iranh5p
iranh5p
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

یـادگیـری تــعامـلی چیست؟

جریان آموزش یک جریان تعاملی است، یعنی برای آنکه بتوانیم بهترین شکل آموزش را داشته باشیم، باید بر روی تعامل های سازنده بین یاددهنده و یادگیرنده اندیشه کنیم. یاددهنده می تواند یک سازمان یا معلم و یا اینکه مطالب و محتوای آموزشی باشد. بنابراین باید بر روی تعامل‌های مسیر آموزش و دوطرفه بودن یادگیری تمرکز بیشتری داشته باشیم.


جریان دو طرفه آموزش
جریان دو طرفه آموزش


بازی های آموزشی امروزه یكی از روش های مهم آموزشی محسوب می شــود و به لحاظ انگیزشی و شور و شوق باعث تسهیل یادگیری عمیق شده و مؤثرتر و هدفمندتر عمل می کند.


بازی های آموزشی
بازی های آموزشی


یکی از پلتفرم های خوب و کاربردی در این زمینه H5P می باشد که به صورت تخصصی و حرفه ای برای حوزه آموزش و یادگیری طراحی شده است. با کمک H5P جریان دوطرفه یادگیری اتفاق خواهد افتاد و جذابیت بیشتری به محتوای درسی داده و این همان تولید محتوای تعاملی می باشد.

سیستم H5P برای تمام فعالیت های آموزشی ابزارهای مخصوص آماده دارد که با ورود محتوای اولیه به آن قابل طراحی و اجرا می باشد.


H5P (HTML5 Package)
H5P (HTML5 Package)


بخشی از امکانات ابزارهای H5P
  • نمایش انواع نمودارها و دیاگرام ها
  • انواع آزمون و نظرسنجی
  • ابزارهای ضبط صدا و دیکته
  • تولید کتاب های تعاملی
  • تولید ویدئوهای تعاملی
  • انواع بازی و پازل


ویژگی های ابزارهای H5P چیست؟
  • تنوع زیاد ابزارها
  • قابلیت انعطاف برای کاربردهای مختلف
  • پشتیبانی کامل از زبان فارسی
  • قابل پیاده سازی بر روی سیستم های مدیریت یادگیری (LMS)
  • سرعت عمل بیشتر در مشاهده نتایج کار


ابزارهای H5P
ابزارهای H5P


پروسه استفاده از محتوای تعاملی به این شکل می باشد که

1. یکسری از فعالیت هایی که معلم در کلاس درس و حین تدریس انجام می دهد را شامل می شود ، به این صورت که معلم در زمان لازم و مابین تدریس ، محتوای آماده شده در کتاب درسی الکترونیکی خود که توسط H5P تولید شده است را باز کرده و شروع به ادامه تدریس توسط محتوا میکند و یا از یکی از دانش آموزان دعوت کرده و او تمرین یا فعالیت مربوطه را تکمیل میکند.



2. تعدادی محتوای تعاملی برای ادامه فعالیت دانش آموز بعد از زمان کلاس درس در نظر گرفته می شود و دانش آموزان در خانه می توانند آنها را تکمیل کنند که بعد از اتمام در سایت مدرسه همان لحظه ثبت شده و در امتیاز آنها لحاظ خواهد شد.



3. هر سازمان یا مجموعه آموزشی می تواند به شکل اختیاری و تخصصی از آن بهره برداری کرده و در جهت ارتقاء سطح دانش مخاطبان خود استفاده نماید.



یکی از قابلیت های مهم محتوای تعاملی ایجاد شده توسط H5P امکان گزارش گیری و بازخورد نتایج کسب شده توسط دانش آموز می باشد که جهت نمره دهی و ثبت امتیاز در سطح کلاس و مدرسه بسیار کاربردی است و مسیر آموزش را کامل میکند.

با استفاده از محتوای تعاملی مطالب یاد گرفته شده توسط دانش آموز به صورت جذاب دوباره تکرار شده و همراه با بازی آن را انجام خواهد داد ، از این رو نتایج قابل توجهی در پیشرفت یادگیری می تواند داشته باشد.


ثبت امتیاز فعالیت ها
ثبت امتیاز فعالیت ها


این پلتفرم به صورت رایگان بوده و جهت استفاده و راه اندازی آن مراحلی وجود دارد که باید به ترتیب انجام داده شود.


1. نیازمند یک سیستم مدیریت یادگیری LMS می باشد تا H5P بر روی این بستر نصب و پیاده سازی شود. یکی از ویژگی های محتوای تعاملی که از خصوصیات و ذات این نوع محتوا می باشد تحت وب بودن آن است و از هر نقطه ای هم قابل طراحی و هم قابل اجرا است


LMS
LMS


2. کسب مهارت تولید محتوای تعاملی با استفاده از H5P توسط کارکنان مجموعه آموزشی


کسب مهارت
کسب مهارت


لازم به ذکر است که در سیستم های مدیریت یادگیری LMS علاوه بر تولید محتوای تعاملی کلیه فعالیت های آموزش به صورت مجازی انجام خواهد شد و شامل آزمون ، تکلیف ، کلاس آنلاین ، کارگاه ، تابلو اعلانات ، نمره دهی و ... هم می شود.

LMS Moodle
LMS Moodle


کلیه فعالیت های مورد اشاره و روند طراحی ، اجرا و پیاده سازی سیستم مدیریت یادگیری و همچنین آموزش های لازم برای کسب مهارت در تولید محتوای تعاملی و ادغام آن در کتب درسی و همینطور به شکل فوق برنامه در سایت سازمان آموزشی شما توسط تیم مجرب IRANH5P قابل انجام و پشتیبانی می باشد.


http://iranh5p.com/



یادگیری تعاملیاموزش h5pنصب h5pسایت h5plms مودل
مرجع فارسی H5p ، آموزش و تولید محتوای تعاملی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید