طراحی لوگو اخیراً موضوعی بحث برانگیز در مطبوعات طراحی بوده است. یکی از حرفهایهای برندینگ اخیراً ادعا کرد که طراحی لوگو کار سختی است و دیگری گفت که لوگوها مردهاند در حالی که دیگران عقیده داشتند لوگوها با ما تکامل پیدا میکنند. چرا این همه هیاهو؟
ما در عصری زندگی میکنیم که در آن با نام های تجاری احاطه شده ایم! جایی که برندسازی در آن قرار دارد، و برای برخی، جذابیت ساخت لوگو به سبک “پل رند” (طراح آمریکایی) به همان اندازه مدرن و امروزی است مثل اینکه که نوشته های شما را با پر می نویسند!
بله، طراحی لوگو تنها یک جنبه از نیروی قدرتمندی است که ما آن را هویت برند می نامیم.
بله، یک محیط طراحی برند میتواند معنای پیچیده برند را بدون اضافه کاری از طریق لوگو منتقل کند. اما برخی از «گوروهای برند» یا «مبلغان برند» (ترجمه: «سنگرهای ادعای شرکتها») به نظر میرسد از بیان اظهارات هذلآمیز لذت میبرند تا تکاندهنده یا پیشرفته به نظر برسند. طراحی لوگو نمرده است. پیشرفت های تکنولوژیکی و صنایع پر فراز و نشیب قرن ما باعث شده است که نقش آن در فرهنگ ما تکامل یابد.
شاید این بحث پر سر و صدا دلیلی برای نگاهی به این باشد که طراحی لوگو از کجا می آید، در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد و در آینده به کجا می رود.
یک لوگو در نهایت قدرت خود را از کجا می گیرد؟ اگر ما خیلی منتظریم که بدانیم این عصر برند برای مشتریانمان چه معنایی دارد، آیا میتوانیم عصر پس از برندسازی را متصور شویم؟ ما در کی نگار همواره درحال ارائه اطلاعات مفید درمورد طراحی گرافیک و لوگودیزاین هستیم. با ما همراه باشید.
یک لوگو به این دلیل معنا دارد که از قرن ها نشانه و نماد (از جمله الفبا) در زبان ادبی و بصری انسان استفاده میشود. برای مثال، یک طراح لوگو که از تصویر یک سیب استفاده می کند، از قرن ها استفاده نمادین قدرتمند استفاده می کند. برای اکثر بینندگان غربی، تصویر یک سیب ارتباط ما را با طبیعت، غذا، “میوه ممنوعه” در باغ عدن، سفید برفی، رایانه های اپل و غیره فرا می خواند. طراحی یک لوگو با طنین نمادین، مشارکت در اصل گفتگوی اجتماعی است.
قطعه ای از یک گلدان مربوط به سه هزار سال قبل تر از میلاد را میبینید که اشکال روی این گلدان شباهت چشمگیری به نقاشی های غار لاسکو و حتی تصاویر معاصر مانند آرم پوما دارد. این شباهت ها هماهنگی و اتحاد ارتباطات انسانی را در فواصل زمانی و موقعیت جغرافیایی بسیار آشکار می کند.
جهت درک بهتر مفهوم طراحی و ایجاد ارتباطی موثر با آن مهم است که دورنما و کلیات ارتباطات انسانی و اسطورهشناسی را درک کنید. طراحی لوگو همانطور که امروزه می شناسیم، یک نوع استراتژی میباشد که بین برندها و شرکت های قرن بیستم به محبوبیت رسید. با این حال، مردم و سازمانها برای قرنها خود را با انواع زیادی از علائم، امضاها و نشانها شناسایی میکنند. از نظر ارتباط بصری، یک شرکت مدرن که خود را با لوگو، طرح رنگ و شعار نشان میدهد، تفاوت چندانی با یک دربار سلطنتی قرن پانزدهمی ندارد که از طریق استفاده از نشانهای خانوادگی، لباسهای متحدالشکل و نمادهای مذهبی، هویت و وحدت را فرا میخواندند.
در نشانه شناسی (مطالعه نشانه ها و نمادها و کاربرد یا تفسیر آنها)، ارتباطات انسانی از نظر نشانه ها و عوامل شناسایی مطرح می شود. نشانهها میتوانند مثل کلمات، تصاویر، طعمها یا حتی بوها باشند: آن چیزها تا زمانی که روی آنها سرمایهگذاری نکنیم، معنای ذاتی ندارند. ما دنیای اطراف خود را با پردازش به معنا در انواع علائم و نشانه های ادراکی، درک و مذاکره می کنیم. در غرب، تصویر مار به معنای شر است. اما بدون انجمن های فرهنگی و اساطیری غربی ما (که بسیاری از آنها ریشه در کتاب مقدس دارند)، یک مار فقط یک مار است.
مهرهای امضای یونانی، قرن پنجم قبل از میلاد شهروندان مرفه یونانی از این تمبرهای قالبگیری شده برای امضا یا تأیید اسناد استفاده میکردند. استفاده از تصویر حیوان برای شناسایی خود سابقه ای طولانی دارد که پیش از لوگوهای حیوانات معروفی مانند لاکوست و پنگوئن است.
نمادها بسیار ذهنی هستند و به مرجع فرهنگی وابسته هستند. به عنوان مثال، نماد صلیب شکسته که توسط فرهنگ های مختلف در سراسر جهان برای بیش از 5000 سال استفاده می شد تا نمادی از معانی مثبت مختلف از جمله شانس خوب، زندگی، خورشید، عظمت و قدرت باشد. در واقع ، کلمه سواستیکا که ریشه آن کلمه svastika (سانسکریت) میباشد، که به معنای “خوشبختی” یا “سلامتی” است. متأسفانه، این معانی همه توسط جنایات حزب نازی غصب شده است.
هیچ نمادی معنای ذاتی خود را ندارد، اما زمانی که با تداعی غیرقابل توصیف با جنگ و تراژدی ناگفتنی مورد بدگویی قرار گیرد، نماد ساده ای مانند صلیب شکسته می تواند به طلسم قدرتمندی تبدیل شود که قادر به برانگیختن واکنش شدید بیننده است. پاسخ های احساسی پیچیده ما به تصاویر ابتدایی، عمق رابطه ما با دنیای بصری اطرافمان را آشکار می کند.
معنای لوگو اغلب مفهومی گریزان است و دو متخصص برتر ممکن است در مورد اینکه یک لوگوی خاص یک شاهکار یا زشت است اختلاف نظر داشته باشند. این ماهیت ذهنی معنا در لوگوگرافی بخشی از زیبایی و شگفتی این صنعت است.
طیف گسترده ای از تمبرها، نمادها و امضاها برای شناسایی افراد در طول قرن ها استفاده شده است. اینجا چندتایی برای نمایش هستند:
علامتهای چاپگر در بالا، تغییراتی در تم «گوی و صلیب» است که نماد این ایده است که «خدا بر زمین سلطنت خواهد کرد».
علامت تجاری این چاپگر نماد یک پارادوکس زیبا است. همراه با اپیگرام «آهسته عجله کن» استفاده شد. سرعت به صورت بصری توسط حیوان دریایی سریع و سکون توسط لنگر نشان داده می شود.
رامبراند در طول زندگی حرفهای خود، نویسندگی خود را بر روی نقاشیهایش با امضاهای مختلف نشان میدهد، اما «R» متمایز و شخصیت منحصربهفرد حروف، وحدتی را برای علائم ایجاد میکند.
انقلاب صنعتی دامنه و قدرت تولید انبوه و بازاریابی مورد استفاده برای ترویج آن را عمیقاً گسترش داد. شرکتها اکنون دریافتند که یک علامت شناسایی ساده برای متمایز کردن خود در میان رقابت رو به رشد در بازارهای در حال گسترش کافی نیست. گستره ملی و چند ملیتی بسیاری از شرکتها، حفظ یک تصویر منسجم را برای آنها دشوار میکرد، اما با یکپارچهسازی همه ارتباطات از یک سازمان معین به یک سیستم طراحی سازگار، میتوان چنین تصویری را ارائه کرد و سیستم طراحی برای کمک به انجام اهداف خاص شرکتی به کار گرفته شود.( تاریخچه طراحی گرافیک مگز ، نوشته فیلیپ بی. مگز و آلستون دبلیو. پورویس).
به عبارت دیگر، لوگو اکنون به عنوان یک عنصر در یک سیستم گستردهتر از عناصر بصری در حال جا افتادن برای شناسایی کل خروجی یک شرکت مورد استفاده قرار میگرفت – که بسیاری از آنها بزرگتر و قدرتمندتر از قبل میشدند.
در اینجا برخی از تحولات قابل توجه در تکامل طراحی هویت و تاریخچه لوگوها وجود دارد.
Wiener Werkstätte یک شرکت تولیدی و بازاریابی بود که در سال 1903 در وین تأسیس شد – دهه ها قبل از اینکه طراحان گرافیک کارهایی را انجام دهند که به طور رسمی به عنوان هویت شرکتی شناخته شود، این گروه از صنعتگران و طراحان پیشگام واقعی بودند.
یک لوگو برای Werkstätte پیشنهاد شد، اما طراح جوزف هافمن یک هویت گرافیکی کامل را پیشنهاد کرد. ظاهر نامهها و مقالات گروه با چهار عنصر متحد میشد: نماد رز قرمز Werkstätte بهعلاوه علامتهای مونوگرام Werkstätte، طراح و سازنده. این عناصر استاندارد، همراه با استفاده از مربع به عنوان یک موتیف تزئینی، برای طراحی همه چیز از فاکتور گرفته تا کاغذ کادو استفاده می شد.
ادامه این مطلب در دانشنامه طراحی لوگوی کی نگار | KNEGAR.COM