ویرگول
ورودثبت نام
Mohammad Nasiri
Mohammad Nasiri
خواندن ۴ دقیقه·۲ سال پیش

ساعت بیولوژیک چیست؟ آیا بدن شما ساعت بیولوژیک دارد؟

ساعت بیولوژیک چیست؟ وقتی قرار شد به خدمت سربازی برم ، تازه متوجه شدم که باید ساعت 5 صبح از خواب بیدار بشم . هیچوقت ساعت 5 صبح از خواب بیدار نشده بودم و معمولا سالهای سال ساعت بیداری من با اینکه خودم رو آدم سحرخیزی می دونستم ساعت 6 صبح بود . اغلب اوقات صبحونه منظمی نداشتم تا اینکه شروع دوران خدمت سربازی رسید . با خودم همیشه این فکر رو داشتم که چطوری ممکنه 4 یا 5 صبح از خواب بیدار بشم ؟


همیشه باید ساعت گوشیم رو بزارم رو این ساعت ها ... تقریبا این اتفاق یعنی به قول خودمونی کوک کردن ساعت برای 4 صبح فقط نزدیک به 40 روز نیاز بود تا اینکه از داشتن ساعت بی نیاز بشم !! بله ، در واقع بعد از گذشت تقریبا 40 روز دیگه قبل از اینکه ساعت زنگ بخوره من خودکار بیدار میشد و قطعش می کردم . دیگه نیازی به تنظیم کردن زمان زنگ زدنش نبود . میرفتم خدمت سربازی و راس ساعت یک ربع به هفت صبح که صبحانه سربازها رو میدادن ، من عادت کرده بودم صبحونه بخورم ، راس ساعت 13 باید نهار میخوردم وگرنه دیگه توی ساعت دیگه چیزی برای خوردن گیرد نمیومد .

راس ساعت 9 شب خاموشی میزدن ! ( زمانی که تو آموزشی بودم ) و ما مجبور بودیم بخوابیم . اما همه اینها فقط و فقط نزدیک به 40 روز طول کشید تا انگار همه چیز توی بدنم جا افتاد ! دیگه سخت نبود صبح ها زود بیدار شدن ! دیگه سخت نبود شبها زود خوابیدن ! دیگه زمانبدنی کردن تا حدی نیاز نبود و بعدها متوجه شدم که اینها دلیلش وجود چیزی به نام ساعت بیولوژیکی بدن هست .

در واقع این ساعت بیولوژیکی بدن هست که زمانبندی انجام کارهای بدن رو انجام میده . اینکه کی بخوابی ، کی بیداری بشی ، کی غذا بخوری ، کی استراحت کنی و کی کار کنی و ... همه اینها رو این ساعت توی بدن ما قرار میده همونطوری که بصورت خودکار توی همه موجودات زنده قرار داده . برای مثال خروس چرا صبح سر و صدا می کنه ؟ چرا حیوانات اینقدر سحرخیز هستن ؟ غیر از اونهایی که شب زیست هستن ؟

حالا نکته اینجاست که زندگی امروزی ما انسان ها ما رو از ساعت واقعی زیستی که باید داشته باشیم کاملا جدا کرده و دیگه انسان طبیعت خودش رو نداره .یادمه پروفسور جعفری یه زمانی توی تلوزیون حرف قشنگی زد . یکی از بینندگان ازشون سوال کرده بود که آیا خوردن شام رو توصیه می کنید یا نه ؟ ایشون گفتن که ببینید انسان حیوان عاقل هست ! انسان حیوان شب زیست نیست !

بنابراین وقتی شب میشه طبق روال حیوانی که داره باید دست از خورد خوراکش برداره ، بهترین وعده غذایی صبحانه ، بعد نهار و در نهایت عصرانه هست و انسان طبیعتش برای خوردن و هضم کردن چیزی به نام شام ساخته نشده ، انسان طبیعتش چیزی به نام شب زنده داری نداره ! انسان طبیعتش چیزی به نام ساعت 1 بامداد رو نباید ببینه و این ما هستیم که انسان رو از طبیعتش دور کردیم و اینها ساعت بیولوژیک بدن هستن که ما داریم تخربیش می کنیم .

ببینید دوستان بدن انسان طبی 24 ساعت و یک ماه بصورت خودکار یک سری فرآیند های زمانبندی شده برای خودش داره ، یعنی در طی روز شما بصورت استاندارد باید بدونید که مثلا بهترین زمان جذب غذا در بدن بین ساعت 8 شب تا 4 صبح هست ( این مثال هست ) یا بهترین زمان دفع سموم بدن وقتی هست که شما میخوابید یا صبح بیدار میشید و می تونیم مثلا بازه 4 صبح تا 12 ظهر رو براش در نظر بگیرید و خیلی دیگه از همین زمانبندی ها ، خوب این زمانبندی ها مهم هستند چرا ؟

چون اگر رعایت نشن بدن نمیتونه تعادل خودش رو در سلامتی حفظ کنه ، شما در خواب کامل هست که می تونید بدن رو در اصطلاح ریکاوری کنید ، سموم رو آماده دفع کنید و خیلی از فرآیندهای بازیابی ... زیاد خوابیدن یا کم خوابی همش برای بدن شما ضرر داره ... بحث در این خصوص زیاد هست و ما فقط خواستیم بگیم که واقعیت این هست که شما برای سلامتی و تندرستی بدنتون قطعا چیزی به نام ساعت بیولوژیک متعادل بدن رو نیاز دارید و این وجود داره ، اگر شما به این ساعت به بهینه ترین شکل ممکن رسیدگی کنید قطعا بهترین بازخورد سلامتی رو دریافت می کنید . اگر در این خصوص نظری دارید خوشحال میشم در ادامه بدونم .

ساعت بیولوژیکخدمت سربازی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید