در دانشگاهها و محیطهای هنری، هزارتا مهارت یاد میدن و اتفاقا خیلی از اونها هم مفیده ولی اون چیزی که از همه مهمتره رو یاد نمیدن؛ اینکه چطور میشه بعد از فارغالتحصیل شدن در رشتههای هنری ، به طور اصولی یک کارگاه راه انداخت، کارهاش رو پیش برد، به درآمد رسید و این درآمد رو نگه داشت.
انگار برایاون هایی که واحدهای این رشته رو تنظیم کردن مهم نباشه بعد از فارغ التحصیلی چه اتفاقی برای آدم ها میفته. به خاطر همین، تنها چیزی که یاد میدن یک سری تکنیکه که در هر جایی غیر از محیطهای آموزشی هم میشه یاد گرفت.
به همین علت در این مطلب سعی کردیم که 5تا از مهمترین نکتههایی که قبل از داشتن یک کارگاه هنری بهش اشاره نمیشه رو عنوان کنیم و در ادامه 5مهارتی که کمک میکنه تا بهتر کسبوکارتون رو در کارگاه جلو ببرید رو توضیح دادیم.
هیچکس در دانشگاه یا محیطهای هنری به شما یاد نمیده چطور میتونید یک کارگاه شخصی یا چند نفره رو راهاندازی کنید. تازه بعداز فارغالتحصیلیه به خودتون میآید و متوجه میشید هیچی از کارگاه داشتن نمیدونید. به خاطر همین سعی می کنید همه چی رو با آزمون و خطا پیش ببرید.
بعضیها از استادهاشون کمک میگیرن یا سعی میکنن با افرادی که خودشون تجربه کارگاه داشتن رو دارن، حرف بزنن و راهنمایی بخوان اما واقعیت اینه که همه این ها کمک کننده است ولی کافی نیست.
در نهایت شما به علم مدیریت احتیاج دارید ولی اصول این علم رو نمیدونید و ممکنه به خاطر ذوقی که برای راهاندازی کارگاهتون دارید این اصل مهم رو در نظر نگیرید و خیلی سریع شکست بخورید یا تاوان سنگینی رو بابت آزمون و خطاهاتون بدید.
نکته دیگهای که کسی در مورد کارگاه هنری به شما نمیگه اینه که احتمال اینکه توی بازار رقابتی امروز شکست بخورید زیاده و بدون داشتن ایده جدید و خوب پرزنت کردنش، احتمال این که بعد از کلی تلاش، زحمتتون دیده نشه بالاست.
معمولا اوایل کار و وقتی ذوق زدن استودیو و کارگاهتون رو دارید اطرافیان و دوستان نزدیکتون خیلی تشویقتون میکنن یا از کارهاتون بیش از حد تعریف میکنن. حتی به غلط! این کار باعث میشه که شما بیشتر از حد معمول اعتماد به نفس پیدا کنید و امیدوار بشید. از اون طرف اگر بعد از عرضه کارتون به بازار، نتیجه مناسب رو نگیرید بیش از حد ناامید میشید.
باید بدونید شکست خوردن در عرضه یک محصول هنری، جزو جدانشدنی کار شماست و دیر یا زود باهاش مواجه میشید و هزاران نفر مثل شما وجود دارن. مهم اینه که بتونید هر دفعه به نسبت دفعه قبل محصول بهتری رو به بازار عرضه کنید.
یکی از نکاتی که معمولا به شما قبل از راهاندازی کارگاه هنری نمیگن اینه که کار شما مثل هر کار تخصصی دیگهای برای همکاری کردن با اشخاص، ارگانها، گالریها و... احتیاج به قرارداد داره.
معمولا بین هنرمندان، فروشگاههای هنری و گالریدارها قانون نانوشتهای وجود داره با عنوان:
ما همیشه و تحت هر شرایطی به هم اعتماد داریم و قرارداد نوشتن، یعنی تو به من اعتماد نداری پس هیچوقت باهات کار نمیکنم.
تا وقتی که کلی زمان و هزینه برای ساخت یک اثر هنری صرف نکرده باشید و پس از فروش اثرتون پولی به دستتون نرسیده باشه، اهمیت قرارداد نوشتن رو با تمام وجود درک نمیکنید.
قرارداد نوشتن علاوه بر دادن جنبه قانونی به کار، شما رو حرفهای و جدیتر هم نشون میده. پس حتی اگر به خاطر همون قانون نانوشته با شخص مقابلتون رودربایستی دارید، نترسید و به راحتی درخواستتون رو برای داشتن قرارداد مطرح کنید. علاوه بر این، قرارداد نوشتن نوعی رزومه هم برای شما محسوب میشه.
یکی از قضایای مهمی که راجع به اون در دانشگاه ها یا محیطهای هنری صحبت نمیشه اینه شما چه به عنوان هنرمند و چه به عنوان هنرمند/صنعتگر بایدبتونید از اون کسب درآمد بکنید مگر اینکه منبع درآمد دیگهای داشته باشید.
متاسفانه افرادی که جوونتر هستند با دیدی غیر واقعی شروع به راهاندازی کار هنری میکنن، فقط جنبه هنری اثرشون رو در اولویت قرار میدن، به برگشت پول فکر نمیکنن و روی کارهاشون قیمت مناسبی نمیذارن همین اشتباه باعث میشه که بعد از مدت کوتاهی سرخورده بشن.
درسته که ارزش کار هنری خیلی بالاست و شاید حتی نشه روش قیمت گذاشت و درسته روح یک اثر هنری خیلی بیشتر از قیمتی که داره مهمه. اما بیایم قبول کنیم که روزگاری که الان داریم در اون زندگی میکنیم روزگار سختیه و در نهایت اگر تنها تخصصی که دارید هنره پس باید بتونید از اون پول دربیارید.
حداقلهایی که برای داشتن یک کارگاه هنری لازمه با حداقلهایی که برای گذروندن یک دوره هنری لازمه خیلی متفاوته. متاسفانه هستند افرادی که فکر میکنن لازم نیست وسایل زیادی برای زدن یک کارگاه هنری داشته باشن. ما تا حدودی بهشون حق میدیم، چون خودمون هم از پشت میز و در اتاقهامون کارمون رو شروع کردیم.
داشتن کارگاه اگر در خونه خودتون نباشه، هزینههای به نسبت زیادی رو براتون میتراشه. از داشتن یک دست مبلمان ساده گرفته تا یخچال، گاز، ظرف و ظروف و الی آخر.
لازم نیست برای شروع به خودتون سخت بگیرید یا ایدهآلگرا باشید ولی لازمه تا علاوه بر وسایل کار خودتون برای وسایل جانبی هم مقداری پول رو کنار بگذارید و خوبه که بدونید همه چی در سطح کارگاه حرفهایتر میشه یعنی ممکنه وسیلهای برای یک دوره هنری کارتون رو مینداخت لزوما برای کارگاه یا استودیو به کارتون نیاد.
علاوه بر نکاتی که گفته شد 5 مهارت دیگه لازمه که در کنار کارگاه هنری داشتن لازمه بدونید که به 5تا از اونها اشاره میکنیم.
شما در هر مرحلهای از کار هنریتون که باشید باید بتونید اثرتون رو به بهترین شکلی که میتونید عرضه کنید و از اون دفاع کنید. دقت کنید! به بهترین شکلی که میتونید و نه لزوما به بهترین شکل!
از همون اول کار به فکر جزئیات ارائه کارتون باشید. در چه بستهبندی کار رو تحویل میدید؟ چند روزه تحویل میدید؟ خدمات پس از فروشتون چیه؟ چه ارزش بیشتری به نسبت رقیباتون دارید که میتونید به اون ببالید؟
متاسفانه از روزهایی که فقط کافی بود تا یک محصول تولید کنید و اون رو در فروشگاههای هنری و شهر کتابها بذارید تا یک هفتهای بره خیلی وقته که گذشته. امروز هر کسبوکاری باید بلد باشه که چطور در شبکههای اجتماعی مختلف تولید محتوا کنه.
بیشترین فروشی که در ایران میتونید داشته باشید از طریق سایت و اینستاگرامه پس حتما برای تولید محتوای جفت این تونلهای خرید برنامه ریزی کنید.
اصلا لازم نیست اول کار به خودتون سخت بگیرید و بخواید در همه شبکههای اجتماعی فعالیت کنید. سعی کنید کمکم جلو برید. نحوه درست کردن تقویم محتوای شبکههای اجتماعی رو یاد بگیرید و در حد توانتون بهترین محتوایی که میتونید رو تولید کنید. قطعا یوتیوب گزینه رایگان و مناسبی میتونه براتون باشه.
ما از ته دلمون امیدواریم که همیشه چرخ کارگاهتون بچرخه و درآمدتون بالا باشه اما بهتره همه تخم مرغهاتون رو در یک سبد نچینید و کنار هنرتون یک مهارت دیگه که دوست دارید و میتونه براتون پولساز باشه رو هم یاد بگیرید.
به این دلیل این نکته رو میگیم که متاسفانه هر زمان که وضع اقتصادی جامعه بد میشه افراد، بیشتر به فکر تهیه ملزومات زندگیشون میافتن و کمتر به خرید آثار هنری اهمیت میدن. پس اینجور مواقع لازمه هم برای اینکه خودتون درآمد داشته باشید و هم برای اینکه بتونید کارگاهتون رو از بحران دربیارید از جای دیگهای کسب درآمد کنید.
واحدهای درسی دانشگاههای هنری سالهاست که به روز نشدن و بدون تعارف خیلی از واحدها عملا برای دانشجوها بیفایده هستن. پس به جای تمرکز روی این واحدها یا تمرکز روی گرفتن نمره بیشتر سعی کنید مهارت طراحی و دستتون رو بالا ببرید و اصول مدیریت، اصول حسابداری و اصول بازاریابی رو یاد بگیرید.
یکی از سختترین کارها برای هر شخص هنرمندی خصوصا اگر تازه کار باشه اینه که بخواد کارش رو به نمایش بذاره و نظر واقعی بقیه رو راجع بهش بپرسه. شاید تعریف و تمجید از آشناهایی که دارید اوایل خوشحالتون کنه ولی مطمئن باشید در طولانی مدت به رشدتون کمکی نمیکنه.
اگر اول کارتون هستید حتما در نمایشگاههای مختلف که هزینهای براتون نداره شرکت کنید تا نظر مردمی که آشنایی قبلی با شما ندارن رو راجع به کارتون بپرسید. از اینکه از کارتون خوششون نیاد ناراحت نشید. سلیقههای مختلفی وجود داره. بیشتر روی این تمرکز کنید که از کدوم یک از نظرهاشون میتونید برای بهتر شدن کارتون کمک بگیرید.
داشتن یک کارگاه هنری برای بیشتر افردی که در این رشته تحصیل کردن یا فعالیت دارن جذاب به نظر میرسه چون رویای کارآفرین شدن رو براشون به همراه داره، اما این فقط یک روی ماجراست و اداره کردن و کسب درآمد از این کارگاهها کار چندان سادهای نیست.
متاسفانه در محیطهای آموزشی راجع به نکاتی که مربوط به اداره کردن این کارگاهها وجود داره حرف خاصی زده نمیشه. نحوه مدیریت، نحوه تنظیم قرارداد قانونی، نحوه مواجهه با شکست و غیره جزو مواردیه کسی به اونها اشاره نمیکنه.
پس اگر قصد راهاندازی کارگاه صنایع دستی یا به طور کلی کارگاه هنری رو دارید، حتما قبلش خوب تحقیق کنید. مطمئن باشید یک تاخیر چند ماهه بهتر از اینه که به خاطر عجله در راهاندازی کارگاه یک ضرر چندساله رو متحمل بشید.
ما اینجا در کارگاه و استودیو کوبن خوشحال میشیم تا تجربههامون از داشتن یک گارکاه رو باهاتون در میون بذاریم. اگر شما هم تجربهای دارید حتما بهمون بگید.
با احترام یکی از 5 همراه شما در کوبن: سحر حقشناس