لنسریفای - بازار کار دانشجویی ایران
لنسریفای - بازار کار دانشجویی ایران
خواندن ۳ دقیقه·۶ سال پیش

هشت اشتباه رایج طراحان رابط کاربری (قسمت اول)



وقتی یک محصول تکنولوژی مثل اپلیکیشن‎های موبایل یا سایت‎های اینترنتی طراحی میشه و در دسترس
کاربران قرار میگیره اهمیت رابط کاربری و تجربه کاربری مشخص میشه.به همون اندازه که بخش فنی و کد نویسی اهمیت داره ، طراحی محصول و مقبولیت اون از نظر کاربران هم مهمه.
ما تو این مطلب به هشت مورد از رایج‎ترین خطاهای طراحی رابط کاربری اشاره میکنیم.امیدواریم بعد از مطالعه این مطلب شما در طراحی‎هاتون دچار این خطاها نشوید.

1- معماری و نویگیشن غیر منطقی
همونطور که نمی‎تونیم یه ساختمان رو بدون نقشه ساختمانی بسازیم، بدون وجود طرح و اسکچ و پروتوتایپ و نمونه اولیه هم امکان ایجاد یک طراحی رابط کاربری خوب و کارآمد ممکن نیست.گاهی اوقات حتی بعد از اتمام طراحی ، نیازه که طراح به عقب برگرده و به محصولش از چشم کاربر نگاه کنه تا متوجه نواقص و کاستی‎ها بشه.در نتیجه این عمل گاهی ممکنه محصول نیاز به این داشته باشه که دوباره از اول و منطبق با نیازهای کاربر طراحی بشه .
المان‎های ظاهری و کدهای فنی محصول باید به صورت مداوم مورد بازنویسی قرار بگیرن تا مطابق نیاز کاربر باشن.این کار به این دلیله که شما از ابتدا طراحی محصول از همه‎ی نیازهای کاربرتون آگاه نیستین و همچنین رفتار کاربر در طول کار با محصول ممکنه تغییر پیدا کنه و نیاز های جدید پیدا بشن.استفاده از طرح های تعاملی یا پروتوتایپ به تجسم رفتار کاربر در حال کار با محصول کمک میکنه.

2- رابط پیچیده و گیج کننده
قوانین مورفی رو برای اپلیکیشن‎های موبایل میشه اینطوری گفت: "هرچیزی که کاربر درک نکنه قطعا در آینده ازش استفاده نمیکنه." در عمل ، درک مفاهیمی که ممکنه برای طراح آشکار و واضح باشن برای بیشتر کاربران کاری سخت است.برای جلوگیری از بروز این مشکل از علامت و نشانه‎های آشنا و متداول به جای نشانه و طراحی‎های مبهم و ناواضح که درک سختی دارند استفاده کنید.
برای مثال رنگ سبز معمولا برای مفاهیمی مثل دکمه‎های yes “ “ ، "forward" ، “accept / agree” استفاده میشود و رنگ قرمز برای مفاهیمی همچون " قوانین و مقررات " ، دکمه‎های “no” ، “stop” ، "”forbidden استفاده میشود.و یا علامت مثبت معمولا برای افزودن است.سعی کنید از علامت و نشانه‎هایی که در زمان کوتاه مفهوم رو نمی‎رسونن و فهمشون سخت و پیچیده است استفاده نکنید.همچنین علامت‎هایی که دوتا مفهموم جدا رو میرسونن و استفاده ازشون میتونه کاربر رو دچار سردرگمی کنه .

3- عدم انسجام
یکی دیگر از اشتباهات رایج استفاده از فونت‎ها و رنگ‎های متفاوت در یک استایل است.نمیخواد چرخ و دوباره از اول بسازیم.خیلی ساده‎تره که از یه استایل استفاده کنیم و هدف از قرار دادن المان‎های مختلف رو در جاهای مختلف اپ و سایت درک کنیم.

4- نبود دمو معرفی محصول
موبایل اپ onboarding ، تصاویر معرفی محصول هستند که به کمک اونها کاربر استفاده از محصول و ویژگی‎های محصول رو بهتر و وسریعتر درک میکنه،این تصاویر به درک محصول و عملکرد اون کمک میکنه. اولین باری که کاربر از محصول استفاده میکنه خیلی مهمه.در طی این اتفاق تاثیر محصول بر روی مخاطب تعیین کننده اینه که کاربر به استفاده از محصول ادامه میده یا نه.سوال‎هایی مثل "کجا" ، "چطور" و از همه مهمتر "چرا" مواردی هستند که نباید در ذهن کاربر ایجاد شوند .بسیاری از برنامه‎نویسان از این مرحله غافل میشوند و کاربر رو با محصول تنها میزارن. خیلی مهمه که همه چیز رو در ابتدای نصب برنامه خیلی شفاف و واضح توضیح بدیم.مرحله به مرحله پیش بریم و همه ویژگی‎های محصول رو برای کاربر به صورت واضح توضیح بدیم.

طراحیرابط کاربریطراحی تعاملیuiux
لنسریفای یک پلتفرم آنلاین برای فراهم آوردن زمینه ی مناسب کسب درآمد برای دانشجویان و افراد دارای تخصص و کسانی که مهارت برای انجام کار دارند است. http://lancerify.com
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید