بیشتر دوربینهای جدید حتی در نور کم عکسهای عالی میگیرند. برخلاف فلاش داخلی، مجموعه خوبی از چراغهای حرفهای میتوانند در یک محیط عکاسی با تولید بالا سودمند باشند. همانطور که اشاره کردم، از استفاده از فلاش داخلی (فلاش بر روی دوربین) خودداری کنید زیرا برای این نوع عکاسی خیلی خشن است و جسم را تخت میکند. هر زمان ممکن باشد فلاش داخلی را خاموش کنید.
حتماً قبل از خرید دوربینهای عکاسی، آنها را امتحان کنید، برخی از مارکهای تجاری بهتر از سایرین هستند. همچنین میتوانید از اسکنر برای وسایل مسطح مانند آثار چاپی، آثار هنری مسطح، سکه و غیره استفاده کنید. مطمئن شوید که برای مرور بهترین عکسها کمی وقت میگذارید اما هنگام گرفتن عکس به خودتان سخت نگیرید. هر فروشندهای یک عکاس حرفهای نیست و تا زمانی که تعداد مناسبی از تصاویر را برای آنچه میخواهید بفروشید با عکسهای واضح از هرگونه نقص و ایرادی در اختیار داشته باشید، خریداران به شما اعتماد خواهند کرد و خرید را انجام میدهند.
همان گونه که در فصلهای گذشته اشاره شد، عکس و عکاسی مهمترین مؤلفه برای موفقیت در اینستاگرام است. هنگام ساخت فروشگاه آنلاین کالای خود، برای کارایی بیشتر آن باید به دنبال بهینهسازی عملکرد از طریق استفاده از تصاویر کیفیت بالا باشید. در رسانههای اجتماعی، هر رسانه محوریت خود را بر موضوعی قرار داده است. اینستاگرام محوریتش بر عکس بنا شده است. یعنی اینستاگرام رسانهای عکسمحور است.
هر کسبوکار قدرتمند بهنوعی نیاز به سرمایهگذاری دارد. برای فروش محدود روزانه ممکن است تجهیزات لازم تنها دوربین موبایل شما و یک منطقه با نور خوب باشد تا عکس کاملی از شیء هنری ارائه گردد. اما برای فعالیتهای بزرگتر، نیازمند تجهیزات حرفهای روشنایی و دوربین عکاسی هستید تا بتوانید بهسرعت هزاران تصویر را ضبط کنید.
دوربین عکاسی میتواند یک اسمارتفون (تلفن همراه هوشمند) با کیفیت بالا، یک دوربین عکاسی بگیر و بنداز[1] و یا یک دوربین با کیفیت بالای تک لنز انعکاسی[2] باشد. بیشتر فروشندگان اینستاگرام برای گرفتن عکس از نور محیط برای تصاویر خود استفاده میکنند. نور خورشید، نور سفید محسوب میشود. عکاس سعی میکند رنگها را نسبت به نور سفید هماهنگ نماید که به این عمل کالر بالانس[3] میگویند. در واقع نور سفید از مقادیر مساوی از تمامرنگهای نوری تشکیل شده است. رنگهای گرم (مانند قرمز، زرد و نارنجی) همیشه در جلوی تصویر احساس میشود. درحالیکه رنگهای سرد در پلانهای پشت تصویر احساس میشود. به یاد داشته باشید رنگهای گرم چشم بیننده را به خود جذب میکند.
بیشتر دوربینهای دیجیتال برای چند موقعیت نوری متفاوت طراحیشدهاند. برای رسیدن به نتیجه قابلقبول با دوربین دیجیتال اولین قدم استفاده از نورهای همجنس است. یعنی در یک فضا، موضوع را تنها با نورهای لامپ تنگستن یا تنها با نور خورشید نورپردازی نمایید، سپس موقعیت نوری دوربین را نسبت به نور محیط انتخاب نمایید.
فروشندهای که میخواهد تعداد زیادی از اشیاء را در صفحه خود ارائه دهد، حداقل از یک پسزمینه و چراغهای حرفهای عکاسی استفاده میکند. قطعاً برای تهیه و مدیریت لیست اشیاء برای فروش، هر فروشنده یک کامپیوتر متصل به اینترنت احتیاج دارد.
در عکاسی، مهمترین چیز این است که یک عکس پروفایل را بهحساب اینستاگرام خود اضافه کنید تا افراد هنگام دیدن عکس کوچک در کنار نظرات یا عکسهای خود، بهراحتی شما را تشخیص دهند. اولین موردی که نظر مشتری احتمالی را به سمت صفحه صنایعدستی شما جذب میکند، عکس پروفایل صفحه شما است.
قبل از اینکه به اسم خود در فضای مجازی فکر کنید، بهتر است به عکس پروفایل خود توجه کنید. برای عکس پروفایل صفحه صنایعدستی خود، بهتر است تصویری از بهترین اثرتان را بگذارید یا میتوانید تصویری از خودتان حین کار انتخاب کنید.
خلاقیت در این بخش خیلی مهم است. رنگها و یا افکتهایی که چشم را خسته میکنند انتخاب نکنید. پس از انتخاب عکس، نظر چندین نفر را در مورد عکس پروفایل بپرسید.
عکس پروفایل شما در واقع شبیه تابلو سر در فروشگاه شما در دنیای واقعی است. برای هرکسی پیشآمده در یک خیابان شلوغ، بهواسطه تابلوی زیبای یک فروشگاه به سمت آن فروشگاه جلب شود و بخواهد بداند داخل فروشگاه چه خبر است.
در فضای مجازی علیالخصوص فضای اینستاگرام، هرچقدر عکس پروفایل جذابیت بصری بیشتری داشته باشد، مخاطب بیشتری به گالری جذب میشود.
گزینههایی برای حذف عکس فعلی داریم، میتوانیم عکس را از فیسبوک وارد کنیم، میتوانیم عکس جدید بگیریم، یا میتوانیم عکسی را که در عکس خانه (گالری) گوشی موبایل است انتخاب کنیم. اینستاگرام عکسها را کوچک و بهصورت دایرهای پیکربندی میکند. اینستاگرام این امکان را به شما میدهد که زوم یا برش عکس را بهدلخواه خود انتخاب کنید.
مهم ترین مسئله در پستهای شما، کیفیت عکس های شماست. پس برای یک کسبوکار موفق، تا زمانیکه بخاطر محدودیتهای مالی، نمیتوانید عکاسان حرفهای را استخدام کنید، باید درباره تکنیک ها اصولی عکاسی محصول مطالعه نمایید.
لوازم موردنیاز عکاسی:
با یک دوربین گران قیمت میتواند از محصولات صنایع دستی خود عکس های خوبی بگیرید. اما یک دوربین تلفن همراه هوشمند با کیفیت بالاتر از ده مگاپیکسل برای شروع کار، انتخاب خوبی است.
لنز[4]: بیاد داشته باشید لنز از بدنه دوربین و نوع تلفن هوشمند، مهمتر است. لنزها بایستی نرمال[5]و یا تله[6] با کیفیت بالا باشند. در عکاسی از اشیاء و چهره، هرگز از لنز واید[7]استفاده نمیگردد (بهواسطه اعوجاجی که در تصویر ایجاد میکند).
پایه و سهپایهها:
کارکردن با یک سهپایه دشوار و دستوپاگیر است و روند عکاسی را کند میکند. فن آوری جدید مانند لنزهایی که فناوری کاهش لرزش و یا تثبیتکننده تصویر دارند، باعث شده کمتر عکاسان از سهپایه استفاده نمایند. اما زمان عکاسی بدون فلاش در نور کم که استفاده از سرعتهای پایین شاتر[8] را میطلبد، نیاز به سهپایه احساس میشود. لرزهگیر، تثبیتکننده تصویر، تثبیتکننده تصویر و سوپر سافت شات[9] همه نامهای تجاری مختلف برای تکنولوژی لنزهایی است که از عناصر شیشهای در حال حرکت در لنز یا سنسور حرکتی دیجیتال در دوربین برای کمک به ازبینبردن لرزش دوربین استفاده میکند. این تکنولوژی اغلب در لنزهای تله استفاده میشود و از طریق آن میتوان با سرعتهای شاتر بسیار پایینتر که در حالت عادی (دوربین در دست) لرزش پیدا خواهد کرد، استفاده شود. هنگام خرید لنز و دوربینها با این نوع تکنولوژی، اطمینان حاصل کنید که شما پایدارکننده نوری را دریافت میکنید که لنز یا صفحه حساس به نور (سنسور) آن حرکت میکند. برخی از سازندگان دوربین تنها حساسیت صفحه حساس به نور را بالا میبرند و در نتیجه کیفیت تصویر را کاهش میدهند و در تبلیغات خویش مدعی آن هستند که از فناوری پایدارکننده نوری بهره میبرند.
پایه و سهپایههایی که برای عکاسی استفاده میگردد بایستی خصوصیات خاصی داشته باشد. برای عکاسی، کادر بهصورت عمودی و افقی تنظیم میگردد که کادر عمودی بیشتر کاربرد دارد.
سهپایههای عکاسی بایستی از کلهگیهای انعطافپذیری برخوردار باشند تا دوربین عمود بر سوژه تنظیم گردد و برای تنظیم دقیق بهتر است از سهپایههای ترازدار استفاده گردد و اگر سهپایه، تراز ندارد به آن تراز چسبانده شود و یا قبل از بستن دوربین بر سهپایه کف کلهگی بهوسیله تراز تنظیم گردد. حتماً سهپایهای که استفاده میگردد بایستی قدرت نگاهداشتن دوربین مورداستفاده را داشته باشد و بهتر است سهپایه سنگین باشد تا باد و یا سنگینی دوربین آن را نیندازد و لرزش نیز نداشته باشد. اگر از سهپایههای ارزان و سبک استفاده مینمایید بهتر است در زیر دکل سهپایه، کیسهای پر از سنگ یا آجر متصل نمایید تا ایستایی سهپایه زیاد شود و لرزش پرده شاتر تأثیری بر تصویر نداشته باشد.
نمونهای از کله گیهای انعطافپذیر
پسزمینه[10]عکاسی
برای بهدستآوردن تصویری خوب و دقیق بایستی به زمینة تصویر نیز توجه گردد. بهترین زمینه برای عکسهای سیاهوسفید زمینة سیاهوسفید مات میباشد و در عکسهای رنگی زمینه سیاهوسفید یا رنگهای ملایم و خنثی. زمینة بدون سایة سفید نیز میتواند زمینه مناسبی باشد. نوری که در اطراف تصویر موردنیاز نیست در تصویر تأثیر میگذارد و باعث افت کیفیت تصویر میگردد. بهتر است همیشه در عکاسی از آفتابگیر (هود) مناسب لنز استفاده گردد تا نورهای مزاحم به لنز وارد نگردد.
برای استفاده از زمینه مشکی بهتر است از پارچه مخملی نخی استفاده کرد زیرا کمترین بازتاب را دارد و میتوان با استفاده از دیافراگمهای بازتر زمینه را محو نماییم. زمینههای دیگری هم برای عکاسی کاربرد دارد که بستگی به سلیقه سفارشدهنده دارد.
همان گونه که گفتیم در عکاسی رنگی نیز زمینههای سیاهوسفید استفاده میشود ولی بایستی دقت شود که تا آنجا که امکان دارد از ترکیب نورهای فلورسنت، تنگستن و نور روز رنگی با یکدیگر ترکیب نشود و برای بهترین کیفیت، منابع نوری از جنسیت یکسانی برخوردار باشد. پارچه ساده مخمل در رنگهای مختلف،انتخاب خوبی برای پسزمینه است. میتوان با تاباندن نورهای رنگی، رنگ پسزمینه را تغییر داد.
پسزمینه ساده باعث میشود توجه مخاطب به محصول معطوف بماند. در عکاسی، به جز پردههای ساده میتوانید از سطوح مسطحی همچون دیوارهای آجری، کاغذهای بافتدار یا سطوح سنگی استفاده نمایید.
برای استفاده از زمینه مشکی بهتر است از پارچه مخملی نخی استفاده کرد زیرا کمترین بازتاب را دارد. اما در عکس نمای خیلی نزدیک بافت پارچه مزاحم خواهد بود پس با استفاده از دیافراگمهای بازتر زمینه را محو مینماییم.
زمینة مشکی دیگری که میتوان استفاده کرد کاغذ کاربن مشکی است که در دستگاههای تایپ دستی مورد استفاده داشت. این کاغذها بازتاب ندارد و بسیار ارزان است و مشکل بافت پارچه مخمل را نیز ندارد اما بایستی دقت شود سیاهی کاربن به شئ آسیب نرساند.
برای عکاسی از زیورآلات، بعضی عکاسان از ماسة دانه ریز برای زمینه استفاده مینمایند زیرا دانههای ماسه بازتاب ندارند و اگر خیلی صاف و مرتب برروی سطح قرار گیرند سطحی ملایم و خنثی ایجاد مینمایند.
و زمینهای کاغذی یا پارچهای (بدون چروک) ملایم و بدون شکستگی برروی آن قرار گرفته است. ولی در بیشتر اوقات با استفاده از یک شیشه یا پلکسی گلاس در زیر شئ به جای کاغذ یا پارچه، عکس بهتری ثبت خواهد شد. زیرا سایهای که بر زیر شئ میافتد کمرنگتر میشود ولی بعضی اوقات شئ حالتی معلق در هوا پیدا میکند که تصویر غیرطبیعی است. چون زمینة پلکسی گلاس در عکاسی از اشیاء تیزی همچون تکه سنگ یا فلزات خش برمیدارد و این خشها در تصاویر بعدی دیده میشود بهتر است شئ برروی ورقة کوچک شفافی[11]قرار گیرد تا بتوان آن را پس از چند عکس تعویض نمود و یا برای کیفیت بهتر در تصویر از زمینههای کاغذی و پارچه مخمل نخی نیز اضافه گردد. اصولاً بهترین زمینه برای عکاسی، کاغذ یا پارچه مخمل سیاه یا سفید رنگ است زیرا نتیجة زمینههای رنگی تند منجر به شلوغی تصویر میگردد. فقط بهتر است اگر شئ تیره است از زمینه سفید استفاده نماییم و بالعکس اگر شئ روشن باشد زمینة سیاه به کار گرفته شود. زمینة سیاه نیز کنتراست خوبی به تصویر میدهد ولی زمینة رنگی به دید شئ نه تنها کمک نمیکند بلکه رنگ شئ را تحت الشعاع قرار میدهد و در صورت استفاده از زمینة رنگی از رنگهای ملایم هم رنگ شئ استفاده شود و از رنگهای تندی همچون سبز برای زمینه پرهیز گردد.
منبع نوری
نور منبعهایی که در عکاسی استفاده میشوند متنوع هستند. نور طبیعی خورشید را به دو صورت مستقیم و در سایه را در موقعیتهایی که نورهای مصنوعی کنترل شده در دسترس نیست میتوان بکار گرفت در این حالت سوژه را آنقدر جابهجا مینماییم تا نور مناسبی به آن بتابد. نور مستقیم بیش از حد روشن است اما از نور منتشر که بهوسیله بازتابنده بر شیء تابانده شود نتایج قابلقبولی به دست میآید. یعنی با نور طبیعی موجود و بدون تجهیزات نورپردازی گرانقیمت نیز میتوان عکسهای زیبایی ثبت کرد.
در خارج از منزل، زمانی که خورشید به طور مستقیم به موضوع نمیتابد، مانند روزهای بارانی، خورشید ابرها را روشن میکند و نور آسمان را نرم میکند بهترین زمان برای عکاسی خواهد بود. در داخل، سقف و دیوارها مقدار زیادی از نور را جذب میکنند. حتی اگر ورودیهای نور پنجرههای بزرگ باشد، نور ورودی به اتاق هنوز محدود است.
کار با نور پنجره میتواند بسیار پرارزش، و یا نسبتاً آسان باشد. اگر نور فضای بیرون پنجره آفتابی و روشن باشد و به طور مستقیم از پنجره به داخل اتاق آید؛ مقدار کنتراست میتواند زیاد باشد. پنجره در سایه، میتواند نور عالی در اختیار عکاس قرار دهد، اما مقدار نور نیز به همان نسبت محدود میشود.
یعنی دو نوع نور میتوان از طریق یک پنجره بدست آورد: مستقیم و پخش شده (سایه) که یکی از این دو نور خشن و دیگری نور نرم خواهد بود. پس کیفیت نور تغییر کرده و نور مستقیم از طریق پنجرههای شرقی غربی وارد میشود ولی در ظهر نور مستقیم از بین رفته و تنها نور نرم از طریق پنجرههای سایهدار، وارد اتاق میشود.
هنگامی نور پراکنده ایجاد میشود که نور از طریق پنجرههایی در طرف سایه ساختمان، وارد اتاق شود. این نور نرم است. اما نکته قابلتوجه این است که عمق میدان یا سرعت شاتر را محدود میکند.
هنگام عکسبرداری، رنگ نور پخش شده کمی آبی است.
مقدار کم نور در فضای داخلی به معنی آن است که یک عکاس هنگام عکسبرداری در فضای داخل باید کمی بیشتر فکر کند و اینکه چگونه این تغییرات روی عکسها تأثیر میگذارد.
اولین گزینه در هنگام کار با نور کمتر، قراردادن دوربین بر روی سهپایه و یا افزایش حساسیت دوربین است. پس هنگام ایجاد یک تصویر در فضای داخلی، بهترین راه، استفاده از سهپایه است.
یکی از بخشهای هیجانانگیز عکاسی با یک دوربین دیجیتال، سرعتهای بالای شاتر و تغییر حساسیت خودکار آن است.
صحنههای داخلی تحت تأثیر نور داخل اتاق قرار دارند. در بسیاری از موارد، منابع نوری داخلی لامپ تنگستن یا لامپهای آفتابی هالوژن، لامپهای فلورسنت یا حتی ترکیبی از منابع مختلف باشند. نگاهی به اطراف اتاق برای تعیین اینکه منبع نور اصلی اتاق قبل از شروع به تصویربرداری چیست کمک شایانی به کیفیت رنگها خواهد کرد. هنگامیکه منابع متعددی در محیط وجود دارد، منبع اصلی نور را تعیین کرده و تعادل رنگ سفید خود را نسبت به آن تغییر دهید. ولی بهتر است از یک نوع نور در نورپردازی صحنه بهره گیرید تا تداخلی در انواع نور به وجود نیاید.
هنگامیکه تعداد نورها کم است و یا منابع نور در اندازههای کوچک هستند، کنتراست بیشتری را میتوان در صحنه داخلی به دست آورد.
ازآنجاکه نور بسیار کمی در قسمتهای دیگر وجود دارد، صحنه با کنتراست زیادی ثبت میشود. از منابع نوری مانند پنجرههای کوچک و لامپها برای نور دادن به یک موضوع استفاده کنید.
هنگام عکسبرداری از صحنههایی که نیاز به روشنتر شدن دارند، اطمینان حاصل کنید که منبع نور بهاندازه کافی بزرگ است یا اینکه مقدار کافی نور برای روشن شدن صحنه وجود داشته باشد. فراموش نکنید که تعادل رنگ سفید شما درست تنظیم شده باشد.
ولی نور مصنوعی بسیار آسانتر قابلکنترل است. برای عکاسی با نور مصنوعی، بهتر است لامپها نو باشند اگرنه، لامپهایی که کارکرده هستند و یا وات پایین دارند، نتیجهای غیرقابلپیشبینی خواهند داشت و بهتر است در صورت امکان لامپهای هالوژن، تنگستن با ولتاژ پایین استفاده نماییم.
شیء میتواند با نور طبیعی، فلاش و نور تنگستن و یا ترکیبی از آنها عکاسی گردد ولی در عکاسی رنگی نبایستی بهخاطر دمای متفاوت رنگهای نوری از نور ترکیبی استفاده نمود. نور مستقیم خورشید، شیء را بسیار خشن به نمایش میگذارد و عکسهایی که در سایه گرفته میشود آنقدر ملایم میشود که بافت را نشان نمیدهد.
در بعضی فضاهای بیرونی، امکان استفاده از انرژی برق وجود ندارد و بایستی از نور موجود استفاده نمود و برای کنترل نور محیط، مدل عکاسی نسبت به نور جابهجا میشود و با جابهجا کردن و چرخاندن مدل عکاسی، بهترین موقعیت نوری به دست میآید. برای عکاسی از لباس، بهتر است یک خانم یا آقا، لباس را بپوشند. به این صورت، خریدار شناخت بیشتری به لباس پیدا میکند.
در صورت نبود فلاشهای آتلیهای، نور تنگستن (لامپهای معمولی و هالوژن) میتواند راهکاری برای نورپردازی باشد. زیرا میتوان نورهای تنگستن را کنترل نموده و به نتایجی خوب دستیافت. البته برای عکاسی رنگی با فیلم نور روز (یا حالت نور روز در دوربینهای دیجیتال) بایستی از فیلترهای اصلاح دمای رنگ استفاده نمود. بهتر است از لامپهای 500 وات استفاده کرد زیرا دمای رنگی دقیقتر و طول عمر بیشتری دارند.
میتوان از لامپهای فلورسنت برای نوردهی در عکاسی سیاهوسفید بهره برد. امّا بهخاطر آنکه نور فلورسنت مداوم[12]نیست این نور برای عکاسی رنگی بههیچوجه مناسب نیست.
بهترین انتخاب برای نورپردازی، فلاشهای آتلیهای است، بهواسطه نور خروجی زیاد میتوان از فیلمها یا صفحات حساس به نور با حساسیت پایینتر استفاده نمود.
کنترل نور فلاشهای آتلیهای بر روی چهره، چالشی سخت است و تعداد فلاشهای آتلیهای و نتیجه ترکیب این نورها نباید غیرطبیعی باشد.
بعضی اوقات نیاز به ترکیب نور در دسترس با فلاش احساس میشود. این ترکیب میتواند بهتر از نور پنجره و فلاش باشد.
سعی کنید نوری که از فلاش میآید را پخش کنید. اگر فلاش در بالای دوربین به طور مستقیم به موضوع بتابد، نور بسیار شدید است و میتواند سایههای خشنی ایجاد کند.
علاوه بر این، فلاش دوربین نیز باعث ایجاد سایه شدید پشت موضوع میشود. با تاباندن نور به یک سقف یا دیوار، میتوانید سایهها را نرم نموده و یا حتی از بین ببرید.
منبع نوری که استفاده از آن برای تصویربرداری و عکاسی طرفداران بسیاری دارد استفاده از رینگ لایت است. رینگ لایت در عکاسی و تصویربرداری حرفهای، برای ایجاد یک دایره نورانی در چشم انسان در پرتره استفاده میشود. اما بهخاطر راحتی، موردعلاقه کسانی است که برای صفحات مجازی تولید محتوا میکنند. هر چه قطر حلقه نوری بزرگتر و نور قویتر باشد، فضای بیشتری روشن میشود.
لامپهای تنگستن، منبع نور در بسیاری از خانهها است. این منبع نوری بسیار گرم است و میتواند در بسیاری از موقعیتهای عکاسی مورداستفاده قرار گیرد، اما لامپهای تنگستن نور کمی دارد.
گرمای صحنه را میتوان با نور گرم لامپ رشتهای و با استفاده از تنظیمات تعادل رنگ سفید، تشدید کرد. بااینحال، آبی بیش از حد میتواند به تصویر وارد شود. از سوی دیگر، بهعنوان یک تصویر گرم، صحنه ممکن است خیلی گرم باشد.
تنها راه مناسب برای مطابقت با نور بین منابع نوری مختلف، استفاده از فیلتر بر فلاش یا منابع نوری دیگر میباشد.
برخی فلاشها چند فیلتر برای اصلاح رنگهای اصلی به همراه دارند.
سعی کنید تعادلهای رنگی مختلف در یک صحنه را امتحان کنید و تصاویر مختلف را حذف نکنید تا آنها را بر روی صفحه مانیتور ارزیابی کنید. گاهی اوقات صفحه السیدی[13] پشت دوربین کاملاً کالیبراسیون نمیشود و یک تعادل سفید در دوربین حتی نمیتواند بهعنوان تغییر در پشت دوربین شناخته شود، اما در نرمافزار کامپیوتر، تغییر ممکن است چشمگیر باشد.
با چرخاندن سوژه بهطوریکه نور خورشید به پشت سر سوژه بخورد، چهره سوژه به طور طبیعی در سایه قرار میگیرد.
با استفاده از این روش میتوانید زمینههای روشن بر روی شانههای سوژه خود ایجاد کنید. با بازتابنده موضوع را از حالت ضد نور خارج نمایید و اطمینان حاصل کنید که لنز بهاندازه کافی در سایه باشد تا از بروز شکستگی نور در لنز جلوگیری شود.
به یاد داشته باشید بازتابنده مواد مختلف دارد. یک بازتابنده نقرهای، خشنتر از یک بازتابنده رنگ سفید است و یک بازتابنده طلایی، نوری بسیار گرمتر منعکس میکند.
لازم نیست منعکسکنندههای طلایی و نقرهای را خریداری کنید، اگر میخواهید اثر این بازتابندهها را تجربه کنید، یکتکه مقوای سنگین را با فویل بپوشانید و رنگ اسپری سفید یا طلایی را در طرف دیگر بکار برید.
در برخی موارد بازتابنده، نور را فقط به مقدار کمی بازتاب میدهد. با تابش نور فلاش نیز میتوان نقاط تیره تصویر را از تاریکی خارج نمود. ممکن است استفاده از فلاش در تمام مدت بهترین راه برای مبتدیان باشد تا عکسهایی با کیفیت به دست آورند.
استفاده از فلاش در زیر نور خورشید بسیاری از مردم را متعجب میکند. فلاش نقاط تیره را روشن میکند و حرکتهای موضوع یا دست عکاس را خنثی میکند.
تا چند سال پیش عکاسان مجبور به انجام محاسبات پیچیده فاصله موضوع به فلاش و قدرت خروجی فلاش با استفاده از نمودارها بودند. حالا همه چیز بهصورت خودکار قابلاجراست.
در خارج از منزل حتی زمانی که کیفیت نور خوب است، استفاده از فلاش پرکننده میتواند به تصویر کمک نماید. با روشنکردن فلاش، میتوانید یک چهره را روشن کنید، جرقهای به چشمها اضافه میشود، موهای شفافتر میشود و سایهها نرم و لطیف میشوند.
همانطور که نور در ساعات مختلف روز کاهش مییابد، از فلاش پرکننده برای قراردادن نور استفاده میشود.
مکان برای عکاسی: آتلیه عکاسی برای عکاسی مناسبترین انتخاب است. زیرا کنترل نورهای مزاحم در آتلیههای عکاسی که دارای اهمیت ویژه است بهدرستی امکانپذیر است. این آتلیهها بیشتر یک فضای بزرگ با سقفی بلند است که برای جلوگیری از ورود نورهای مزاحم شیشه پنجرههای آن پوشانده شده است.
در فضای آزاد، کار با نور طبیعی نیاز به زمان و تلاش بیشتری دارد. هنگام عکسبرداری ممکن است با بسیاری از مشکلات مواجه شوید که بهآسانی قابلحل هستند. سعی کنید بر صحنهای که در آن کار میکنید، متمرکز شوید. زیرا هنگام عکسبرداری، بهترین نور در مکانهایی باشد که هرگز انتظار آن را نداشته باشید.
اگر موضوع انسانی در تصویر حضور دارد، برای سوژه عکاسی توضیح دهید که در عکس چه چیزی را دنبال میکنید و چه نوع حسی میخواهید با مخاطب عکسها داشته باشد. صحبتکردن میتواند به ایجاد یک رابطه بهتر بین عکاس و موضوع کمک کند.
هنگام عکسبرداری درصورتیکه دوربین توانایی تغییر لوازم تنظیم نور را به شما داده، اولین چیزی که باید در مورد آن تصمیم گرفت تنظیم دیافراگم است.
به نظر میرسد با انتخاب دیافراگم باز (به سمت عدد یک)، موضوع از پسزمینه بیشتر جداسازی میشود و تأکید بیشتر بر روی شخص خواهد شد و پیشزمینه و پسزمینه محو خواهد شد. دیافراگم بازتر به معنای استفاده از سرعت شاتر سریعتر است تا حرکت سوژه را متوقف کند. سرعت شاتر سریعتر در زمان عکاسی از اجسام متحرک بسیار مهم است.
اگر فضای بزرگی ندارید که به عکاسی اختصاص دهید و اشیاء هنری اندازه کوچکی دارند. میتوانید از خیمه عکاسی[14]یا اتاقک نور استفاده کنید. خیمههای عکاسی در اندازههای مختلف تولید میشوند.
عکاسی از جزئیات:
از جزئیات آثار و از نزدیک هم عکس بگیرید. از همه جوانب و زوایای محصول صنایعدستی خود در پست اینستاگرامی خود عکس بگذارید. این نوع عکاسی، عکاسی کلوس آپ[15] و یا عکاسی نمای نزدیک اطلاق میشود.
برای مطالعة دقیق اشیاء ریز و کوچک، عکاسی نمای نزدیک بسیار کاربرد دارد. اشیاء همچون سکه، پارچه، جواهرات و مهرهها مناسب این نوع عکاسی است.
در بعضی دوربینهای قطع کوچک میتوان از وسایل ذیل برای عکاسی از جزئیات استفاده نمود:
1 ـ اکستنشن تیوپ[16] یا حلقههای اضافی: سادهترین و ارزانترین وسیله برای عکاسی کلوس آپ یا نمای نزدیک هستند که در سه اندازه ساخته میشوند. این وسیله لولهای توخالی است که در بین لنز و بدنه دوربین بسته میشود و قدرت بزرگنماییهای متفاوت دارد. در زمان استفاده از این وسیله باید دقت نمود تا نور خارج از کادر به لنز نرسد زیرا باعث میگردد مرکز تصویر، نور بیشتری دریافت نماید. انواع گرانتر این وسیله دارای دیافراگم نیز میباشد.
2 ـ لنز ماکرو: این وسیله بهترین کیفیت را در عکاسی نمای نزدیک دارد. بازترین دیافراگم در این لنز 6/5 میباشد و بزرگنمایی 2 برابر را بدون وسایل جانبی دارا است. (میتوان با اضافهکردن اکستشن تیوپ یا فانوسی قدرت بزرگنمایی را بیشتر کرد.) برای دوربینهای 35 میلیمتری این لنزها با فاصله کانونی 100، 90 و 50 میلیمتر ساخته میشود و برای قطع متوسط دوربینها 80 تا 120 میلیمتر میباشد. لنزهای خاص ماکرو که فاصله کانونی کوتاهتری دارند مانند 5/12، 16 و 25 میلیمتر قیمتهای بسیار بالایی دارند ولی به همان نسبت از کیفیت و بزرگنمایی بالاتری برخوردارند. در بعضی از لنزهای زوم نیز حالت ماکرو تعریف شده است که واقعاً ماکرو نیستند و کیفیت تصویر آنها بهتر از یک لنز نرمال با اکستنشن تیوپ نیست.
3 ـ برگرداندن لنز: یکی از راههای عکاسی نمای نزدیک برگرداندن لنز نرمال بر روی بدنة دوربین است که در بعضی از دوربینها بهوسیله یک حلقه مخصوص، لنز به بدنه اتصال مییابد. اما اگر این حلقه در اختیار نیست در بیشتر دوربینهای مکانیکی میتوان لنز را بهصورت معکوس با دست در مقابل بدنه دوربین قرار داد و توجه داشت که از کنارههای لنز به داخل بدنة دوربین، نور نفوذ ننماید.
4 ـ فانوسی: این وسیله بین لنز و بدنه دوربین قرار میگیرد و همچون محفظه پارچهای آکاردئون است.
5 ـ فیلترهای کلوس آپ: این فیلترها شبیه ذرهبین هستند و در مقابل لنز قرار میگیرند و برای واضحنمایی بایستی عکاس به همراه دوربین نسبت به شیء جابهجا شود. میتوان از ترکیب این فیلترها برای بالابردن بزرگنمایی بهره جست و برای آنکه گوشههای تصویر محو نشوند باید دیافراگمهای بستهتر مورداستفاده قرار گیرد.
سه نوع نورپردازی پایه در عکاسی نمای نزدیک وجود دارد:
نوردهی اریب که نور اصلی بهصورت اریب به شیء تابانده میشود و تونالیتههای تیرهتری به دست میآید.
برای موضوعاتی با برجستگیهای کم همچون بیشتر سکهها، این نوع نورپردازی مناسب است لامپ با زاویه 20 تا 50 درجه نور اصلی خواهد بود و بایستی این نور از بالای شیء تابانده شود زیرا چشم عادت دارد نور از بالا به شیء بتابد برای جلوگیری از کنتراست زیاد از بازتابندهای از جنس آینه یا ورقة چروک آلومینیوم میتوان استفاده کرد.
در بعضی موضوعات بهتر است که نور اصلی بهصورت ملایم شده درآید میتوان نور اصلی را با پوشاندن کاغذ کالک ملایم نمود. برای موضوعات با برجستگی زیاد ارتفاع نمیتوان از این نوع نورپردازی استفاده کرد زیرا نتیجة خوبی به دست نمیآید. برای عکاسی از این موضوعات نورپردازی بایستی نور اصلی بهصورت محوری تابانده شود یعنی نور اصلی مستقیماً به پایین از کناره لنز تابانده شود مزیت این نوع نوردهی آن است که رنگمایههای سطح دقیقاً ثبت میشود این نور میتواند نور فلاش مخصوص عکاسی (فلاش حلقهای) نمای نزدیک یا رینگ لایت باشد که جای آن دور لنز است اما اگر این فلاش در اختیار نبود میتوانیم لامپهای حلقهای تنگستن کوچک و بهتر از آن لامپهای حلقهای کوچک فلورسنت را بکار بریم ولی حتماً از آفتابگیر بایستی بر روی لنز استفاده گردد تا نور مستقیماً به داخل لنز داخل نشود.
همچنین بهتر است از این فلاش در عکاسی از اشیاء غیر براق استفاده گردد بیشتر این فلاشها بهصورت اتوماتیک عمل مینمایند.
نوردهی بهوسیله بازتاب شیشه
این روش برای عکاسی از اشیاء براق مناسب نیست. روش جایگزین دیگری که میتوان بجای نوردهی محوری استفاده کرد آن است که شیشه تختی را با زاویه 45 درجه بین دوربین و شیء قرار میدهیم سپس منبع نوری نقطهای را به شیشه که زاویه 45 درجه را ساخته بتابانیم و از پشت شیشه نورسنجی و عکاسی مینماییم. این روش نتایج مطلوب در برخواهد داشت اگر به موارد ذیل را رعایت نماییم:
1 ـ نور بایستی نقطهای باشد و در عکاسی رنگی دمای رنگی نور را در نظر گیریم.
2 ـ شیشه بایستی تخت باشد و بهتر است اندازه شیشه یک یا دو میل باشد.
3 ـ شیشه کاملاً روی شیء را بپوشاند.
4 ـ شیشه کاملاً شفاف باشد.
5 ـ منبع نوری موازی با موضوع عکاسی باشد.
میتوان بجای شیشه بهتر است از آینه تخت نیمه شفاف 50٪ (با کیفیت خیلی خوب) استفاده گردد. میتوان با کموزیاد کردن زاویة شیشه نور مناسب را تشخیص داد و عکاسی نماییم.
نوردهی منتشر: برای عکاسی از بعضی اشیاء همچون جواهرات نمیتوان از نوردهیهای پیشین استفاده کرد زیرا نوردهی به یک نقطه ایجاد سایه تیرگی و روشنی باعث محوی، ابهام و تحریف در سطح شیء میشود.
در این حالت بایستی نوردهی به حالت منتشر باشد یعنی منبع نوری را به یک بازتابنده همچون کاغذ سفید تاباند و بهگونهای آن را تنظیم میکنیم تا بازتابهای آن شیء را روشن نماید ولی بهتر است دوربین و شئ را درون جعبهای با کاغذ سفید یا پارچه سفید گذارد. و نور از بیرون جعبه به آن بدهیم. البته محفظههایی برای این نوع نوردهی ساخته شده بعضی از آنها منبع نوری نیز دارند. یکی دیگر از شیوهها، عکاسی با دیفیوزر (منتشر كننده )است که بیشتر برای عکاسی از اشیاء براق کاربرد دارد. شيوه ديگر قراردادن شئ درون یک ظرف آب یا یک مایع شفاف است كه پس از آنکه به درون ظرف آب نور میدهیم آب مانند منتشر کننده عمل میکند و نور منتشری شئ را روشن مینماید البته ظرف آب باید کاملاً بدون تکان و ثابت باشند تا تصویری شفاف و با کیفیت بدست آید.
استند[17]:به میز چیدمان اشیاء، استند میگویند. این نوع میز، کار را راحتتر میکند. چیدمان پایه برای عکاسی از اشیاء افقی است بطوریکه شیء بر روی پایه خود قرار گرفته باشد و بعضی اوقات بهخاطر شکل شیء بایستی تصویر عمودی عکاسی شود. سادهترین استند میزی در اندازه 40 سانت عمق و یک متر پهنا که به دیوار چسبیده است.
[1] Point and Shot Camera
[2]S.L.R Camera
[3] Color Balance
[4] لنز از ترکیب چند عدسی محدب و مقعر به وجود میآید که هر چقدر تراش عدسیها و کیفیت مواد به کار رفته در ساخت لنز بهتر باشد کیفیت تصویر بالاتر خواهد بود.
[5] عکسهایی که با این لنز بدست میآید کاملاً شبیه به دید یک چشم انسان است. پس اگر بخواهیم تصویری با دید انسانی به وجود آوریم از این عدسی بهره میگیریم.
[6] لنزهای تله کمی از بُعد تصویر میکاهد، تصویر را تخت میکند و باعث میشود صورت انسان زیباتر به نظر برسد. این لنزها لرزش دوربین را تشدید مینمایند، پس بهتر است هنگام استفاده از لنز تله از سه پایه استفاده کنید .
[7] لنزهایی با فاصلهی کانونی کمتر از لنز نرمال، لنز واید نامیده میشود و در این لنزها هر قدر فاصلهی کانونی کمتر شود لنز، وایدتر شده و زاویهی دید آن بیشتر میشود. لنزهای فیش آی یا چشم ماهی نیز عضو این مجموعه هستند و زاویهی دید آنها 130 درجه تا 180 درجه میباشد.
[8] شاتر، اجازه میدهد به مدت معینی نور به صفحه حساس به نور(سنسور یا فیلم عکاسی) بتابد. به عبارتی سرعت شاتر مقدار زمان نوردهی به صفحه حساس به نور را کنترل میکند. سرعتهای مختلف شاتر علاوه بر کنترل زمان نوردهی به صفحه حساس به نور، در عکاسی از موضوعهای متحرک نیز نقش عمدهای ایفا میکند. به این صورت که اگر سوژه متحرک باشد و سرعتهای شاتر نیز روی سرعتهای بالا مثل (500 و 1000 و ...) تنظیم شده باشند سوژه به صورت منجمد و بیحرکت ثابت میشود و اگر از همان زمان سوژه با سرعتهای پایین مثل ( و ...) عکاسی شود، سوژه متحرک به صورت تار و محو نشان داده میشود که به این حالت اصطلاحاً کشیدگی جسم متحرک میگویند و سرعتهای پایین شاتر به دلیل محو شدن و حالت خاص خود، شیوهای از حرکت و جنبش را القا میکند. در این گونه مواقع از سه پایه عکاسی استفاده میشود و تا دوربین عکاسی دچار لرزش نشود. سوژههای ثابت تصویر مانند درخت، خیابان و غیره دچار محو شدگی و تاری نمیشوند و فقط تغییر سرعت شاتر بر اجسام متحرک تأثیر دارد
[9] Vibration Reduction, Image Stabilization, Optical Image Stabilizer, Super Steady Shot and ...
[10] Background
[11] ـ این ورقه ها در فیلمبرداری به عنوان فیلتر استفاده میشوند.
[12] continuous
[13] LCD
[14] Photo Tent
[15] - Close up.
[16] - Extention Tube.
[17] - Stand.