ویرگول
ورودثبت نام
jobber
jobber
خواندن ۴ دقیقه·۱۱ روز پیش

چرا موقع تماشای محتوای آموزشی خوابم میگیره!؟

وقتی کتاب از قرص خواب بهتر عمل میکنه برات
وقتی کتاب از قرص خواب بهتر عمل میکنه برات


برای بعضی از ماها مثل خود من, دیدن خواندن یا شنیدن محتوای آموزشی مثل یه تخت خواب گرم عمل میکنه, اصلا تا یه کلمه آموزشی از دهن آموزش دهنده میاد بیرون یا میشنویم یا میخونیم درجا میریم به خواب عمیق!

راه های زیادی برای این مشکل تو اینترنت هست مثل اینکه کافیین بخورین, چرخه خوابتون تنظیم کنین, حالت بدنی موقع یادگیری تونو عوض کنین و... که بخوام صادق باشم از نظر من همه اش بی فایده اس چون روی شخص بنده اثری نکرد!

توی منابع فارسی که هیچ, کویر هستن لامصبا هیچ کمکی نبود و تو منابع خارجی هم جسته گریخته یه چیزایی بود که در نهایت با جمع آوری و نتیجه گیری به یه راه حل و جواب قطعی رسیدم که آقا اصلا این مشکل چیه؟ از کجا میاد؟ راه حلش چیه؟

قبل از هرچیز بگم من نه دکترم نه توصیه پزشکی میکنم, ولی بعنوان عضو کوچکی از جامعه چیزی روکه مشکل من بود و راه حلی براش پیدا کردم, دوس داشتم با افرادی که مشکل مشابه دارن به اشتراک بزارم, بریم سراغ اصل داستان:

منظور از احساس خستگی در هنگام یادگیری چیست؟

نیاز به کوک شدن داری !؟
نیاز به کوک شدن داری !؟


وقتی که داری کتاب میخونی خوابت میگیره و خسته میشی زود, درسی و غیر درسی هم فرقی نداره .. وقتی نشستی پای یه مستند یا یه کانال آموزشی خوابت میگیره .. وقتی نشستی پای یه دوره آموزشی که از اینترنت دانلود کردی خوابت میگیره و بی حوصله میشی یا...

همین اول کار بگیم, این حس خستگی عجیب هیچ ربطی به چیزی که میخورین, جوری که میخوابین, جوری که میشینید یا جوری که تماشا میکنید نداره! مشکل چیز دیگه اس.. نوع یادگیری شما فرق داره!!

بله درست شنیدید, اگه شماهم مثل من هستید, ما افرادی هستیم که ذاتا با بقیه جامعه از نظر ذهنی تفاوت آشکار زیادی داریم و به هیچ عنوان نوع تدریس پیش فرض اون ها برای من شما مناسب نیست, ما فعال تریم و عمل گرا تر هرچقدر هم که در ظاهر اینگونه نباشه در حقیقت نمیتونیم با فقط دیدن یاد بگیریم!

انواع یادگیری چیست؟

داوینچی هم همزمان تو این این تعداد علم فعال نبوده آقا جان!
داوینچی هم همزمان تو این این تعداد علم فعال نبوده آقا جان!


ما دو نوع یادگیری اصلی داریم تا جایی که من مطالعه کردم: 1-نوع یادگیری سنتی یا همون یادگیری غیر فعال 2- نوع یادگیری مدرن یا یادگیری فعال

توی نوع یادگیری سنتی – یادگیری غیر فعال که تشکیل دهنده عمده ی محتوای آموزشی ای هست که اطراف ما وجود داره از مدرسه گرفته تا ویدیوهای اموزشی و... به این صورته که من و شمایی که دانش پذیر هستیم هیچ دخلی تو یادگیری نداریم فقط یه جا مثل مجسمه میشینیم یا در بهترین حالت یه دفتر قلم جلومونه و فقط اطلاعات میریزیم داخل مغزمون .. حالا اگر مدرس اون مطلب فردی صبور, غیر خلاق, خشک و آهسته ای باشه که دیگه واااای! فاتحه یادگیری رو باید بخونین چون این نوع محتوا همینجوریش برای افرادی مثل من شما که با این نوع یادگیری تطابق نداریم فاجعه است! چه برسه مدرس هم سختی یادگیری رو 2 برابر بکنه با لاکپشت بودنش!

و اما جای شیرین ماجرا ... نوع دوم یعنی یادگیری فعال خوراک من وشماست که نمیتونیم مثل بقیه مجسمه وار یاد بگیریم, یادگیری فعال روشی از یادگیری هست که داخلش دانش پذیر بطور فعال یا تجربی در فرایند یادگیری مشارکت داره و تا آرنج داخل قضیه است!

راه حل چیست؟

یوریکا, یوریکا !
یوریکا, یوریکا !


دانش پذیر باید بصورت عملی و تجربی در فرایند آموزش همگام با مدرس دخیل شود تا میزان آموزش پذیری فرد بالا برود ... یعنی چی اقا جان, به زبون ساده تر: داری دوره آموزشی نجاری میبینی؟ آموزش رو بزار رو صفحه نمایش همزمان با مدرس وسایل نجاری بزار جلوت چوب ببر! داری آموزش انگلیسی میبینی؟ از چیزی که داری یاد میگیری همزمان فعال استفاده کن, برو چت روم حرف بزن با ملت! داری آموزش تعمیرات میبینی؟ همزمان دستگاهو بنداز جلوت با ابزار بیوفت داخلش همراه با استادت!

شاید در بار اول شنیدم کمی عجیب بیاد این داستان ولی باور کنید حقیقت داره, افرادی مثل من و شمایی که تو مدرسه کابوسمون گوش دادن بی فعالیت بوده الانم که بزرگ شدیم یه دوره ساده میبینیم مثل یه بچه خوابمون میگیره فرق داریم, ما نمیتونیم به شیوه سنتی یاد بگیریم, به این مطالب گفته شده ساده نگاه نکنید اینا حاصل چند ماه تحقیق و تجربه عملی شخص منه که برای حوصله سربر نبودنش خیلی خلاصه اش کردم و سریع راه حل بهتون ارایه دادم, فقط یکبار یادگیری عملی رو امتحان کنید تا معجزه اش رو ببنید...


سوالی چیزی راجب محتوایی که درحال یادگیریش هستید و نحوه تبدیل کردنش به نوع فعال و.. داشتید زیر همین پست بپرسید, در وقت آزادم جوابتون رو میدم ;)



محتوای آموزشیآموزشیادگیرییادگیری فعالپزشکی
Telegram : @NokatTrader
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید