آن راضی خواهد بود.
۲. تعریف
" مسالهای که به خوبی بیان شدهاست، مسالهای است که نیمی از آن حل شدهاست."
این نقلقول توسط چارلز کتر به دقت هدف اصلی تعریف مشکلی که کاربر با آن مواجه است را جمعبندی میکند زیرا تعریف مشکل، وضوح بسیار زیادی برای طراح فراهم میکند.
۳. ایده پردازی
ایده پردازی شامل فرضیات چالش برانگیز و ایجاد ایدههایی برای راهحلهای نوآورانه برای مساله تعریفشده به روشهای مختلف است که یکی از محبوبترین آنها جلسات طوفان فکری است.
از آنجا که این مرحله شامل فکر کردن خارج از چارچوب است، سوالی که درست در صورت به ما خیره میشود این است که چطور باید خارج از این چارچوب فکر کرد؟ چگونه الگوی شرطی تفکر را از بین ببریم؟
در اینجا چند هک وجود دارد!
آنچه بدیهی است را به چالش بکشید.
بیایید مثالی بزنیم:
چرا هیچ وقت متوجه نشدیم که زبان در بالای دهان ما قرار می گیرد؟
چند نفر از شما که این را می خوانید در این لحظه متوجه آن شده اید؟
خب، اگر نگاهی به برخی چیزهای نه چندان بدیهی میانداختیم و فرض فرضی ما از جاذبه را به چالش میکشیدیم، زودتر متوجه میشدیم!
چیزی که ما گاهی اوقات فرض میکنیم که به طور آشکار غیر ممکن است، زمانی که فرضیات خود را به چالش میکشیم، ممکن میشود. نتیجه نهایی مورد نظر خود را مشخص کنید.مغز انسان توانایی اتصال هر چیزی به هر چیزی را دارد.باورت نمیشه؟
یک جمله تصادفی از یک کتاب و یک جمله تصادفی دیگر از جای دیگری انتخاب کنید.از یکی از این دو جمله شروع به نوشتن کنید و هدف آن این است که یک نوشته منطقی را با جملات دیگر تمام کنید.میتونی انجامش بدی؟ البته که می تونستی!مغز انسان پر از شگفتی است!
شروع تفکر طراحی لزوما نیازی به همدلی ندارد. میتواند با هر یک از پنج مرحله آغاز شود. اگر بعد از کمی طوفان فکری نتیجه دلخواه خود را مشخص کنید، مغز شما قادر خواهد بود ارتباطی بین شروع و پایان پیدا کند! با این حال، کمی انعطافپذیری هیچ ضرری ندارد.
یه استراحتی بکن!
در طول قرن نوزدهم، بسیاری از دانشمندان و شیمیدانها ساختار ترکیب شیمیایی بنزن را توصیف کرده بودند، اما هیچکس نتوانست ساختار دقیق آن را کشف و ترسیم کند.
آوگوست ککوله، شیمیدان آلمانی، به طور شگفتانگیز شناخته شدهاست که ساختار حلقوی ترکیب شیمیایی مشهور بنزن را از طریق رویایش کشف کردهاست که یک مار دم خود را میگزید!
داستان پیشینه این است که ککوله، با وجود دلقکهای توطئهچینی که از دادن اعتبار به ککوله امتناع میکردند، مدتها بود که تلاش میکرد ساختار بنزن را کشف کند.وقتی بالاخره امید خود را از دست داد و دست از جست و جوی آن برداشت، یک شب زیبا، ماری را دید که دم آن را در خواب میگزید، و ساختار چرخهای بنزن به طور اتفاقی کشف شد!
بنابراین ، استراحت در مورد موضوعی که مغز شما را به خود مشغول کرده است ، باعث می شود تا آن جا بیفتد ، و با ضمیر ناخودآگاه شما می تواند معجزه کند!
۴. نمونه اولیه
تهیه نمونه اولیه شامل شروع ایجاد مدلهای راهحل است.
۵. آزمایش (تست)
این مرحله جایی است که اجرای واقعی ایدههای ایجاد شده در ایده پردازی رخ میدهد.
در دنیایی که در آن ۶۹ % از شرکتهای طراحی محور فرآیند نوآوری را برای موثرتر بودن در تفکر طراحی درک میکنند، شما اکنون هر چیز اساسی که در مورد تفکر طراحی وجود دارد را میدانید.
۸۲ % شرکتها معتقدند بین خلاقیت و نتایج کسبوکار رابطه قوی وجود دارد.دانستن و استفاده از مهارتهای خلاقیت در اینجا میتواند به شما کمک کند در هر زمینهای که میخواهید شروع خوبی داشته باشید!
زمان آن رسیده است که تعمق را متوقف کرده و برخی از تفکرات طراحی را شروع کنیم!