
در صورتی که قصد برداشت یا انتقال وجه از طریق عابر بانک را داشته باشید، حتما پیش از انجام تراکنش با سوال " سقف برداشت از atm چقدر است؟" مواجه خواهید شد. چرا که سقف برداشت از atm از اهمیت بسزایی برخوردار است و در صورت نا کافی بودن مبلغ، بایستی به عابر بانک های دیگری مراجعه کنید.
انواع ای تی ام یکی از مهم ترین و همچنین پر کاربرد ترین دستگاه ها برای انجام تراکنش های بانکی به شمار می روند چرا که این دستگاه ها امروزه از کاربرد گسترده ای برخوردار بوده و همچنین قادر به انجام تراکنش های بسیاری هستند.
در واقع برداشت وجه نقد و همچنین انتقال وجه توسط دستگاه ای تی ام از سقف تعیین شده ای برخوردار است به صورتی که انتقال و برداشت وجه بیشتر از سقف تعیین شده امکان پذیر نیست.
در این مقاله قصد داریم تا علاوه بر معرفی سقف برداشت از عابر بانک، تاریخچه تصویب سقف برداشت ای تی ام و ... را به شما معرفی کنیم، در نتیجه پیشنهاد می کنیم تا ادامه مطالب با ما همراه باشید.
در واقع تصویب سقف برداشت از atm از دلایل بسیاری برخوردار است و یکی از مهم ترین دلایل تصویب این سقف، پیشگیری از پولشویی است.
البته انواع عابر بانک از صندوق هایی برخوردار هستند که این صندوق ها از ظرفیت بسیاری برخوردار نبوده و امکان قرار دادن تعداد بسیاری از انواع اسکناس در آن ها امکان پذیر نیست و همچنین سقف برداشت از atmبایستی به صورتی باشد که تعداد بیشتری از افراد قادر به برداشت وجه نقد از دستگاه ای تی ام شوند.

جالب است بدانید در سال گذشته، پیش از شروع پیاده روی اربعین بانک مرکزی با ارسال بخشنامه برای تمامی بانک های کشور سقف برداشت از ای تی ام را تا 500 هزار تومان افزایش داد و این افزایش تا چندین روز ادامه داشت اما پس از گذشت چندین روز سقف برداشت از atmمجددا کاهش یافت.

دلایل بسیاری مبنی برای افزایش سقف برداشت از atm هستند چرا که این مبلغ سقف برداشت، از سال 1384 که 200 هزار تومان تعیین شده است تا به امروز از هیچ افزایشی برخوردار نشده و با توجه به افزایش نرخ تورم که از سال 1387 تا به امروز رخ داده است این مبلغ از هیچ افزایش برخوردار نبوده.
در واقع با توجه به نرخ تورم تا به امروز انواع عابر بانک بایستی قادر به ارائه وجه نقد تا سقف 5900 هزار تومان باشند در صورتی که نرخ سقف برداشت از عابر بانک امروزه نیز به میزان سقف برداشت از atm در سال 1387 است.
امروزه بسیاری از افراد برای فرار از مالیات تعیین شده، برای انجام هر نوع خدماتی، از مشتریان خود تقاضای ارائه پول نقد دارند که با توجه به سقف برداشت از atm این کار تا حدود نسبتا زیادی امکان پذیر نیست و در نتیجه سیاست های مالیاتی در صورت عدم افزایش سقف برداشت از عابر بانک، در وضعیت کنترل شده تری قرار دارند.

جالب است بدانید کشور های دیگر نیز برای انجام تراکنش برداشت وجه از atm سقف مشخصی را تعیین کرده اند اما این مبلغ در دیگر کشور ها با مبلغ تعیین شده برای برداشت وجه از انواع عابر بانک در ایران متفاوت است.
دلایل بسیاری مبنی بر عدم افزایش سقف برداشت از ای تی ام هستند چرا که افزایش سقف برداشت در گردش پول نقد، اقتصاد و همچنین استهلاک اسکناس ها تاثیر بسزایی دارد، زیرا ارائه اسکناس های کهنه شده توسط دستگاه ای تی ام امکان پذیر نیست و در نتیجه بایستی برای پر کردن ظرفیت صندوق دستگاه های عابر بانک از اسکناس ها نو استفاده شود که تولید این اسکناس های نو از هزینه نسبتا زیادی برخوردار است و در نتیجه بانک مرکزی بایستی برای انجام این فرآیند بودجه نسبتا زیادی را در نظر داشته باشد.
لازم به ذکر است که بسیاری از افراد معتقد هستند که دولت از افزایش سقف برداشت از atm جلوگیری می کند تا استفاده از انواع کارتخوان ها از افزایش بیشتری برخوردار شود و مالیات به صورت دقیق تری برای هر فرد سنجیده شود.

مشکل عدم برداشت وجه نقد، بیشتر از سقف تعیین شده از انواع عابر بانک تنها مشکل برداشت وجه نقد از ای تی ام به شمار نمی رود و در واقع امروزه ای تی ام های بسیاری امکان ارائه وجه نقد را ندارند و پس از مراجعه به این عابر بانک ها افراد موفق به برداشت وجه نقد نخواهند شد چرا که امروزه بسیاری از بانک ها از اسکناس های کافی برای ارائه به انواع عابر بانک ها برخوردار نیستند و در این شرایط افزایش سقف عابر بانک تقریبا غیر ممکن است.