پیکسل کوچکترین واحد تصویر یا گرافیک دیجیتالی است که می تواند روی یک دستگاه نمایشگر دیجیتال نمایش داده و نمایش داده شود. پیکسل واحد منطقی اساسی در گرافیک دیجیتال است. پیکسل ها با هم ترکیب می شوند تا یک تصویر، ویدئو، متن یا هر چیز قابل مشاهده در صفحه نمایش کامپیوتر را تشکیل دهند.
یک پیکسل با یک نقطه یا مربع در صفحه نمایش مانیتور کامپیوتر نشان داده می شود. پیکسل ها بلوک های اصلی یک تصویر یا نمایشگر دیجیتال هستند و با استفاده از مختصات هندسی ایجاد می شوند.
بسته به کارت گرافیک و مانیتور نمایشگر، کمیت، اندازه و ترکیب رنگ پیکسل ها متفاوت است و از نظر وضوح نمایشگر اندازه گیری می شود. به عنوان مثال، یک کامپیوتر با وضوح صفحه نمایش 1280 در 768 حداکثر 983040 پیکسل بر روی یک صفحه نمایش تولید می کند.
گسترش وضوح پیکسل نیز کیفیت نمایش را تعیین می کند. پیکسل بیشتر در هر اینچ از صفحه نمایش مانیتور نتایج تصویر بهتری را به همراه دارد. به عنوان مثال، یک تصویر 2.1 مگاپیکسلی حاوی 2073600 پیکسل است زیرا وضوح آن 1920 x 1080 است.اندازه فیزیکی یک پیکسل بسته به وضوح نمایشگر متفاوت است. اگر صفحه نمایش روی حداکثر وضوح خود تنظیم شود، اندازه نقطه نقطه برابر است، و اگر وضوح کمتر باشد، بزرگتر خواهد شد زیرا هر پیکسل از نقاط بیشتری استفاده می کند. به همین دلیل، پیکسلهای منفرد ممکن است قابل مشاهده شوند، که منجر به ایجاد یک تصویر بلوک و درشت که بهعنوان «پیکسلشده» تعریف میشود. پیکسل ها به طور یکنواخت در یک شبکه دو بعدی چیده شده اند، اگرچه برخی الگوهای نمونه گیری متفاوت در دسترس هستند. به عنوان مثال، در صفحههای LCD، سه رنگ اصلی در مکانهای مختلف یک شبکه پلکانی نمونهبرداری میشوند، در حالی که دوربینهای رنگی دیجیتال از یک شبکه منظمتر استفاده میکنند.
در مانیتورهای کامپیوتر، پیکسل ها مربع شکل هستند، به این معنی که گام های نمونه برداری عمودی و افقی آنها برابر است. در سیستم های دیگر مانند فرمت آنامورفیک صفحه عریض استاندارد ویدئوی دیجیتال 601، شکل یک پیکسل مستطیل شکل است.
هر پیکسل دارای یک آدرس منطقی منحصر به فرد، اندازه هشت بیت یا بیشتر است و در اکثر دستگاه های نمایشگر سطح بالا، توانایی پخش میلیون ها رنگ مختلف را دارد. رنگ هر پیکسل با ترکیب خاص سه جزء اصلی طیف رنگی RGB تعیین می شود.
بسته به سیستم رنگی، تعداد متفاوتی از بایت ها را می توان برای تعیین هر جزء رنگی پیکسل اختصاص داد. به عنوان مثال، در سیستمهای رنگی 8 بیتی، تنها یک بایت به هر پیکسل اختصاص مییابد که پالت را تنها به 256 رنگ محدود میکند.
در سیستمهای رنگی 24 بیتی رایج که برای تقریباً همه مانیتورهای رایانه شخصی و نمایشگرهای گوشیهای هوشمند استفاده میشوند، سه بایت اختصاص داده میشود، یک بایت برای هر رنگ در مقیاس RGB، که در مجموع به 16777216 تغییر رنگ منجر میشود. یک سیستم رنگ عمیق 30 بیتی هر کدام 10 بیت از قرمز، سبز و آبی را برای مجموع 1.073 میلیارد تنوع رنگی اختصاص می دهد.
با این حال، از آنجایی که چشم انسان نمی تواند بیش از ده میلیون رنگ را تشخیص دهد، تنوع رنگ بیشتر لزوماً جزئیات بیشتری را اضافه نمی کند و حتی ممکن است منجر به مشکلات نوار رنگ شود.
منبع: techopedia.com