ویرگول
ورودثبت نام
javad sadeghi
javad sadeghi
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

معرفی پروژه AI Policies and Plans



در این پست بنا دارم تا تلاشی را که مدتی پیش آغاز کرده‌ام را به شما معرفی کنم. حتما شما تاکنون گزارش‌های مختلفی که در دنیا در ارتباط با موضوع سیاست‌گذاری هوش مصنوعی منتشر می‌شوند را دیده‌اید. این گزارش‌ها را می‌توان براساس ابعاد گوناگون آنها مانند هدف، متریال مورد استفاده، روش مورد استفاده، موضوع مورد بحث و بسیاری از ابعاد دیگر دسته بندی کرد. من به سبب کار پایان نامه‌ دوره دکتری خود که در موضوع برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری هوش مصنوعی در اسکوپ شهری تعریف شده است، متناوبا با تعداد زیادی از این گزارش ها روبرو می‌شوم. علاوه بر این در روند کاری که در حال انجام آن هستم در بعضی مواقع با مشکلاتی در تامین منابع مطالعاتی روبرو بوده‌ام. در واقع یا دسترسی به برخی از منابع یا دشوار بود و یا منابع در دسترس مشکلات مختلفی را داشت که (به زعم من) در کار پژوهشگرها و برنامه‌ریزان و خط‌مشی‌گذران ایجاد بایاس و انحراف می‌کرد (و می‌کند).

با توجه به این مقدمه و شرایط یاد شده، تصمیم گرفتم که AI Policies and Plans Repository را ایجاد کنم. این Repository دو بخش اصلی دارد. بخش اول شامل مجموعه‌ای از سیاست‌ها، استراتژی‌ها و برنامه‌ریزی‌های ملی در ارتباط با هوش مصنوعی است. تا امروز (اردیبهشت 1401) بیش از 50 کشور بررسی شده و به این مجموعه اضافه شده‌اند. این قسمت به مرور تکمیل شده و امیدوارم بتوانم با کمک شما دوستان در حد قابل قبولی آن را به روز نگه دارم تا در برنامه‌های پژوهشی و سیاست‌گذاری قابل استفاده باشد. در بخش دوم تلاش کردم تا تحلیل‌ها و لنزهای نظری مفیدی که می‌تواند به سیاست‌گذاری و مدیریت در سطح حکومتی در موضوع هوش مصنوعی کمک کند را جمع آوری کنم. این بخش هم قطعا برای محققان می‌تواند مورد رجوع باشه و در بسیاری از کارهای خود از آنها استفاده کنند.

امیدوارم در یک افق بلند مدت این کار به یک تلاش جمعی بین‌المللی در ارتباط با هوش مصنوعی تبدیل شود و بتواند فضای منصفانه‌ و جدیدی را برای کمک به پژوهشگران و کشورها در حوزه هوش مصنوعی ایجاد کند. تحقق این موضوع قطعا به تنهایی توسط من ممکن نیست و از شما خواهش می‌کنم که به یکی از روش های زیر به من در انجام این کار کمک کنید:

1- پروژه را به دوستان خود معرفی کنید. اگر افرادی را می‌شناسید که در این موضوع یعنی سیاست گذاری هوش مصنوعی فعالیت دارند، آن‌ها را در جریان این کار قرار دهید.

2- این پروژه را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. برای این کار می‌توانید لینک همین پست و یا لینک خودِ AI Policies and Plans Repository را در شبکه های اجتماعی خود با دوستانتان همرسانی کنید.

3- شبکه‌های اجتماعی پروژه را دنبال کنید و آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به دوستان خود معرفی کنید.

4- در کارهای علمی خود در ارتباط با موضوع AI Policy، از محتوا استفاده کنید و به پروژه ارجاع دهید.

5- در نهایت بهترین کمک شما می‌تواند Contribute به پروژه در گیتهاب باشد. برای این کار علاوه بر ستاره دادن (که یک جان به جان‌های نگارنده اضافه می‌کند :D ) می‌توانید:

  • برنامه های مربوط به هوش مصنوعی در سازمان و یا کشور خود را به پروژه اضافه کنید یا در صورت نیاز اسناد موجود را اصلاح کنید.
  • برنامه‌های مربوط به کشورهای دیگر را که فکر می‌کنید نادیده مانده است را به پروژه اضافه کنید یا در صورت نیاز اصلاح کنید.
  • مقالات کاربردی در چارچوب برنامه‌ریزی شده در بخش دوم، یعنی لنزهای نظری را با پیشنهادات خود غنی‌تر کنید.
  • روی متون، پروژه‌های مختلف تعریف کنید (به طور مثال هم‌اکنون افرادی در حال تحلیل متن سیاست‌ها برای ایجاد یک گونه‌شناسی (Taxonomy) میان کشورها و همین طور شناسایی تاپیک‌های موضوعی هستند)
  • ایرادات مختلف املایی و نگارشی و زبانی را برطرف کنید تا کار کردن با این پروژه برای همه راحت‌تر باشد.

دوباره یادآوری می‌کنم که قطعا این کار بدون کمک شما شدنی نیست، پس لطفا همین الان کمک کردن را شروع کنید.

صفحه AI Policy Repository در گیتهاب

صفحه توئیتر AI Policy Repository

صفحه لینکدین AI Policy Repository



از طریق کانال‌های زیر می‌توانید با من در ارتباط باشید:

ایمیل من: javadsadeqi@gmail.com

آیدی تلگرام من: https://t.me/javaadsaadeghi

لینکدین من

توئیتر من


هوش مصنوعیخط مشی گذاری هوش مصنوعیسیاست گذاری هوش مصنوعیاستراتژی ملی در هوش مصنوعینقشه راه هوش مصنوعی
مفلسانیم و هوای می و مطرب داریم...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید