پیشینه معماری در تاریخ هنر ایران، بسیار زیاد است. از سویی دیگر تنوع اقلیم و آبوهوا نیز در مناطق مختلف جغرافیایی ایران، بسیار متفاوت است؛ به همین جهت، معماری در هر یک از این مناطق با توجه به کارکردهای مورد نیاز اقلیم نیز سبکی دگرگون از اقلیمهای دیگر دارد. در این محتوا میخواهیم تاثیر صدا و روش های کاهش و کنترل صدا در معماری اقلیم ها را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.
عدم توجه به طراحی زیرساختها و عدم وجود این امکانات در سازهها، میتواند موفقیت قطعی یک پروژه را زیر سوال ببرد. موفقیت و کارآیی یک سازه تا حد زیادی در گرو توجه به شرایط محیطی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و اقلیمی یک منطقه است. علاوه بر این توجه به خواسته ها و سلایق جمعی و اجتماعی در هر دوره بسیار حائز اهمیت است. دانش معماری نیز خارج از این قائده نیست و توجه به همین موارد است که میتواند یک سازه را استاندارد کند. مسئله صدا در معماری هم یکی از مسایل بسیار مهم است که در اینجا به آن خواهیم پرداخت. کنترل صدا در معماری اقلیم ها از این جهت حائز اهمیت است که الودگی های صوتی محیط هر چند ضعیف و کم، در طی زمان قوه شنوایی را ضعیف کرده و حتی از این بین میبرد. متاسفانه از دست رفتن شنوایی بر اثر نویزها و الودگی های صوتی در محیط های کارگاهی ، معمولا قابل بازگشت نیست و همین موضوع بر اهمیت کنترل صدا در معماری میافزاید.
دیگر نکته حائز اهمیت در این بخش، کنترل صدا در معماری اقلیم ها با استفاده از مصالح موجود در اقلیم و مناسب شرایط محیطی است. همانطور که در مناطق کوهستانی ، اغلب سازهها با مصالح سنگی ساخته شدهاند؛ ویژگی های موردنظری چون عایق بودن فضا در برابر حرارت و صدا نیز توسط همین مصالح تامین میشود. به تبع در مناطق کویری سازههای گلی و خشتی نیز با دقت به همین ویژگیها و شرایط ساخته شدهاند. به همین دلیل لازم است که در بخش بعد به موضوع انواع طراحی سازهها و ویژگی های هر طراحی در معماری بپردازیم.
همانطور که در محتواهای پیشین به صورت بسیار جزئی و مفصل توضیح دادهایم؛ حذف کامل و صد در صدی اصوات هرگز ممکن نیست. اما آنچه که در فرآیند کاهش صدا مهم است، کاهش نسبی و حداکثری صوت با توجه به ویژگی های هر سازه است.
فرآیند کنترل صدا در معماری اقلیم ها با توجه به نوع ساخت هر سازه، محیط و شرایط محیطی، تجهیزات و وسایل موجود در فضا، محل قرارگیری منبع صدا و شنونده نسبت به هم و... متفاوت است. به همین جهت نیاز است که در ابتدا با چند مورد از موارد مشترک و ضروری آشنا شویم و در نهایت آنها را به شرایط خاص هر فضا تعمیم دهیم.
معمولا صدای موجود در هر فضایی از طریق هوا و یا از طریق اجزای سازه مثل دیوارها، ستون ها و ... منتقل شده است؛ که به همین دلیل روش های کنترل صدا در معماری اقلیم ها و فضاهای مختلف، متفاوت از دیگری هستند. عایق صوتی از طریق همین دو روش میتواند جلوی انتشار بیشتر صدا را بگیرد. اصلیترین راه انتقال صدا از طریق هواست. این انتقال زمانی اتفاق میافتد که امواج صوتی ایجاد شده (برای مثال توسط فردی که درحال صحبت کردن است یا موسیقی درحال پخش)، در هوا جاری میشوند و انتقال مییابند. و راه دوم مربوط به زمانیست که ارتعاشات صوتی از اجسام جامد مانند کفهای چوبی اتاق عبور میکنند.
مقاله پیشنهادی: "صفحه تخصصی پنلهای آکوستیک "
بخشی از مسیر کاهش صدا در یک محیط از طریق به کارگیری مصالح مناسب و چیدمان درست اجزای یک سازه میسر میشود. در این بخش چند نمونه از این روش ها را مرور میکنیم:
در بخش بعد قصد داریم که به جزئیاتی در ارتباط با عایق های صوتی بپردازیم؛ اما شما میتوانید ادامه موارد را میتوانید در مقاله زیر دنبال کنید:
مقاله پیشنهادی: "روش های رایگان کاهش صدا در معماری اقلیم ها "
به صورت کلی پنلها دارای دو نوع دسته بندی هستند:
دستهای از فوم ها که صداهای موجود در محیط را جذب میکنند. مثل فوم شانه تخم مرغی، فوم هرمی، ام دی پلاس و... .
دسته ای از فوم ها که صداهای موجود در محیط را پخش کرده و از طریق آنها را کاهش میدهند. مثل دیفیوزر چوبی، ویو وود، فلکسی وود و … .
از سویی دیگر پنلها به دو نوع دسته بندی برای بهتر شدن کیفیت صدا تقسیم میشوند:
محدود کردن و متوقف کردن منابع خارجی صدا یعنی صداهایی که از بیرون استودیو به گوش میرسد.
کاربرد پنلهای عایق صدا در این است که مانع ورود صداهای بیرونی میشود.برای مثال زمانی که میخواهیم صدایی ضبط کنیم و از پنجره صداهای مزاحم بیرونی ، وارد میشود ؛این پنل ها به کار می ایند.
کنترل بازتابهای حاصل از صدای داخل محیط
دسته دوم آکوستیک پنل ها هستند ؛ این دسته دارای انواع بسیار متنوعی است که هر کدام را میتوان با ویژگی های مدنظر برای کنترل صدا در معماری اقلیم ها به کار برد. مزیت اصلی این فوم ها نصب آسان، ماندگاری و دوام، کاربردی بودن و زیبایی ظاهری آنهاست که میتوانند در کنار دیگر پنل ها به کار بروند.
مطابق آنچه که گفته شد کنترل صدا در معماری اقلیم ها مسئلهای بسیار مهم و اصولی است که نیازمند توجه ویژه است. اگرچه توصیه میشود که این موارد از ابتدای ساخت یک سازه رعایت شوند اما در صورت رعایت نشدن هم میتوان پس از ساخت هم با استفاده از عایق های صوتی این ایرادات را برطرف کرد. شرایط و فرایند کاهش صدا در محیط با توجه به ویژگی های سازه وفضا، متفاوت از دیگری است و لازم است که در کنار رعایت اصول اولیه ، به صورت اختصاصی به این شرایط ویژه هم پرداخت. به همین جهت شرایطی پیش آمده که شما میتوانید با برقراری ارتباط با کارشناسان خبرهی کهن عایق، مشاورهای رایگان در ارتباط با فضای خود و بهترین انتخاب ممکن از پنل های عایق صوتی دریافت کنید.