کیمیا جوکار
کیمیا جوکار
خواندن ۶ دقیقه·۱ سال پیش

متد Double Diamond

در این مقاله سعی دارم در ابتدا با روند Design Thinking مسئله را روشن کنم و در ادامه روند بیشتر با متد Double Diamond آشنا شویم.

به طور کلی Design thinking یک رویکرد مفهومی و روشی برای حل مسئله و طراحی محصولات و خدمات است.

متد Design thinking به طور گسترده در صنایع مختلف از جمله طراحی محصولات، تجربه کاربری (UX)، مدیریت پروژه، طراحی خدمات و حتی حل مسائل اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش به طراحان کمک می‌کند تا مسائل را از دید کاربر حل کرده و راه‌حل‌های نوآورانه ایجاد کنند.

در واقع این متد بر اصولی مانند تمرکز بر کاربر، تعامل با کاربران و ارائه بازخورد مداوم تاکید دارد و برای حل مسائل پیچیده و نوآوری در محصولات و خدمات استفاده می‌شود. این متد به کمک تیم‌های طراحی و حل مسائل در تمام صنایع و زمینه‌ها می‌آید تا راه‌حل‌های بهتری برای مشکلات ارائه دهند.


فرایند Design thinking به طور کلی شامل مراحل و اصول زیر است:

  • تعریف مشکل (Empathize): در این مرحله، تیم طراحی سعی در درک عمیق نیازها و مسائل کاربران خود دارد. این شامل مصاحبه با کاربران، مشاهده رفتار آنها و شناخت محیط است.
  • تعریف مسئله (Define): در این مرحله، تیم مشکلات و نیازهای کاربران را تجزیه و تحلیل کرده و یک تعریف واضح از مسئله ارائه می‌دهد.
  • ایده‌پردازی (Ideate): در این مرحله، افراد ایده‌های مختلفی برای حل مسئله تولید می‌کنند. این مرحله شامل جلسات تفکر انتقادی و ایجاد انواع مختلفی از راه‌حل‌ها است.
  • پروتوتایپ‌سازی (Prototype): در این مرحله، ایده‌های ایجاد شده به شکل پروتوتایپ‌ها یا مدل‌های کوچک و قابل تست تبدیل می‌شوند تا بتوانند توسط کاربران مورد ارزیابی قرار گیرند.
  • تست (Test): پروتوتایپ‌ها توسط کاربران تست می‌شوند و بازخوردهای آنها به تیم طراحی بازگردانده می‌شود. این بازخوردها برای بهبود و تغییر پروتوتایپ‌ها و نهایتاً تولید نهایی محصول یا خدمت استفاده می‌شود.


متد Design Thinking و مدل Double Diamond هر دو ابزارهایی هستند که در فرآیند طراحی و نوآوری مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما دارای تفاوت‌های مهمی هستند:


1. مبنای تاریخی:

- مدل Double Diamond توسط شورای طراحی بریتانیا در سال ۲۰۰۵ توسعه داده شد و به عنوان یک روش ساده برای تفکر طراحی و حل مسائل ارائه شد.

- متد Design Thinking به عنوان یک فرآیند نوآوری و طراحی از دهه ۱۹۶۰ مطرح شد و این متد به صورت جامع‌تری به تفکر طراحی و حل مسائل می‌پردازد.


2. تعداد مراحل:

- مدل Double Diamond از دو مرحله اصلی تشکیل شده است که شامل "کشف" (Discover) و "توسعه" (Deliver) می‌شود. این دو مرحله به توالی بیان می‌شوند.

- متد Design Thinking از مراحل بیشتری تشکیل شده است که عموماً شامل "تعریف" (Define)، "ایده‌پردازی" (Ideate)، "پروتوتایپ‌سازی" (Prototype)، "تست" (Test) و مراحل دیگر می‌شود.


3. محدوده کاربرد:

- مدل Double Diamond به طور عمده به عنوان یک مدل برای طراحی محصولات و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

- متد Design Thinking به عنوان یک روش نوآوری مفهومی‌تر استفاده می‌شود و می‌تواند در زمینه‌های متنوعی از جمله مدیریت پروژه، تجربه کاربری، طراحی خدمات، حل مسائل اجتماعی و حتی استراتژی کسب و کار مورد استفاده قرار گیرد.


متد  Double Diamond
متد Double Diamond


فرایند دو الماس شبیه دو بادبادک است که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و این کنار هم قرار گرفتن آن را به این ظاهر الماس تبدیل کرده است. بخش اول (الماس اول) نشان دهنده مرحله مشکل و بخش دوم (الماس دوم) نشان دهنده مرحله حل مشکل است.

مرحله مسئله به دو مرحله Discover و Define تقسیم می شود، در حالی که مرحله حل، Design و Delivery است.


گام اول : Discover

اولین قدم در این متد کشف مسئله است در این بخش شخص طراحی یا تیم طراحی تمامی ابعاد و مشکلات مسئله را بررسی میکنند در واقع میتوان گفت مهم ترین بخش در هر استراتژی شناخت و تعریف درست از نیاز و شناخت درست مسئله است.

این مرحله از فرآیند طراحی به شما امکان می دهد تا اطلاعات مربوط به چالش را جمع آوری کنید. در این زمان، تمام داده های جمع آوری شده باید مستند شده و دور ریخته نشود.

هدف از این مرحله کسب اطلاعات بیشتر در مورد مسئله، اثرات آن، اهداف و خروجی (راه حل) است.


گام دوم: Define

مرحله دوم از متد double diamond "تعریف" است. به اصطلاح این مرحله همگرا است زیرا در این مرحله شما برای یافتن راه حل برای حل مشکل تمرکز دارید و افکار، ایده های شما ثابت است.

مرحله قبل که discover نام داشت یک فرایندی واگرا بود از این جهت که شما به استقبال نوشتن ایده های جدید میرفتید و آنها را ثبت می کردید

در مرحله تعریف، تیم طراحی داده های به دست آمده را تجزیه و تحلیل خواهد کرد. شما تمام داده های تحقیقاتی، مصاحبه های کاربر، و مفروضات طراحی شخصی خود را در اینجا فیلتر خواهید کرد.

این به این دلیل است که شما تمام داده ها را در مرحله کشف جمع آوری می کنید و همه چیز برای شما به عنوان یک طراح مهم است.

در واقع این مرحله این امکان را به شما میدهد که تصمیم بگیرید کدام راه حل برای نیاز شما مناسب و درست است و کدام یک باید کنار گذاشته شود.

در این مرحله نیز شخصیت‌ها ، نقشه‌های وابستگی و..ترسیم می‌شوند

نکته مهم : اگر از نتایج فعلی خود راضی نیستید، همیشه می توانید برای انجام تحقیقات بیشتر به مرحله کشف برگردید!


در اینجا یک نمونه ساده persona از research من آورده شده:

Persona
Persona


گام سوم:Develope

اکنون وارد دومین «الماس» یا «بادبادک» مدل شده‌ایم که مرحله حل آن نیز هست. اولین گام در این فرآیند مرحله توسعه است. در این مرحله، فرض می‌کنیم که تیم نه تنها مشکل را درک می‌کند، بلکه تحقیقات خود را نیز انجام داده، داده‌های غیر ضروری را فیلتر کرده و اکنون در حال طوفان فکری و آزمایش ایده‌ها هستند.

در این مرحله، تمام تحقیقات جمع‌آوری‌شده و جستجو شده برای وضوح تعریف شده و در قالب تصاویر قرار داده شده است. این مرحله به شما امکان می دهد از پرسونای ایجاد شده توسط تیم برای طراحی اسکچ ها، وایرفریم ها و نمونه های اولیه راه حل استفاده کنید.

گاهی اوقات کاربران ممکن است از محصول یا راه حل به روشی استفاده کنند که طراح برای آن برنامه ریزی نکرده است. دریافت بازخورد و نظارت بر بررسی ها و دانلودها ضروری است، زیرا این امر بر ارزیابی تیم شما از موفقیت محصول تاثیر می گذارد. این بازخورد برای تکرار در نسخه بعدی محصول مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا برخی از محصولات دارای نسخه های جدیدتر یا حتی به روز رسانی ویژگی ها هستند.


گام چهارم:Deliver

این مرحله شامل تست و release است .

آخرین مرحله مدل دابل الماس شامل تست نهایی محصول، امضای رسمی تا تولید و عرضه است.

آزمایش نهایی این است که آخرین بار به محصول نگاه کنید تا مطمئن شوید مشکلی در آن وجود ندارد.

شرکت ها همچنین از این مرحله برای ارزیابی تاثیر طراحی بر رضایت مشتری استفاده می کنند تا ارزش طراحی خوب را برای برند تعیین کنند.

اما همه چی به اینجا ختم نمی شود. پس از تحویل محصول و جمع‌آوری بازخورد کاربر و ارزیابی تخصصی این موارد مشترک و بازخورد برای بهبود نسخه های آینده محصول استفاده می شود. تحویل یک مرحله تبدیل است که در آن ایده ها به یک محصول نهایی محدود می شوند.


uxطراحیمتد
طراح محصول
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید