در جهان امروز، مسائل مربوط به حقوق بشر و مجازاتهای قانونی همیشه موردبحث و بررسی قرار میگیرند. یکی از موضوعات بحثبرانگیز در برخی از کشورهای اسلامی، مجازات تفخیذ است. این مقاله قصد دارد بهتفصیل به بررسی این موضوع بپردازد و جنبههای مختلف آن را روشن کند.
پروندههای تفخیذ، مانند هر پرونده قضائی دیگر، نیاز بهدقت و توجه خاصی دارند. در این مقاله، به بررسی روشها و تکنیکهای دفاعی در این نوع پروندهها خواهیم پرداخت تا شما با آگاهی بیشتری بتوانید در این زمینه عمل کنید.
تعریف شرعی تفخیذ
تفخیذ به عملی اشاره دارد که در آن دو مرد با یکدیگر رابطهای غیرجنسی و بدون دخول دارند. بهعبارتدیگر تفخیذ به معنای مالیدن آلت تناسلی به ران یا دوالیه یا کفل است.
تعریف قانونی تفخیذ
ماده ۲۳۵ قانون مجازات اسلامی مقرر میدارد:
تفخیذ عبارت از قراردادن اندام تناسلی مرد بین رانها یا نشیمنگاه انسان مذکر است.
تبصره - دخول کمتر از ختنهگاه در حکم تفخیذ است.
تفاوت تفخیذ و لواط
لواط عبارت از دخول اندام تناسلی مرد بهاندازه ختنهگاه در دبر انسان مذکر ولی تفخیذ به معنای قراردادن آلت میان رانهای مذکر است.
مجازات قانونی تفخیذ
در ایران، تفخیذ جرم محسوب میشود و مجازاتهای شدیدی برای آن در نظر گرفته شده است. این مجازاتها شامل شلاق و در برخی موارد اعدام است.
مجازات تفخیذ برابر با ماده ۲۳۶ قانون مجازات اسلامی بدین شرح است:
حد فاعل و مفعول صد ضربه شلاق است و ازاینجهت فرقی میان محصن و غیرمحصن و عنف و غیر عنف نیست.
تبصره - درصورتیکه فاعل غیرمسلمان و مفعول، مسلمان باشد، حد فاعل اعدام است.
مجازات فقهی تفخیذ
امام صادق در مورد مردی که با مرد دیگری لواط میکرد میفرمایند: "اگر کمتر از دخول باشد تازیانه میزنند و اگر دخول شده باشد مجرم در حال ایستاده با شمشیر زده میشود تا جایی که قطع کند. حد در این روایت توسط فقها به ۱۰۰ ضربه معنی شده است.
همچنین حسین بن سعید میگوید شخصی از امام (ع) سؤال کرد که آیا مردی که با جوانی تفخیذ میکند باید حد بخورد؟ برخی از یاران ما میگویند اشکالی ندارد اگر فردی با نوجوان تفخیذ کند. امام پاسخ داد «لعنت خدا بر کسی باد که آن کار را انجام دهد.» همچنین از امام (ع) سؤال شده بود مجازات دو مردی که با رضایت یکدیگر تفخیذ میکنند چیست؟ امام جواب داد «قتل»، این روایت حمل بر موردی شده است که تفخیذ چندمرتبه تکرار شده باشد یا اینکه مرتکب دارای شرایط احصان باشد.
به عقیده برخی از قدما از جمله آیت اله سیدمحمود هاشمی شاهرودی. حد تفخیذ در صورت احصان، رجم و در غیر این صورت تازیانه است.
همچنین بر اساس نظر فقهی امام خمینی، اگر همجنسبازی به دخول کشیده نشود، مثلاً به ران یا سرین او اکتفا کرده باشد، حدش صد تازیانه است و در این حالت فرقی ندارد که زن داشته باشند یا خیر و مسلمان باشند یا کافر، البته درصورتیکه فاعل کافر و مفعول مسلمان نباشد، وگرنه حد فاعل کافر، اعدام است.
حکم تفخیذ با همسر
صاحب جواهر الکلام در این زمینه بیان میفرمایند تفخیذ با همسر و کنیز حتّی با انزال نیز جایز است.
تفخیذ با زن اجنبی
علما در خصوص حکم تفخیذ با زن شوهردار و زن اجنبی نظرات مشابه دارند.
شهید ثانی در کتاب الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية بیان میدارد
: تفخیذ مرد با زن اجنبی، محسوب نمیشود؛ لیکن حرام و موجب تعزیر است.
و امام خمینی نیز در تحریرالوسیله میفرمایند: «در بوسیدن و با هم خوابیدن و معانقه، و غیر اینها از استمتاعات - بهغیراز فرج - تعزیر میباشد و حدّی در آنها نیست، چنان که در تعزیر،اندازه معینی نمیباشد، بلکه تعزیر - بنابر اشبه - منوط به نظر حاکم است.»
سوال: آیا احکام لواط و تفخیذ در مورد شخص میت هم مشمول می شود؟
پاسخ: برابر با نظریه شماره 7/99/1952 مورخ 1400/03/01 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره شمول احکام لواط و تفخیذ بر شخص مرده: بر اساس قاعده فقهی ان حرمه المیت کحرمه الحیّ و ماده ۲۲۲ قانون مجازات اسلامی که حکم جماع با انسان مرده را همانند جماع با انسان زنده و زنا شمرده است .
فلذا عناوین لواط و تفخیذ شامل نزدیکی با انسان مرده نیز میشود.
مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرم تفخیذ
برابر با ماده ۳۰۶ قانون مجازات اسلامی به جرائم منافی عفت به طور مستقیم، در دادگاه صالح رسیدگی میشود.
همچنین بر اساس نظریه شماره ۷/۹۶/۵۹۷ اداره کل حقوقی قوه قضائیه، شروع به جرایم منافی عفت از جمله زنا و تجاوز به عنف و زنای ساده نیز در صلاحیت دادگاه کیفری میباشد و دادسرا حق تحقیق و رسیدگی را ندارد.
سقوط حد تفخیذ
ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی در خصوص سقوط مجازات حدی مقرر میدارد:
در جرائم موجب حد بهاستثنای قذف و محاربه هرگاه متهم قبل از اثبات جرم، توبه کند و ندامت و اصلاح او برای قاضی محرز شود، حد از او ساقط میگردد.
همچنین اگر جرائم فوق غیر از قذف با اقرار ثابت شده باشد، در صورت توبه مرتکب حتی پس از اثبات جرم، دادگاه میتواند عفو مجرم را توسط رئیس قوه قضائیه از مقام رهبری درخواست نماید.
دکتر گلدوزیان استاد برتر حقوق جزا و جرمشناسی در محشای قانون مجازات اسلامی بیان میدارند:
چنانچه شک شود دخول، ایقابی بوده است یا خیر، با استناد بهقاعده درأ، حد ساقط میگردد.
دفاع جرم تفخیذ
هر جرم و اتهام بنا بر ارکان و شرایط ارتکاب راههای دفاع دارد و راه دفاع جرم تفخیذ نیز به شرح زیر است:
مشاوره با وکیل متخصص
اولین قدم در دفاع از خود در این نوع پروندهها، مشاوره با وکیل متخصص در امور جزایی است. وکیل میتواند با بررسی دقیق پرونده و مستندات، راهکارهای مناسبی را پیشنهاد دهد.
بررسی دقیق مستندات
تحلیل و بررسی دقیق مستندات و شواهد موجود در پرونده بسیار حیاتی است. هر گونه ابهام یا نقص در مستندات میتواند به نفع متهم مورداستفاده قرار گیرد.
استفاده از شهود و شواهد
یکی از راههای مؤثر در دفاع، استفاده از شهود و شواهد قوی است. شهود میتوانند به اثبات بیگناهی متهم کمک کنند و نقش مهمی در کاهش اتهامات داشته باشند.
تفسیر قوانین جزایی
آگاهی و درک صحیح از قوانین جزایی مرتبط با تفخیذ میتواند به استراتژی دفاعی کمک کند. وکیل میتواند با تفسیر درست قوانین، به نفع متهم اقدام کند.
استراتژیهای حقوقی دفاع
اثبات بیگناهی
یکی از اهداف اصلی دفاع در این پروندهها، اثبات بیگناهی متهم است. این کار نیازمند جمعآوری و ارائه شواهد مستحکم و قوی است.
تقلیل اتهامات
در برخی موارد، ممکن است بتوان اتهامات را تقلیل داد و مجازات کمتری دریافت کرد. این استراتژی نیازمند مذاکره و تعامل موثر با مقامات قضایی است
مذاکره و مصالحه
در برخی پروندهها، مذاکره و مصالحه با طرف مقابل میتواند به نتیجه مطلوبتری منجر شود. وکیل میتواند در این مذاکرات نقش کلیدی ایفا کند.
مشاوره حقوقی تفخیذ
دفاع در پروندههای تفخیذ نیازمند دانش حقوقی، شواهد قوی و استراتژیهای موثر است. استفاده از وکیل تفخیذ ، بررسی دقیق مستندات و استفاده از شهود و شواهد میتواند به کاهش اتهامات و یا حتی اثبات بیگناهی منجر شود.
نتیجهگیری
به یکی از جرایم سنگین جنسی در فقه اسلامی و قوانین بهعنوان اسلامی شناخته میشود مجازاتهای سنگین تعیین شده است. با این، برای کاهش و کاهش این جرم، نیاز به آموزش، حفظ نظام قضایی و حمایت از قربانیان وجود دارد. جامعه و نظام حقوقی باید با همکاری و همفکری به مقابله با این جرم بپردازند و محیطی امن و عادلانه برای همه افراد فراهم کنند.