پیشنهاد میکنیم که این محتوا را از اینجا مطالعه کنید.
محتواهای پیشین به موضوعاتی چون انواع استودیو، تجهیزات استدیو و مزایا و معایب داشتن استودیو خانگی، استودیوهای معروف، درآمدزایی از استدیو موسیقی، نرم افزارهای کاربردی استودیو پرداختهاند؛ در این بخش میخواهیم مهمترین مرحلهی دستیابی به استودیو را بررسی کنیم؛ یعنی:طراحی استودیو خانگی و ساخت اتاقک آکوستیک
تغییر کاربری یک اتاق و طراحی آن برای استدیو کار چندان پیچیده ای نیست، اما در عین سادگی از قوانین خاصی نیز پیروی میکند که اگر به آنها توجه نشود نه تنها فضای کارآمدی نخواهید داشت بلکه ویژگیهای نامطلوب این فضا بسیار هم مشکل ساز خواهد شد و شما را به نتیجه مطلوبی در فرآیند ضبط نخواهد رساند.در طراحی استودیو خانگی ، بسیار حائز اهمیت است که بدانیم برای چه منظور، نیاز به استدیو داریم و طبق نیاز یا هدفی که داریم طراحی و جانمایی استدیو را آغاز کنیم.
آهنگسازها به داشتن تجهیزات حرفهای و تخصصی مشهورند. اگر آهنگساز هستید، به اتاقی نیاز دارید که بتوان یک میز کار مجهز به تجهیزات را در آن قرار دهید و مشغول به کار شد. در چنین شرایطی طراحی استودیو خانگی وابسته به فضا، تجهیزات و کاربری اتاق ست. برای مثال اگر در این استدیو ضبط کردن صدا، کار روزانه و دائمی شما نیست؛ در این صورت نیازی به طراحی اتاق ضبط (دِد روم Dead Room) نیست و اگر اتاق شما به میزان مناسبی ضد صدا شده باشد که صدا به راحتی داخل و خارج اتاق نرود ، این ضبطها را میتوان به راحتی انجام داد. کافی ست که محیط تقریبا اطراف در سکوت بوده، میکروفون تقریبا نزدیک به ساز و یا خواننده باشد و پردازشگرهای مهم مثل کمپرسور و اکولایزر تنظیم شده باشند! در این صورت با داشتن کمی تجربه به راحتی میتوان صدا را با کیفیت خوبی ضبط کرد.
اگر هدف شما از ایجاد و طراحی استودیو خانگی ضبط آثارتان اعم از وکال و ساز است، پس قطعا در استودیوی خود نیاز به اتاق ضبط یا همان (دِد روم Dead Room) خواهید داشت. چرا که نیاز و علاقهای به ضبط صداهای مزاحم مثل صدای عبور ماشینها و رهگذران از خیابان و پرندگان نخواهیم داشت.
تبدیل شدن به یک نوازندهی خوب قطعا نتیجهی ساعتهای طولانی تمرین و تکرار است. هر نوازنده برای تمرین با ساز خود نیازمند اتاقی است که صدا در آن کنترل شده باشد و اصطلاحا تا حدی ضد صدا شده باشد؛ تا صدای کمی از اتاق خارج و مزاحم اطرافیان شود. دستیابی به چنین فضایی نیازمند طراحی استودیو خانگی است، تا با لحاظ شدن ویژگیهای صدای ساز شما در این طراحی، بهترین نتیجه حاصل شود.
با توجه به آنچه که در بخشهای پیشین گفته شد، این نوع استودیو از حساسیت بیشتری برخوردار خواهد بود. در این صورت در طراحی استودیو خانگی ، قطعا نیاز به یک اتاق ایزوله برای آهنگسازی و اتاق ضبط و همچنین فضایی ضد صدا خواهید داشت. زیرا در این فضا کار بسیار تخصصی تر و حساستر از یک ضبط کوتاه و ساده است.
طراحی استودیو خانگی نوازندگی،آهنگسازی و میکس و مسترینگ کاملا متفاوت است . چه بسا که استودیوی میکس با استودیوی مسترینگ هم تفاوتهای داشته باشد..میکس و مسترینگ، در صنعت موسیقی زمینهای حساس است. برای میکس و یا مستر کردن ما نیازمند فضایی مجهز و مجزا هستیم. به عبارت دیگر، برای انجام میکس و مسترینگ استاندارد ، داشتن فضای استاندارد همپای داشتن تجهیزات استاندارد، الزامی است.
در حقیقت برای طراحی استودیو خانگی میکس یا مسترینگ، باید به تناسب متراژ و ابعاد اتاق و ابزار و تجهیزات فضا توجه کرد. از آنجایی که تجهیزات استفاده شده در فضا متغیر هستند؛ برای مثال اندازهی اسپیکر مانیتورینگ های میکس و مسترینگ متفاوت است؛ پس به دنبال آن متراژ فضای استودیو هم متغیر خواهد بود. به طور کلی برای چنین استودیویی، به فضایی حداقل با متراژ ۴۵ مترمربع نیاز داریم. با توجه به آنکه معمولا چنین فضایی با این ابعاد در خانه، بلا استفاده نیست؛ پس برای ساخت و طراحی استودیو خانگی باید به فضایی مجزا از خانه فکر کرد.
مقاله پیشنهادی: "صفحه جامع طراحی استودیو خانگی و حرفهای "
استودیو خانگی محبوب تر از آن است که، فکر میکنید.
احتمالا بیشتر فعالان این صنعت و کسانیکه به فکر تاسیس انواع استودیو هستند ؛ در ابتدای کار نمیتوانند هزینهی زیادی برای ساخت استودیوی مجهز خود صرف کنند. در چنین شرایطی میتوان به استودیوی خانگی به عنوان یک راه جایگزین فکر کرد.
برای دسترسی داشتن به استودیوی خانگی، تنها کافیست که فضایی مناسب از خانه را مطابق با اصول انتخاب کرد و فضا را برای بررسی و آنالیز آماده کرد .
قطعا اتاقهای هر خانهای مجهز به امکانات و سازههای جانبی مثل پنجره، کانال کولر، شوفاژ و رادیاتور، کمد دیواری، داکت، کلید و پریز و ... است.
در یک جمله میتوان گفت که فرآیند کاهش صدا و ضد صدا کردن هر فضا، انحصاری و متفاوت از دیگری است.
عایق صوتی کردن یک فضا کاملا وابسته به ویژگیها و شرایط آنجاست، اما اصول کلی هم وجود دارد که در فضایی قابل اجراست . در طراحی استودیو خانگی در اغلب شرایط، تاثیرگذارترین اقدام در ضد صدا کردن، رسیدگی به دیوارها و درب و پنجرههاست. در قدم اول آنچه که میتوان گفت میان انواع فضا مشترک است، عایق کردن دیوارهای اتاق و پوشاندن در ، پنجرهها ، درزها و تاسیسات اتاق است. اما اگر به صورت حرفهای آهنگسازی و ضبط انجام میدهید علاوه بر این میتوان به ساخت اتاق ضبط هم فکر کرد.
یکی دیگر از کارهای جانبی برای اتاقی که در آن نوازندگی میکنید، و برای سازهایی مثل درام آکوستیک، عایق کردن کف و گاه سقف اتاق است .
طراحی استودیو خانگی متناسب با چینش اتاق است و چینش مناسب اتاق هم تاثیر به سزایی کاهش میزان صدا در فضا دارد.
برای مثال موقعیت میز کار شما در اتاق بسیار مهم است و بهتر است که در نزدیکی در یا پنجرهها نباشد و از آنجایی که منشا صدا شما و تجهیزات شما بر روی میزتان هستند، میتوان بالای میز کار بر روی سقف از عایق های صوتی استفاده کرد.بهتر است که میز کار شما خالی از ابزار اضافه باشد و تنها به تجهیزات شما اختصاص داشته باشد. امروزه انواع مختلفی از میزهای حرفهای در بازار موجود است اما برای شروع میتوان از میزهای ساده هم استفاده کرد.
صندلی کار شما باید متناسب با ابعاد میزتان باشد و همچنین ارتفاع آن با ابزار و اسپیکرهایتان به اندازه مناسب باشد . علاوه بر این صندلی های کار نباید پرسروصدا باشند. و موقعیت تجهیزات صوتی و اسپیکرها در اتاق مهم است و باید مطابق اصول چیده شده باشند.
در فرآیند طراحی استودیو خانگی بسیار مهم است که بدانید ، نیازی به خرید تجهیزات گران قیمت و بسیار حرفهای نیست.
بهترین راه برای انتخاب تجهیزاتی مناسب که با کاربری فضای شما هم تناسب داشته باشد، مشورت کردن با افراد سابقه دار در این زمینه و افراد حرفهای است. چرا که شاید شما در ابتدای مسیر گمان کنید که خرید ابزار حرفهای گران قیمت به نوعی خریدی دائمی و برای همیشه است اما ممکن است هیچ وقت نیازی به استفاده از آن وسیله و یا ویژگی های تخصصی آن نداشته باشید.
برای شروع کار در استدیو خانگی خود شما به، تجهیزاتی پایهای مثل کامپیوتر یا لپتاپ ، یک کارت صدای اکسترنال، اسپیکر مانیتورینگ و یک میدی کنترلر نیاز دارید. اما در ادامه با توجه به کاربری و حوزه فعالیت خود میتوانید از انواع میکروفونها، هدفونها و... بهره ببرید.
همانطور که گفته شد نیازی به آن نیست که کار خود را با خرید تجهیزات گران قیمت شروع کنید، اما میتوانید با توجه به بودجه خود تجهیزات کاربردی و اقتصادی انتخاب کنید.
پیشتر هم گفته شد، که تجهیزات شما باید با فضای شما در تناسب باشند. پس پیش از خرید تجهیزات، ویژگیهای محلی که قرار است در آن استودیوی خانگی خود را طراحی کنید، در نظر داشته باشید.
این جمله به این معناست که میزان ورود و خروج صدا ، آزاردهندگی و حساسیت بر صدا برای هر فردی متفاوت است. علاوه بر این در پی آنچه که گفته شد ، ویژگیهای یک فضا، سلیقه افراد، کاربری محیط و بودجه نیز در میزان صداگیری و عایق شدن فضا و طراحی استودیو خانگی موثر است. به عنوان جمعبندی میتوان گفت که به طور کلی کاهش صدا در هر یک از شرایط نیازمند راهنمایی و بهره بردن از تخصص افراد حرفهای و اصولی است ؛ اما با استفاده از این راه کارها تا حدی میتوان به نتیجه دلخواه رسید.این نتیجه زمانی کامل خواهد شد که به صورت تخصصی صدا در فضای شما مهندسی شده باشد و طراحی استودیو خانگی شما بر اساس اصول ویژگیهای صدای مورد نظر باشد .
در بندهای پیشین اشاره شد که فعالیت برخی افراد، صداهای بسیار بلندی تولید نمیکند که در پی آن نیازی به صداگیری بسیار قوی هم باشد. برای مثال ضبطهایی مثل پادکست و موسیقی های نرمال، آهنگسازی یا نوازندگی برخی سازها ، صدایی نسبتا متعادل دارند و صداگیری آنها به نسبت آسان است و نیازمند بودجه کمتری هم هست.
در این روش طراحی استودیو خانگی الزاما نیازی به استفاده از عایقهای حرفهای صدا نیست و میتوان با مقاله ابزار جایگزین که در محتواهای پیشین به آنها اشاره کردهایم، صدا را در فضا کنترل کرد.
همچنین برای دیوارهها نیز میتوان از یک لایه ابر یا فوم استفاده کرد ، اما اگر بخواهید هزینه را کاهش دهید؛ حتی میتوان از طریق آویزان کردن پتوهای ضخیم به دیوار و پا چسباندن لایههای مختلفی مثل شانه تخم مرغ، هم صدا را کاهش داد.
این مرحله از کاهش صدا در طراحی استودیو خانگی ، مختص به شرایطی است که حساسیت صدا به نسبت دسته قبل بیشتر است، تعداد و حساسیت ضبطها بیشتر و صدای تولیدی در فضا یا صدای ورودی به فضا هم به نسبت دسته قبل بیشتر است.
در چنین شرایطی در استودیو را حتما حتما باید به وسیله درزگیرهای عایق مثل عایق های الاستومری پوشاند و فضای زیر در یعنی حدفاصل در تا زمین را به فوم دانسیته بالا مثل شانه تخم مرغی دانسیته بالا مجهز کرد به گونهای که اگر فرش یا موکت پشت در باشد، در به راحتی باز شود اما فضای خالی در این میان وجود نداشته باشد. برای بدنه در هم علاوه بر لمسه کردن که گفته شد هزینه بر است، میتوان روی بدنه MDF به همراه عایق الاستومری و یا فوم شانه تخم مرغی دانسیته بالا چسباند.
برای پنجره، علاوه بر پوشاندن درزها،مانند دستهی اول میتوان از پرده های ضخیم و یا از موکت و حجم های سنگین تر استفاده کنید و یا اگر میخواهید نتیجه بهتری بگیرید، بهتر است از فوم های پلی اتیلن استفاده کنید. به این صورت که اگر نور و تهویه در اتاق برای شما اهمیتی ندارد، میتوانید از چندلایه فوم الاستومری روی پنجره استفاده کنید و به اصطلاح پنجره را با این روش کور کنید . اما اگر استفاده از نور و تهویه در اتاق برای شما حائز اهمیت است، میتوانید حاشیه پنجرهها را مجهز به نبشی L مانند کرده و بعد فوم پلی اتیلن برای مثال 4 یا 5 سانت را در این نبشی ها قرار داده و در پایان کار، آنها را از پنجره جدا کنید
برای عایق کردن دیوارها، علاوه بر استفاده از فوم های عایق که کمی هزینهبر تر است، میتوانید یک الی دو عدد پنل پشم سنگ دانسیته مناسب را در یک چهارچوب چوبی که میتوان از نجاریها تهیه کرد، قرار داد و روی آن را با انواع پارچه به شکل کادو کردن پوشاند. نتیجه نهایی یک عایق بوم مانند و تابلو مانند است که میتوانید با توجه به فضا به تعداد مناسب و در جایگاه مناسب آنها را نصب کرد.
این دسته از روشهای کاهش صدا در طراحی استودیو خانگی ، مختص استودیوهایی است که صدای قابل توجهی تولید میکنند و کارهایشان ممکن است سبب آزار اطرافیان باشد یا از فضای بیرون صدا و آلودگی صوتی زیادی جذب میکنند. این میزان از کاهش صدا برای یک استودیو خانگی با ویژگی هایی که در بالا گفته شد، کاملا مناسب است.
در اینجا هم مشابه آنچه که در دستههای پیشین گفته شد، باید درزهای در و پنجرهها را با درزگیرهای عایق پوشاند و همچنین فضای خالی زیر در را با فوم دانسیته بالا پوشاند، به گونهای که فضایی خالی میان در و زمین نباشد و در به راحتی باز و بسته شود .
در چنین شرایطی میتوان از درهای عایق صدا یا لمسه استفاده کرد که تخصصی تر و حرفهای تر و پرهزینه تر است؛ اما میتوان از MDF به همراه عایق الاستومری و یا فوم شانه تخم مرغی دانسیته بالا که پشت در میچسبند، به عنوان راهحل جایگزین استفاده کرد. همچنین یکی از راه های سخت تر در این روش اضافه کردن پشم سنگ فلهای به لایههای داخلی در است، که توصیه نمیشود.
در این بخش هم مانند دسته قبل پیشنهاد می شود که پنجره را با چندلایه از پشم سنگهایی که درون یک نبشی L مانند که در حاشیه پنجره نصب است، بپوشانید
برای عایق کردن دیوارها، علاوه بر استفاده از فوم های عایق که کمی هزینهبر تر است، میتوانید یک الی دو عدد پنل پشم سنگ دانسیته مناسب را در یک چهارچوب چوبی که میتوان از نجاریها تهیه کرد، قرار داد و روی آن را با انواع پارچه به شکل کادو کردن پوشاند. نتیجه نهایی یک عایق بوم مانند و تابلو مانند است که میتوانید با توجه به فضا به تعداد مناسب و در جایگاه مناسب آنها را نصب کرد.
روشهایی که گفته شد، همگی روشهای جایگزین برای آکوستیک پنلها در بحث طراحی استودیو خانگی هستند. یعنی بهترین روش برای کاهش صدا استفاده از پنلهای آکوستیک، فوم های الاستومری یا پشم سنگ با توجه به شرایط است. اما برای گرفتن نتیجه بهتر در بحث صداگیری ، بهتر آن است که از انواع پنلهای آکوستیک استفاده کنید که علاوه بر صداگیری و کاهش صدا، جلوهی زیبایی هم دارند و این امکان را به شما میدهند که در استدیوی خود تصویری با بک گراند زیبا هم ضبط کنید.
یکی از روشهای جایگزین طراحی استودیو خانگی برای فضاهای کوچک و هزینه کمتر، ساخت اتاقک ضبط صدا است.
طراحی و ساخت اتاقک ضد صدا، هم برای کسانی که استدیو ندارند و هم برای کسی که اتاق ضبط در استودیو خود ندارند، مناسب است.
اگر فضای شما آنقدر بزرگ نیست که بتوانید یک استودیو کامل را بسازید و یا در فضای استودیوی شما چند فعالیت انجام میشود، میتوانید به ساخت اتاق ضبط فکر کنید. البته با بررسی میزان صدایی که فعالیتهای شما تولید میکند و یا میزان صدایی که از محیط بیرون به داخل وارد میشود، هم میتوان نتیجه گرفت که آیا شما به اتاقک ضبط نیازی دارید یا خیر؟
اگر به صورت گسترده ضبط ندارید و ضبط هایتان الزاما با کیفیت بالا نیستند، شاید شما نیازی به طراحی اتاقک ضد صدای ضبط نداشته باشید و بتوانید به راحتی در ساعتهایی خاص ضبط خود را بدون صداهای مزاحم انجام دهید. اما داشتن اتاقک ضبط به معنی بینیازی از خرج هزینهی گزاف اجاره استودیوهای ضبط است
برای ساخت اتاقک آکوستیک ضبط، راه های فراوانی وجود دارد. که میتوانید با توجه به بودجه، هدف و فضایی که دارید، راهی به صرفه را انتخاب کنید.
اتاقکهای ضبط را میتوان به نجاریها سفارش داد و با توجه به فضا و تجهیزاتتان آن را مطابق سلیقه خود طراحی کنید و داخل فضای آن از انواع آکوستیک پنلها یا دیگر عایق های صوتی بپوشانید.
اما پیشنهاد ما تبدیل فضاهای بلااستفادهای مثل کمد دیواری به اتاقک آکوستیک است.
برای ساخت اتاقک آکوستیک میتوان داخل فضای کمد دیواری را با آکوستیک پنلهایی مثل شانه تخم مرغی و هرمی پوشاند و تجهیزات را در فواصل مناسبی از هم قرار داد، تا کیفیت صدا به میزان زیادی افزایش پیدا کند. میتوان برای بهبود کیفیت صدا، کف فضا را موکت کرد و از هدفونهای پشت بسته و میکروفونهای مناسب و انواع ایزولاتور استفاده کرد.
یک روش دیگر ساخت اتاقک آکوستیک، آکوستیک کردن داخل فضای یک جعبه یا محفظه کوچک است که میکروفون شما آنجا قرار دارد.
صفحه پیشنهادی: "مشاهده انواع آکوستیک پنلها "
پنلهای آکوستیک در دو دسته جذب کننده و پخش کننده صدا هستند. از آنجایی که صدا در یک محیط ابتدا از منبعی منتشر شده و سپس با برخورد به اجرام ، جذب یا پخش میشود؛ پس وجود هر دو نوع فوم در یک فضا ضروری است.
در صورتی که فقط از یک نوع پنل در فضا استفاده شود، ممکن است تعادل صدا در محیط به هم بخورد . صداهای مفید هم جذب شوند و از بین روند و یا صداهای مزاحم بیشتر منتشر و پخش شوند. بنابراین وجود تعادل در استفاده از انواع پنل مهم است.
در اصول طراحی استودیو خانگی پنل های جاذب صدا باید دقیقا در نقاط بازتاب صدا نصب شوند. در حقیقت بخشهایی که نصب پنل در آنها اهمیت دارد، شامل سقف، دیوار های مجاور و پشت اسپیکرها، گاه کف فضا و با توجه به ویژگی های اتاق، دیگر دیوارهای فضا هستند. با توجه به آنچه گفته شد وجود تعادل میان انواع پنلها ضروری است. استفاده بیش از حد از جاذبهای صدا، حالت خفگی به اتاق داده و انرژی صدا را از بین میبرد. پس با راهنمایی گرفتن از یک مشاور مکان درست نصب پنلهای جاذب و پخش کننده را تشخیص دهید.
نکته مهم : آکوستیک کردن کل فضا سبب تبدیل اتاق به فضای DEAD ROOM به معنای اتاق مرده میشود ، که عملا صداهای مناسب و مطلوب شما هم حذف خواهد شد. بنابراین نباید سرتاسر محیط را آکوستیک کرد.
استفاده از آینه، یکی از راههای آسان و کاربردی برای تشخیص مکان درست نصب پنل هاست.
در این روش شما دقیقا باید به همان شکلی که همیشه پشت میز کار خود و در حال انجام کارها مینشینید، نشسته باشید و فردی دیگر آینهای را روی دیوار مجاور اسپیکر به موازات سر و گوش شما در راستای افق حرکت دهد. آن نقطهای در مسیر حرکت آینه که شما از آنجا اسپیکر را در آینه دیدید، محل مناسب نصب پنلهای جاذب صدا در مجاورت اسپیکرهاست.
همانطور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره کردیم، در طراحی استودیو خانگی ، پلان یا نقشه اتاق شما و همچنین کاربری آن بسیار مهم است . ما در کهن عایق پیش از هرچیز با در نظر گرفتن نوع یا کاربری استدیو شما که آیا خانگی است یا حرفه ای؟، کاربری آن ضبط موسیقی است یا پادکست و غیره؟ آیا به ساخت اتاقک آکوستیک فکر میکنید؟ و گرفتن اطلاعات اولیه از شما مانند ابعاد فضا، جای درب و پنجرهها و تاسیسات و ... طرح شماتیک جانماییها را رایگان در اختیار شما قرار میدهیم تا با خیال راحت و بدون هیچ هزینه اضافی در آزمون و خطای شخصی ، در سریع ترین زمان ممکن قادر به ساخت استدیو خود باشید.
فرم آنالیز رایگان استودیو صدا شما
با کلیک کردن روی هر عنوان داخل جدول، میتوانید به مطالب آن،دسترسی پیدا کنید.
7 دلیل برای ساخت استودیو خانگی
راهنمای جامع ویژگیهای انواع استودیو
فهرست استودیوهای معروف موسیقی ایران و جهان
معرفی مزایا و معایب استودیو + چالشهای انواع استدیو
جدیدترین روشهای کسب درآمد از موسیقی
12 تجهیزات ضروری استودیو خانگی و حرفهای
فهرست بهترین نرمافزارهای استودیو صدا + نقد نکات مثبت و منفی
طراحی استودیو خانگی و حرفهای و نکات تخصصی آن
صفحه مشاوره جامع استودیو + معرفی عایقهای صوتی مناسب انواع استدیو
برای مشاهده محصولات مرتبط با استودیو کلیک کنید.