ویرگول
ورودثبت نام
جواد سمیعی
جواد سمیعی
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

چرا با اینکه نرم افزار تدوین رو بلدم، نمی‌تونم تدوین فیلم انجام بدم؟

این سوالی هست که افراد زیادی از من می‌پرسند، افرادی که به تازگی با نرم افزار پریمیر کار می‌کنند، یا چندین سال هست که این به عنوان شغل با این نرم افزار زندگی می‌کنند، اما هنوز اونجوری که دلشون می‌خواد به تدوین مسلط نیستند و با اینکه افکت‌های زیادی در تدوین‌های خودشون استفاده می‌کنند و زمان زیادی رو صرف می‌کنند، خروجی‌ها دلچسب خودشون یا مخاطبانشون نیست.

من تنها دلیل این موضوع رو در کمبود دانش اصول تدوین فیلم میدونم

اینکه من با چند ده ابزار تاسیساتی ساده یا حرفه‌ای کار کنم، دلیلی بر یک تاسیسات کار حرفه‌ای بودن نیست

اینکه من مسلط به قیچی و چرخ خیاطی و... باشم، دلیلی بر خیاط بودن من نیست

اینکه من فنون کشتی رو بلد باشم، دلیلی بر کشتی گیر بودن من نیست

این موضوع برای تدوین هم صدق می‌کنه، اگر من تمام ابزارها و افکت‌های موجود در دنیا رو هم بلد باشم، دلیلی وجود نداره که من یک تدوینگر باشم. بله می‌تونم یک اپراتور حرفه‌ای نرم افزارهای تدوین باشم، ولی برای یک خروجی حرفه‌ای باید کسی که اصول تدوین فیلم رو بلده، کنار من باشه تا بتونم با کمک اون یک تدوین حرفه‌ای داشته باشم.

اگر تو با نرم افزارهای تدوین کار می‌کنی و زمان خودت رو صرف یادگیری افکت‌ها کردی، جای تقدیر داره چون مسلط به نرم افزار شدی و در مسیر تدوینگر شدن حرکت کردی ولی هنوز یک قدم بزرگ برای تبدیل شدن به یک تدوینگر داری و اون هم اصول تدوین هست.



چجوری اصول تدوین رو یادبگیریم؟

به قول استاد من، آقای حسن حسن دوست عزیز، "برای تبدیل شدن به یک تدوینگر باید راه 30 ساله رو طی بکنی!"

این که بتونی ریتم فیلم رو به خوبی بشناسی و کات‌های حرفه‌ای بزنی، باید درک زیادی از قوانین تدوین فیلم بلد باشی که یادگیری این قوانین نیاز به زمان بسیار زیادی داره چرا که خیلی از اون‌ها رو در کتاب‌ها و مقاله‌های فارسی و انگلیسی زبان نمی‌تونی پیدا بکنی چرا که قابل نوشتن نیست و کاملا به درک یک موضوع برمی‌گرده اما برای قرارگرفتن در این مسیر، باید اصول تدوین فیلم رو کامل مسلط بشی و اون‌ها رو یاد بگیری، که پیشنهاد می‌کنم کتاب‌های مختلف زیادی رو در این زمینه مطالعه کن

قبلا مقاله ای رو برای معرفی کتاب های تدوین فیلم معرفی کردم که میتونی همینجا کلیک کنی و این مقاله رو بخونی

البته تنها با کتاب خوندن این اتفاق مهم رقم نمی‌خوره، باید پای صحبت‌های تدوینگرهای بزرگ ایران و جهان بشینی و با نظراتشون در مورد تدوین فیلم‌های خودشون و دیگران رو جویا بشی، باید مقاله‌های روز دنیا رو بخونی، باید فیلم‌های بسیار زیادی تدوین کنی تا کم کم در این مسیر وارد بشی و شروع به یادگیری اصول حرفه‌ای بکنی.

من تا کنون 17 سال هست که با نرم افزار پریمیر کار می‌کنم و در آپارات و یوتیوب سعی کردم تمام دانش فنی خودم رو به صورت رایگان در اختیارت قرار بدم. برای انتقال دانش اصول تدوین فیلم می‌تونی در سایت یا صفحه اینستاگرامی جواد سمیعی، با من همراه باشی. تمام سعی من بر این هست که تو سریعتر در این مسیر بتونی قدم بذاری و از رقبای خودت چند مرحله جلو بیوفتی

موفق باشی

نرم افزارتدوین فیلماصول تدوین فیلمآموزش اصول تدوین فیلمجواد سمیعی
ایده پرداز، کارگردان و تدوینگر فیلم‌های تبلیغاتی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید