ویرگول
ورودثبت نام
مرتضی باقری زاده
مرتضی باقری زاده
خواندن ۵ دقیقه·۴ سال پیش

لبخند خانوادگی – نماز:


پسرم با اشتیاق وارد منزل شد و گفت:

بابا مسابقه!

جا خوردم.

فکر کردم تلویزیون یه مسابقه داره؛ و پسرم می خواد اون مسابقه رو ببینه.

گفتم: مسابقه ی چی؟

گفت: مسابقه ای که معلممون گفته، باید پدر و مادرتون جواب بدن.

کاغذ مسابقه رو داد به من و گفت: خودت بخون، متوجه می شی.

کاغذ رو باز کردم و دیدم که آرم مدرسه رو کاغذه.

درون کاغذ نوشته بود: پدرها و مادرهای عزیز، یک مسابقه برای شما داریم.

مسابقه هم به این گونه است: همان طور که یکشنبه ها به مسجد می رفتید، برای یادگیری زندگی بهتر در کنار خانواده، این بار یک سئوال از صحبت هایی که قرار است حاج آقا انجام دهند را مطرح می کنیم؛ و از شما می خواهیم پاسخ آن را بدهید.

جایزه ی مسابقه هم، کمک به خادم مسجد برای تمیز کردن صحن مسجد است.

اولش تعجب کردم که این چه جایزه ای هست.

ولی بعد گفتم چه جالب.

یک روز هم ما خانه ی خدا را تمیز کنیم.

سئوال هم این بود: وظیفه ی والدین نسبت به نماز خواندن فرزندشان چیست؟

تا شب صبر کردم و با گفتن اذان مغرب راه افتادم به سمت مسجد.

نماز که تمام شد، حاج آقا پشت میکروفن رفتند و شروع کردند به صحبت کردن.

گفتند: می بینم که والدین محترم با برگه های مسابقه تشریف آوردند.

پس به صحبت های من با دقت گوش کنید که ان شاالله برنده ی این مسابقه بشوید.

البته روزی که قرار است فرد برنده به مسجد بیاید برای تمیزی فضای مسجد، خود بنده هم هستم؛ و با کمک هم فضای مسجد را تمیز می کنیم.

اما برویم سراغ موضوع اصلی.

ببینید والدین محترم؛ یکی از مهم ترین وظیفه ای که والدین نسبت به فرزندانشان دارند، بحث توجه به نمازخواندن فرزندانشان است.

من دیدم افرادی را که می گویند: چه قدر اصرار می کنی به نماز خوندن بچت!
یه بار گفتی دیگه بسه.

این قدر می گی تاثیر منفی داره.

تو وظیفت رو انجام دادی، دیگه بقیش با خودشه.

اما این موضوع رو دین تایید نمی کنه.

ما در سوره ی طه، آیه ی ۱۳۲ می خوانیم: وخانواده‌ات را به نماز فرمان ده و بر آن پایدار باش.

روایت داریم که پس از نزول این آیه، پیامبر صلى الله علیه و آله تا چندین ماه دَرب خانه‌ى حضرت على و فاطمه علیهما السلام را مى‌زدند و در آستانه در مى‌فرمودند: (الصلاه) آنگاه به قرائت آیه تطهیر مى‌پرداختند.

در تفسیر همین آیه می خوانیم: موضوع نماز در خانواده داراى اهمیت خاصى است، باید والدین بر آن اصرار کنند. طه/۱۳۲: تفسیر نور.

یعنی نماز احتیاج به اصرار والدین دارد.

البته این نکته احتیاج به توضیح نداره که، باید اخلاق رعایت بشه.

یعنی اصرار کردن همراه با توهین نباشه، بلکه با لحن زیبا.

و نکته ی دیگر این که، باید بدانیم که سفارش به نماز خواندن، جزو وظایف والدین است.

یعنی این گونه نیست که، بهتر است که والدین ، فرزندانشان را تشویق به نماز کنند، بلکه باید پدر و مادر، سفارش به نماز را جزو کارهای اصلی تربیتی خود قرار بدهند.

در سوره ی لقمان، آیه ی ۱۷ می خوانیم: فرزندم! نماز را برپا دار و امر به معروف و نهى از منکر کن، و بر آنچه از سختى‌ها به تو مى‌رسد مقاومت کن، که این (صبر) از امور واجب و مهم است.

در تفسیر این آیه آمده است که: یکى از وظایف والدین نسبت به فرزندان، سفارش به نماز است. لقمان/۱۷: تفسیر نور.

پس این امر مهم را به عنوان وظیفه ی خود بدانید.

چگونه وظیفه دارید که سر کار بروید و احتیاجات جسمی فرزندتان را برطرف کنید، همان گونه وظیفه دارید که حواستان به نماز فرزندتان نیز باشد.

دیدید که اگر پدری و مادری، به وظیفه ی اصلی خود توجه نداشته باشند، چگونه مورد نقد قرار می گیرند، باید همان برخورد در مورد پدر و مادری بشود که به نماز فرزندشان اهمیت نمی دهند.

ممکن است که بپرسید که اگر نماز نخواند چه می شود؟

اگر ما احترام به کسی که، به ما محبت کرده را به فرزندمان نیاموزیم، چگونه توقع داریم که فردا، این کودک به ما احترام بگذارد.

فرزندی که با خدای خودش رفیق نشده باشد، چه توقعی داریم که وقتی پدر و مادر پیر شدند، آن ها را رها نکنه.

اتفاقی که در کشورهای به ظاهر پیشرفته به اسم تمدن دارد انجام می شود.

در حالی که دین ما، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها را برکت زندگی می داند.

البته این مطلب، فقط یک نکته ی تربیتی از بحث نماز است.

و مهم ترین علت آن گوش دادن به فرمان الهی است.

و نکته ی آخر هم این که، باید برای نماز خواندن فرزندمان از خدای خودمان کمک بگیریم.

در تفسیر نور می خوانیم: براى اقامه‌ى نماز خود و فرزندانتان، از خداوند استمداد کنید. ابراهیم/۴۰: تفسیر نور.

پس والدین عزیز؛ لطفا توجه ویژه ای را نسبت به نماز خواندن فرزندانتان داشته باشید، تا ان شاالله فرزندانی سالم و صالح تربیت کنید. ان شاالله که موفق باشید.

صحبت های حاج آقا که تمام شد، بدجوری من رو جو گرفته بود.

می خواستم برم خونه و به پسرم بگم که انسان باش، پاشو نمازت رو بخون.

همین جوری که داشتم با خودم مرور می کردم، دیدم میکروفن مسجد به صدا دراومد و حاج آقا گفت: ببخشید دوباره پشت میکروفن اومدم.

می خواستم تاکید کنم که، اگر قرار است فرزندانتون رو به سمت نماز بکشونید، با اخلاق خوش.

پیش به سوی جامعه ی آرمانی.

#جامعه_ی_آرمانی

جامعه ی آرمانیمرتضی باقری زادهتربیت فرزندکودک و موفقیتتفسیر نور
بسم الله الرحمن الرحیم.مرتضی باقری زاده هستم، متولد 1361/5/12. تمام تلاشم را می کنم که به مردم عزیز کشورم کمک کنم که زندگی بهتری را داشته باشند. سال ها است که در شغل معلمی، در مقطع دبستان مشغول هستم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید