ویرگول
ورودثبت نام
جویان باقری
جویان باقری
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

تجربیات مهم من برای صحبت درباره اولین حقوق کاری و مذاکره بر سر حقوق

در این مطلب قصد دارم به نکته‌ی دیگری از نکات مصاحبه شغلی اشاره کنم.

خیلی وقت‌ها پروژه‌ها یا موقعیت های کاری، به شکلی هستند که شما باید حقوق ماه اول رو حتما پیش از شروع کار دریافت کنید.

مثلا قراره ۱ ماه تحقیقات بازار انجام بدید. شما بهتره هزینه این ۱ ماه رو از پیش دریافت کنید.

اگر ۱ ماه وقت گذاشتید و تحقیقات انجام دادید و بعد پروژه با شما کنسل شد، تکلیف چیه؟ شما وقت گذاشتید و مزدی از بابت این تحقیقات دریافت نکردید.

معمولاً کارفرماها هزینه تحقیقات رو به شرکت‌ها میدند، اما به افراد استخدامی نمیدند. پس بهتره تحت عنوان حقوق ماه اول، این مبلغ رو دریافت کنید.

توصیه من به شما اینه که دلیل این کار رو صراحتاً بگید. اصلا اشکالی نداره برای وقت و انرژی خودتون ارزش کافی قائل باشید.


یه رفتار غلطی که کارفرماها بهش عادت کردند، اینه که عدد پیشنهادی شما رو بشکونند. این به این دلیله که بسیاری از مجری‌ها، شرط انصاف رو رعایت نمیکنن و عددهایی بالاتر از چیزی که واقعا مدنظر دارند، میگیرند.

این باعث میشه در طولانی مدت، گروه کارفرماها به مجری‌ها بی اعتماد بشن و مجری‌ها هم عادت کنند بالاتر بگن تا بعد از شکوندن کارفرما، عدد واقعی توافق بشه.

برای اینکه وضعیت درست بشه، باید همزمان دو طرف توافق‌نامه، تعهد بدن به خودشون که اعداد واقعی ارائه کنند. و روی اعداد با دلیل و منطق بحث کنند.

اگر کارفرمایی خواست پایین‌تر از میانگین حقوق دریافتی کشور به شما بده، توصیه من اینه شما این سوالات رو قبل از رد یا قبول کردن پیشنهادش از خودتون بپرسید:

  1. آیا علاوه بر حقوق، مزایای دیگه‌‎ای این کار داره؟
  2. آیا با این عدد، احساس میکنم حقم خورده شده؟ یا عدد کافی ای هست؟
  3. آیا انگیزه من از دست نمیره با این عدد؟
  4. و..

جواب این سوالات رو به خوبی روش فکر کنید و بعد مشخص میشه با اون عدد خوشحالید یا نه.

برای مذاکره بر سرحقوق، نیاز دارید رزومه صادقانه‌ای داشته باشید. لازمه واقعا در حد و اندازه‌ی تجربیاتی که نوشتید، باشید.

و اگر عدد واقعی‌‎ای دادید، کوتاه نیاید.

شیوه‌های تغییر دریافتی هم میتونه مفید باشه.

مثلا بخشی از پول رو تحت عنوان kpi یا شاخص عملکرد دریافت کنید. مثلا اهدافی رو با کارفرما ست کنید و اگر ۷۰ درصد اونا انجام شد، کل مبلغ kpi رو دریافت کنید.

یا مثلا برای دوره‌های آزمایشی، میتونید بخشی از پول رو در پایان دوره مثلا ۶ ماهه، دریافت کنید. به این شکل که اگر کارفرما راضی بود، مابقی رو پرداخت کنه. اگر راضی نبود، چیزی لازم نباشه اضافه‌تر به شما بده.

کلی شیوه‌ی خلاقانه‌ی دیگه ام میتونه باشه که شما رو در نهایت به عددی که خیالتون رو آسوده می‌کنه، نزدیک کنه.

سعی کنید در مذاکرات، آروم باشید. توهین نکنید. مثلا نگید: شما میخوای حق منو بخوری! اینا طرف مقابل رو به سنگر خودش میبره. و وقتی طرف تو سنگر بره، فقط ازون سنگر بمب و خمپاره میاد بیرون.

پس بهتره جوری مذاکره کنید که طرف مقابل گارد نگیره. یا در مقام دفاع نره.

اگر در مذاکرات کاری ضعیف هستید، از کتاب هرگز سازش نکنید (اصول و فنون مذاکره) شروع کنید.

همچنین استاد ما، محمدرضا شعبانعلی هم در رابطه با مذاکرات، فایل‌های صوتی و مقاله‌های متنی خوبی دارند. میتونید رادیومذاکره رو و یا بخش مذاکره از سایت متمم رو دنبال کنید.



https://virgool.io/@jooyanbagheri/jooyanbagheri-e6iofuabmueo
از وقتی یادمه راحت می‌نوشتم. یعنی نیازی نبود به خودم سختی بدم تا چیزهایی که در فکرم می‌گذشت رو به کلمه تبدیل کنم. به نوشتن درباره کسب و کار، روانشناسی و مسائل اجتماعی بسیار علاقه‌ دارم. سعی می‌کنم در نوشته‌هام اغلب خودِ خود واقعی باشم.

من در شبکه های اجتماعی:

https://zil.ink/jooyan


مذاکره بر سر حقوق
مذاکره بر سر حقوق


ایلاستریشن از Mark Thomas


حقوقمصاحبه شغلیمذاکرهکارفرمارزومه
zil.ink/jooyan SEO, Psychology, Blogging | ENFJ
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید