یکی از جامعترین صفحات ما، صفحه مشاوره گیم استریم است. اگرچه در بخش مشاوره به صورت تخصصی و جامع دربارهی مفاهیم اساسی گیم، مزایا و معایب استریم، ملزومات گیم، طراحی اتاق عایق استریم و... صحبت کردهایم. اما در این محتوا قصد داریم به موضوع کنترل صدا با عایق صوتی در گیمنت و اتاق بازی بپردازیم. مسئلهای که دغدغهی افراد بسیاری در این صنعت است. با ما همراه باشید.
بازیهای دیجیتال ، بازیهای آنلاین و آفلاین، گیمهای مرحلهای، همگی تعاریف متفاوتی از صنعت بازی ویدیویی یا همان ویدیو گیم هستند. اصطلاح بازیهای ویدیویی به دستهای از محتواهای سرگرمکنندهای اطلاق میشود که به وسیله انواع مختلف دستگاههای الکترونیکی پردازش میشوند . در واقع بازیهای کامپیوتری تنها بخش کوچکی از دنیای گسترده بازیهای ویدیویی هستند و پلتفرمهای متفاوتی نیز وجود دارند. امروزه علیرغم گذشته ویدیوگیمها بسیار محبوبتر از بازیهای فیزیکی هستند و هرساله سرمایه، خلاقیت و تلاش بسیاری صرف پیشرفت و گسترش این حوزه در جهان میشود. به همین دلیل لازم است که درباره دیگر مفاهیم اساسی این حوزه صحبت کنیم.
واژهی پلتفرم در فرهنگواژه و دیکشنری آکسفورد معانی متعدد و متفاوتی دارد. در این محتوا منظور ما از پلتفرم، همان مفهومی است که امروزه با عنوان سیستم هم شناخته میشود. سیستم یا پلتفرم در حقیقت بستری از سختافزار و اجزای الکترونیکی است که به وسیله نرمافزارها مدیریت و مرتبط شدهاند. این بستر الکترونیکی به کاربر توانایی بازی کردن در فضایی مجازی و پیشبرد روند بازی را میدهد. از همین تعاریف، اهمیت پلتفرمها آشکار میشود. به همین دلیل خوب است با محبوبترین سیستمهای ویدیوگیم آشنا شویم:
این دسته از بازیهای ویدیویی عمر طولانیتری نسبت به دیگر پلتفرمها دارند، تا جایی که بسیاری از مواقع اصطلاحات بازی ویدیویی و بازی کامپیوتری به اشتباه به جای یکدیگر به کار میروند. امروزه اگرچه پلتفرمهای پیشروتری به بازار معرفی شدهاند اما سیستمها همچنان محبوبیت خود را حفظ کردهاند و تبدیل به غولهای صنعت بازی و گیم شدهاند. معمولا کامپیوترها محدودیت کمتری نسبت به دیگر پلتفرمها از قبیل کنسولها دارند و دامنه استفاده از آنها گسترده تر است.
کنسولهای بازی در واقع نسل جدیدتر گیمپلتفرمها هستند. پلیاستیشن و ایکس باکس دو نمونه به شدت محبوب و معروف کنسولها هستند و کمپانیها هربار با ایجاد تغییرات مثبت، طرفداران بیشتری جذب میکنند. این دسته از پلتفرمها معمولا محدودیت بیشتری به نسبت سیستمهای رایانهای دارند و نیازمند تجهیزات تخصصیتری هستند؛ اما بسیاری از مواقع همین تخصصی بودن یک مزیت مهم برای گیمرها محسوب میشود.
این دسته از پلتفرمها به نسبت دو دسته پیشین عمومیتر هستند؛ چرا که بخش گستردهتری از عموم به آن دسترسی و علاقه دارند. گیمهای موبایل، مرورگرهای مختلف و پلتفرمهای واقعیت مجازی در این گروه جای میگیرند. دسترسی به گیمهای عمومی بسیار آسان و نسبتا ارزان است و به همین دلیل مخاطبان این بازیها معمولا مخاطبان عادی هستند و گیمرهای حرفهای کمتر در این بخش فعالیت میکنند.
کلوبهای بازی یا گیم نت در واقع همان گیم سنترها "Game center" هستند. فضایی دارای سیستمها و کنسولهای بازی ویدیویی که بافراد قابلیت اتصال و انجام انواع بازیهای فردی و گروهی در ژانرهای مختلف را میدهد. گیمنتها میتوانند محیطی کوچک با چند پلتفرم محدود و یا بسیار گسترده با چندصد پلتفرم باشند. اما معمولا در تمامی مراکز بازی از سیستمها و کنسولهای نسبتا رده بالا استفاده میشود تا قابلیت انجام بازیهای محبوب و معروف را داشته باشند. نوع گیمی که در گیمنتها میتوان انجام داد بسته به سلیقه افراد، نوع مرکز و پلتفرمها متفاوت است، اما معمولا بازیهای محبوبی از قبیل فیفا و کالآودیوتی و... در همگی کلوبها قابل انجام است. همچنین در بسیاری از گیمسنترها تورنومنتهایی به منظور رقابت گیمرها برگزار میشود.
با توجه به تعریفی که از گیمنت شد، پس این فضاهای عمومی پرهیجان نیازمند داشتن چندین استاندارد اولیه هستند. رعایت این استانداردها تاثیر مستقیم بر کیفیت بالاتر بازی و هیجانات گیمر دارد و هرچه فضای مناسبتری ساخته شود، تمایل افراد به حضور مدام و کسب مجدد این هیجانات افزایش مییابد. در ادامه چندین مورد از استانداردهای اولیه و ضروری گیمنتها را بررسی میکنیم:
موارد بالا بخشی از ضروریترین استانداردهایی است که میبایست در طراحی یک فضا به عنوان گیمنت در نظر گرفت و اجرا کرد.
با مرور آنچه گفته شد؛ پس گیمنتها فضایی عمومی هستند. این فضای عمومی اتفاقا بسیار پرسروصدا و پرهیجان هم هستند و گاهی این نکات مثبت میتواند تبدیل به معضلی جدید شود. میدانیم که انواع متفاوت و ژانرهای مختلفی از بازیهای در مراکز بازی انجام میشوند. بازیهای فردی، گروهی، هیجانی، اکشن، شبیهسازی، استراتژی، ماجرایی، تلاش برای بقا و ... همگی نمونههایی از گیمهای محبوب هستند. ما این تنوع را به عنوان نکتهای مثبت تلقی کردیم اما اگر با دیدی دیگر به مسئله نگاه کنیم، نکتهای منفی نیز هست. همزمانی انجام بازیهای مختلف توسط افراد مختلف در یک گیمنت، اجتنابناپذیر است. گیمرها با سلایق مختلف به گیمنتها مراجعه میکنند تا بازی موردعلاقه خود را انجام دهند. بازیهایی که بخشی از آنها نیازمند تمرکز بالا و قابلیت حل مسئله و داشتن استراتژی است و بخشی دیگر بازیهای هیجانی گروهی هستند که منجر به بروز هیجانات شدید گیمرها میشوند. اصلیترین روش بروز هیجان این چنینی نیز صدای بلند و فریاد است. پس گیمنتها نیازمند راهحلی برای این مشکل هستند.
از آنجایی که فضای گیمنتها معمولا مغازه، سالن و اتاقهای سادهی شهری هستند؛ کنترل صدا در آنها کار سختی نیست اما نیازمند توجه به نکاتی کلیدی است. مراکز بازی دارای چندین کنسول بازی هستند، پس منابع صدا در فضا یا همان سیستمهای بازی و افراد بیش از یکی است. علاوه بر این در فضای کلوب بازی علاوه بر کاهش صدا نیاز داریم تا از انعکاس امواج صوتی هم جلوگیری شود. چند مورد از دلایل نیاز به عایق صوتی در گیمسنتر را بررسی کنیم:
به همین دلیل است که آکوستیکپنلها بهترین انتخاب برای کنترل صدا با عایق صوتی در گیمنت و اتاق بازی هستند.
آکوستیک پنلها، محبوبترین دستهی عایقهای صوتی، اتفاقا کاربردیترین عایقهای صوتی هم هستند. این دسته از فومها بیش از هر عایق صدای دیگری متنوع، کارآمد و هماهنگ با محیط هستند؛ همچنین به خوبی توانایی جذب و پخش و انعکاس امواج صوتی محیط را دارند. علاوه بر این دامنه گستردهای از انواع صوت از صدای صحبت کردن تا صدای اسپیکرهای قوی را جذب میکنند و موجب تعادل و کنترل صدا در گیمنت خواهند شد. قابلیت ترکیب پنلهای اکوستیک با انواع لامپهای نوری و نورپردازی فضا هم یکی از اصلیترین قابلیتهای موردنیاز گیمنتهاست. مجموع تمام این ویژگیهاست که سبب شده تا آکوستیک پنلها انتخاب نخست صاحبان گیمنت و اتاقهای خانگی بازی باشند. اطلاعات جامع آکوستیک پنلها را میتوانید با کلیک بر دکمه زیر مشاهده کنید. همچنین برای مشاوره بیشتر با کارشناسان ما میتوانید به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.