ویرگول
ورودثبت نام
Island Book
Island Book
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

شش ماه زندان برای سرقت کتاب

⛔ سرقت انواع مختلفی دارد ولی یکی از زشت‌ترین نوعِ دزدی یا سرقت، به یغما بردن مطالب و آثار علمی، ادبی و فرهنگی است.


سال گذشته متوجه شدم شخصی در شبکه‌های اجتماعی فایل کتاب اسرار کیهانی را با کمترین قیمت ممکن برای فروش منتشر کرده است. تماس‌ها و پیام‌هایم بی‌جواب ماند و تصمیم گرفتم از طریق قانونی شکایت کنم. این‌که حین شکایت چقدر هزینه کردم و در گرمای ۴۸ درجه و رطوبت ۸۰ درصد چقدر مشقت کشیدم بماند! اینکه در طی این مسیر با بنده که متضرر بودم چگونه رفتار می‌کردند هم همین‌طور ...!

⚖ چندین ماه دادگاه این پرونده طول کشید و یک روز شخصی با بنده تماس گرفت و گفت فلانی هستم. تازه ازدواج کردم و برای مخارج زندگی به پول نیاز داشتم! از این کتاب فقط یک نسخه فروختم! و ...
در پایان هم گفت محکوم به شش ماه حبس تعزیری شدم و درخواست بخشش کرد. ازآنجاکه در جلسه نهایی دادگاه شرکت نکرده بودم از اعلام حکم و این محکومیت هم اطلاعی نداشتم. خب، من هرگز راضی نمی‌شدم که شخصی به خاطر من روانه زندان شود و بلافاصله به شعبه رفتم و رضایت دادم تا مشکلی برای این شخص پیش نیاید.

? چند ماه بعد متوجه شدم فردی دیگر فایل کتاب در جستجوی یوفو که ماه‌ها برای آن تلاش شده و خاص‌ترین کتاب در زمینه موجودات فضایی در ایران است را کمتر از یک هفته بعد از انتشار کتاب، برای فروش همراه با درگاه زرین‌پال در فیس‌بوک منتشر کرده است!
با مدیریت زرین‌پال تماس گرفتم و این شخص نیز گفت یک نسخه بیشتر نفروخته و کتاب را حذف خواهد کرد.

? و اما دیروز متوجه شدم شخص دیگری در یک وب‌سایت که نماد اعتماد الکترونیک هم دارد دو نسخه از کتاب‌ها را به‌صورت فایل pdf با کمترین قیمت ممکن برای فروش منتشر کرده است و البته صدها کتاب دیگر نیز در این سایت منتشر شده بود.
ایشان هم گفت ما فقط یک نسخه از کتاب را به فروش رساندیم و قرار شد کتاب‌ها را حذف نماید.

‼️دوستان عزیز! مسئله فروش یک نسخه یا هزاران نسخه از یک کتاب نیست. مسئله عمل مجرمانه و غیراخلاقی ست که در حال رخ دادن است. این کار دزدی است و زشت‌ترین نوع آن!
۸ ماه از ارسال چندین کتابم به مرکز توسعه فرهنگ و هنر گذشته و مجوز یکی از آن‌ها هم صادر نشده، هر کتاب چندین بار اصلاحیه و ممیزی می‌خورد. بعد از دریافت مجوز از چند نهاد دیگر تماس و تهدید و ... داریم که این کتاب‌ها باید حذف شود!

ای کاش قبل از اینکه یک فایل کتاب را به‌راحتی در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها منتشر کنیم متوجه باشیم که علاوه بر نقض حقوق صاحب اثر ضربه‌ای مهلک بر پیکر نیمه‌جان فرهنگ و نشر کشور وارد می‌کنیم.

سرقت علمیسرقت هنریکتابیاسین قاسمیسرقت
انتشارات جزیره کتاب
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید