ویرگول
ورودثبت نام
جواد محمدی
جواد محمدی
خواندن ۵ دقیقه·۳ سال پیش

اشتباهات رایج در شنیدن پادکست + لیست ۲۰ پادکست‌ پیشنهادی من

دیروز روز جهانی پادکست بود. رسانه‌ای که این روزا طرفدارای زیادی پیدا کرده، رو به رشده و آدمای زیادی بهش رجوع می‌کنن. حالا اگه نمی‌دونی پادکست چیه یا می‌خوای ببینی تفاوتش با کتاب صوتی یا رادیو چیه می‌تونی به سادگی به گوگل مراجعه کنی و اینجا قرار نیست راجع به این موضوع صحبت کنم و یا حتی از مزایا و فواید شنیدن پادکست بگم چرا که به نظرم جاهای دیگه به اندازه کافی بهش اشاره شده و قصد تکرار مکررات ندارم. لذا در ادامه می‌خوام بگم پادکست شنیدن هم قواعد و چالش‌های خودشو داره و این که یه عده دارن اشتباه می‌زنن! در پایان هم پادکست‌های خیلی خوبی که خودم گوش می‌کنم و یا تعریفشو زیاد شنیدم بهتون معرفی می‌کنم. امیدوارم از خوندن این مطلب لذت ببرید و لطفا شما هم پادکستای خوبی که می‌شناسید رو تو قسمت نظرات معرفی کنید.



خب گفتم که بعضی از شنوندگان محترم پادکست دارن مسیر رو اشتباه می‌رن البته به نظر من. حالا بریم ببینیم این اشتباهات چی هستن و واسه رفع‌شون چه می‌شه کرد.


اشتباه اول: شنیدن پادکست در کنار انجام یه کار دیگه یا همون مالتی‌تسک

معمولا آدما پادکست رو موقع انجام یه کار دیگه گوش می‌دن. مثلاً وقتی دارن ورزش می‌کنن، آشپزی می‌کنن یا حتی رانندگی می‌کنن؛ من نمی‌گم لزوما کار بدیه ولی به نظرم کار جالبی هم نیست مگر اینکه پادکستی باشه که صرفاً در جهت سرگرمی و گذران وقت شنیده بشه نه برای یادگیری؛ چون برای یادگیری باید ذهنمون متمرکز باشه و در کنارش شاید بهتر باشه نت‌ برداریم (یادداشت‌برداری کنیم). یا حتی یه جاهایی رو که به درستی متوجه نشدیم برگردیم و دوباره گوش کنیم که تو حالت‌هایی که ذکر کردم معمولاً این کار انجام نمی‌شه.

از طرف دیگه مالتی‌تسکینگ (Multitasking) یا انجام همزمان چند کار، طبق تحقیقات انجام‌شده بهره‌وری رو به طرز معنی‌داری پایین میاره. نکته دیگه اینجاست که به ازای هر فعالیتی که ما انجام می‌دیم یه سری فعل و انفعالات شیمیایی در مغزمون رخ می‌ده و هر تعویض فعالیتی، از مغز ما انرژی می‌گیره و فرسایش ایجاد می‌کنه. پس وقتی چند کار رو همزمان انجام می‌دیم، اگه این کار در بلندمدت و به صورت مداوم انجام بشه می‌تونه آسیب‌هایی جدی رو به مغزمون وارد کنه.



بنابراین اگه من جای شما باشم سعی می‌کنم مالتی‌تسک نباشم (در هر موردی نه فقط شنیدن پادکست در کنار یه کار دیگه) و در هر بار انجام یه کار، صرفا روی همون متمرکز بمونم (همچین ذهن‌آگاهانه‌ یا Mindful باشم). حالا جالب اینجاست که خود من حتی با وجود اینکه موقع شنیدن پادکست آموزشی کار دیگه‌ای نمی‌کنم هم خیلی وقت‌ها و هر چند دقیقه یه بار حواسم پرت می‌شه و در عجبم که چطور یه عده در حین انجام کارهای دیگه پادکست رو گوش می‌دن و می‌گن که یاد گرفتم... اگر واقعاً اینجوریه که دمشون گرم! البته این‌طوری هم نیست که فکر کنید این قضیه مخصوص منه یا احتمالاً بعضی از شمایی که این متن رو می‌خونید بلکه طبق تحقیقاتی که انجام شده آدما بیشتر از ۱۷ دقیقه نمی‌تونن به یک شخص به صورت متمرکز توجه کنن حالا می‌خواد سخنرانی باشه، ارائه باشه یا پادکست و غیره؛ بنابراین بعد از این زمان دیگه حواسشون پرت می‌شه و از نکات غافل می‌شن. راستی تا حالا دقت کردید که میانگین و یا حداکثر زمان تدتاک‌هایی که مشاهده می‌کنید چقدره؟!



اشتباه دوم: دم به دقیقه پادکست شنیدن...

یه تهدید دیگه هم که توی این قضیه وجود داره اینه: ما همین‌جوریش روزانه داریم به طرز وحشتناک و بی‌رحمانه‌ای بمباران اطلاعاتی می‌شیم و از انواع و اقسام محرک‌ها و رسانه‌ها داده‌هایی رو وارد این مغز بیچاره‌مون می‌کنیم غافل از این که مغز ما محدوده و در واقع قابلیت پردازش محدودی داره. حالا این وسط یه عده هستند که شورش رو در آوردن و به بهانه افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از زمان‌شون سعی می‌کنن از هر فرصتی (یا اصطلاحا زمان مرده‌ای!) استفاده کنن و هر خلوتی که گیر میارن به جای اینکه یکم به این مغز بیچاره‌شون استراحت بدن تا آماده انجام فعالیت‌های بعدی بشه، زودی می‌رن سراغ شنیدن پادکست؛ در نتیجه خود این امر مانع از این می‌شه که ذهن ما به درستی ریکاوری بشه و این دریای بیکران اطلاعات رو بتونه به خوبی پردازش کنه. این می‌شه که بعد از یه مدت می‌بینیم هر چقدر که طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته مطالب آموزشی مختلف رو از طریق منابع مختلف دریافت کردیم ولی چیز زیادی ازشون تو ذهن‌مون نمونده و عملاً زمان و انرژی‌ای‌ که صرف این یادگیری کردیم انگار به هدر رفته...



خب اینا به نظرم تهدیدهایی بود که متوجه شنوندگان فعال پادکست و البته بیشتر واسه تازه‌کارهاست و چون خودم هم یه مدت این مدلی بودم و با این چالش‌ها مواجه شدم، دوست داشتم اینجا بهشون اشاره کنم و راه‌حلی که بهش رسیدم رو پیشنهاد بدم. خوشحال می‌شم اگر شما هم با چالش دیگری در این زمینه مواجه شدید تو قسمت نظرات بهش اشاره کنید.

من چه پادکست‌هایی رو دوست دارم و پیشنهاد می‌کنم؟

اما بریم سراغ پادکست های مورد علاقه خودم. این پادکست‌ها عمدتاً در دسته توسعه فردی، روانشناسی و کسب‌وکار قرار دارن. راستش بیشتر این پادکست‌ها رو شنیدم اما بعضی‌هاشون هم هستن که هنوز نشنیدم ولی تعریفش رو زیاد شنیدم و احتمالاً در آینده و در اولین فرصت برم سراغشون. این شما و این لیست پادکست‌های پیشنهادی من:


خب امیدوارم این لیست به کارت بیاد و خوشحال می‌شم بگی که تو کدوماشون رو شنیدی؟ و این که چه پادکست خوب دیگه‌ای به این لیست اضافه می‌کنی؟

اگر هم دوست داری بیشتر با هم در ارتباط باشیم، تقریبا همه‌جا (مثلا اینستاگرام و تلگرام و آپارات و...) با همین آی دی ویرگولم می‌تونی من رو پیدا کنی: Jmohamadiir

خوش باشی ✌?




پادکستتوسعه فردیروز جهانی پادکستپادکست خوبرشد فردی
یک چندپتانسیلی کنجکاو که در تلاشه با کسب و نشر آگاهی، دنیا رو به جای بهتری برای زندگی کردن تبدیل کنه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید