امروز هر کجا که میری توی مترو، اتوبوس، مهمونیا و... افراد گوشی دستشون هست و دارن با اون کار میکنن که اگر کمی دقت کنین بیشترشون یا توی اینستاگرام هستن یا مشغول بازی کردنن. توی این مقاله میخوام یکسری آمارهای عجیب غریب رو بهتون نشون بدم که مطمعنم مو به تنتون سیخ میشه؛ البته اگر تا اخرش باهام همراه باشین.
درآمد صنعت بازی آنلاین در جهان در سال 2023 به حدود 184.0 میلیارد دلار رسیده است.
این رقم در سال 2022 حدود 177.8 میلیارد دلار بود و پیشبینی میشود که تا سال 2027 به 256.98 میلیارد دلار برسد.
نکته جالب توجه این هستش که بودجه کل کشورمان ایران در سال 1403 با دلار 65 تومانی 92.18 میلیارد دلار هست! یعنی صنعت بازی سازی در هر سال بیش از 2 برابر بودجه کشور ما درامد دارد و سهم ما از این میزان چقدر است؟!
منبع: Newzoo’s games market revenue estimates and forecasts by region and segment for 2023
در تصویر آماری بالا اگر دقت کنید متوجه میشید که نزدیک به 50 درصد خریدهای درون بازی در سراسر دنیا مربوط به دو کشور آمریکا و چین است! دو ابر قدرت جهان که میتوان رابطه مستقیمی بین دو واژه "ابر قدرت" و "بیشترین خرید درون بازی" بدست آورد و آن هم قدرت خرید مردم این دو کشور است.
جدای از قدرت خرید آزادانه مردم این دو کشور، بسیاری از بازیهای محبوب و پرطرفدار در سراسر دنیا، توسط شرکت های مستقر در این دو کشور طراحی و ساخته شده اند، پس به این نتیجه نیز میتوان رسید که این سرمایه گذاری بیجواب نمانده و شرکت ها و دولت های موثر در این برنامه ریزی به اهداف خود رسیده اند!
برخی از بازیهای محبوب و پرطرفدار طراحی شده در آمریکا:
برخی از بازیهای محبوب و پرطرفدار طراحی شده در چین: