ویرگول
ورودثبت نام
کورش هادیان
کورش هادیان
خواندن ۱ دقیقه·۵ سال پیش

اگر من و تو زمان کورش بودیم !

گفت خیلی دوست داشتم زمان کورش کبیر زندگی می‌کردم.

گفتم چرا؟

گفت دوران خوبی بوده.

گفتم از کجا می‎دانی؟

گفت زیاد شنیده‌ام همه می‌گویند.

گفتم یک کتاب معتبر درباره‌ی تاریخ کورش خوانده‌ای؟

گفت نه.

گفتم این‌که در تاریخ، زمان کورش، داریوش، شاه‌عباس یا دیگران، چه اتفاقی افتاده و خوب بوده یا بد، از راه شنیده‌ها و نوشته‌های این کانال و آن صفحه قابل رد و اثبات نیست و منبع معتبر و نظر کارشناسی نیاز دارد.

گفتم تاریخ می‌گوید بخش عمده‌ی حکومت کورش در جنگ گذشت. او پایه‌گذار یک امپراتوری بود. اگر فرض کنیم کورش 30 سال حکومت کرد، 28 سال آن جنگ بود. دکتر زرین‌کوب تعبیر «دوران جنگ بی‌انقطاع» را درباره‌ی آن به‌کار برده است.

گفتم اصلاً بحث من این نیست که دوران کورش خوب بود یا بد، چرا که اصولاً در تاریخ این‌طور بحث نمی‌کنند. بحث اصلی ما این است که اگر ادعایی را مطرح می‌کنیم بر پایه‌ی مطالعه و آگاهی باشد.

گفتم وقتی از یک کلاس 40 نفره ساعت 8 صبح تنها 4 نفر در کلاس حاضر شده‌اند و بقیه احتمالاً دل از خواب و رختخواب نکنده‌اند، احتمالاً باید بگوییم همان بهتر که زمان کورش نبودیم چرا که اگر بودیم به احتمال زیاد حال حضور در جنگ و کوه و بیابان و شرق و غرب را نداشتیم و علیه کورش شعار می‌دادیم و صفحه و کانال راه‌اندازی می‌کردیم.


کورشهخامنشیآسیب‌شناسیتاریخفرهنگ
پژوهشگر، مدرس، دکترای تاریخ ایران ، کانال من در ایتا https://eitaa.com/roozgaran
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید