دشمنان دین و اهل بیت حدیثی از اسدالله ؛ پدر یتیمان و بینوایان؛ امیر نیکان ؛ فرمانده لشکر ها امام علیهالسلام عنوان میکنند که ایشان گفته است
زن عقربی است که گزیدنش شیرین است .
اسلام ستیزان حیله گر با کات و سانسور کل ماجرای تلاش میکنند ذهن مخاطب را در مسیر کج فهمی ریل گذاری کنند و به شکلی جلوه دهند که منظور این حدیث آن است که زنان در نگاه حضرت علی علیهالسلام جایگاه نامناسبی داشته است.
نظیر این عبارت را امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) در مورد دنیا فرموده است که: «انّما مثَلُ الدنیا مثَلُ الحیةِ لیِّنٌ مسُّها قاتلٌ سمُّها: »
دنیا مثل آن مار خوشرنگی است که رنگش زیبا، پوست آن نرم است؛ اما همین پوست نرم، سم است. در این روایت مذمت دنیا مستقیماً مورد نظر نیست؛ بلکه مذمت دنیاپرستی و جذب آن شدن مورد نظر است. به همین صورت، جمله المراة عقرب، هم مذمت زن نیست؛ بلکه مذمت نگاه به نامحرم است. [۲]
به علاوه آنچه براساس تعالیم و احادیث اسلامی مشخص است ین است که ملاک برتری انسان در اسلام جنسیت نیست بلکه تقواست و این موضوع صراحتا در مبانی فکری اسلامی آشکار است.
پس این روایات و امثال آن که در کلام معصومان (علیهمالسلام) مشاهده میشود، در مقام ارزشگذاری نیست. بیان ارزش در جاهای دیگر مطرح شده است و «اِنَّ اَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ اَتْقَاکُمْ»[۵] ملاک و معیار تقواست، چه زن باشد چه مرد. بنابراین گفتن اینگونه عبارات به هیچ وجه در جهت تحقیر و تنریل منزلت زن نیست. [۳]
به علاوه حضرت علی (علیهالسلام) برای مقام زن، حرمتی عظیم قائل است. حضرت، تبعیض بین زن و مرد را پندار نادرست تلقی کرده و میفرماید: «خداوند با دارایی و فرزندان، بندگانش را مورد ارزیابی قرار میدهد تا روشن شود چه کسی از رزق او خشمگین و چه کسی خشنود است؛ البته که آن ذات سبحان، به حال آنان از خودشان هم داناتر است، ولی با این همه در بوته آزمون قرار میگیرند تا آنچه هست در علمهایشان عینیت یابد و پاداش و کیفر را سزاوار شوند؛ چراکه پارهای پسردوست هستند و دختر را ناخوش دارند؛ پارهای دیگری به فزونی خواسته، علاقهمنداند و هرگونه کاستی ناخوشآیندشان است. [۴]
در جای دیگر حضرت در برخی موارد مردها را از اذیت زنان برحذر داشته است: «زنهار که زنان را حتی اگر ناموستان را دشنام دادند و به فرمانده شما جسارت کردند، بیازارید و تحریک کنید». [۵]
بنابراین هیچگاه نظر امام علی (علیهالسلام) توهین و تحقیر منزلت زن نیست؛ بلکه بیان حساسیت ارتباط با قشر زنان است. در این حکمت هم ـ چنانکه گذشت ـ حضرت علی (علیهالسلام) بر مراقبت نگاه، و چگونگی ارتباط و زوایای برخورد با نامحرم اشاره دارند.
با توجه به مجموع آنچه گذشت، اولاً، ملاک ارزش در اسلام تقوا میباشد و از این جهت فرقی بین زن و مرد نیست؛ ثانیاً، حکمت نقل شده در مقام بیان کشنده بودن روابط نامشروع بین زن و مرد اجنبی است و درصدد تنقیص زنان نیست.
منابع :
۱- جوادی آملی، عبدالله، زن در آیینه جلال و جمال، ص۳۷۴ـ۳۷۵، قم، مرکز نشر اسرء، چاپ پنجم، ۱۳۸۱.
۲- جوادی آملی، عبدالله، زن در آیینه جلال و جمال، ص۳۷۵، قم، مرکز نشر اسرء، چاپ پنجم، ۱۳۸۱.
۳-حجرات/سوره۴۹، آیه۱۴.
۴- امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه، حکمت ۹۳، ص۶۴۳، دشتی، محمد، قم، انتشارات پارسایان، چاپ دوم، ۱۳۷۹.
۵- امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه، ص۴۹۴، نامه ۱۴، دشتی، محمد، قم، انتشارات پارسایان، چاپ دوم، ۱۳۷۹.
لینک مستقیم عضویت کانال و گروه استدلال در شبکه های اجتماعی ( با فیلت-ر شک-ن بر روی لینک ها کیک کنید) :
لینک کانال تلگرامی :
لینک گروه تلگرامی :
https://t.me/istidlal_muntadaa
اینستاگرام :