مجمع دانشجویان حزبالله نهادی است اسلامی متشکل از دانشجویان مسلمان و متدین، تابع ولایت مطلقهی فقیه و نظام متقدس جمهوری اسلامی که در راستای شعار «واعتصوا بحبلالله جمیعا و لاتفرقوا» و ایجاد ارتباط بین دانشجویان مسلمان در سراسر جهان، به دور از وابستگیهای خارجی و تلاطمات سیاسی داخلی
(بخشی از اساسنامهی مجمع دانشجویان حزبالله)
مجمع هميشه به مطالعه معروف بوده، ما نيز مانند گذشته پا به عرصهي مطالعهي گروهي گذاشتيم اما....
اما نتوانستيم جواب سوالاتمان را در اين کتب (با تمام ارزشي داشتند براي خواندن) پيدا کنيم. به همين علت کارمان را به نحو ديگري ادامه داديم و تصميم گرفتيم با افراد صاحبنظر و متخصص صحبت کنيم و سوالاتمان را بپرسيم. البته اين به اين معنا نيست که ديگر کتاب نميخوانيم!
بخشي از کارهاي تشکل مرتبط با نقدهايي است که داريم، مثل تجمعات و نامهها، بخشي ديگر هم مربوط به همافزايي و گفتمانسازي است، از جمله سخنرانيها و همايشها.
مجمع هميشه به بر اين مباني استوار بوده:
پايبندي به اصول و ارزشهاي انقلاب اسلامي بر اساس انديشههاي امام خميني (ره)، اعقتاد به آزادي انديشه، تلاش در جهت عدالتخواهي و اهتمام به امور مستضعفان جهان ...
قُل إِنَّما أَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنیٰ وَ فُرَادَیٰ....
بگو فقط به شما یک اندرز میدهم که برای خدا به پا خیزید، دوتا دوتا و به تنهایی...
یک موعظهای که واعظش خداست و آورندهی موعظه پیغمبر اکرم است و میفرماید فقط یک موعظه است، این موعظه باید اهمیتش خیلی زیاد باشد که با این تعبیر میفرماید.
آن موعظه این است که «ان تقوموا لله مثنی و فرادی»؛ این که قیام کنید برای خدا، برای اقامهی حق قیام کنید. لازم نیست که اول یک اجتماعاتی باشد، «ثُمّ» انسان بعد از اجتماعات قیامی کند. یکی یکی هم تکلیف هست -«مثنی و فرادی»- «فُرادی» هم هست، دوتا دوتا هم هست؛ این دیگر اقل جمعش است. یعنی تنهایی تکلیف به قیام لله هست و «اجتماعی» هم که اقلّش دوتاست. از دوتا شروع میشود به بالا؛ هر چه بالا رفت. میزان این است که انسان تشخیص بدهد که «لِله» هست این قیام. برای خدا هست آن قیام. دیگر اگر لَلله شد و برای خدا شد، از این که تنها هستیم، از این که جمعیتمان کم است، دیگر وحشتی نیست. قیام اگر لِله هست، برای خداست، قیامِ لِله هیچ خسران ندارد، هیچ ضرر توی آن نیست.
امام خمینی (ره)؛ ۲۸آبان ۱۳۵۷
اگر بگوییم آرمان و عقیده و برنامهی عملی مجمع از داخل همین آیه استخراج شده، بیراه نگفتهایم.
۱۳۷۰: سال 1370تأسيس رسمي مجمع دانشجويان حزبالله است. مجمع آن زمان با هدف همکاري، ارتباط و پيوند ميان دانشجويان مسلمان به ايجاد ارتباط بين تشکلهاي اسلامي سراسر جهان ميپرداخت.
۱۳۸۰: سال 1380 زمان تغييرات بود و تصميم بر پيگيري مسألهي عدالت پس از حدود پنجاه جلسه بحث و گفتگو با اساتيد مختلف. از همان موقع بود که مجلهي خيزش شکل گرفت که در نقاط مختلف کشور توزيع ميشد و اين طور کمکم شد موي دماغ آقايان و آقازادهها.
۱۳۸۱: رهبر انقلاب طي نامهاي به قواي سهگانه دستور پيگيري مسألهي عدالت را دادند. اين نامه بعدها به فرمان 6 مادهاي مشهور شد. برخورد با دانهدرشتها و عدم تبعيض در اجراي احکام قضايي از مفاد اين فرمان بود. فرماني که هنوز هم به درستي اجرايي نشده است (و گويا قرار نيست اجرا هم شود!)
۱۳۸۳: سال تحصيلي 83-84 سال تجمع و تحصن بود! آذرماه سال 84 دانشجويان چند دانشگاه تهران به مدت پنج شب در خيابان خوابيدند تا توجه مسئولان به پديدهي خيابان خوابي جلب شود. نتيجهي آن هم ايجاد گرمخانه براي خيابانخوابها بود....
۱۳۸۴: بهار 84 هم تحصن دانشجويان روبهروي مجلس به مدت 6 روز و در اعتراض به پذيرش پولي دانشجو بود که قصهاش سر دراز دارد!
۱۳۸۷: سال 87، سال بازگشت به مباني بود؛ يعني همان تحصن و تجمع! 6 ماه محاصره و جنگ 22 روزه غزه و بيعملي داخليها و خارجيها خون مردم را به جوش آورده بود که همراه شد با آن پيام تاريخي آقا. تحصن در فرودگاه براي اعزام به غزه و تجمع مقابل سفارتخانهها (که با پذيرايي نيروي انتظامي همراه بود) از کارهايي بود که انجام شد و نتيجهي آن به راه انداختن دولت براي تلاش جهت حل اين مسأله بود.
۱۳۸۸: از سال 88 تا 89 بچههاي مجمع به يک سري فعاليت از جمله پيگيري خصوصيسازي دانشگاهها و مسائل مربوط به منطقهي 19 شهرداري تهران (که مستندش هم ساخته شده و در سايت مجمع هست)، با رويکرد نفي حاکميت سرمايه دست زدند.
۱۳۹۰: در سال 90 پس از واقعهي ورود به سفارت انگلستان، مجمع تنها تشکلي بود که به طور رسمي در نکوهش ورود به سفارت بيانيه داد. البته شبکهي سلطنتي BBC با تحریف بیانیه، قضیه را جور دیگری نشان داده بود. مجمع تا مدتها به خاطر این بیانیه تحت فشار بود تا اینکه مقام معظم رهبری در سخنرانی خویش، ورود به سفارت را کاری اشتباه تلقی کردند و دوستان بیخیال ما شدند!
۱۳۹۲: در اين دوره دوباره فعاليتها به سمت مطالعه و آشنايي با انديشههاي متفکران انقلاب اسلامي شد. بخش ديگر فعاليت مجمع در راستاي تحقق فضاي آزادانديشي در دانشگاه بود که حاصلش تشکيل جلسات و برنامههايي براي گفتوگو و تضارب آرا شد.
۱۳۹۴: در اين مدت بچههاي مجمع بيشتر به کارهاي مطالعاتي و نشرياتي روي آوردند و به تقويت بيشتر مباني فکري خود پرداختند و فعاليتهاي بيروني مجمع، جاي خود را به فعاليتهاي مطالعاتي داد.
۱۳۹۶: در این سرمای فعالیت دانشجویی (!) تلاش کردیم تا جایی که میتوانیم وظایفمان را انجام دهیم پس در سکوت داخلي پس از انتقال سفارت آمريکا، خيمههاي بازگشت نمادين خود را در ماه مبارک رمضان جلوي سردر دانشگاه برپا کرديم و هر شب از افطار تا سحر برنامه داشتيم که مورد توجه رسانههاي داخلي و فلسطيني قرار گرفت.
همان سال مسألهي استقلال کردستان عراق هم مطرح بود، پس کرسي آزادانديشياي هم با موضوع استقلال اقليم کردستان داشتيم تا کمي بيشتر با مسئلهي کردستان آشنا شويم.
1. دانشگاه علم و صنعت:
همانطور که مشخص است، مجمع دانشجویان حزبالله دانشگاه علم و صنعت، به دانشگاه علم و صنعت مرتبط است! در واقع تنها دانشگاهی هم که مجمع دانشجویان حزبالله دارد، دانشگاه علم و صنعت است.
2. جنبش عدالتخواه دانشجویی:
به طور خلاصه، مجمع دانشجویان حزبالله از مؤسسین جنبش عدالتخواه دانشجویی است. همچنان نیز یکی از تشکلهای این اتحادیهی دانشجویی است. البته اگر پیگیر مسائل و ... باشید، اسم جنبش عدالتخواه را در مسائلی مانند خصوصیسازی، دانشگاه الزهرا و ساختوسازهای غیرمجاز لواسان شنیده باشید.
1. انصار حزبالله:
انصار حزبالله پدیدهای است که در دههی ۷۰در اوج بود؛ پدیدهای که خیلیها به چماق میشناختندش و ایستهای خیابانی؛ از آنهایی که در هیچ جای دنیا نسخه ندارد و تحلیلش چندتا از این مجلهها میخواهد. خلاصه که رابطهی ما بیش از تشابه اسمی نیست! البته متأسفانه تشابههای اسمی با گروهها و اشخاص بدنام در مجمع زیاد هست!
2. حزبالله لبنان:
هر چند از اول فعالیتهای مجمع در حوزهی جهان اسلام و جبههی مقاومت بوده است و همهی جنبشهای جهادی و مجاهدان جبههی مقاومت را دوست داریم، ولی با حزبالله لبنان ارتباط تشکیلاتی مستقیم نداریم.