ویرگول
ورودثبت نام
نورا جلالی
نورا جلالی
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

در راه برنامه‌نویس شدن (قسمت اول)


داستان من خیلی ساده شروع شد: دلم می‌خواست یک کار جذاب داشته باشم با چالش‌های فکری!

چالش‌های تصمیم‌گیری انتخاب شغل جدید

۱- تمام قد سر خواسته ایستادن

وقتی از شرکت اومدم بیرون تنها می‌دونستم دیگه نمی‌خوام به این کار ادامه بدم و خودش یک موفقیت محسوب می‌شد در تصمیم‌گیری! (این نگاه خوشبینانه به ماجراست).

نگاه بدبینانه این بخش ماجرا، چالش همیشگی مردم ایران و بی‌پولی است. به قولی تو که نان نداری بخوری چطوری می‌خوای آرزوی جدید داشته باشی؟!

منتها یک تصمیم باعث می‌شه گاهی آدم بخواد سر حرفش باقی بمونه: دیگه به عقب بر نمی‌گردم و باید موفق بشم.

  • پس قدم اول اینه بدونید واقعا می‌خواید با وجود هر سختیی برنامه‌نویس شوید

۲- مبارزه با فکر حالا چه غلطی بکنم

این قسمت بخش سخت ماجراست، به خصوص اگر سن شما هم مثل سن من بالا رفته باشه. باید در همین سن مثل یک جوان شروع کنید به جستجو کردن. خیلی وقت‌ها ممکنه گیج بشید و بترسید از شکست خوردن. (مسلما تحمل ابهامات برای یک جوان خیلی آسان‌تر خواهد بود اما اینجا باید اعتماد به نفس خودتون رو حفظ کنید).

اگر شما هم دنبال برنامه‌نویس شدن هستید، سردرگم بودن عادی است اما تا می‌تونید بشینید یوتوب ببینید و با حوزه‌های مختلف برنامه‌نویسی بیشتر آشنا بشید. این کار باعث می‌شود زمان زیادی را ذخیره کنید. اما زیاد هم وسواس به خرج ندهید. گاهی لازم است دستتان گل آلود شود تا راه درست را پیدا کنید.

من هم همین مسیر را طی کردم. در ابتدا هنوز دلم می‌خواست در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت داشته باشم؛ به همین دلیل به سمت دیتا ساینس رفتم. اما بعد از چند ماه و جستجو کردن در یوتوب به این نتیجه رسیدم شغل دیتاساینس با وجود همه شیرینی‌هاش متناسب با اهداف من نیست. (بررسی این مورد هم خیلی مهم هستش: همیشه اهدافتون رو بنویسید و ببینید آیا مطابق با خواسته‌هاتون هست یا نه). مثلا اگر فکر می‌کنید از مواجه شدن با چالش‌های زیاد فراری هستید، با خودتون تعارف نداشته باشید، یا اگر دوستتان به شما اصرار می‌کند شغل خاصی رو انتخاب کنید، توجه کنید شاید شغل پیشنهادی متناسب با ویژگی‌های شخصیتی دوست شماست.

اگر به این حوزه علاقه دارید می‌تونید دوره‌های علی حجازی رو ببینید. پایتون رو واقعا خوب توضیح میده و کل کلاس لذت‌بخش هست.

در نهایت با وجود همه سردرگمی‌ها پس از جستجوی فراوان تصمیم گرفتم فرانت کار کنم و از همین جا ماجرا شیرین شد (بالاخره فهمیدم چی می‌خوام و حس کردم بعد از این همه گمشدگی در جنگل و رفتن راه‌های مختلف نوری چشمک زد).

۳- چه غلطی کنم بعد از فهمیدن چی می‌خوام

تا اینجا اگر شما هم رفتید و فهمیدید چی می‌خواید بهتون تبریک می‌گم. حالا نوبت سردرگمی‌های جدید می‌رسه:

دوره آموزشی چی ببینم؟

کارآموزی برم یا خودم یاد بگیرم؟

در بخش‌های بعدی به این موضوعات می‌پردازم و دوره‌هایی رو که دیدم مورد بررسی قرار می‌دم.

پایان قسمت اول

اگر شما هم اول راه هستید یا این مسیر رو رفتید خوشحال می‌شم تجربیات شما رو هم بشنوم.



برنامه نویسیپیشرفت شخصیاعتماد نفسانتخاب شغلدوره آموزشی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید