ویرگول
ورودثبت نام
کیان لطفی
کیان لطفی
خواندن ۶ دقیقه·۳ سال پیش

فرصت ها و تهدید های آموزشی و پرورشی آموزش مجازی

این روز ها افراد به دلیل شیوع پاندمی کرونا به اینترنت نزدیکتر شدند و اکثر زمانشون رو در صفحه ی نمایشگر می گذارانند آموزش هم از این قاعده مستثنا نیست و حتی بعد از حضوری شدن مدارس هم فضای مجازی در آموزش نقش بسزایی خواهد داشت .

ما در این مقاله سعی داریم آموزش از طریق فضای مجازی را نه تنها یک بعدی بلکه به صورت بی طرفانه مورد برسی قرار دهیم .

همانطور که یک نقل قول می گوید :

فناوری خوب یا بد ندارد و تکنولوژی تنها یک ابزار است .

یعنی فضای مجازی و آموزش از این طریق نه بده و نه خوب و مثل همه ی فناوری ها خوب و بد بودن اون بستگی به نوع استفاده ما داره به همین دلیل من در این نوشته نتیجه گیری نمیکنم ..

کارمون رو با مزایا آموزش مجازی شروع کنیم و بعد به سراغ معایب این نوع آموزش میرویم و بعد من چیزی که من خودم در این دو سال از آموزش مجازی دیدم را بازگو می کنم


1 - بروز شدن و منطبق شدن آموزش با قرن بیست و یکم !

  • شاید قبل از کرونا کم و بیش چیزی به نام آموزش مجازی وجود داشت ولی این نوع آموزش فراگیر نبود و در مدارس به روش صد سال پیش تدریس میشد.

ما باید این موضوع رو متوجه بشیم که با پیشرفت تکنولوژی نوع کلاس های درس و روش تدریس و یادگیری هم باید از اون حالت سنتی خارج و با فناوری همگام بشه به طور مثال قبل از پیدایش اینترنت شما حتما لازم بود که برای فراگیری یک علم و مهارت اکادمیک به دانشگاه ها مراجعه کنید ولی امروزه با به وجود آمدن پلتفرم های آموزشی مانند یوتیوب و اودمی( udemy ) شما میتوانید مهارت هارو توسط بهترین و متخصص ترین افراد جهان به صورت رایگان فرا بگیرید . یکی از خوبی های مجازی شدن آموزش این بود که افراد رو با ویدیو های آموزشی آشنا کرد و به اون ها یاد داد که خیلی راحت و به خوبی می توانند اطلاعات مورد نظرشون رو از فضای وب بدست بیاورند .

2- صرفه جویی در زمان و بازدهی بالاتر

در آموزش فیزیکی هدر رفت زمان بسیار بالاست ولی در آموزش مجازی حواشی به حداقل رسیده و افراد دیگه نیازی به کار هایی مثل رفت و آمد , پوشیدن لباس , منظم کردن کلاس و .. وجود ندارد به همین دلیل وقت بسیار زیادی صرفه جویی می شود و همچنین حواسپرتی به حداقل می رسد .

3- همه جا ! عدم وجود محدودیت مکانی

شاید برای شما هم این اتفاق افتاده است که به دلیل به وجود آمدن یک اتفاق و عدم رسیدن به مکان کلاس آن جلسه را از دست داده اید همینطور که برای من اتفاق افتاده است!

یکی دیگر از مزیت های کلاس آنلاین این است که شما از هرجای جهان که باشی اگر تنها یک اینترنت قوی و یک دستگاه هوشمند همراه خودت داشته باشی میتوانی در کلاس درس شرکت کنی و دیگر محدودیت مکانی گریبانگیر شما نخواهد بود .

4- دادن آزادی انتخاب و رهایی از بند نظامی گری

من شخصا فکر میکنم که دادن مقداری آزادی به دانش آموزان امری ضروریه

در آموزش سنتی همه چیز یک دیکتاتوری و استبداد کامله و دانش آموز هیچ حق انتخابی نداره و بنظر من وقتی افراد در یک استبداد کامل که اول از امر های پدر و مادر و بعد مدرسه و دانشگاه و سربازی بزرگ میشوند و پرورش پیدا میکنند , این دو احتمال به وجود می آید که شاید برای آنها اتفاق بیفتد

1- افول قدرت اراده ( حتما باید رییسی بالای سر اون فرد باشه !)

2 - ضعف در انتخاب ( هیچ انتخابی نمیتواند بکند و اگر انتخابی میکند انتخاب های اشتباهی اند)



  • و اما اکنون ببینیم معایب این نوع آموزش چیه !

1- حواسپرتی :(

شاید بدترین قسمت آموزش آنلاین همین حواسپرتی و عدم وجود تمرکزه که همچنین خودم در این دو سال دچار این مشکل بود , شاید زمانی که شما در کلاس نیستید و در مکانی غیر از اون کلاس درس به سر میبرید اون تمرکز و نظم کلاس درس رو ندارید و انواع حواسپرتی ها سراغ شما میاد به طور مثال من چند تا از این حواسپرتی هارو نام میبرم :

  • هوس نوشیدن یک لیوان چای زمانی که معلم در حال درس دادنه :)
  • چت کردن با همکلاسی ها در هنگام کلاس درس
  • صدای حرف زدن خانواده که مزاحمتون میشه و نمیزاره خوب به درس گوش کنید
  • اینستاگرام!!

2- محدود شدن ارتباط معلم و دانش آموز و عدم امکان تبادل نظر

دیگه در آموزش آنلاین اون بارش فکری و تبادل نظری که در کلاس فیزیکی به وجود میاد در کلاس مجازی وجود نداره .

برای پرسیدن یک سوال باید چهار ساعت درخواست میکروفون بدی تا شاید شاید خدایی نکرده میکروفونت فعال بشه و بتونی سوالت رو بپرسی !

و اون تایمی که معلم به سوالات و نظرات دانش آموزان در آموزش مجازی اختصاص میده بسیار محدود و کمه در حدی که فرصتی برای پرسیدن باقی نمیمونه ...

3 - سرعت حلزونی اینترنت

در آموزش مجازی چیزی که خیلی روی اعصاب آدم راه میره سرعت بد اینترنت و قطعی و وصلی ها در ایرانه و متاسفانه زیرساخت این نوع آموزش در ایران وجود نداره طوری که هر پنج دقیقه صدای معلم قطع میشه و خیلی وقت ها خود معلم هم از این موضوع آگاه نیست . و تا زمانی که معلم متوجه بشه که مشکلی وجود داره نصف زمان کلاس از بین رفته :(

4 - عدم حضور در اجتماع و گوشه نشینی

دردناک ترین قسمت آموزش مجازی دور شدن فرد از اجتماع و جامعه دوستانشه , اصولا ما انسان ها موجودات اجتماعی ای هستیم و دور بودن از اجتماع مارو افسرده و نابود میکنه , بنظر خود من بیترین قسمت آموزش حضوری اینجاست که آدم های جدید رو میبینی , با تفکرات جدید آشنا میشی , دوست پیدا میکنی و یک جامعه دور خودت تشکیل میدی که آموزش از طریق اینترنت این مموضوع رو کامل از بین میبره و آدم رو از کامیونیتی ها و جوامع و گروه هایی که در مدرسه یا دانشگاه با اونها روبرو میشه دور میکنه و فرد گوشه گیر تر و گوشه گیر تر میشه.



تجربه خود من از دو سال آموزش مجازی ؟

من تا امسال که علاقه مند به کتاب و درس شدم اصلا آدم درسخوان و در حال و هوای درس نبودم به همین دلیل من در این دوسال افت تحصیلی بدی داشتم که خداروشکر امسال تا حدی توانستم جبرانش کنم و یه موضوع دیگه من خودم فردی برون گرا و جامعه دوستی هستم به همین دلیل این نوع آموزش مقداری هم از نظر عاطفی به من آسیب زد , بنظر خود من و همانطور که در اول این نوشته هم گفتم همه ی فناوری ها خوب و بد دارن هم معایبی دارن و هم مزیت هایی آموزش مجازی هم از این موضوع مستثنا نیست ما باید سعی کنیم معایب رو به پایین ترین سطح ممکن برسونیم و از مزیت ها نهایت بهره را ببریم .








آموزشآموزش مجازیآموزش انلاینتحصیلیآسیب های آموزش آنلاین
یک علاقه مند به موسیقی تکنولوژی و علم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید