ویرگول
ورودثبت نام
نورا جلالی
نورا جلالی
خواندن ۳ دقیقه·۱ سال پیش

مثل من نباشید! این اشتباهات شما رو از برنامه‌نویس شدن دور می‌کند

استفاده از تجربیات دیگران راه شما را هموارتر می‌کند.
استفاده از تجربیات دیگران راه شما را هموارتر می‌کند.


برنامه‌نویسی آسونه یا سخت؟ این وعده بهشتی که بعضی‌ها میدن میگن تو ۳ ماه برنامه‌نویس بشید شدنی هست؟

تجربه من میگه نه و در مسیر یادگیری قرار شما نه تنها به در و دیوار فحش بدید بلکه قرار هستش ناامید هم بشید اما به مسیر ادامه بدید.

۱- در طول مسیر جا نزنید

قرار هست در طول مسیر مساله‌های زیادی رو متوجه نشید و ندونید در اون لحظه چه کاری انجام بدید، به خصوص هر قسمت رو که شروع به یادگیری می‌کنید به بخش‌های سخت خواهید رسید. مهمترین مساله این هست ناامید نشید و فکر نکنید حالا که با این چالش مواجه شدم برم یک زبان دیگه رو یاد بگیرم. شما هرجایی برید وضعیت همین هست و تنها باید به خودتون زمان بدید.

اگر بخواهید هر بار که با مشکل مواجه شدید به جای برطرف کردن آن به سمت دیگری بروید مطمئن باشید زمان زیادی خواهد گذشت و شما یک زبان برنامه‌نویسی را هنوز هم به طور کامل یاد نگرفتید.

۲- خودتان کد بزنید (کپی کردن ممنوع)

حواستان باشد تا بازی نکنید، بازی کردن را یاد نمی‌گیرید. شما نمی‌توانید هر روز بشینید فقط ویدیوهای آموزشی ببینید و بگید به‌به دارم برنامه‌نویسی یاد می‌گیرم. باید بین آموزش و کد زدن تعادل برقرار کنید. مسلما بدون دانش اولیه نمی‌توانید وارد زمین بازی شوید اما وقتی قوانین اولیه را یاد گرفتید، زمان آن هست اقدام کنید.

منتها حواستان باشد کدی رو اصلا کپی نکنید. خودتان باید کد بزنید و وقتی با مساله‌ای مواجه شدید انقدر سرچ کنید، کدهای مختلف ببینید، راه‌های مختلف امتحان کنید تا به جواب برسید و برید با مساله بعدی مواجه بشید و همین روند را تکرار کنید. (خسته کننده است؟ می‌دونم اما مطمئن باشید این بهترین راه هستش.)

یکی از اشتباهات اولیه یادگیری من همین مساله بود. فکر می‌کردم وقتی از روی ویدیوهای آموزشی مختلف کد بزنم یا برم سرچ کنم و ببینم برنامه‌های مختلف چطوری ساخته شدن و کد بزنم، می‌تونم به مرور مهارت پیدا کنم. منتها تا وقتی خودم واقعا کد نزدم مساله‌ها هیچ کدوم درون ذهن من نهادینه نشده بودن. بنابراین درد چشیدن تو یک مساله رو بچشید اما حاضر نشید کپی کنید. (در پرانتز بگم اینکه ببینید افراد ماهر چطوری کد میزنن کمک کننده است اما فقط ایده بگیرید چطوری بهتر فکر کنید. مثلا اینکه در برنامه‌نویسی یاد بگیرید مساله‌ها رو کوچیک کوچیک کنید خیلی مهم هست.)

همچنین نزارید بقیه برای شما کد بزنن. از بقیه برای حل مساله راهنمایی بگیرید و اگر مثل من تعارفی هستید و نگرانید فردی که اومده به شما کمک کنه بهش بگید کد نزن و بزار خودم انجام میدم ناراحت میشه یا دیگه به شما کمک نمی‌کنه، تعارف رو کنار بزارید، چون شما تنها در حق خودتون بد می‌کنید.

۳ - کار را که کرد؟ آن کسی که تمام کرد

بله دوستان کسی کاری رو انجام میده که اون کار را به سرانجام برسونه. هیچ وقت کدی رو نصفه رها نکنید. سخت هستش؟ درسته سخته ولی به خودتون زمان بدید تا پروژه تمام بشود. اینطوری هم حس پیروزی پیدا می‌کنید و به خودتان مطمئن‌تر می‌شوید و هم پروژه‌ای را تمام کرده‌اید و به عنوان نمونه می‌توانید روی گیت خود قرار بدهید.

برنامه نویسیفرانت اندیادگیریزبان برنامه‌نویسی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید