ویرگول
ورودثبت نام
یاسر کریمی
یاسر کریمی
خواندن ۱ دقیقه·۳ سال پیش

مقاله کوتاه-لینوکس-دستورNM


مدتی هست به این موضوع فکر می کنم برخی از دستورات مفید و کمتر شناخته شده لینوکس در مقاله های کوتاهی معرفی کنم هدف اصلی من هم مختصر و مفید بودن هست دوست ندارم مخاطبم خیلی درگیر کنم مگر اینکه ابتدا در یک مقاله کوتاه موضوع اصلی را توضیح بدهم و بعد در مقالات بعد آن موضوع مفصل تر بسط بدهم.

یکی از دستوران مفید در لینوکس دستور nm است.

با استفاده از این دستور می توانلیست توابع داخل یک کتاب خانه کامپایل شده را دید (فایل SOدر لینوکس یاdll در ویندوز)

برای مثال در تصویر بالا در حال مشاهده اسم توابع و متغییر های فایل کامپایل شده apl هستید

این ابزار سویچ های جلبی دارد مثلا با استفاده -n می توان لیست تمام Symbols موجود در فایل را دید( پیش فرض فقط Symbols نوشته شده توسط کاربر به نمایش در می آیند و Symbols های حالت دیباگ و اضافه شده توسط کامپایلر خودکار حذف می شوند.)

چه زمانی از این ابزار استفاده کنیم؟

گاهی اوقات در زمان کامپایل اسم توابع تغییر می کند(مثلا کامپیالر c++ گاهی اوقات این کار می کندالبته به تنظیمات بستگی دارد)یا گاهی اوقات دقیقا با متغییر های دیباگ کار داری پس قاعدتا باید اسم متغییر ها بدانیم.(در اینده یک مقاله کوتاه هم درباره نحوه اتصال کتاب خانه های نوشته شده به زبان های مختلف در پایتون یا هر زبان دیگری خواهم نوشت و از این ابزار در آن زمان به وفور استفاده خواهیم کرد)



اگر در مورد این ابزار نیاز دارید بیشتر بدانید توصیه می کنم از سویچ -h استفاده کنید و help این ابزار را بخوانید.

اگر مایلید توضیحات مفصل تری بدهم (لبته در یک مقاله دیگر) در بخض نظرات برای من بنویسید.




لینوکسبرنامه نویسیابزار برنامه نویسیمقاله کوتاه
علاقه مند به کامپیوتر و برنامه نویسی و نوشتن و خواندن تجربیات دیگران در حوزه های مختلف به ویيه کامپیوتر هستم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید