ویرگول
ورودثبت نام
محمد امینی سردبیر مجله اینترنتی بهترین ها
محمد امینی سردبیر مجله اینترنتی بهترین ها
خواندن ۳۱ دقیقه·۳ سال پیش

بهترین دبیران زیست کنکور

ضمن ادای احترم به تمام همکاران عزیز خود به معرفی بهترین دبیران زیست ایران و برترین اساتید زیست شناسی از زاویه دید مشاوران خود خواهیم پرداخت. ملاک ما در انتخاب این افراد صرفا نظر شخصی مشاوران و نظرات دانش آموزان سنوات گذشته میباشد.اگر دبیر خوبی را میشناسید که از نظر شما در این لیست مغفول مانده است،لطفا رزومه و مشخصات ایشان را در بخش نظرات اعلام بفرمایید

لیست بهترین اساتید زیست ایران :

دکتر زهرا همایونی  مولف کتب زیست شناسی قلمچی و طراح تست کنکور های آزمایشی و مدرس برنامه های تلویزیونی

استاد اشکان هاشمی زیست نویسنده و مدرس

استاد رضا اربابیان مولف کتب خانه زیست شناسی ایران

استاد محمد رضا عمارلو زیست

استاد پوریا آزاد

استاد علی پناهی شایق زیست

استاد محمد مهدی میوه چی زیست

استاد علی کرامت زیست

استاد امیر حسین حقانی فر زیست

استاد حاجی یوسف از مدرسین برتر ایران

استاد حنیف عظیمی زیست

استاد ماجد موید زیست

استاد امین امین الرعایا زیست

استاد منصور کهندل زیست

استاد رضا امیر زیست

استاد پدرام فرهادیان زیست

استاد محمد چلاجور زیست

استاد امید فراهانی زیست

استاد وحید شایسته زیست

استاد محمد هاشمی زیست

استاد  مسعود حدادی زیست

استاد مهدی آرام فر زیست نویسنده و مدرس

استاد امید شیخ حسنی زیست

استاد محمد همدانی زیست

استاد  علی رضا اکبرپور زیست

استاد مجید نیک راد زیست

استاد رضا راحمی زیست

استاد جمال نیکنام زیست

استاد علیرضا اعتماد زیست

استاد رضا اربابیان زیست

استاد علی ظهری زیست

استاد  مهرداد عالی پور زیست

استاد حمید راهواره زیست

استاد هادی کمشی زیست

معرفی برترین اساتید زیست شناسی ایران

بهترین دبیران زیست کنکور
بهترین دبیران زیست کنکور


سبک آموزشی دبیران برتر زیست چه تفاوت هایی با هم دارد؟

سالها پیش زیست شناسی درسی حفظ کردنی محسوب میشد و داشتن دبیر زیست خوب چندان برای دانش آموزان اهمیت نداشت.دانش آموزان صرفا به دنبال دبیران برتر در دروس ریاضی و فیزیک بوده و برای درس زیست شناسی آنچنان اهمیتی قایل نبودند. زیرا سوالات زیست شناسی به صورت کاملا کلیشه ای از روی کتاب درسی طراحی میگردید.

اما در ده سال اخیر به ناگاه همه چیز تغییر نمود و درس زیست شناسی با تغییرات اساسی در نحوه طراحی سوالات روبرو گردید و سوالات بسیار مفهومی شدند.از این رو پس از سالها خواب زمستانی،ناگهان دبیران زیست شناسی از اهمیت ویژه ای در کنکور برخوردار شدند و هم اکنون دبیران خوب زیست شناسی و بهترین اساتید زیست کنکور در زمره دبیران پرمخاطب و کانون توجه دانش آموزان درامدند.

اکنون بهترین دبیران زیست شناسی ایران با توجه به تغییرات گسترده کنکور در سالهای اخیر، روی به تدریس مفهومی آورده و با استفاده از انیمیشن و نقاشی های رنگی که اکثرا حاصل زحمات و ذوق شخصی شان است،سعی میکنند به عنوان برترین اساتید زیست شناسی، بهترین ارایه را جهت جلب توجه مخاطبان زیست ارایه دهند

مهم ترین درس کنکور تجربی، زیست شناسی هست که برای قبولی تو رشته هایی مثل پزشکی یا پرستاری در دانشگاه های معتبر باید این درس رو خوب بلد باشید. اما برای رسیدن به درصد های بالا بهترین روش مطالعه زیست چیه؟ کدوم نحوه مطالعه زیست کنکور می تونه پیشرفت شما رو توی این درس تضمین کنه؟ روش درس خواندن رتبه های برتر کنکور تجربی چی بوده که تونستن ازش نتیجه بگیرن؟

در این مقاله با هم روش خواندن زیست کنکور 10 نفر از رتبه های برتر سال های اخیر رو مطالعه می کنیم و از راهنمایی هاشون تو پیشرفت در این درس استفاده می کنیم. همچنین در انتهای مقاله با یک فرصت بی نظیر، برای یاد گرفتن هنر آزمون دادن به سبک حرفه ای ها و رتبه های برتر آشنا می شیم.

کتاب درس نخون

روش مطالعه زیست رتبه های برتر کنکور تجربی

علی عبدالله زاده (رتبه 2 منطقه 2 کنکور تجربی 97) – درصد زیست کنکور: 98%

من برای مطالعه زیست کنکور تجربی، ابتدا کتاب درسی رو می خوندم تا یه دیدگاه کلی از فصل داشته باشم. بعد از اون تست آموزشی حل می کردم؛ یعنی پاسخ تشریحی سوالاتی که حل می کردم رو بعد از حل یک یا چند سوال، نگاه می کردم تا مطالب مرور بشه. در این مرحله هدفم بیشتر این بود که بدونم از کدوم قسمت سوال اومده و تیپ سوالات چجوریه. علاوه بر اون تمام مطالبی که در دور اول خونده بودم هم محک زده می شد و فکر می کنم این کار، بهترین روش مرور دروس برای من بود.

پس از چند روز دوباره کتاب درسی رو با دقت بیشتر می خوندم و مباحثی که از اون ها تست اومده بود رو مجددا مطالعه می کردم و نکات مهم رو یادداشت می کردم. سپس با فاصله یک یا دو روز، دوباره تست کار می کردم و مراحل رو باز هم تکرار می کردم تا مطالب رو کاملا بررسی کرده باشم.

برای من یک روش خواندن زیست هم این بود که تلاش می کردم از کتاب زیست سوال طرح کنم؛ چون این کار باعث می شد کتاب رو دقیق مطالعه کنم. یا اینکه به سوالات بچه های کلاس پاسخ می دادم که این کار باعث می شد مطالب رو مرور کنم و با دوستانم نکات رو تبادل کنیم.

اگه دوست داری که با یه دوست مهربون، تمام مسیر موفقیتت رو بسازی و با انگیزه، سرعت و کیفیت بیشتری به درس ها و مطالعه خودت برسی، کتاب برنامه ریزی با دوربین مدار بسته رو از دست نده.

روش مطالعه زیست رتبه های برتر کنکور تجربی

فاطمه خانی (رتبه 6 سهمیه ایثارگران کنکور تجربی 97) – درصد زیست کنکور: 86%

نحوه خواندن زیست من برای کنکور تجربی این بود که بیشتر تمرکزم رو روی کتاب درسی می گذاشتم و بلافاصله بعد از تدریس معلم، مبحث اون روز رو برای تثبیت در حافظه ی بلندمدت مطالعه می کردم که روش مطالعه خوبی برای زیست محسوب می شه. روزهای دیگه فقط کتاب درسی رو مرور می کردم تا مباحثی رو که کامل یاد نگرفته بودم شناسایی کنم. روزهای نزدیک به آزمون، تست های کنکور اون مباحث و تست های نشان دار رو تمرین می کردم تا مباحث در ذهنم تثبیت بشه.

من بیشتر تمرین تست داشتم و تونستم در کنکور سراسری، زیست رو ۸۶ درصد بزنم. در سال چهارم، درس زیست پایه رو در کنار درس مدرسه می خوندم. در ماه های نزدیک به کنکور روی کتاب زیست وقت خیلی زیادی می گذاشتم و می تونم بگم بیشتر وقتم رو روی کتاب درسی صرف می کردم و چندین بار کتاب رو تا کنکور دوره کردم تا به تسلط نسبی روی کتاب درسی رسیدم و از این نحوه مطالعه زیست کنکور نتیجه قابل قبولی گرفتم.

مشاوره تحصیلی خصوصی

اگه دوست داری سال بعد اسم تو جزء این رتبه های برتر کنکور باشه، عدد 66 رو به 3000909030 بفرست!!

روش مطالعه زیست رتبه های برتر کنکور تجربی

پوریا برزین (رتبه 10 منطقه 1 کنکور تجربی 97) – درصد زیست کنکور: 95%

روش خواندن زیست کنکور من اینطور بود که کتاب درســی رو منبع جامعی می دونستم و پس از تسلط بر مطالب کتاب به تست زدن می پرداختم. زیست شناسی رو هر روز به طور منظم مطالعه می کردم. نکات فصل های مختلف کتاب رو ترکیب می کردم و در کتاب درسی با دقت حاشیه نویسی می کردم. ابتدای سال تست های تألیفی کار می کردم اما در آخر سال فقط به حل سوالات کنکور رو آورده بودم و با این روش خواندن زیست کنکور تونستم به 95 درصد از سوالات پاسخ درست بدم.

برای پیشرفت تو درساتون با روش درس خواندن رتبه های برتر کنکور بیشتر آشنا شوید.

روش مطالعه زیست رتبه های برتر کنکور تجربی

امیرحسن زمردی (رتبه 50 منطقه 1 کنکور تجربی 97) – درصد زیست کنکور: 84%

من برای مطالعه زیست شناسی کنکور، کتاب درسی رو ابتدا به طور سطحی و یک روز بعد به طور جدی می خوندم و نکته برداری می کردم. تا کنکور تعداد زیادی از بهترین کتاب های تست زیست کنکور رو بررسی کرده بودم و از روی اونا تست می زدم و نکات مهم اونا رو وارد کتاب درسی می کردم و بعد از پایان درس نکات رو مرور می کردم.

روش مطالعه زیست رتبه های برتر کنکور تجربی

مهدی طالبی (رتبه 2 منطقه 3 کنکور تجربی 97) – درصد زیست کنکور: 91%

من برای مطالعه زیست کنکور تجربی، برای تسلط روی هر مبحث، ۳ مرحله ی زیر رو انجام می دادم:

الف- روخوانی جزیی

ب- حفظی مفهومی

ج- روخوانی ترکیبی

بیشتر بخوانید: روش خواندن فیزیک رتبه های برتر

روش مطالعه زیست رتبه های برتر کنکور تجربی

علیرضا رضایی (رتبه 6 منطقه 2 کنکور تجربی 93) - درصد زیست کنکور: 90%

اولویت مطالعه زیست من با کتاب درسی بود و تمام نکات تستی رو در حاشیه های کتاب درسی می نوشتم تا نیاز نباشه به کتاب های دیگه رجوع کنم و کتاب درسی رو تبدیل به یک منبع جامع و کامل برای خودم کرده بودم.

من تو روش مطالعه زیست برای کنکور، نکته برداری، حاشیه نویسی و یادداشت برداری رو توصیه می کنم و فکر می کنم که باید روی تک تک جزئیات کتاب مسلط بود.

روش مطالعه زیست رتبه های برتر و بهترین دبیران زیست شناسی کنکور و بهترین اساتید زیست کنکور ایران

تمام تست های آزمون های آزمایشی کنکور رو یکی یکی به دقت بررسی می کردم؛ حتی تست هایی که درست جواب داده بودم، نکات مهمشون رو در حاشیه کتاب درسی می نوشتم. نکات تست هایی که در اثر بی دقتی اشتباه زده بودم رو هم یادداشت می کردم تا فراموششون نکنم. اهمیت آزمون های آزمایشی وقتی مشخص می شود که برای رفع اشکال و پیدا کردن نقاط ضعفی که دارید، ازشون استفاده کنید.

در آزمون های تابستون در درس زیست خیلی مشکل داشتم و درصدم ۵۶ بود. در اون زمان اشتباه اصلی من این بود که در درس زیست از منابع متعددی استفاده می کردم. کتاب های تستی ام استاندارد نبودند و همه تست های تالیفی بودند؛ ولی کم کم تونستم به ۹۰% برسونم و در یکی از آزمون های دی زیست رو ۱۰۰% هم زدم. چرا که از مدتی بعد، از کتاب های کانون و تست های کنکور سراسری برای تست زنی استفاده کردم و این منابع باعث شدند دید من نسبت به چگونگی طرح تست از مباحث تغییر کنه و از اون به بعد روش من تو خواندن زیست برای کنکور دقیق تر و جزیی تر شد. درنتیجه همیشه تصاویر، جملات و قیود مباحث در ذهنم موندگار شده بود.

روش مطالعه زیست رتبه های برتر کنکور تجربی

سارا همتی (رتبه‌ 1 منطقه 1 کنکور تجربی 94) - درصد زیست کنکور: 89%

روش خواندن زیست کنکور من این بود که ابتدا مطالب رو مطالعه می‌کردم و تست آموزشی می‌زدم، بعد دوباره به کتاب برمی‌گشتم و نکات تست‌ها رو در کتاب یادداشت می کردم و دیگه به اون تست‌ها مراجعه نمی‌کردم و سری‌های بعدی کتاب رو مرور می‌کردم. همچنین برای این درس یادداشت ‌برداری می‌کردم. بعضی وقت ها هم درخت دانش رسم می‌کردم و بعضی از وقت‌ها هم اون رو به دیگران یاد می‌دادم. موقع تحلیل آزمون های آزمایشی، در همه درس‌ها و مخصوصا زیست، روشم اینطور بود که اول پاسخ تشریحی رو می‌خوندم و زمانی که آزمون جمع‌بندی زیست کنکور داشتیم، یک بار دیگه از خودم این سوالات رو آزمون می‌گرفتم و در این زمان، پاسخ تشریحی رو دقیق‌تر بررسی می‌کردم و می‌خوندم.

روش مطالعه زیست رتبه های برتر کنکور تجربی

متین جمالیان (رتبه 46 منطقه 1 کنکور تجربی 95) - درصد زیست کنکور: 93%

به نظرم این درس با سایر دروس متفاوته و روش و تکنیک خاصی برای مطالعه اون وجود نداره. اما باید دقت داشت که تکرار و مرور خیلی زیادی برای مطالعه زیست کنکور لازمه و باید چندین بار هر مبحث رو بخونیم. برای خود من در حین این مطالعه و تکرار، در ذهنم اتفاقاتی می‌افتاد که به تسلطم هم کمک می‌کرد. مثلا نکاتی که می‌خوندم رو در ذهنم به صورت ترکیبی می‌آوردم. به مرور زمان و با کمک آزمون‌های آزمایشی، بخش‌هایی که از نظر طراحان جالب تر و تست خیز تر هستند رو یاد گرفتم. خودم از نکات کتاب استنباط می کردم و سعی می‌کردم ذهن طراح رو بخونم و مثل طراحان فکر کنم. هرجا به نکته ای برمی خوردم، به جای اینکه فقط همون نکته رو حفظ کنم،‌ سعی می‌کردم با استفاده از اون، ذهنم رو خلاق‌تر کنم و یاد بگیرم چطور می‌شه چنین نکاتی از بخش های دیگه هم استخراج کرد و نحوه استخراج نکات رو به بخش‌های دیگه کتاب درسی زیست تعمیم می‌دادم.

روش مطالعه زیست کنکور رتبه های برتر کنکور و از نگاه از نگاه بهترین دبیران زیست شناسی کنکور و بهترین اساتید زیست کنکور ایران

تحلیل آزمون برام اهمیت زیادی داشت و حتما انجامش می دادم. اگه سوالی پنج خط بود و پنج نکته داشت، تمام نکات رو برای ‌خودم در کتاب درسی یادداشت می‌کردم. توجهم فقط به همون سوال و نکته‌ای که در اون ایراد داشتم نبود و تمام سوالات رو بررسی می کردم. حتی در طی آزمون سوالات رو تفکیک می‌کردم و اگه نکته‌ای برام جالب بود یادم می موند که حتما بعدا یادداشتش کنم. روش خواندن زیست من اینطور بود که شروع کردم کتاب زیست رو حفظ کنم. توی تابستون فقط درس زیست‌شناسی رو مطالعه می‌کردم. تا آخر تابستون کاملا کتاب‌های زیست رو حفظ بودم. در طی سال تحصیلی هم جزوه‌ ها رو می‌خوندم و سعی می‌کردم باز هم نکات جدید استخراج کنم و همچنین نکات مهمی که خودم در کتابم یادداشت کرده بودم رو می‌خوندم.

اولویت اولم تست سراسری بود؛ اما چون کافی نبود، تست تالیفی هم می‌زدم. در تست‌های تالیفی که می‌زدم یا به نظرم نکات قشنگی بود یا اینکه به نظرم ایده طراح چندان جالب نبوده و اون نکات رو قبول نداشتم. از این بین فقط اون نکاتی که به نظرم جذاب و کنکوری می‌اومد و تست واقعا چالش یا دام داشت رو یادداشت می‌کردم یا قسمت مربوطه رو در کتاب هایلایت می‌کردم و اون ها رو با دقت بسیار می‌خوندم.

در ژنتیک بسیار قوی بودم و با وجود اینکه در کنکور سوال سختی از ژنتیک طرح شده بود تونستم سوال رو حل کنم. یکی از دلایل اون هم این بود که در درس ریاضی و احتمال قوی بودم.

مهم ترین نکته رو در روش مطالعه زیست در این می‌دونم که حتی از ساده‌ترین تست‌ها هم نمی‌گذشتم و همه تست‌ها و تمرین‌ها رو هم حل می‌کردم. معتقدم همین نکته باعث شده بود که بتونم تست‌های دشوارتر و ترکیبی رو هم حل کنم. حتی زمانی که داشتم تست سخت و ترکیبی رو حل می‌کردم، می‌دونستم که به واسطه حل تست‌های ساده تر موفق به حل این تست شده‌ام. رمز موفقیت در ژنتیک، تمرین و تست زیاد و خو گرفتن با سوالات هست.

حتما بخوانید: روش های تست زنی کنکور

روش مطالعه زیست رتبه های برتر کنکور تجربی

نیما فقیرپور (رتبه 27 منطقه 2 کنکور تجربی 95) درصد زیست کنکور: 93%

ابتدا یک دور سریع و روزنامه ای کتاب درسی رو می خوندم. توی این مرحله خیلی دقیق نمی خوندم و روی جزئیات تمرکز نمی کردم. بعد تعدادی تست سراسری و تالیفی رو با هم می زدم. نکاتی که در مرحله اول مطالعه به اون ها توجهی نداشتم و جایی یادداشت نکرده بودم رو حالا یادداشت می کردم. سپس بعد از یک یا دو هفته دوباره متن کتاب و نکات رو این بار عمیق و دقیق می خوندم. این پروسه رو در فواصل زمانی زیاد و مختلف چندین بار تکرار می کردم.

قبل از عید بیشتر از کتاب درسی مطالعه داشتم و بعد از عید هم بیشتر تست کار می کردم. برای مطالعه شکل ها، سال سوم بیشتر نکات گفته شده رو حفظ می کردم؛ اما تو سال چهارم خود اشکال رو حفظ می کردم. هم چنین در پاسخگویی به هر تست نکات لازم رو می نوشتم و از این نحوه مطالعه زیست کنکور، نتیجه ای که می خواستم رو گرفتم.

نحوه مطالعه زیست رتبه های برتر کنکور

روش مطالعه زیست رتبه های برتر کنکور تجربی

شایان پور میربابایی (رتبه 1 منطقه 3 کنکور تجربی 93) - درصد زیست کنکور: 100%

مهم ترین منبع من برای مطالعه زیست کنکور تجربی، کتاب درسی ام بود و نکات مهم از تست ها رو هم در کتاب درسی ام یادداشت می کردم. در ابتدا متن کتاب درسی رو کامل و با دقت خیلی زیاد می خوندم. اگه نکته ای وجود داشت که با مطالب قبلی ارتباط داشت، استنتاج خودم رو یادداشت می کردم. شکل های کتاب رو هم بررسی می کردم و نکاتش رو یادداشت می کردم. این یادداشت برداری های من در خود کتاب درسی و گوشه های اون بود. بعد از اینکه چند دور مطالعه می کردم و به تسلط نسبی می رسیدم، سراغ تست زدن می رفتم. اولویت من تست های کنکور بود. کنار تست هایی که غلط جواب داده بودم یا جواب نداده بودم، برای خودم علامت می زدم تا بعدا اون ها رو بررسی کنم. جواب همه ی تست ها – حتی تست هایی که درست جواب داده بودم – رو می خوندم تا اگه نکته یا استدلال بهتری وجود داره اون رو یاد بگیرم.

نکات تست ها رو هم در خود کتاب درسی می نوشتم. در سال چهارم به طور میانگین ۱۲ ساعت در هفته برای زیست وقت می گذاشتم؛ البته دوستانی داشتم که بیشتر هم وقت می گذاشتند و این زمان مخصوص به هر فرد است. گاهی اوقات برای خودم تست طراحی می کردم. سعی می کردم پیش بینی کنم کدوم قسمت ها و کدوم نکته ها می تونه مورد توجه طراحان باشه. برای قسمت های حفظی و فرّار زیست، از روش خلاصه نویسی هم استفاده می کردم. فصل چرخه ها رو برای خودم خلاصه کردم. برای نکات سه فصل آخر زیست پیش ۲ هم جدول درست کرده بودم تا مطالب رو بهتر به یاد بسپارم.

در همین زمینه این مقاله را نیز بخوانید: روش خواندن شیمی رتبه های برتر

فرصت بی نظیر یاد گرفتن روش آزمون دادن به سبک رتبه های برتر کنکور

شاید تا به حال نمی دونستید، اما یکی از ویژگی های مهم موفقیت رتبه های برتر، بلد بودن هنر آزمون دادن بوده. هنر آزمون دادن یا مدیریت آزمون، مهارتی هست که به شما توانایی کنترل زمان، کاهش استرس، استفاده از نهایت دانش خودتون و ... رو میده تا بتونید بهترین نتیجه رو از هر آزمون بگیرید. حالا شاید بپرسید که این نحوه مدیریت آزمون رو از کجا میشه یاد گرفت؟ فقط کافیه که در دوره آفلاین مدیریت آزمون شرکت کنید تا بتونید با تمام نکات و تکنیک های حرفه ای ها برای آزمون دادن آشنا بشید. این کارگاه توسط مهندس معین فلاح، مشاور ارشد دپارتمان بارسا ارائه میشه و با تکنیک هایی که در این دوره یاد می گیرید، می تونید به مرور زمان، پیشرفت رو توی نتایج و رتبه های خودتون ببینید. پس پیشنهاد می کنم که این فرصت رو به هیچ وجه از دست ندید.

دوره مجازی مدیریت آزمون

درس زیست شناسی کنکور تجربی دارای حساسیت خیلی زیادی هست و همونطور که گفتیم باید به خوبی روی این درس مسلط بشید. حالا که با نحوه خواندن زیست 10 تا از رتبه های برتر کنکور آشنا شدید، وقتشه که از این روش ها و راهنمایی ها توی مطالعه و درس خوندن خودتون استفاده کنید و توی این درس پیشرفت کنید. اگه تجربه موفقی هم توی مطالعه زیست کنکور داشتید که ازش نتیجه گرفتید، خوشحال میشیم که با ما در اشتراک بذارید. هر سوالی هم درباره نحوه خواندن زیست کنکور داشتید، می تونید تو بخش نظرات بنویسید تا مشاورای ما بتونن شما رو راهنمایی کنن. در ضمن اگه فکر می کنید این مقاله می تونه به دوستتون کمکی بکنه، براش بفرستید تا اونم بتونه از این راهنمایی ها استفاده بکنه.

روش خواندن زیست شناسی برای کنکور سراسری

همون طور که اکثر شما عزیزان در جریان هستید اخوان ثالث یک تک مصراع داره که میگه پادشاه فصل ها پاییز. زیست هم برای ما همون حکایت رو داره.

پادشاه درس ها، زیست

واقعا در این مورد بزرگ بینی نکردیم و چه بپذیریم و چه این موضوع رو رد کنیم. زیست به قدری خاص هست که واقعا کلمات زیادی برای توصیف این درس پیدا نمیکنم. زیست شناسی پادشاه بی چون و چرای درس های داوطلبین تجربی است. زیست همون درسی هست که باعث علاقه مندی ۹۹ درصد دانش آموزان به رشته تجربی شده. باید با این درس درست برخورد کنی. باید جایگاه اون رو محترم بشماری و هر روز زمانی رو برای وقت گذروندن با این درس اختصاص بدی. زیست میتونه صمیمی ترین رفیقی باشه که تا به حال داشتی. زیست شناسی تا جایی که فکرش رو کنی کنجکاوی تو رو افزایش میده. از زیست شناسی هیچ وقت نباید در مودر چرایی یک اتفاق صحبت کنی. بلکه باید به دنبال پیدا کردن راه اثبات فرضیه های اون باشی. زیست کلید رسیدن تو به پزشکی است. زیست رو باید زندگی کنی. با تک تک خطوط کتاب های زیست باید خلوت کنی و بهشون فکر کنی. زیست نوشته شده برای عاشقی کردن داوطلب های تجربی و لاغیر..

باید با زیست چکار کنیم

در درجه اول باید واقعا دوستش داشته باشی. زیست درس سختی نیست. زیست یه درس با کلی نکات ریز و درشت هست. مطمئنن روش مطالعه زیست با هر درس دیگه ای کاملا متفاوت هست و تنها درسی هست که باید هر روز برای مطالعه اون وقت بزاری و تا جایی که زمان بهت اجازه میده اون رو مرور کنی. اگر موافق باشی تک تک مراحل یادگیری اصولی زیست رو با هم مرور کنیم و نکاتی که در هر مرحله باید در نظر بگیری رو با هم یادآوری کنیم.

قبل از کلاس

فرض میکنیم که قرار هست که یک درس جدید رو استاد شروع به تدریس کنه. مهم ترین کاری که باید انجام بدی این هست که قبل از تدریس استاد مطلب جدید رو از کتاب درسی در مدت زمان محدودی در حدود ۲۰ دقیقه روخوانی کنی. این روخوانی کردن به هیج عنوان باعث نمیشه در همون لحظه قادر به پاسخ گویی تست های اون درس باشی. این پیش خوانی بهت کمک میکنه در زمان تدریس استاد با مطالب غریبه نباشی و از کلیت داستان باخبر باشی و مطمئن باش این میتونه خبر خوبی برای تو باشه و بهت در ادامه کار فوق العاده کمک کنه. این پیش خوانی کردن رو شب قبل از تدریس استادو یا همون روز قبل از اینکه سر کلاس حاضر بشی میتونی انجام بدی.

خود کلاس

بعد از پیش خوانی کردن باید سر کلاس درس حاضر بشی تا بتونی از تدریس استاد پیرامون فصل جدید بهره ببری. این مرحله مهم ترین بخش از یادگیری زیست رو شامل میشه. زیست شناسی درسی هست که در ابتدا باید فرایند های اون رو یاد بگیری و این پروسه با مطالعه کتاب درسی در منزل خیلی سخت اتفاق خواهد افتاد. اما توصیه من این هست که کلاس درس رو برای همه دروس به خصوص زیست شناسی جدی بگیری و سعی داشته باشی که مطلب رو همون جا یاد بگیری و اجازه ندی کار بیخ پیدا کنه. ازت میخوام از این به بعد حتما حضوری فعال در کلاس درس داشته باشی و اگر بخشی از مطلب برای تو گنگ بود حتما از دبیر بخوای برای تو مجدد توصیح بده تا جان کلام رو دریافت کنی.

اینجاست که ترکیب پیش خوانی مطلب قبل از کلاس و داشتن حضور فعال در جلسه تدریس استاد میتونه در کنار هم هر مطلبی رو برای تو فیتیله پیچ کنه. حتما این ترکیب رو امتحان کن.

بعد کلاس

از نگاه بهترین دبیران زیست کنکور و بهترین اساتید زیست شناسی کنکور ایران مطالعه کردن مطلبی که در همون روز تدریس شده در روند یادگیری تاثیر خیلی مثبتی داره و باعث میشه خیلی زودتر و بهتر مطالب رو یاد بگیری. این مطلبی هست که سالیان سال مشاورین مجرب کشور به اون اشاره کردن که درس هر روز رو همون روز بخونید و به زمان دیگه ای موکول نکنید. برای مطالعه زیست همیشه مداد و ماژیک مارکر رو هماره خودت داشته باش. در ابتدای کار مجددا یک دور روزنامه وار کتاب درسی رو مطالعه کن. بعد از این کار باید مطالب فصل مربوطه رو پاراگراف به پارگراف با دقت هرچه تمام بخونی. ازت میخوام که واقعا روی مطالبی که میخونی فکر کنی و سعی نداشته باشی که هرچه سریع تر کار مطالعه رو تموم کنی. خط به خط مطالب کن و به دنبال پیدا کردن ارتباط های درست و منطقی بین مطالب این فصل با مابقی فصول زیست شناسی باش.

در هنگام مطالعه زیست خودت رو جای طراح کنکور تجسم کن و به این موضوع فکر کن که هر پاراگراف که مطالعه میکنی آیا قابلیت طرح تست رو داره یا خیر. این دیدگاه باعث میشه خیلی بیشتر از قبل نکته بین باشی و مطلبی رو از قلم نندازی. حتما با ماژیکی که داری مطالب مهم رو مارک کن تا در نوبت های بعدی بتونی مرور سریعی برای هر فصل داشته باشی.

بخش مهم دیگه ای از زیست که به شدت مورد علاقه طراحان کنکور هست، اشکال کتاب درسی است. اگر با دقت هر شکل و نگاه کنی نکات زیادی برای طراحی تست به دست میاری که میتونه خیلی به در بخور باشه. جدیدا کتاب های زیادی در بازار منتشر شده که اختصاصی روی اشکال کتاب زیست مانور داده و سعی کرده که کار رو کنکوری ها اسون تر کنه.

از قید ها غافل نشو. هرچند که طرح این سبک تست ها به مزاج خیلی از کنکوری ها خوش نمیاد اما باید بتونی با این مسئله کنار بیای. چه این مسئله رو قبول کنیم و چه نکنیم چند سالی هست که این سبک از تست ها پای ثابت کنکور بوده و احتمال زیاد امسال هم شاهد این موضوع خواهیم بود و توجه نکردن به این سبک از تست ها میتونه تبعات سنگینی برای ما داشته باشه. بنابراین توصیه میکنم که قید ها رو هم با مازیکی با رنگ خاص مارک کنی تا در زمان مطالعه توجه تو رو به خودشون جلب کنن.

استفاده از این دست کتاب ها رو به هیچ عنوان نفع نمیکنم. اما دوست من مطمئن باش اون نکته و ارتباطی که به شخصه متوجه اون بشی فوق العاده با ارزش تر از نکاتی هست که از این دست کتاب ها مطالعه میکنی. خوندن این کتاب ها نباید باعث بشه که دید نکته بین شما نقش خودش رو در مطالعه زیست از دست بده و خیالت از بابت نکات آماده در منابع کمک آموزشی راحت باشه. این میتونه برای تو در ماراتن کنکور مثل سم باشه.

زیست رو باید جوری مطالعه کنی که در این درس به درجه استادی برسی. به سطحی که بتونی به راحتی یک مبحث رو با تمام نکات و جزئیاتی که داره برای هر شخصی و با هر سطحی توضیح بدی و باعث بشی اون فرد هم مطلب رو به خوبی یاد بگیره. این سطح درسی در زیست بهت اجازه میده که به درصد فوق العده جذاب ۱۰۰ هم برای زیست شناسی فکر کنی. اگر سوالات کنکور زیست رو بررسی کنی متوجه میشی که حتی اکثر اساتید زیست هم نمیتونن در اون مدت زمان به هر ۵۰ تست زیست پاسخ صحیح بدن. بنابراین رسیدن به درصد بالا در این درس در عین حال که کار سختی است اما فوق العاده میتونه برای ما با ارزش باشه و به طور کل سناریوی کنکور رو برای ما عوض کنه.

بنویس

از زاویه دید بهترین دبیران زیست کنکور و بهترین اساتید زیست شناسی کنکور ایران نوشتن میتونه تاثیر زیادی در روند یادگیری ما داشته باشه. صحبت از نوشتن که به میان میاد اکثر داوطلب ها گلایه میکنن که این کار زمان زیادی از اون ها میگیره و ترجیح میدن زمانی که قرار هست صرف نوشتن کنن رو برای مطالعه کتاب درسی اختصاص بدن. پاسخ ما به تو دوست عزیز این هست که شاید نوشتن زمان بیشتری رو از شما بگیره اما مطمئنن تاثیر شگرفی روی روند مطالعاتی شما داره. علاوه بر این قرار نیست که کل متن کتاب رو بنویسی. نکاتی که از نظر تو مهم و حیاتی به نظر میان و یا فکر میکنی که باید هر روز برای رسیدن به تسلط مرورشون کنی رو میتونی یاددشت کنی و یا در قالب درخت زندگی نمودار هایی شکل بدی و هر روز در زمان هایی مثل قبل از خواب اون مطالب رو مرور کنی.

فقط بخونیم یا تست هم بزنیم؟

برای زیست شناسی بهتره که الویت اول شما رسیدن به تسلط صد در صدی روی کتاب درسی و همینطور نکات مهم و اصلی کتاب کمک آموزشی باشه. بعد از این کار فرصت خواهی داشت که تست زنی هم انجام بدی. برای این درس بر خلاف دروسی مثل ریاضی و فیزیک، تست زنی بلافاصله بعد از مطالعه کتاب درسی کارساز نخواهد بود. دلیل این حرف هم این است که تست های زیست شناسی اغلب به صورت ترکیبی از چند فصل زیست طرح میشه و کمتر فصلی رو در زیست میتونی پیدا کنی که به تنهایی مورد پرسش طراح کنکور قرار بگیره. البته چند ساعت بعد از مطالعه تعدادی تست جهت یادگیری و آشنایی با تیپ سوالات کنکور حتما تمرین کن.

همچنین یکی از کار های جذابی که میتونی برای زیست شناسی انجام بدی این هست که بعد از مطالعه فصول مرتبط و ترکیبی درسی و داشتن تسلط روی متن کتاب شروع به زدن تست مجموعه ای کنی. یعنی دقیقا ۵۰ تست زیست رو از یک مبحث که در قالب کنکور سراسری باشه در مدت زمان مشخص پاسخ بدی. خوشبختانه در حال حاضر کم نیستن کتاب هایی که چنین مجموعه تست هایی رو در اختیار داوطلب قرار میدن. این روش رو هم حتما امتحان کن.

اگر میترسی زیست یادت بره باید کار زیر رو انجام بدی

مهم ترین کاری که در روند مطالعه زیست باید انجام بدی مرور کردن است. برای رسیدن به تسلط کامل در زیست شناسی، مرور حرف اول و آخر رو میزنه. برنامه ای که برای مطالعه زیست تنظیم میکنی باید به شکلی باشه که مرور زیادی برای مطالب مطالعه شده داشته باشه. مرور نباید زمان زیادی رو از ما بگیره. این به روند مطالعاتی و سرعتی که در زمان مطالعه داری مربوط میشه. زیست درسی هست که باید هر روز زمانی رو برای مطالعه اون اختصاص بدیم تا هم به مطالعه مطالب جدید برسیم و هم فرصت مناسب برای مرور مطالب قبلی داشته باشیم.

برای هر داوطلب کنکور تجربی، زیست شناسی مهم ترین درس محسوب میشه و بالاترین ضریب رو در کنکور داره. بنابرین باید زیست شناسی رو هر روز داخل برنامه درسیتون بگذارید و در هفته حداقل ۲۵ درصد از کل ساعت مطالعتون رو زیست بخونید. این تعداد ساعات باید بین مطالعه تشریحی درسنامه و فیلم و تست زنی تقسیم بشه. در این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ مهم ترین نکات مربوط به روش مطالعه زیست شناسی و ترتیب صحیح مراحل خواندن زیست رو براتون توضیح میدیم.

قبل از ادامه مطالعه این مقاله، اکیدا توصیه می کنیم ویدیو زیر رو در رابطه با همین موضوع ببینید. برای پخش فیلم بر روی دکمه در وسط تصویر زیر کلیک کنید:

هر فصل زیست شناسی رو بار اول اینطور بخونید:

۱- اول یک دور فصل رو از روی کتاب درسی حتی اگه شده روزنامه وار بخونید.

۲- بعد اون فصل رو همراه با سرفصل های کتاب تستی که دارید به چند بخش تقسیم کنید.

۳- بعدش هر قسمت رو اول با دقت بیشتر از روی کتاب درسی با خط کشی زیر متن کتاب بخونید، قیدها و کلمات مهم رو با روشی که در ادامه میگم مشخص کنید.

۴- بعد درسنامه ی قسمت مربوطه رو از کتاب کمک آموزشی که دارید بخونید،

۵- حالا برید تست آموزشی از کتاب تستی که دارید بزنید و فقط تست های همون مطلبی که خوندید رو بزنید.

۶- همه ی نکاتی که از این تست ها استخراج کردید رو در حاشیه ی کتاب بنویسید. اگه تست ها رو بلد نیستید اشکال نداره مهم یادگیریه فعلا.

۷- مبحث اول که تموم شد بعد برید سراغ قسمت (مبحث) بعدی همون فصل و به همین ترتیبی که گفته شد بخونید.

۸- بعد از اینکه فصل به همین روش تموم شد یک بار دیگه مطالب همون فصل رو همراه با نکاتی که در حاشیه ها یادداشت کردید بخونید و حداقل ۲۴ ساعت بعد سعی کنید تستهای مفهومی تری از اون فصل رو کار کنید. وقتی جواب تست ها رو میخواهید نگاه کنید حتما پاسخ تشریحی , علت غلط بودن سایر گزینه ها رو هم بخونید چون با خواندن جواب تشریحی هم مطالب براتون دوباره مرور میشه و هم ممکنه نکته جدیدی یاد بگیرید که بهتون کمک کنه.

۹- در آخرین مرحله بعد از انجام همه این کارها باید اون فصل رو خلاصه نویسی کنید.

خلاصه نویسی زیست شناسی

از نگاه بهترین دبیران زیست کنکور و بهترین اساتید زیست شناسی کنکور ایران در درس زیست شناسی بر خلاف خلاصه نویسی ریاضی و فیزیک هدف فرق داره. در درس ریاضی و درس فیزیک خلاصه ای که می نویسید برای این است که در دفعات بعدی همه مطالب رو از روی خلاصه خودتون بخونید اما در درس زیست شناسی و شیمی، خلاصه ای که می نویسید واسه این هست که قبل از سری های بعدی مطالعه کتاب درسی یک دید و شمای کلی از مطالب مهم فصل و کلیات فصل بهتون بده و در واقع مطالب رو به شکل نموداری در ذهنتون پیاده کنید تا در حین مطالعه اصلی کتاب درسی بیشتر روی جزئیات تمرکز داشته باشید.

وقتی تست می زنید هر جا نکته خوب و به درد بخوری پیدا کردید، باید در حاشیه کتاب درسی یادداشت کنید تا دفعه بعد که کتاب رو می خونید نکات تست ها رو هم همراهش بخونید.

هر وقت فصلی رو میخونید حتما زمان مطالعه اون فصل رو یادداشت کنید تا در دوران جمع بندی بدانید که تقریبا چقدر زمان برای مرور این فصل لازم دارید و درست برنامه ریزی کنید.

کدام فصل های زیست شناسی را ترکیبی بخوانیم؟

حتما متوجه شدید که در چند سال اخیر سوالات زیست کنکور نسبت به قبل خیلی ترکیبی تر شدن و این ثابت میکنه که کنکوری ها باید زیست شناسی رو کاملا ترکیبی و به صورت موضوعی مطالعه کنند. اما چه فصل هایی از کتاب های زیست شناسی دهم، یازدهم و دوازدهم مربوط به یک موضوع هستند و باید به صورت ترکیبی مطالعه بشن؟ علاوه بر این، از هر فصل و هر مبحث چند سوال ترکیبی در کنکور طرح میشه؟ برا دریافت پاسخ این سوالات حتما ویدیو زیر رو تماشا کنید:

شکل های کتاب درسی زیست شناسی

از نگاه بهترین دبیران زیست کنکور و بهترین اساتید زیست شناسی کنکور ایران باید به شکل های کتاب درسی ویژه اهمیت بدید. نکات شکل ها رو کنارشون بنویسید. مثلا شکل های فصل گوازش خیلی مهم هستند و تقریبا میشه گفت هر سال مورد علاقه طراحان سوالات کنکور بودند پس شما باید در کنار این شکل ها حاشیه نویسی کنید. مثلا دستگاه گوارش گاو رو میتونید به این صورت کنار شکل بنویسید:

دهان ← مری ← سیرابی ← نگاری ← مری ← دهان ← مری ← هزارلا ← شیردان ← روده

شکل مجاری ادراری و کلیه در کتاب زیست شناسی هم خیلی مهم و مورد توجه طراحان سوالات کنکوره.

به کلماتی که شبیه هم هستند دقت کنید و تفاوت های این کلمات رو بلد باشید مثلا کوتیکول (کوتین)، کیتین، کینین، کراتین، کراتینین

هر جای کتاب که اشاره شده گفته بافت فلان محل پوششی یا پیوندی است حتما از خودتون بپرسیید از چه نوع بافت پوششی یا پیوندی است؟ تقسیم بندی بافت ها رو کامل مسلط باشید چون در خیلی از فصل های دیگه هم از اینها اسم برده شده و به نوع بافت های بدن اشاره شده.

قیدها: برخی، بعضی، بیشتر، بسیاری، همه

در چند سال اخیر کلمات خاص و قیدها در کنکور خیلی مهم شدن. یک روش که برای قید ها و این کلمات میتونید استفاده کنید، ایجاد حافظه تصویری با استفاده از مداد رنگی و یا مارکر هاست. مثلا:

کلمات با بار معنایی مثبت مثل: بسیاری، اغلب، تقریبا همه ی و … با یک رنگ (مثلا سبز)

کلمات با بار معنایی منفی مثل: برخی، بعضی و … با یک رنگ (مثلا زرد)

کلماتی مثل همه و همیشه رو هم با یک رنگ دیگه (مثلا آبی)

اینجوری با رنگ بهتر میتونید یادآوری کنید که این جمله چه نوع قیدی داشت: مثبت، منفی، همه و همیشه … البته بعضی کتاب ها مثل کتاب زیر ذره بین هم تقریبا همین کار رو کردن.

استثناهای قیود را بلد باشید

در کتاب درسی میخونید که “بیشتر مهره داران ساکن خشکی شش دارند” سر جلسه آزمون های آزمایشی یا کنکور سراسری ممکنه یادتون نیاد آیا قید «بیشتر» بود یا «همه». با حفظ کردن قید هم ممکنه یادتون بره. اما اگه بلد باشید استثنای این جمله کجاست و از بین مهره دارن کدام دسته شش ندارند بهتر یادتون میمونه. بعضی از دوزیستان خشکی زی با اینکه مهره دار هستند اما شش ندارند و حتی آبشش هم ندارند و از طریق پوست و حفره های دهانی تنفس می کنند. بنابرین نمیتونیم بگیم “همه مهره دارن خشکی شش دارند”، بلکه «بیشتر» مهره داران خشکی شش دارند.

یا مثلا وقتی که میخونید “تعرق بیشتر توسط برگ ها انجام می شود. قسمت اعظم تعرق از طریق روزنه ها انجام می شود”. وقتی گفته «بیشتر» و «قسمت اعظم» یعنی مقداری تعرق هم توسط جاهای دیگه انجام میشه. پس باید بدونید کجاها غیر از روزنه ها تعرق انجام میشه تا یادتون بمونه در این جمله قید «بیشتر» باید استفاده بشه، نه قیدِ «همه». جاهای دیگه غیر از روزنه که تعرق انجام میشه، پوستک (کوتیکول) و عدسک ها هستن.


سایر نکات روش مطالعه زیست برای کنکور

از نگاه بهترین دبیران زیست کنکور و بهترین اساتید زیست شناسی کنکور ایران برای داشتن بهترین روش مطالعه زیست شناسی کنکور نظام جدید، تنها بسنده کردن به نکاتی که در این مقاله گفته شد کافی نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع توصیه می کنیم که حتما ویدیوی تکمیلی زیر رو هم مشاهده کنید. برای پخش فیلم بر روی دکمه در وسط تصویر زیر کلیک کنید:


بهترین دبیران زیست کنکور ایرانبهترین دبیران زیست کنکوربهترین دبیران زیست شناسی کنکوربهترین دبیران زیست شناسیبهترین دبیران زیست شناسی ایران
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید