ویرگول
ورودثبت نام
دکتر شهریار خونساری
دکتر شهریار خونساری
خواندن ۱۴ دقیقه·۲ سال پیش

Call of Duty





مدرن وارفر دو کمتر از سه هفته به بازار خواهد آمئ، اما هم اکنون هم در حال شکستن رکوردهاست و در عرض ده روز، بازی ویدیویی تیراندازی نظامی اول شخص بیش از یک میلیارد دلار درآمد کسب کرده است . ماموریت‌ها شامل ترور یک ژنرال ایرانی است که به وضوح بر اساس قاسم سلیمانی، که توسط دولت ترامپ در سال 2020 انجام شد، و در قسمت ازبازی ،بازیکنان باید به «قاچاقچیان مواد مخدر» از مرز ایالات متحده / مکزیک عبور می کنند ،شلیک کنند.


فرنچایز Call of Duty یک بازی غول‌پیکر سرگرمی است که از زمان عرضه آن در سال 2003 نزدیک به نیم میلیارد بازی فروخته است. ناشر آن، Activision Blizzard، یک غول‌در این صنعت است و در پشت بازی‌هایی چون Guitar Hero، Warcraft، Starcraft است و سری های Pro Skater، Crash Bandicoot و Candy Crush Saga از Tony Hawk.

با این حال، بازرسی دقیق‌تر از کارکنان کلیدی Activision Blizzard و ارتباط آنها با قدرت دولتی، و همچنین جزئیات به‌دست‌آمده از اسناد به‌دست‌آمده تحت قانون آزادی اطلاعات، نشان می‌دهد که Call of Duty یک تیراندازی اول شخص خنثی نیست، بلکه یک قطعه با دقت ساخته شده است. تبلیغات نظامی که برای پیشبرد منافع دولت امنیت ملی ایالات متحده طراحی شده است.

مدت‌هاست که جاسوسان آمریکایی بازی‌های اکتیویژن بلیزارد را هدف قرار داده‌اند و به آن‌ها نفوذ کرده‌اند. اسناد منتشر شده توسط ادوارد اسنودن نشان داد که NSA، CIA، FBI و وزارت دفاع به قلمروهای آنلاین گسترده مانند World of Warcraft نفوذ کرده و شخصیت‌های ساختگی را برای نظارت بر فعالیت‌های غیرقانونی احتمالی و استخدام خبررسان ایجاد کردند. در واقع، در یک نقطه، تعداد زیادی جاسوس ایالات متحده در یک بازی ویدیویی وجود داشت که مجبور شدند یک گروه «عدم تعارض» ایجاد کنند، زیرا ناخواسته وقت خود را برای نظارت بر یکدیگر تلف می کردند. NSA نوشت، بازی‌های مجازی یک «فرصت» و «شبکه ارتباطی غنی از هدف» هستند.

با این حال، اسنادی که به طور قانونی تحت قانون آزادی اطلاعات توسط روزنامه نگار و محقق تام سکر به دست آمده و با MintPress News به اشتراک گذاشته شده است، نشان می دهد که ارتباطات بین دولت امنیت ملی و صنعت بازی های ویدیویی بسیار فراتر از این است و یک همکاری فعال است.

به عنوان مثال، در سپتامبر 2018، نیروی هوایی ایالات متحده، گروهی از مدیران سرگرمی - از جمله کوکو فرانسینی، تهیه کننده Call of Duty/Activision Blizzard - را به مقر Hurlburt Field، فلوریدا فرستاد. آنها نوشتند که دلیل صریح انجام این کار، «نمایش دادن» سخت افزارشان و تبدیل کردن صنعت سرگرمی به حامیان ماشین جنگی ایالات متحده بود.

رئیس روابط انجمن AFSOC نوشت: "این فرصتی عالی برای آموزش این جامعه و تبدیل آنها به مدافعان ما در تولید هر فیلم/تولید تلویزیونی آینده در نیروی هواییما است."

به فرانسینی و دیگران هلیکوپترهای CV-22 و هواپیماهای AC-130 در حال عمل نشان داده شد که هر دو به شدت در بازی‌های Call of Duty به چشم می‌خورند.

با این حال، همکاری Call of Duty با ارتش بسیار بیشتر است. اسناد نشان می دهد که سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده (USMC) در تولید Call of Duty: Modern Warfare 3 و Call of Duty 5 مشارکت داشته است. سازندگان این بازی ها در کنفرانس سرگرمی E3 2010 در لس آنجلس به USMC مراجعه کردند و درخواست دسترسی به هاورکرافت (وسایل نقلیه ای که بعداً در بازی ظاهر شدند)کردند. Call of Duty 5 همچنین خواستار استفاده از هاورکرافت، تانک و هواپیمای C-130 شدند.

این همکاری در سال 2012 با انتشار Modern Warfare 4 ادامه یافت، جایی که تولیدکنندگان درخواست دسترسی به انواع وسایل نقلیه هوایی و زمینی را داشتند.

سکر به MintPress گفت که ارتش با همکاری با صنعت بازی، تصویر مثبتی را تضمین می کند که می تواند به آن کمک کند تا به اهداف استخدامی ارتش برسد، و اظهار داشت:" برخی، جمعیت‌شناسی گیمرها را یک پورتال استخدام می دانند، برخی از بازی‌های تیراندازی اول شخص، تبلیغات را در خود بازی‌ها تعبیه کرده‌اند... حتی بدون این نوع تلاش صریح برای استخدام، بازی‌هایی مانند Call of Duty باعث می‌شوند تا جنگ‌ها سرگرم‌کننده، هیجان‌انگیز به نظر برسند.»

ارتش آمریکا به وضوح نفوذ قابل توجهی بر هدایت بازی های Call of Duty دارد.

اکتیویژن بلیزارد نه تنها با ارتش ایالات متحده برای شکل دادن به محصولات خود همکاری می کند، بلکه هیئت مدیره آن نیز مملو از مقامات عالی دولتی سابق است. فرانسیس تاونسند، مشاور ارشد اکتیویژن بلیزارد، و تا سپتامبر، مدیر ارشد انطباق و معاون اجرایی آن در امور شرکت است.

قبل از پیوستن به اکتیویژن بلیزارد، تاونسند در اداره امنیت ملی بالا بود.پیش از این به عنوان رئیس اطلاعات گارد ساحلی و معاون مبارزه با تروریسم وزیر امور خارجه کاندولیزا رایس فعالیت می کرد. در سال 2004، پرزیدنت بوش او را به هیئت مشاوران اطلاعاتی خود منصوب کرد.

تاونسند به عنوان ارشد ترین مشاور کاخ سفید در امور تروریسم و ​​امنیت داخلی، از نزدیک با بوش و رایس همکاری کرده است و به یکی از چهره های جنگ علیه تروریسم دولت تبدیل شده. یکی از دستاوردهای اصلی او این بود که مردم آمریکا را در حالت ترس دائمی در مورد تهدید احتمالی حملات بیشتر القاعده (که هرگز رخ نداد) نگه دارد.

تاونسند این اتهامات را رد کرده است. او همچنین بعداً «تحقیر» زندانبانان ابوغریب را محکوم کرد و در مصاحبه‌ای با CNN ابراز تاسف کرد که «این متخصصان حرفه‌ای» - شکنجه‌گران سیا - پس از علنی شدن جزئیات اقداماتشان مورد «تحقیر » قرار گرفته‌اند. در حالی که جامعه اطلاعاتی بیشتر «ریسک گریز» می شود.

در دوران دولت ترامپ، تاونسند به عنوان مدیر اطلاعات ملی یا وزیر امنیت داخلی کاندید شد. پرزیدنت ترامپ همچنین برای نقش مدیر اف بی آی به او مراجعه کرد. در عوض، تاونسند مسیر شغلی به ظاهر نامتناسبی را در پیش گرفت تا مدیر اجرایی یک شرکت بازی های ویدیویی شود.

علاوه بر این نقش، تاونسند مدیر شاخه ناتو، مدیر شورای روابط خارجی، و متولی اتاق فکر شاهین، مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی است.

شورای آتلانتیک که توسط شرکت‌های تسلیحاتی، دولت ایالات متحده تامین مالی می‌شود، استراتژی‌هایی را برای نحوه مدیریت جهان طراحی می‌کند. همچنین در هیئت مدیره آن، مقامات بلندپایه ای مانند هنری کیسینجر و کنزولیزا رایس، تقریباً همه ژنرال های برجسته بازنشسته ایالات متحده، و حدود هفت مدیر سابق سیا حضور دارند. به این ترتیب، شورای آتلانتیک نماینده نظر جمعی امنیت ملی دولت است.

دو کارمند کلیدی دیگر Call of Duty نیز برای شورای آتلانتیک کار می کنند. Chance Glasco، یکی از بنیانگذاران توسعه دهندگان Infinity Ward که بر رشد سریع فرنچایز بازی نظارت داشت، یکی از اعضای ارشد غیر مقیم شورا است که به ژنرال های ارشد و رهبران سیاسی در مورد آخرین پیشرفت های فناوری مشاوره می دهد.

دیو آنتونی، طراح و تهیه‌کننده بازی، که برای موفقیت Call of Duty بسیار مهم است، همچنین یکی از کارمندان شورای آتلانتیک است که در سال 2014 به این گروه ملحق شد. در آنجا، او به آن‌ها در مورد آینده جنگ مشاوره می‌دهد و استراتژی‌هایی را برای درگیری های آینده جنگ ناتو طراحی می‌کند.

آنتونی پنهان نکرده است که در حین ساخت فرنچایز Call of Duty با دولت امنیت ملی ایالات متحده همکاری داشته است. "بزرگترین افتخار من مشورت با لیوت بود. سرهنگ اولیور نورث در مورد داستان Black Ops 2، "او به طور علنی اظهار داشت، جزئیات بسیار کوچکی وجود دارد که اگر به خاطر دخالت او نبود، هرگز نمی توانستیم درباره آنها بدانیم."

الیور نورث یک مقام بلندپایه دولتی است که پس از محکوم شدن به خاطر نقشش در ماجرای ایران-کنترا، که به موجب آن تیمش مخفیانه به دولت ایران اسلحه فروخت و از پول آن برای تسلیح و آموزش جوخه های مرگ فاشیست در آمریکای مرکزی استفاده کرد، بدنامی جهانی به دست آورد. که در صدد براندازی دولت نیکاراگوئه و به راه انداختن امواج قتل عام و پاکسازی قومی در این روند بود.

برایان بولاتائو، مدیر ارشد اجرایی اکتیویژن بلیزارد، یکی دیگر از افرادی است که در این زمینه استخدام شده است. او که کاپیتان سابق ارتش و مشاور مک کینزی بود، تا سال 2018، افسر ارشد عملیات سیا بود و. زمانی که مایک پمپئو، رئیس سیا، به وزارت خارجه رفت و وزیر امور خارجه ترامپ شد، بولاتائو با او رفت و به عنوان معاون وزیر امور خارجه در امور مدیریت منصوب شد.

در آنجا، بر اساس برخی گزارش‌ها، او به‌عنوان «سگ مهاجم» شخصی پمپئو خدمت می‌کرد و همکاران سابق او را به‌عنوان «قلدر» توصیف می‌کردند که «ابر ارعاب» را در محل کار به ارمغان می‌آورد و مکرراً آنها را تحت فشار قرار می‌داد که اعمال غیرقانونی‌ احتمالی در این وزارتخانه را نادیده بگیرند.

پس از شکست انتخاباتی دولت ترامپ، بولاتائو با وجود نداشتن تجربه در صنعت سرگرمی، مستقیماً از وزارت امور خارجه به بالاترین رده‌های اکتیویژن بلیزارد رفت.

سومین مقام ارشد جمهوری خواه اکتیویژن بلیزارد که در رده های بالا استخدام کرده است، گرانت دیکستون است. بین سال‌های 2003 و 2006، دیکستون به عنوان مشاور بوش خدمت کرد و به او در مورد بسیاری از بحث‌برانگیزترین فعالیت‌های قانونی دولتش (مانند شکنجه و گسترش سریع دولت نظارت) مشاوره داد. او که یک وکیل حرفه ای بود، بعداً معاون ارشد، مشاور کل و منشی شرکت بوئینگ شد. در ژوئن 2021، او بوئینگ را ترک کرد تا به عنوان مدیر ارشد حقوقی اکتیویژن بلیزارد بپیوندد.

از دیگر مدیران اکتیویژن بلیزارد با سابقه امنیت ملی می توان به برت واهلین، معاون ارشد و افسر ارشد امنیت اطلاعات، که یک مامور ضد جاسوسی ارتش ایالات متحده، و رئیس ستاد، آنجلا آلوارز، که تا سال 2016 متخصص عملیات شیمیایی ارتش بود، اشاره کرد.

اینکه همان دولتی که 10 تا 15 سال پیش در بازی‌ها نفوذ می‌کرد، اکنون مقامات سابق زیادی دارد که شرکت‌های بازی‌سازی را کنترل می‌کنند، سؤالات جدی در مورد حریم خصوصی و کنترل دولتی بر رسانه‌ها ایجاد می‌کند و منعکس‌کننده نفوذ دولت امنیت ملی در رسانه‌های اجتماعی است که در سراسر جهان رخ داده است.

این ارتباطات عمیق با دولت امنیت ملی ایالات متحده می تواند تا حدودی به توضیح این موضوع کمک کند که چرا، سال ها، بسیاری از طرفداران آشکار ایالات متحده شکایت کرده اند. تبلیغاتی که در طول بازی ها آشکار است.

آخرین قسمت، Call of Duty: Modern Warfare II نیز از این قاعده مستثنی نیست. در اولین ماموریت بازی، بازیکنان باید یک حمله هواپیمای بدون سرنشین را علیه شخصیتی به نام انجام دهند


در اولین ماموریت بازی، بازیکنان باید یک حمله پهپادی را علیه شخصیتی به نام ژنرال قربانی انجام دهند. این ماموریت آشکارا بازسازی حمله غیرقانونی هواپیماهای بدون سرنشین دولت ترامپ در سال 2020 علیه ژنرال ایرانی قاسم سلیمانی است که در بازی حتی شباهت زیادی به سلیمانی دارد.Call of Duty: Modern Warfare II

به طرز مضحکی ژنرال را تحت کنترل روسیه معرفی می کند و ادعا می کند که قربانی "کمک های تروریست ها را تامین می کند". در واقع، سلیمانی نیروی کلیدی در شکست ترور داعش در سراسر خاورمیانه بود – اقداماتی که حتی رسانه‌های غربی نیز او را «قهرمان» معرفی کردند. نظرسنجی‌های انجام شده توسط ایالات متحده نشان می‌دهد که سلیمانی شاید محبوب‌ترین رهبر خاورمیانه باشد و بیش از 80 درصد ایرانیان نظر مثبتی درباره او دارند.

بلافاصله پس از ترور، وزارت خارجه پمپئو این دروغ را مطرح کرد که دلیل کشتن سلیمانی این بود که او در آستانه انجام یک حمله تروریستی علیه آمریکایی‌ها بود. در واقع، سلیمانی برای گفتگوهای صلح با عربستان سعودی در بغداد، عراق بود.

این مذاکرات می توانست به صلح بین دو کشور منجر شود. عادل عبدالمهدی، نخست وزیر وقت عراق فاش کرد که شخصاً از رئیس جمهور ترامپ برای دعوت از سلیمانی اجازه درخواست کرده است. ترامپ موافقت کرد، سپس از این فرصت برای انجام قتل استفاده کرد.

بنابراین، همانطور که اکتیویژن بلیزارد در حال استخدام مقامات ارشد وزارت امور خارجه در رده های بالای خود است، بازی های آن نیز جنجالی ترین ترورهای وزارت خارجه را جشن می گیرند.

با این حال، این دور از اولین باری است که Call of Duty به گیمرهای جوان تاثیرپذیر دستور می دهد تا رهبران خارجی را بکشند. در Call of Duty Black Ops (2010)، بازیکنان باید ماموریتی را برای قتل فیدل کاسترو رهبر کوبا انجام دهند. اگر موفق به شلیک به سر او شوند، با یک صحنه اسلوموشن وحشتناک اضافی پاداش می گیرند و جایزه برنزی "مرگ بر دیکتاتورها" را دریافت می کنند. بنابراین، بازیکنان مجبور می شوند آنچه را که واشنگتن در بیش از 600 بار تلاش نتوانست انجام دهد را به صورت دیجیتالی انجام دهند.

به همین ترتیب، Call of Duty: Ghosts در ونزوئلا اتفاق می‌افتد، جایی که بازیکنان با ژنرال آلماگرو، یک رهبر نظامی سوسیالیست می‌جنگند که به وضوح از هوگو چاوز، رئیس‌جمهور سابق الگوبرداری شده است. مانند چاوز، آلماگرو نیز کلاه قرمزی می پوشد و از ثروت نفتی ونزوئلا برای ایجاد اتحادی از کشورهای مستقل آمریکای لاتین علیه ایالات متحده که واشنگتن چندین بار تلاش کرد چاوز و جانشین او، نیکلاس مادورو را سرنگون کند، استفاده می کند. در ماموریت ششم بازی، بازیکنان باید از فاصله نزدیک به آلماگرو شلیک کنند و بکشند.

تبلیغات ضد روسی نیز در Call of Duty: Modern Warfare (2019) ، یکی از ماموریت ها حادثه بدنام بزرگراه مرگ را بازسازی می کند. در طول جنگ اول عراق، نیروهای تحت رهبری ایالات متحده نیروهای عراقی در حال فرار را در بزرگراه 80 به دام انداختند. آنچه پس از آن، رئیس ستاد مشترک وقت، کالین پاول، به عنوان «قتل عمد» و «قتل به خاطر سلاخی» سربازان آمریکایی و متحدانشان توصیف کرد. کاروان عراقی را برای ساعت ها کوبید و صدها نفر را کشت و هزاران خودرو را نابود کرد. بنا بر گزارش ها، نیروهای آمریکایی همچنین صدها غیرنظامی عراقی را تیرباران کردند .

با این حال، در بازی نیروهای تحت رهبری ایالات متحده نیستند که این قتل را انجام می دهند، بلکه روسیه هستند که با انداختن تقصیر به گردن دشمنان رسمی، جنایت جنگی را سفید می کنند.با اشاره به بزرگراه مرگ بازآفرینی رویدادهای واقعی به عنوان ماموریت دستکاری آنها برای اهداف ژئوپلیتیکی مشخص شده است.

در فرهنگی که مواجهه بیشتر مردم با بازی‌ها (و فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و غیره) بسیار بیشتر از دانش آنها از رویدادهای تاریخی و جاری است، این دستکاری‌ها به شکل‌گیری واکنش‌های احساسی، فکری و سیاسی گیمرها کمک می‌کند. این به آن‌ها کمک می‌کند تا به حامیان عمومی‌تری برای نظامی‌گری تبدیل شوند.

در عصر دیجیتالی شدن امروز، دنیای جنگ و بازی های ویدیویی به طور فزاینده ای به یکدیگر شباهت دارند. بسیاری در مورد شباهت های خلبانی هواپیماهای بدون سرنشین در زندگی واقعی و بازی هایی مانند Call of Duty 4: Modern Warfare اظهار نظر کرده اند. شاهزاده هری که در افغانستان توپچی هلیکوپتر بود، "شادی" خود را از شلیک موشک به سمت دشمنان توصیف کرد. او گفت: «من یکی از آن افرادی هستم که عاشق بازی پلی استیشن و ایکس باکس هستم، بنابراین با انگشتانم دوست دارم فکر کنم که احتمالاً کاملاً مفید هستم. او با مقایسه صریح این دو فعالیت اضافه کرد: «اگر افرادی هستند که سعی می‌کنند کارهای بدی با بچه‌های ما انجام دهند، آن‌ها را از بازی خارج می‌کنیم». نیروهای ایالات متحده حتی پهپادها را با کنترلرهای ایکس باکس کنترل می‌کنند و مرز بین بازی‌های جنگی و بازی‌های جنگی را بیش از پیش محو می‌کنند.

ارتش همچنین به طور مستقیم بازی های ویدیویی را به عنوان ابزار تبلیغاتی و استخدام تولید کرده است. One یک بازی نیروی هوایی ایالات متحده به نام Airman Challenge است. شامل 16 ماموریت برای تکمیل، پراکنده با حقایق و اطلاعات استخدام در مورد اینکه چگونه خودتان یک اپراتور هواپیمای بدون سرنشین شوید.

بازیکنان برای از بین بردن موثر اهداف متحرک مدال ها و دستاوردهایی کسب می کنند. در تمام این مدت، اگر بازیکنان تمایل به ثبت نام و انجام حملات هواپیماهای بدون سرنشین واقعی در خاورمیانه داشته باشند، دکمه برجسته «اکنون اعمال کنید» روی صفحه نمایش وجود دارد.

نیروهای مسلح ایالات متحده از محبوبیت بازی های ویدیویی برای جذب نیرو در میان جوانان، حمایت مالی از مسابقات بازی، ایجاد تیم ورزشی ارتش ایالات متحده خود و تلاش مستقیم برای جذب نوجوانان در سایت های مانند Twitch استفاده می کنند.

بازی های ویدیویی یک تجارت عظیم و مرکز بزرگ قدرت نرم و ایدئولوژی هستند. این رسانه تبلیغات قانع‌کننده‌ای را ایجاد می‌کند، زیرا کودکان و نوجوانان اغلب هفته‌ها یا ماه‌ها آن را مصرف می‌کنند . قدرت آنها اغلب توسط محققین و روزنامه نگاران نادیده گرفته می شود. اما این خود تصور است که پیام بی اهمیترا قوی تر می کند.

به نظر می‌رسد فرنچایز Call of Duty،چیزی بیشتر از تبلیغات آمریکایی است که در قالب تیراندازی اول شخص ظاهر می‌شوند. برای گیمرها، نکته لذت بردن از سرگرمی های سریع آن است. اما برای کسانی که در تولید آنها نقش دارند، هدف فقط کسب درآمد نیست. این در مورد خدمت به ماشین جنگ امپریالیستی است.

منبع:

Secker’s documentary, “Theaters of War: How the Pentagon and CIA Took Hollywood”

callcall of dutyModern Warfare IIgameایالات متحده
عکسها و نوشته های من، در بی حوصلگی هایم با شما زندگی کرده ام. مؤلف، پژوهشگر ، دکتری پژوهش هنر‌، کارشناس‌ارشد پژوهش هنر، ارتباطات برای توسعه و عکاسی.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید