ویرگول
ورودثبت نام
جواد محمدی
جواد محمدی
خواندن ۸ دقیقه·۳ سال پیش

قصه‌ی من و کمپین هر کجا، هر زمان، یادگیری

سال پیش و ایام خانه‌نشینی با وجود همه‌ی سختی‌ها و تلخی‌هاش، یه اتفاق مهم برای من به همراه داشت. اردیبهشت ماه بود که برای اولین بار وبینار برگزار کردم و در واقع اولین تجربه رسمی تدریس برام رقم خورد، اونم تو کمپین "هر کجا، هر زمان، یادگیری". اما چطور شد؟ لطفا با من همراه باش تا از تجربه‌ی شیرین این فعالیت داوطلبانه و دستاوردها و نکات آموزنده‌ای که به همراه داشت برات بگم ؛)


پویشی در راستای تبدیل تهدید بطالت به فرصت درخشان یادگیری

اول یکم راجع به خود کمپین توضیح می‌دم و بعد می‌ریم سراغ وبینارای خودم. ماجرا از اینجا شروع شد که با شیوع ویروس کوید۱۹ در ایران در اسفند ۹۸ و به دنبال اون شروع قرنطینه خونگی، بروبچه‌های آکادمی اینفوگرام تصمیم گرفتن با استفاده از همراهی اساتید داوطلب، یه کمپین آموزشی رایگان راه بندازن و ضمن ایفای مسئولیت اجتماعی‌شون (CSR) مخاطبا رو تشویق به استفاده بهینه از زمان‌شون در دوران خانه‌نشینی کنن. این‌طور شد که این پویش تحت عنوان هر کجا، هر زمان، یادگیری در ۱۲ اسفند ۹۸ کلید خورد و در مجموع با همراهی ۱۳۳ مدرس، تا ۳۱ شهریور ۹۹ ادامه پیدا کرد. موضوعات این آموزش‌ها هم شامل: بازاریابی و تبلیغات، دیجیتال مارکتینگ، طراحی گرافیک و اینفوگرافیک، طراحی موشن گرافیک، روابط عمومی، ترویج علم، ارائه حرفه‌ای، گزارش نویسی، توسعه فردی، استارتاپ و کارآفرینی بود. جالبه بدونید که در طول این مدت بیش از ۴۰۰ ساعت آموزش در قالب ۲۲۹ وبینار و ۹ لایو اینستاگرامی به صورت آنلاین برای بیش از ۹۴ هزار نفر شرکت‌کننده برگزار شد!

من در ابتدا مخاطب کلی از وبینارهای این کمپین بودم اما در فازهای سوم و چهارم با برگزاری دو وبینار، افتخار اینو داشتم که در جمع بزرگ مدرسان هم قرار بگیرم. در واقع اواخر اسفند بود که به سرم زد من هم تو این اتفاق بزرگ نقش‌آفرینی کنم و با انجام این فعالیت داوطلبانه، ضمن این که بخشی از آموخته‌هام رو در اختیار دیگران می‌ذارم بتونم یه تجربه‌ی خوب کسب کنم. اما مگه این کمال‌طلبی لعنتی می‌ذاشت دست به کار بشم؟! خلاصه کلی با خودم کلنجار رفتم تا بالاخره در اویل اردیبهشت به محمد شکاری عزیز پیام دادم و ایشون هم لطف کرد به من اعتماد کرد و این فرصت ارزشمند رو در اختیارم قرار داد تا بتونم به نوبهء خودم نقشی هر چند کوچک در این رخداد بزرگ ایفاء کنم. در ادامه در دو بخش مختلف از تجربه‌م از حضور در این کمپین ابتدا به عنوان مخاطب و بعد به عنوان مدرس می‌گم.

تجربه‌ من به عنوان مخاطب کمپین

همون‌طور که گفتم در وبینارهای زیادی شرکت کردم شاید بالای ۲۰ تا؛ اما در این بین، چندتا از این وبینارها برای من خیلی جذاب‌تر و کاربردی‌تر بود از جمله:

  • "چرا بیست تا سی سالگی مهم است؟" از محمد نجفی
  • وبینار طراحی اینفوگرافیک و گرافیک با Canva (محمد شکاری)
  • تولید و انتشار پادکست (محمد شکاری)
  • فرمول‌های اساسی پیروزی (سید حسین نبوی)


من و این همه خوشبختی محاله؟!

تعداد بالای وبینارهای برگزارشده توجهت رو جلب کرده نه؟ شاید در نگاه اول این‌طور به نظر بیاد که چه اتفاق جالبی! از کلی آموزش رایگان می‌تونستی استفاده کنی... اما ناگفته نمونه که درسته فرصت استفاده از اون همه آموزش رایگان برای همه فراهم شده بود و خیلی هم خوب بود اما در عین حال، این که تو یه بازه‌ی زمانی محدود و فشرده بخوای حجم بالایی از مطالب رو یاد بگیری واقعا چالش‌برانگیزه و کیفیت یادگیری رو تحت‌الشعاع قرار می‌ده؛ مثلا یادمه بعضی روزا سه یا چهار وبینار در روز اجرا می‌شد (مخصوصا در فاز سوم) و حالا تو حساب کن بخوای در اون روز تو بیشتر از یکی‌شون حضور داشته باشی. البته اینفوگرام این امکان رو فراهم کرده بود که ثبت‌نام‌کنندگان بتونن حتی بدون شرکت در وبینار به صورت زنده، تا دو هفته به بازپخشش دسترسی داشته باشن و این امکان تا حدی چالش مذکور رو برطرف می‌کرد ولی خب در عوض امکان پرسش‌وپاسخ و حتی شبکه‌سازی -چه با مدرس و چه دیگر مخاطبان- رو از دست می‌دادی دیگه... (مثلا تو وبینار دوم خودم بعد از پرسش و پاسخ، یک سری از مخاطبین تو کامنت‌ها با هم دیگه ارتباط گرفتن)



دود از کنده بلند می‌شه؟!

یه نکته‌ی دیگه هم که باهاش مواجه شدم، کیفیت پایین تدریس تعداد کمی از اساتیدی بود که اتفاقا تجربه‌ی بالایی در زمینه‌ی کاری خودشون داشتن اما متاسفانه ارائه و تدریس‌شون ضعیف بود؛ در حالی که بعضی از اساتید جوون‌تر و کم‌تجربه‌تر، کیفیت تدریس خوبی ارائه دادن و رضایت بالای مخاطبا رو هم به دست آوردن. البته یه دلیلش می‌تونه آشنایی و تسلط بیشتر نسل جوون به ابزارهای الکترونیکی باشه. به هر حال این نکته‌ توجه من رو جلب کرد و البته برام قابل درکه که فضای آموزش آنلاین برای خیلی‌ها تازه و ناشناخته بود ولی حرفم اینه از افراد باتجربه‌تر انتظار بیشتری می‌رفت.

تجربه‌ من به عنوان مدرس کمپین

پیشتر اشاره کردم که در فازهای سوم و چهارم این کمپین من دوتا وبینار برگزار کردم. اولیش راجع به کلیات علم اقتصاد بود و دومی هم درباره مدل کسب‌وکار؛ در ادامه می‌خوام درباره جزئیات وبینارام براتون بگم.

پوستر وبینار اول
پوستر وبینار اول


  • وبینار اول

ماه رمضون بود و زمان برگزاری وبینار رو حدودا یک ساعت بعد از اذان مغرب گذاشته بودیم. منم سریع و مختصر افطار کردم چون باید زودتر آماده می‌شدم واسه تست نهایی پلتفرم (که ادوبی کانکت بود) با همراهی پشتیبان وبینار و بارگذاری فایل نهایی ارائه و...

خلاصه وبینار رو راس ساعت شروع کردم و در ادامه به شرح مفاهیم پایه‌ای اقتصاد خرد و کلان پرداختم و البته اون وسطا یه گریزی هم به اقتصاد رفتاری زدم (در حد تعریف اولیه)؛ با وجود این که اولین وبینارم بود ولی خداروشکر زیاد استرس نداشتم و همه چی خوب پیش رفت و برام خیلی جالب بود که تو مدیریت زمان هم به مشکل بر نخوردم، سر وقت بحث رو ارائه دادم و پرسش و پاسخ هم داشتیم. حتی خود آقای شکاری هم که در وبینار حضور داشت از عملکردم راضی بود. تنها مسئله‌ای که موقع تدریس داشتم تشنگی زیاد و خشکی گلو بود که البته در طول وبینار قشنگ یه پارچ آب خوردم و اون چالش هم رفع شد!

نظرات بعضی از مخاطبان عزیز در پایان وبینار
نظرات بعضی از مخاطبان عزیز در پایان وبینار


  • وبینار دوم

اما می‌رسیم به وبینار دوم که درباره مدل کسب‌وکار و چندتا از مدل‌های درآمدی بود و در واپسین روزهای مرداد ماه برگزار شد. جالب اینجاست که دقیقا همزمان با این وبینار، دو وبینار مفید و کاربردی دیگه هم از سوی یکتانت و دیما که هر دو حامیان خوب کمپین هرکجا هرزمان یادگیری بودن برگزار می‌شد ولی با این وجود، در مجموع ۹۳ نفر بصورت زنده در وبینارم حضور داشتن که با توجه به تعداد ثبت‌نامی‌ها و شرایط گفته‌شده عدد قابل توجهی بود.

پوستر وبینار دوم
پوستر وبینار دوم


وقتی وبینار رو شروع کردم، استرسم حتی نسبت به دفعه قبل کمتر بود ولی این‌بار متاسفانه مودمم مشکل پیدا کرده بوده و چندبار اینترنت قطع شد و واقعا اوضاع بدی پیش اومد؛ از یه طرف حوصله مخاطبا داشت سر می‌رفت و کیفیت آموزش پایین میومد، از طرف دیگه خودم داشتم استرس می‌گرفتم و سررشته مطالب از دستم در می‌رفت اما هیچ جوره نمی‌خواستم وبینار رو لغو و به زمان دیگه‌ای موکول کنم. لذا با وجود همه‌ی مسائل پیش اومده، تمام سعی‌‌ام رو کردم شرایط موجود و البته خودم رو مدیریت کنم و بالاخره تصمیم گرفتم یه زمان استراحت ده دقیقه‌ای بدم (البته از ابتدا هم قرار بود در میانه‌های وبینار استراحت بدم ولی نه به این شکل و نه در اون زمان). در این حین، فرصت رو غنیمت شمردم و مودم رو ریست کردم و از اونجایی که بخشی از زمان آموزش از دست رفته بود، با پشتیبان وبینار و همینطور با مدیر آکادمی (خانم رحمتیان) تماس گرفتم و در مورد افزایش زمان وبینار هماهنگی‌های لازم رو انجام دادم.

بعد از زمان استراحت دیگه با مشکل قطعی اینترنت مواجه نشدیم و با همراهی و صبوری مخاطبا، خداروشکر در نهایت همه‌چی خوب پیش رفت در حدی که حتی در آخر تبدیل به محبوب‌ترین وبینار فاز چهارم کمپین شد!

نتایج نظرسنجی سایت ایسمینار
نتایج نظرسنجی سایت ایسمینار


  • خلاصهء عملکردم در کمپین

در مجموع، خلاصه‌ء عملکرد من به عنوان مدرس در این کمپین به این صورت بود:

ارائه ۱۳۷۹ نفر/ساعت آموزش آنلاین به ارزش مجموعا ۴۱۳۷۰۰۰۰ (چهل و یک میلیون) تومن به صورت رایگان که البته بدون همراهی محمد جان شکاری، خانم زهرا رحمتیان و دیگر بروبچه‌های گل آکادمی اینفوگرام، چنین امری محقق نمی‌شد و همین‌جا کمال قدردانی رو از این عزیزان به جا میارم. واقعا برنامه‌ریزی و هماهنگی اون همه وبینار، طراحی کلی پوستر، پشتیبانی از مدرسین و مخاطبان، تدوین و توزیع محتوای وبینارها و... به همت بلندی نیاز داشت که خداروشکر بچه‌ها به خوبی از پسش بر اومدن.

در نهایت هم با لطف خدا و محبت مخاطبای عزیز، جزء رکودداران کمپین شدم و وبینار دومم در رتبه دوم بیشترین رضایت مخاطبان از کل وبینارهای کمپین (۲۲۹ وبینار) قرار گرفت.

اندر فواید کار داوطلبانه

احتمالا تا به حال از مزایای انجام فعالیت داوطلبانه شنیدید و بخشی از فوایدش رو هم که در طول مقاله بهش اشاره کردم و در اینجا خوبه که یک جمع‌بندی داشته باشیم. تقویت رزومه و برند شخصی، شبکه‌سازی با متخصصین و مخاطبان، دریافت پیشنهادهای کاری بیشتر و بهتر، حس ارزش‌آفرینی و انجام کار معنادار همه از فواید انجام یک فعالیت داوطلبانه است و حتی شاید جالب باشه بدونی در مصاحبه‌های شغلی اخیرم درباره فعالیت‌های داوطلبانه‌م هم گفتگو کردیم. تو چه مورد دیگه‌ای به این لیست اضافه می‌کنی؟ لطفا در قسمت نظرات بنویس ؛)

جمع‌بندی

حضور در این پویش بزرگ برای من بسیار آموزنده، چالشی، لذت‌بخش و الهام‌بخش بود. این که در زمانی کوتاه، تعداد زیادی از مدرسان داوطلب شدن و هماهنگی‌های متعددی صورت گرفت و با استفاده از پتانسیل ابزارها و پلتفرم‌های آموزش آنلاین، هزاران مخاطب تونستن از چنین فرصت ارزنده‌ای اونم به صورت رایگان بهره‌مند بشن، واقعا دستاورد بزرگ و ارزشمندیه که به سادگی نمیشه از کنارش گذشت و می‌تونه برای خیلی‌هامون مسرت‌بخش و آموزنده باشه. خصوصا برای خودم که اولین تجربهء تدریس‌ام به صورت آنلاین برام رقم خورد و ضمن چالش‌هایی که داشت، کلی یاد گرفتم و با محبت مخاطبا، واسه ادامه مسیرم کلی انرژی و انگیزه به دست آوردم.

در پایان هم از همه‌ی دست‌اندرکاران و حامیان کمپین عمیقا تشکر می‌کنم و امیدوارم در آینده هم بیشتر شاهد چنین پویش‌های بزرگ و همدلانه‌ای در عرصه آموزش باشیم.

فروردین ۱۴۰۰  دیدار با محمد شکاری عزیز در دفتر قبلی آکادمی اینفوگرام؛ جالبه بدونید که کلی از وبینارها تو همین دفتر برگزار شد (البته به جز وبینارهای من)
فروردین ۱۴۰۰ دیدار با محمد شکاری عزیز در دفتر قبلی آکادمی اینفوگرام؛ جالبه بدونید که کلی از وبینارها تو همین دفتر برگزار شد (البته به جز وبینارهای من)


ممنون که این مطلب رو تا انتها خوندی و امیدوارم لذت برده باشی. برای دریافت نسخه کامل گزارش کمپین، می‌تونی به کانال تلگرامم با آی دی Yekghadamplus مراجعه کنی و یا در قسمت نظرات آی دی تلگرام خودت رو بنویسی تا برات بفرسم. ضمنا خیلی خوشحال می‌شم نظرت رو باهام در میون بذاری.
اگه هم دوست داشتی با من و فعالیت‌هام بیشتر آشنا بشی، می‌تونی به حساب‌های اینستاگرام و لینکدین‌ام یه نگاه بندازی ؛)

با آرزوی بهترین‌ها

آموزشوبینارفعالیت داوطلبانهکمپیناینفوگرام
یک چندپتانسیلی کنجکاو که در تلاشه با کسب و نشر آگاهی، دنیا رو به جای بهتری برای زندگی کردن تبدیل کنه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید