پیشگفتار
تمامی تلاشم بر این است تا چیز تازه ای بنویسم. زیرا همه ی ماها
بارها با اطرافیانمان دعوا ها، کل کل ها و اختلاف نظر هایی را تجربه کرده ایم و واژه ی "درگیری" با زندگیمان خو گرفته ست.
چه برسد به درگیری ها و کل کل ها در فضای هیپ هاپ فعلی؛
آن هم هیپ هاپی که محل رُک بودن و بی پرده بودن محسوب میشود.
بگذریم، چیزهایی که خواندید و چیزهای دیگری که در ادامه ی مقاله
خواهید خواند، به منظور حواشی اخیر نوشته شده؛ رپ فارسی چندین سال بود بی مزه و تقریبا یکنواخت شده بود و مدتی بود جز آلبوم های گروهی کمپانی خط، چیزهای جذاب تری نمی دیدیم.
تمام سرگرمی مان، شده بود ساختن ترول و جک با هنرمندان کم کار
این عرصه، فحاشی به هنرمندانی که سایت بِت تبلیغ میکنند و ….
اواخر سال ۹۸ بود، که اعلام شد آلبومی تحت عنوان مجاز از سروش لشکری قرار است منتشر شود، همان موقع ها خبرانتشار جدیدترین پروژه بهرام نورایی پس از ۴ سال به گوش مخاطبان رسید . گروهی قدیمی و با آثاری ماندگار یعنی زدبازی دوباره تشکیل شد و چندین اتفاق دیگر که جان تازه ای به رپفارسی مریض و روتین دادند .
دیس ترک ها، محلی ست که حواشی های پر بازدید از آن جا نشعت می گیرند. تو کجا بودی در آلبوم مجاز، ترانه علیدوستی اولین سینگل ترک سولوی قاف پس از ۳ سال، یخ جدیدترین سینگل گروه زدبازی پس از انحلال در سال ۹۲، دیگه تابلو شده از فدایی و لال از یاس
دیس ترک هایی بودند در ارتباط با همدیگه؛ مسلماً جایی نیست که دیس باشه، ولی حواشی نباشه؛ میشه گفت اکثر رسانه ها هم سود میبرند از این حواشی، حواشی هم ته نداره!! از دُگم بودن مخاطبین
روی هنرمند مورد علاقشون که مطمئناً تمامی فحاشی ها ازهمین جریان نشعت میگیره گرفته، تا استوری ها و توییت ها و بعضا پست هایی که هنرمندان استفاده میکنند برای دیس کردن دیگران؛ در این مقاله به طور کلی به مقوله ی بتل در رپ خواهیم پرداخت تا شما مخاطبین آگاه تر باشید و آگاه تر درمورد این جریان نظر دهید .
پس لطفا این فایل را با دوستانتان به اشتراک بگذارید تا در نتیجه ی این فرایند، مخاطبین دیگری آگاه شوند .
اصلا بیف و بتل در رپ چیست ؟!
بتل و بیف، جریانی تازه به رپ میدهند. تصور کنید دو ام سی (MC,
Master Of Ceremonies یا رپر) مقابل هم دیگر قرار
میگیرند. جمعیت دورشون حلقه زده. از بین جمعیت، عده ای فیلم برداری میکنند، عده ای هم هد میکشند و با طرز رایم چینی ام سی ها هد میزنند و یا دستاشون رو تو هوا تکون میدهند . ام سی اول، دلیوریش رو به صورت بداهه ارائه میده و سعی میکنه با استفاده از رایم های قوی و استعاره ها و دیگر بارها و وردپلی های تحقیر آمیز و بعضاَ خنده دار، طرف مقابلش رو به حدی تخریب کنه که برای همیشه بتل کردن رو بذاره کنار:))))) . وقت ام سی اول تموم میشه و
وقت اینه که ام سی دوم خودی نشون بده. سعی میکنه با ریز کاری و دقت بیشتری رپ کنه. سعی میکنه رایم های پیچیده تری به کار ببره و یه استعاره هایی به کار ببره که ام سی اول عصبی شه و مکان رو ترک بکنه :))))) . و درآخر، مردم تعیین میکنند برنده کیست . این اتفاق در هر جای دنیا و در هر زمانی ممکن است اتفاق بیوفتد، یا در تهران یا در کالیفرنیا و جاهای دیگر؛ مسائل زیادی هستند که رپ و هیپ هاپ رو از دیگر سبک های دیگر موسیقی متمایز میکنند، که به طور قطعی یکی از آن مسائل، بتل و بیف هست. چیزی که تو سبک های دیگر موسیقی کمتر دیده میشه و جز اصول اون سبک به حساب نمیاد . برای فهم بهتر چیزی که نوشتم، یک نقل قول از جی زی میارم که راحت تر متوجه شوید .سال ۲۰۰۳ که جی زی (Jay-Z) تصمیم گرفت به طور موقت از رپ کناره گیری کند و برای مدتی کوتاه رپ نکند، تو بیانیه اش نوشته بود :
"مردم دارند رپ رو با سبک های دیگر مثل جَز(Jazz) و راک اند رول (Rock & Roll)مقایسه می کنند، در حالی که رپ، بیشتر شبیه به مسابقه ی ورزشی است . یا بهتر است بگویم شبیه به بوکس است .
استقامت، طاقت، رویارویی یک در برابر یک، جنبه رقابتیش، رینگ، استیج و از همه مهم تر، تسلیم نشدن در تمام زمان مسابقه"
جی زی درواقع داشته به مسئله ی بتل رپ اشاره میکرده و می گفته که چقدر این مسئله در رپ از اهمیت زیادی برخورد داره . حرفش درسته، حتی محرومیتی که برای بوکسور ها لحاظ میشه، احتمالش هست برای رپکن ها هم لحاظ بشه، مثلا بخاطر حواشی یا چیز هایی شبیه به این قضیه که رپکن داره، لیبلی که با اون رپکن قرارداد داره ممکنه برای مدتی یا حتی برای همیشه باهاش همکاری نکنه. مثال هم میزنم! چرا نزنم؟! تکاشی سیکس ناین بخاطر حواشی و صحبت های جنجالی از بیلبورد حذف شد و موزیک ویدیو Gooba از همین آرتیست هم از یوتیوب برداشته شد!!
بگذریم، همانطور که اول مقاله گفتم، رپ گیم جریانی جدید به رپ میده و جذاب ترش میکنه . اگر این جریان رو قبول نداشته باشیم و بگیم بخشی از هیپ هاپ نیست، فقط داریم رسالت این عرصه
که "بی پرده بودن و بی حد و مرز بودن" هستش رو نادیده میگیریم.
البته این بتل هایی که بداهه هستند فقط شامل مقوله ی رپ نمی شوند، حتی میتونه به سه هزار سال پیش در یک رقابت ادبی در یک ضیافت شاهانه در یونان هم برگرده. درسته که شعرای اون موقع رپر نبودن ولی قطعا میدانستند که چگونه میتوان بداهه کرد . این نوع مسابقات در طول تاریخ بشریت و در حکومت های مختلف وجود داشته، البته
جالبه بدونید این ماجرا در یونان باستان، سنتی معروف بوده که در آن
شعرا با انواع تِم های مختلف، استعاره و جناس می ساختند تا هم برتری خودشان را بر رقیب اثبات کنند و همچنین پاداشی از سوی
پادشاه دریافت کنند . در کشور زامبیا نیز همینگونه ست، یعنی بتل کردن در این کشور یک سنت رایج محسوب میشه و در آن شُعَرا به قصد سرگرم کردن مردم با هم مسابقه می دهند . مثال ها بسیاری در این باره وجود داره که این رقابت ها فقط محدود به رپ نیست؛ ولی
میتوان گفت که رپ، جایگاه ویژه و اختصاصی ای به این سنت داده است . همانطور که گفتم این بتل ها در هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد. فیلم هم در مورد این قضیه داریم!!
فیلم 8Mile رو که اکثرا دیدید، و همینطور فیلم Bodied که خیلی کامل تر به جزییات این جریان میپردازه و پیشنهاد میکنم از دست ندید.
چه کسی برنده ی بیف است ؟!
منتقدان و کسانی که در این زمینه میخواهند نظر بدهند، دو موضوع را بررسی میکنند.
۱. چه کسی در بیف بهتر بوده است؟!
۲. چه کسی از بیف، سود بیشتری کرده ست؟!
برای مثال، در بیف ریک راس و فیفتی سنت، برنده ی بیف
فیفتی سنت بود، اما ریک راس سود بیشتری کرد، حالا شاید از خودتان بپرسید سود از بیف یعنی چه؟
ممکنه یک آرتیست بخاطر اون بیف، ترکاش بیشتر استریم بخوره
آلبومش بیشتر فروش بره، بیشتر سر زبونا بیوفته، یا حتی رپ کردنش قویتر از قبل بشه . همه ی این ها سود محسوب میشه،
برنده ی بیف هم که مشخصه.
اما بعضی وقت ها کاملا برنده ی بیف مشخص است و نیازی به بررسی آنچنانی نیست. برای مثال بیف جوینر لوکاس و توری لینز
که برتری توری لینز نسبت به جوینر لوکاس، کاملا مشهود بود . البته نظرات شخصی هر افراد ممکن است متفاوت باشد و هرکسی دلایل خودش را داشته باشد. در بیف ام جی کی و امنم، هرکسی نظر خود را ارائه میکند در مورد برنده بیف، اما کاملا مشخص است
که ام جی کی از امنم بیشتر سود کرد، بخاطر فروش بیشتر آلبوم وی یعنی Binge که بیشتر از آلبوم Kamikaze فروخت .
برای تعیین برنده ی بیف باید بدانیم که از چه ملاک های باید بررسی کنیم . یه سری ملاک ها هستند که اهمیت ندارند در بیف، مثل رایم، هرکسی که رایم های مولتی سیلابل استفاده کند، برنده بیف نیست و بالعکس. هرکسی که استفاده نکند بازنده بیف نیست .
وظیفه ی مخاطبان در مقابل بتل رپ
همونطور که تو بتل ها دیده اید، کسانی که بتل رو میبینند نقش بسیار مهمی در تعیین برنده بتل دارند. چون ممکن است رای گیری شود درمورد برنده ی آن بتل و یا ….
درکل وظیفه ی شما مخاطبان محترم این است که در کمال احترام و فارغ از هرگونه بی احترامی به هنرمند، دیدگاه و نظر شخصی خودتان را نسبت به یک درگیری یا دیس بازی ارائه دهید .
همیشه به یاد داشته باشید که هر هنرمندی که برای کارش وقت بگذارد، قابل احترام است. به طور کلی، لزومی نداره که صرفا با بی احترامی نظر دهید، همانگونه که لازم نیست دیدگاه شما همه گیر باشه. دیدگاه شما حتی میتونه یک نظر شخصی و بی اهمیت پیرامون یک مسئله باشه و لزومی نداره که صرفا همه گیر باشه یا نه، نظر شما مخاطبین گرامی محترم هستش . به یاد داشته باشید شما مخاطبین هستید که به این جریان پر و بال میدهید؛ پس سعی کنید آگاه باشید تا بهتر فکر کنید و بهتر نظر دهید . این آگاهی فقط شامل مقوله ی حواشی نیست، شامل هرچیزی میشود . پس آگاه باشید .
با تشکر از همراهیتون
در صورت رضایت به اشتراک بگذارید .
نویسنده مقاله : کاویان
لینک کانال هیپ توییت
تیر ماه ۹۹
June 2020