منبع : نمایندگی کانن ایران
عکاسی در خیابان یک سبک عکاسی جذاب است که هر روز بر محبوبیت آن در حال افزوده شدن می باشد و برای عکاسی در این سبک به نوع خاصی از تنظیمات دیافراگم نیاز است تا به ما امکان دهد بهترین جزئیات از انواع سوژه های موجود در محیط های خیابانی را به دست بیاوریم . دیافراگم f/5.6 همراه با ارایه یک عمق میدان متوسط در عکس ؛ برای طیف گسترده ای از صحنه ها و سوژه ها از حالت کلوز آپ تا حالت های تله فتو ؛ مناسب می باشد .
بهترین تنظیمات دیافراگم برای عکاسی در خیابان کدام است ؟
یکی از عمده ترین مزیت های عکاسی خیابانی ؛ باز بودن دست عکاس برای استفاده از تنظیمات دلخواه خود است و این یک سبک در عکاسی است که به طور معمول به تغییر مرتب تنظیمات در آن نیاز نمی باشد .
به طور عمده ؛ بسیاری از صحنه های مورد عکاسی در این سبک ؛ حالت هایی گذرا و بسیار پر سرعت هستند و در اغلب موارد امکان تکرار شدن آن صحنه یا سوژه میسر نمی باشد و در این شرایط صرف زمان برای تغییر دادن تنظیمات در دوربین ؛ به معنای از دست دادن بسیاری از صحنه ها و سوژه های جذاب برای عکاسی خواهد بود .
?
تصویر ثبت شده با دیافراگم f2.8
?
تصویر ثبت شده با دیافراگم f5.6
بسیاری از کارشناسان هنر عکاسی بر این باورند که بهترین تنظیم دیافراگم ( در مود اولویت دیافراگم ) گزینه های خواهد بود که به شما امکان می دهد تا بهترین تصویر از سوژه های گسترده و متنوعی را در هر زمان به دست بیاورید .
بنابراین استفاده از یک دیافراگم حد وسط مثل حالت f/5.6 گزینه ای خواهد بود که علاوه بر در فوکوس قراردادن بخش های زیادی از سوژه عمق میدان متوسط و مناسبی برای ایجاد حالت های خلاقانه در ترکیب بندی تصویر نیز ارایه می نماید .
عمق میدان متوسط :
در زمان استفاده از دیافراگم f/5.6 ؛ سوژه مورد عکاسی از یک فاصله نزدیک تا کمی دورتر از دوربین به صورت شارپ و با جزئیات کامل به ثبت می رسد ؛ و در عین حال حالت کم رنگی از بوکه ها در پس زمینه سوژه به وجود آمده که این امر موجب جلب توجه بیننده به سمت سوژه اصلی شما خواهد شد . این حالت در تمامی فواصل کانونی مورد استفاده وجود خواهد داشت .
استفاده از سرعت شاتر مناسب :
استفاده از دیافراگم f/5.6 به شما کمک می کند تا سرعت شاتر متناسبی را به دست بیاورید . این دیافراگم از گشودگی مناسب برای ورود نور به مقدار کافی برخوردار است و در این حالت به شما امکان می دهد تا سرعت شاتر مطلوبی را برای ثبت سوژه های در حال حرکت به دست بیاورید . در نتیجه بلور شدن حرکت در اثر سرعت شاتر پایین ؛ مسئله ای برای نگرانی شما نخواهد بود .
?
تکنیک فرعی :
از ترکیب بندی مثلثی برای ایجاد حس حرکت استفاده کنید .
حفظ حالت تعادل در وضعیت عمودی و یا افقی کادر تصویر ؛ یکی از کلیدی ترین عناصر ترکیب بندی یک تصویر به شمار می آیند . اما در هر صورت در زمان عکاسی در خیابان ؛ به این نکته نیز توجه داشته باشید که خطوط افقی خیابان و خطوط عمودی موجود در سازه ها و ساختمان ها به طور کامل به صورت صاف و مستقیم دیده می شوند و از این جهت کلیت ترکیب بندی تصویر به صورت ثابت و پایدار دیده می شود .
?
ثبات و پایداری بیش از اندازه در درون ترکیب بندی ؛ موجب ایجاد حالت سکون و کسل کنندگی در درون عکس می شوند . استفاده از ترکیب بندی مثلثی به صورت مورب نمودن کادر تصویر ؛ یکی از روش هایی است که به شما امکان می دهد تا همزمان با حفظ حالت نوردهی ؛ نوعی حس یا حالت حرکت نیز در درون کادر خود به وجود آورید .