ویرگول
ورودثبت نام
مرتضی باقری زاده
مرتضی باقری زاده
خواندن ۲ دقیقه·۵ سال پیش

ثروت بدون لذت:

منزل یکی از دوستان میهمانی بودیم. چه منزل زیبا و باشکوهی. چه پذیرایی مفصلی. چه امکاناتی فراوانی. چه لباس های گران قیمتی. چه اسباب بازی های فوق العاده ای. و…

اما هنگامی که از میهمانی برگشتیم، به همسرم گفتم:نظر شما در مورد این میهمانی چیست؟

گفت: اصلا خوش نگذشت.

دیدم حسی شبیه به حس من دارد.

گفتم: علت این که می گویی خوش نگذشت چه بود؟

گفت: با این همه امکانات که در این خانه بود؛ اما هیچ اثری از احترام و زیبا صحبت کردن و.جود نداشت.

راست می گفت!

از همان ابتدا که وارد میهمانی شدیم، این اتفاقات را می دیدیم.

وقتی به عنوان میهمان وارد خانه شدیم، فرزند خانه بدون سلام کردن جلو آمد و مادرش با تندی و بی احترامی به او گفت: مگر عقل نداری؟

بارها به تو گفته ام که اگر میهمان وارد خانه شد به او سلام کن.

فرزند این خانواده که معلوم بود بهش برخورده است، رفت گوشه ای نشست و صحبتی نکرد.

هنگام پذیرایی که شد و زن خانه میوه را برای میهمان ها آورد، مرد خانه به حالت تمسخر گفت: صد بار به این زن گفتم که میوه را در بشقاب جلوی میهمان بگذار، نه این که تعارف کنی و خودشان بردارند.

و زن خانه هم با پوزخندی جواب داد: تو حرف زیاد می زنی، قرار نیست که همه اش اجرا بشود.

در این هنگام زنگ خانه به صدا در اومد و دختر بزرگ خانه، که سر و وضع مناسبی نداشت، وارد شد.

پدر با عصبانیت از او پرسید: معلوم است که تا به حال کجا بودی؟

دختر هم بدون این که به گفته ی پدر اهمیتی بدهد، یه سلام خشک و خالی کرد و رفت داخل اتاق و مشغول به صحبت کردن با موبایل شد.

پدر هم به نشانه ی ناراحتی سری تکان داد.

هنگام شام هم، فرزند کوچک با اشتیاق بلند شد تا سفره را پهن کند؛ اما پدرش به او گفت: بنشین سر جایت.

تو هنوز بچه ای، نمی خواهد کار کنی!

خلاصه تا آخر این میهمانی همین بحث ها بود.

هنگامی که به منزل رسیدیم، به همسرم گفتم: ای کاش چند نکته ای را به آن ها می گفتم!

همسرم گفت: هر چه می خواهی بگو، من فردا دوباره خانم آن خانه را می بینم؛ و این نکات را به او می گویم.

گفتم: به دوستت بگو: اگر حس می کند که دخترش راهی را که انتخاب کرده، راه صحیحی نیست و به قولی به انحراف کشیده شده است،

مقصر اصلی این اتفاق، خود آن ها هستند.

بگو: شخصیت دادن به افراد، آنان را از انحراف و سقوط باز می دارد. آل عمران/۱۱۴: تفسیر نور.

اجازه بده بدانند که اگر ایرادی را در دخترش را می بینند به این علت است که شخصیت او را از کودکی خرد کرده اند.

و در ضمن بگو: اگر ایرادی از فرزند و همسر خود می بینی، اگر قرار است او را نصیحتی کنی و یا اشتباهش را به او گوشزد کنی، باید با لحن مناسب انجام دهی.

گام اول در امر به معروف و نهی از منکر، بیان نرم است. طه/۴۴: تفسیر نور.

بیان نرم، نه توهین و تمسخر.

امیدوارم که این گفته های من، به این خانواده کمک کند، زندگی بهتری را تجربه کنند.

پیش به سوی جامعه ی آرمانی.

#جامعه_ی_آرمانی

جامعه ی آرمانیتربیت فرزندتربیت سالم
بسم الله الرحمن الرحیم.مرتضی باقری زاده هستم، متولد 1361/5/12. تمام تلاشم را می کنم که به مردم عزیز کشورم کمک کنم که زندگی بهتری را داشته باشند. سال ها است که در شغل معلمی، در مقطع دبستان مشغول هستم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید