ویرگول
ورودثبت نام
کانون تبلیغاتی ایران زمین (ایزاکو)
کانون تبلیغاتی ایران زمین (ایزاکو)
خواندن ۶ دقیقه·۳ سال پیش

نحوه تولید یک مصاحبه ویدئویی جذاب

گاهی اوقات ویدئوهای مصاحبه آنطور که انتظار داشتید کار نمی کنند. ممکن است آب و هوای نامساعدی وجود داشته باشد یا کسی بیمار شده باشد. شاید نورپردازی وحشتناک باشد یا کسی پایه دوربین را فراموش کرده است! یا شاید شروع به ویرایش فیلم کنید و فکر کنید، "وااای، این یک مصاحبه خسته کننده است."


ما نمی توانیم در مورد مشکلات جوی یا کارمندان فراموشکار کاری انجام دهیم. اما مطمئناً می‌توانیم درباره کارهایی صحبت کنیم که می‌توانید برای تهیه مصاحبه‌هایی که مردم واقعاً می‌خواهند تماشا کنند، انجام دهید. و همه چیز به اصول اولیه باز می گردد: موقعیت مکانی، نورپردازی، صدا، کادربندی و B-roll.

در طول این پست، ما هر یک از این جنبه‌های اصلی فیلم‌برداری را بررسی می‌کنیم تا به شما در بهبود ویدئوی مصاحبه بعدی خود کمک کنیم. (لازم نیست کسی را هیپنوتیزم کنید یا به اصرار بخواهید تا تماشا کنند!)


بازگشت به مبانی فیلمسازی

به ندرت اتفاق می افتد که فیلمبرداری فیلم کاملاً عالی باشد. اما مهم نیست که چالش چیست، وظیفه فیلمساز این است که قطعات را انتخاب کند و چیزی بسازد که یک مشتری از تماشای آن لذت می برد.

این به ویژه در مورد مصاحبه صادق است. شما می توانید نور و اتمسفر را کنترل کنید (در این مورد کمی بیشتر)، و می توانید از جذابیت های طبیعی خود برای راحت کردن سوژه خود و تشویق به پاسخ های بهتر از آنها استفاده کنید. اما این فقط یک شروع است.

به بهترین مصاحبه ای که تا به حال دیده اید فکر کنید. اگر نشسته باشید و فیلم دست نخورده را تماشا کنید، احتمال زیادی وجود دارد که 5 دقیقه در دیدن ویدئو دوام نیاورید.

وقتی یک پروژه هیجان انگیزترین فیلمبرداری و ویرایش نباشد، از دست دادن علاقه امری بسیار عادی است. و وقتی این اتفاق می‌افتد، ما اغلب به عادت‌هایی مانند چیزهایی که در فیلم‌برداری های تلویزیونی یاد گرفتیم، بازمی‌گردیم.

بنابراین بله، همه چیز در آن لیست ممکن است مانند بخشی ابتدایی از فیلمسازی به نظر برسد. اما گاهی اوقات بلوک های سازنده، چیزهایی هستند که ما بدیهی می دانیم. تنها چیزی که نیاز دارید یک ترفند ساده برای به دست آوردن ایده های جدید است.


در مورد مکان مصاحبه وسواسی نشوید

یکی از بزرگترین شکایات در مورد مصاحبه ها این است که در آن مثل بازجویی رفتار می شود! در بیشتر موارد، شما در یک فضای اداری خواهید بود. اما مکان شما ممکن است متفاوت باشد. بینندگان تان ممکن است مانند یک اتاق سرد و تاریک بیمارستان، یا یک انبار متروکه در مرکز شهر آن را احساس کنند.

اگر روی چالش‌های لوکیشن متمرکز شوید، می‌توانید بیش از حد آن را تصحیح کنید یا بدتر از آن، ممکن است از تلاش برای مقابله با آن دست بکشید و در پس‌ از تولید، یک بند خودتان را سرزنش کنید.

آیا فضا کمی شلوغ است؟ هر چیزی را که میخ نشده پیدا کنید و حرکت دهید. خیلی خالیه؟ از هر اتاق دیگری که می توانید به آن دسترسی داشته باشید، استفاده کنید یا وسایلی را قرض بگیرید یا کرایه کنید. شما از نور یا تراز سفیدی برای ایجاد لحن یا هدایت چشم بیننده استفاده می کنید، اما همچنان باید علاقه بصری را در همان فریم های اولیه ویدیو ایجاد کنید.

نکته تاسف بار این است که شما همیشه این فرصت را نخواهید داشت که یک مکان را جستجو کرده و از قبل آن را انتخاب کنید. به همین دلیل است که می خواهید به محض ورود به مجموعه برای یک پروژه، روی پیدا کردن یک مکان خوب تمرکز کنید.


... اما در مورد نور وسواسی فکر کنید!

اگر با مشتری کار می کنید، نورپردازی مثل تپه ای است که باید روی آن بمیرید (اگر مجبور باشید). توضیح دادن مفهوم برای کسی همیشه آسان نیست، اما نحوه نورپردازی یک صحنه به معنای واقعی کلمه لحن کل تولید را تعیین می کند.

خبر خوب این است که شما به هزاران دلار تجهیزات نیاز ندارید تا یک تنظیم روشنایی مناسب برای مصاحبه داشته باشید. اما می‌خواهید از ابزارهایی که دارید استفاده کنید، خواه این وسایل خودتان باشد، یا پنجره‌های نزدیک محل مصاحبه.

در صورت امکان از نور طبیعی استفاده کنید. اگر نمی‌توانید مکانی با پنجره‌های زیبا به دست آورید، از نورپردازی خود برای بازسازی فضای طبیعی استفاده کنید.

در اینجا یک نکته اضافی وجود دارد: با قرار دادن چراغ های خود در خارج از پنجره، می توانید قبل از تغییر آب و هوا یا تغییر نور، از زمان جلوتر باشید! این مجموعه ظاهر طبیعی خود را حفظ می‌کند و اگر آسمان ابری یا نیمه‌صبح نیمه‌ظهر شد، نیازی به صدها تنظیم دیگر نیست.


برنامه‌ریزی کنید تا زودتر صدای با کیفیت داشته باشید

زمانی که به سراغ مکان یابی می‌روید (یا در هنگام رسیدن به فیلمبرداری وضعیت را بررسی می‌کنید)، باید به صدا و همچنین تصاویر بصری توجه کنید. هیچ چیز بدتر از فیلمبرداری یک مصاحبه کامل، شروع به ویرایش فیلم و کشف یک صدای دستگاه تهویه مطبوع وحشتناک که در پس زمینه برای تان زمزمه می کند نیست!

شما می توانید کارهای جادویی زیادی برای پاک کردن فیلم انجام دهید و همیشه باید یک میکروفون پشتیبان برای ضبط صدا داشته باشید. اما اگر صداهای محیط را بررسی نکنید، در معرض خطر از بین بردن تمام کارهای سختی که برای تبدیل یک خانه کلنگی به یک پنت هاوس شیک انجام دادید، خواهید بود.

ده‌ها منبع برای راهنمایی شما در مسیر درست وجود دارد، از انتخاب میکروفون مناسب برای پروژه گرفته تا ضبط صدای بهتر در شرایط نه چندان ایده‌آل. صدا یک هنر مرتبط اما متفاوت است و هر چه بیشتر به آن توجه کنید محصول نهایی بهتر خواهد بود.


هر زاویه را با دقت قاب بگیرید

یک بار دیگر، مطمئن شوید که از تلاشی که برای موضوعات قبلی انجام داده اید استفاده می کنید.

منظره نیمه روشن از یک پنجره دور یا لامپ عجیب پشت یک کاناپه عمق بصری را فراهم می کند. وقتی صحنه را تنظیم می کنید و علاقه بصری به آن اضافه می کنید، این چیزها اهمیت دارد. اما اگر سوژه خود را در جلو و مرکز قاب نگیرید، بیننده هیچ یک از پس‌زمینه را درک نمی‌کند... زیرا دیگر توجهی نمی‌کند.

مطمئناً مردم از ویژگی های سینمایی مجموعه شما قدردانی خواهند کرد. فقط فراموش نکنید که آنها در حال تماشای مصاحبه هستند تا بشنوند مصاحبه شونده چه می گوید - نه برای قدردانی از طراحی تولید هوشمندانه شما!

دلیلی وجود دارد که قاب‌بندی اغلب چیزی است که ما با فیلمسازان و کارگردانان مورد علاقه‌مان مرتبط می‌کنیم. به کارگیری مفاهیم مشابه برای ویدئوهای مصاحبه راهی آسان برای ارتقای کل پروژه است.


بیشتر از آنچه نیاز دارید B-ROLL بگیرید

دانستن نحوه انجام یک مصاحبه ویدیویی چیزی است که با گذشت زمان به دست می آید. اما حتی اگر بهترین مصاحبه گر هم نیستید، می‌توانید پاسخ‌های سوژه را با فیلم b-roll که ایده و احساسات را تثبیت می‌کند، جفت کنید.

ضرب المثلی وجود دارد که می گوید تا زمانی که عکسبرداری تمام نشود، هرگز نمی توانید بدانید که به کدام زاویه نیاز دارید.

بنابراین، فقط هر شات را که می توانید دریافت کنید. ممکن است زمان کمی به پس از تولید اضافه کند، اما این مشکل بهتری نسبت به دریافت محتوای مصاحبه قانع کننده بدون تصاویر بصری است که با آن مطابقت داشته باشد.


چرا مردم مصاحبه های ویدئویی را دوست دارند؟!

وسواس فرهنگی ما در مصاحبه چیز عجیبی است. مردم هر هفته ساعت‌ها را صرف گوش دادن به مصاحبه‌های پادکست می‌کنند، یا هر مصاحبه‌ای را تماشا می‌کنند که شخصیت‌های رسانه‌های اجتماعی مورد علاقه‌شان را نشان می‌دهد.

برای تمدنی که (به عنوان یک قاعده کلی) نمی تواند صبر کند تا از مدرسه خارج شود تا همه چیز را بداند، همه ما خوشحالیم که از افراد متخصص یا سرگرم کننده یاد می گیریم. به اهمیت TED Talks یا برنامه های گفتگو در YouTube فکر کنید.

ما عاشق کشف چیزهای جدید و شنیدن داستان هستیم و ویدیوهای مصاحبه اطلاعات و احساسات را با عناصر بصری ترکیب می کنند که به بیان داستان های افراد کمک می کند. بنابراین حتی اگر پروژه بعدی یا شغل مشتری شما به نظر می رسد که می تواند یک مصاحبه خسته کننده باشد، به آن به عنوان چالشی فکر کنید که می توانید آن را به قطعه ای تبدیل کنید که می تواند الهام بخش یا تغییر دهنده زندگی یک نفر باشد.

دعوت به اقدامی بهتر از این برای یک فیلمساز وجود ندارد، نه!


نگارش: حسام بهمن (کارشناس تولید محتوا در کانون تبلیغاتی ایران زمین، "ایزاکو")


مصاحبهتاک شوگفتگوخبرتبلیغات
مجری انحصاری تبلیغات محیطی در اتوبان تهران- قم (شاهراه هفده استان کشور)/ تیزرسازی و عکس/ چاپ/ دارای دو شعبه در تهران و قم/ izaco.ir
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید