ویرگول
ورودثبت نام
جواد سمیعی
جواد سمیعی
خواندن ۶ دقیقه·۷ ماه پیش

درباره رونمایی از استودیو 2میلیمتر

حدود 1 ماه پیش ریبرندینگ استدیو خودم رو انجام دادم و نام برند رو به 2میلیمتر تغییر دادم.

اما چرا تغییر دادم و چرا اسمش رو گذاشتم 2میلیمتر ( تا همین جا بگم که هر وقت اسمش میاد ذوق می‌کنم براش لعنتی رو!)

از ابتدای سال 1397 با نام رَشامدیا شروع به فعالیت کردم. اونروز تنها یک موضوع رو خیلی خوب بلد بودم و اون هم ساخت ویدیوهای تبلیغاتی عالی بود، اما باید اعتراف کنم که در مورد نام‌گذاری یک برند، کار با کشورهای دیگه، سیستم سازی و... چیز زیادی نمی‌دونستم. برای همین نامی که در نهایت انتخاب کردم، رَشامدیا بود.

البته از نامی که انتخاب کردم ناراضی نیستم، به نظرم برای اونروز و برای شروع یک مسیر جذاب، خیلی عالی بود. چند سال باهام همراه بود و پروژه‌های بسیار زیاد و مختلفی رو باهاش انجام دادم.

اما حدود 2 سال پیش بود که متوجه شدم دیگه این نام برای پروژه‌های جدید و اهداف جدید کافی نیست. نیاز داشتم به یک نام و هویت جدید، که بتونم پر قدرت‌تر و قوی‌تر راهم رو پیش برم. البته انتخاب نام جدید، با نام قبل چند تفاوت بسیار بزرگ داشت.

الان دیگه اصول یک نام حرفه‌ای رو می‌دونستم، الان دیگه چند مشاور در زمینه سیستم سازی، برندسازی، کوچ و... داشتم، الان دیگه اهداف خیلی بزرگتری نسبت به قبل داشتم، الان خیلی پخته‌تر از قبل شده بودم و در نهایت زمان کافی برای نام گذاری داشتم.

چند ماه به تمام نام‌هایی که اطرافم بود دقت می‌کردم. نام برندهای سازنده تبلیغات در کشورهای مختلف رو رسد می‌کردم و اسم خاصی به ذهنم نرسید.( اینجا متوجه شدم چقدر برندهای کوچک و بزرگی در دنیا هست که نام‌های ضعیفی دارن و فقط من اینجوری نبودم)

در نهایت در یکی از کتاب‌هایی که در ساعت‌های پایانی یک شب مطالعه می‌کردم به نکته خیلی جالبی برخوردم که تا الان از دید من مخفی شده بود. اون هم مسئله دید فوآل هست. اگر بخوام خیلی ساده توضیحش بدم: 50 درصد سنسورهای داخل بدن ما در چشم‌های ما قرار داره و 50 درصد سنسوهای داخل چشم در نقطه‌ای به نام دید فوآل جمع شده که باعث میشه ما 2 درصد از محیط اطرافمون رو شفاف ببینیم و مابقی جاها تار هست. یعنی اگر الان به این کلمات داری نگاه میکنی، یک الی دو کلمه شفاف هست و ما بقی تار، برای همین مردمک چشم دائما در حال حرکت هست تا بتونی تمام متن رو بخونی. در اصل با حرکت مردمک چشم، باعث میشی نور یک نقطه دیگه، به دید فوآل برخورد بکنه تا شفاف ببینی.

کل توضیح کتاب در مورد دید فوآل کمتر از 2 صفحه بود ولی جذابیتش برای من خیلی بود. اما اینجا کار تمام نمیشه هنوز 6 کلمه دیگه در کتاب هست که باید بهش توجه داشته باشم.

" اندازه دید فوآل فقط 2میلیمتر هست"

وای که این 6 کلمه چقدر برای من عجیب بود. همون موقع و بدون درنگ گفتم عجب اسمی!!! 2میلیمتر، ولی حیف که این اسم رو طبیعتا همه تا الان استفاده کردن و نمیشه از این اسم استفاده کرد.


مراسم رونمایی از برند 2میلیمتر
مراسم رونمایی از برند 2میلیمتر


چند صفحه‌ای دیگه از کتاب رو مطالعه کردم و در نهایت تا صبح به این اسم و اسم‌های دیگه فکر می‌کردم. صبح که وارد دفتر شدم، در کمال نا امیدی دامنه سایت 2میلیمتر رو جستجو کردم و دیدم کسی اون رو خریداری نکرده! مابقی شبکه‌های اجتماعی رو هم نگاه کردم، همه و همه آزاد بود. انگار این اسم رو خدا برای من کنار گذاشته بود و از دید همه اون رو مخفی کرده بود. هنوز تحقیقاتم روی نام 2 میلیمتر تمام نشده بود ولی همونروز تمام شبکه‌های اجتماعی و سایت رو برای خودم ثبت کردم و به دنبال تحقیقات نهایی افتادم.

در تحقیقاتم موارد بسیار زیادی رو بررسی کردم که چندتاشو اینجا میگم بهت:

1. آیا با گفتن نام 2میلیمتر، ممکنه نام دیگه‌ای به گوش بخوره؟ مثل رشامدیا که رسامدیا، راشامدیا، رشادمدیا و... به گوش می‌رسید. که از این آزمون سربلند بیرون اومد و اسم دیگه‌ای جز 2میلیمتر به گوش نمیخورد.

2. آیا نام 2میلیمتر در کشورهای متفاوت معانی مختلفی داره، یا کشور مهمی هست که از این کلمه استفاده نکنه؟ که از این آزمون هم سربلند بود چرا که کلماتی مثل میلیمتر، متر، سانتی متر و... کلمات جهانی هستند و اکثر زبان‌های دنیا از همین کلمات برای اندازه گیری استفاده می‌کنن.

3. آیا در همه جای دنیا این نام همین معنی رو داره؟ بله! چون این نام با بشر سرو کار داره، در هر جایی که انسان باشه، همین نام، همین معنی رو داره.

4. آیا اگر کسی با استراتژی پشت این نام آشنا نباشه، بازهم می‌تونه معنی خوبی داشته باشه؟ بله! حتی اگر کسی ندونه منظور ما چیه، اولین نکاتی که در ذهنش میاد، بحث دقیق بودن، دقت، خلاقیت و... هست.

5. آیا راحت بیان میشه؟ بله خیلی راحت

و ده‌ها مورد دیگه که با نمره بسیار قابل قبولی از همه سربلند بیرون اومد.

فقط یک نکته من رو اذیت میکرد و اون هم این هست که دید فوآل دقیقا 2میلیمتر نیست و کمی کوچکتر از 2 میلیمتر هست ( بین 0.15 تا 0.18 سانتیمتر) . این موضوع رو با یک ترفند جالب رفع کردم.

2میلیمتر در انگلیسی با 2 L نوشته میشه ( 2millimeters ) اما استودیو 2میلیمتر با یک L نوشته میشه ( 2milimeters ) البته دامنه سایت با 2 L هم ثبت و ریدایرکت شده و حتی در موشن لوگو هم به این موضوع به صورت گرافیکی اشاره شده تا مخاطبان متوجه این موضوع بشوند.


مراسم رونمایی از برند 2میلیمتر
مراسم رونمایی از برند 2میلیمتر


حدود 200 روز پیش این تحقیقات تمام شد و به ظاهر برند آماده رونمایی بود اما نه! هنوز کار باید ادامه پیدا می‌کرد. اصلا دوست نداشتم 2میلیمترِ من، به سادگی رونمایی بشه یا عجله‌ای در هر کدوم از قسمت‌ها وجود داشته باشه. باید رویکردهای جدید خودم، سیستم سازی دقیق، برندبوک با تحقیقات اصولی و دقیق و... آماده میشد.

برای همین با چند تیم به صورت همزمان کار رو ادامه دادم. یک تیم تحقیقات بازار برای برند بوک، مشاوره‌های برندسازی برای تعیین دقیق شخصیت برند، مشاوره‌های سیستم سازی و پس از ارائه نتایج هویت برند و تایید اون، به سراغ طراحی هویت بصری رفتم و اون هم بدون دغدغه زمان و با حساسیت بسیااار بالا در تمام جزئیات این کار رو انجام دادم.

در نهایت در تاریخ دهم دی ماه هزار و چهارصد و دو برند 2میلیمتر در حضور جمعی از مشتریان وفادار، همکاران و پارتنرهای 2میلیمتر رونمایی شد.


مراسم رونمایی از برند 2میلیمتر
مراسم رونمایی از برند 2میلیمتر


این رونمایی فقط از یک نام و لوگو جدید نبود. بلکه رونمایی از طرز فکر، سیستم سازی، هویت و استراتژی جدید ما بود.

در این مسیر افراد بسیار زیادی به من کمک کردند که از تمام این افراد بسیار تشکر می‌کنم:

دوست عزیزم علیرضا موسوی که همیشه پیگیر بود تا به بهترین شکل همه چیز به درستی انجام بشه.

دوست عزیزم مهدی کاهی که کتاب مبانی فرم فیلم رو بهم هدیه داد و همه چیز رو برام عوض کرد.

دکتر میرقادری که چند ده جلسه مشاور سیستم سازی رو باهاش گذروندم.

دکتر منتظرالقائم که چندین جلسه مشاوره برندسازی باهم داشتیم.

مهندس محمد محتشمی که سرپرست طراحی بصری بودند.

گروه توسعه کسب و کار آیریک، دفتر تبلیغاتی ایل دیزاین و...

همچنین تشکر ویژه دارم از همسر عزیزم که همیشه همراه من بوده و با همفکری‌هاش و شنیدن دغدغه‌های هر روز من، بهم انگیزه‌های جدید و بزرگتر میده.

استودیو 2میلیمترجواد سمیعی
ایده پرداز، کارگردان و تدوینگر فیلم‌های تبلیغاتی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید