بازی اساسین کرید، یکی از تاثیرگذار ترین مجموعههای دنیایی بازیهای ویدئویی است که در زمان عرضهی اولین نسخه، انقلابی در این صنعت به پا کرد؛ با من همراه باشید تا به بررسی گیم پلی بازی بپردازیم.
مخفی کاری، کشتن دشمنان بدون سر و صدا، هیدن بلید و لباس مخصوص همه و همه مارا یاد یک سری میاندازد و آن چیزی نیست جز اساسین کرید (Assassin's Creed). یوبیسافت، با عرضهی اولین نسخه از این سری در سال ۲۰۰۷ با استقبال خوبی از سوی طرفداران مواجه شد.
این بازی در ابتدا قرار بود دنبالهای بر سری شاهزادهی پارسی ( Prince of Persia )، با نامPrince of Persia Assassin's باشد؛ اما روایت داستانی و گیمپلی به شکلی بود که سازندگان تصمیم گرفتند آن را به صورت یک بازی جداگانه روانهی بازار کنند.
من در این مقاله قصد دارم شما را با گیمپلی بازی بازی Assassin's Creed 1 آشنا کنم.
بازیکن در این بازی نقش اساسینی به نام الطائر را بازی میکند .بازی در شهر های مصیاف ، دمشق ، عکا و اورشلیم جریان دارد.
برای واضح بودن گیمپلی بازی باید کمی از داستان بازی را هم برایتان توضیح دهم.
روایت کلی داستان بازی به شکلی است که ماموریت کشتن ۹ تن از افراد عضو تمپلار ها به ما داده میشود .
تمپلار ها فرقهای مقابل اساسینها بودهاند، و با عقاید اساسینها مخالف بودهاند.
برای انجام این ماموریتها باید بین شهرهای مختلف بازی جابهجا شویم، که در اینجا ما میتوانیم از اسب استفاده کنیم.
تعداد مراحلی که طی هر ماموریت میتوانیم انجام دهیم به صورت یک رشته DNA به ما نمایش داده میشود. در هر رشته دو مرحله با رنگ آبی از بقیه متمایز شدهاند، که جز مرحله ها فرعی به شمار میروند و در روند داستان بازی هیچ نقشی ندارند.
یکی از این مرحلهها طبق رسم همهی بازی های سری باید به بالای برج بلندی رفته و منطقهای مشخص شده را رصد کنیم. با این کار باقی مراحل فرعی و اصلی برای ما در نقشه نمایان میشوند.
زمانی که شما در حال گشتوگذار و زیر و رو کردن محیط بازی هستید میتوانید سربازانی را مشاهده کنید که در حال آزار و اذیت مردم هستند؛ شما با کشتن این سربازها و نجات مردم از دست آنها میتوانید پاداش دریافت کنید.
تنها نکتهی منفی که در مورد ماموریتهای فرعی به چشم میخورد، نداشتن تنوع در آنها است. به این صورت که در کل بازی بازیکن فقط همین دو نوع ماموریت فرعی را دارد.
نکتهی منفی دیگر تعدد این ماموریتهای منفی است. به صورتی که در کل بازی بالغ بر 100 ماموریت فرعی داریم که همه یکسان هستند.
البته بازی برای کسانی که طرفدار دو آتیشهی اساسین کرید، هستند یک سری ماموریت مخفی نیز در نظر گرفته است؛ به این صورت که وارد هر شهر که می شوید تعدادی پرچم در شهر مخفی شدهاند که با جمع آوری آنها، پاداش خود را دریافت میکنید .
تعدادی سرباز تمپلار نیز در مپ وجود دارند که با کشتن آنها پاداش دریافت میکنید.
و اما از مراحل فرعی که عبور کنیم، به بخش جذاب بازی یعنی مراحل اصلی بازی میرسیم.
در شهر مصیاف قلعهای بزرگ وجود دارد که پایگاه اصلی اساسین هاست رئیس آن قلعه شخصیتی به نام المعلم است.
در ابتدای بازی الطائر خلع سلاح میشود. اول مطلب گفتم که از لحاظ داستانی ما باید ۹ تن از اعضای محفل تمپلارها را بکشیم.
حال ما اساسینی هستیم که، هیچ سلاحی در اختیار نداریم. باید این ماموریتها را انجام دهیم و برای پاداش تک تک سلاح های خود را پس بگیریم.
برای انجام این مأموریتها از مصیاف خارج شده و به سمت یکی از شهر های دمشق، اورشلیم یا عکا شده و به پایگاه اساسینها در آن شهر میرویم.
با ورود به پایگاه از ما خواسته میشود در مورد کسی که دستور کشتنش به ما داد شده اطلاعاتی جمعآوری کنیم که اجازهی قتل برای ما صادر شود.
در سطح هر یک از شهر ها اساسین های وجود دارند که ماموریتهایی به ما محول می کنند، در قبال انجام این ماموریتها اطلاعاتی از آن اسایسنها (جاسوسان المعلم) دریافت میکنیم.
این ماموریتها اجباری هستند و برای گرفتن اجازهی قتل باید این ماموریتها را انجام دهیم.
پس از اتمام این ماموریتها که از ماموریتهای اصلی بازی به شمار میروند، به پایگاه اساسین ها بازگشته و پری ( پر عقاب ) دریافتکرده و این گونه اجازهی قتل را صادر میشود.
وقتی آن شخص را میکشیم باز هم طبق رسم سری اساسین کرید، وارد بعدی دیگر شده و از آن شخص اعتراف میگیریم و پر را آغشته به خون آن شخص میکنیم ( نشانهی این که ماموریت به اتمام رسیده است ) و به سوی پایگاه برمیگردیم.
بعد از آن به مصیاف برگشته و پاداش خود را از المعلم دریافت میکنیم .
هر ۹ شخصی که ماموریت قتل آنها به ما داده میشود، به همین شکل کشته میشوند.
در مورد شخصیتسازی الطائر و سلاحهای آن باید بگویم که مکانیزمهای آنها برای سال 2007 بسیار نوآورانه بوده.
در کل ما 4 سلاح اصلی در اختیار داریم اول هیدن بلید که سلاح اصلی اساسین ها محسوب می شود، دوم یک شمشیر، سوم یک قمه و در آخر مشت؛ به همراه همهی این سلاحها یک سری خنجر در اختیار داریم که میتوانیم با استفاده از آنها از دور دشمنان را تار و مار کنیم.
هر یک از 3 شهری که توانایی انجام ماموریت در آنها را داریم به 3 قسمت از لحاظ طبقه اجتماعی تقسیم میشوند : قشر فقیر نشین ، قشر متوسط و قشر مفرح.
ه هیچ واحد پولی در بازی وجود ندارد تنها امکانی که در بازی برای ما فراهم می شود، این است که اشخاصی در شهرها پرسه میزنند که با دزدی از آنها میتوانیم ذخیرهی خنجرهای پرتابی خود را کامل کنیم.
بخش جالب دیگری که جهت یکنواخت نشدن بازی(و البته بسیار اعصاب خورد کن) به آن اضافه شده دیوانهها و مجنونهایی هستند که در شهرها پرسه میزنند و هنگامی که به آنها نزدیک میشویم مارا هل داده و نقش زمین میکنند.
در آخر با وجود سیستم مبارزات ضعیف و خستهکننده و ماموریت های جانبی به شدت تکراری این بازی برای زمان خودش یک شاهکار محسوب میشود. من به عنوان شخصی که طرفدار دو آتیشه سری بازی های اساسین کرید هستم هیچ گاه از تجربه ی دوباره آن خسته نمیشوم.