چندی پیش بهطور رسمی از نسخه جدید سری Counter-Strike معرفی شد. با ما همراه باشید تا نگاهی به کانتر ۲ داشته باشیم. نسخه کامل این مقاله را از دست ندهید.
در اواخر ماه مارس بود که ولو بهطور رسمی از کانتر ۲ رونمایی کرد. کانتر ۲ بهعنوان یک بهروز رسانی مجانی برای دارندگان CS:GO در نظر گرفته شده و قرار است بازی را از لحاظ گیمپلی، گرافیک و جنبههای رقابتی بهطور کامل تغییر دهد. این خبر خوبی از سمت ولو بود. خبری که تقریبا چندین سال است طرفداران کانتر (بهخصوص با عرضه هف لایف: الیکس) انتظار آن را میکشیدند.
اولین چیزی که در مورد کانتر ۲ همه را شگفتزده میکند، گرافیک و طراحی بصری فوقالعاده آن است. این بازی با بهرهگیری از موتور گرافیکی Source 2 یکی از خوشظاهرترین بازیهای چند وقت اخیر بوده. موتور Source 2 در ادامهی مسیر دو موتور قبلی ولو، یعنی Source و Goldsrc یکی از بهترین سیستمهای فیزیکی و بصری حال حاضر را در دنیای بازیها دارد. این موتور بنا به قدرت تکنیکی خود توانسته بهطور مستقیم روی گیمپلی بازی هم تاثیر بهسزایی داشته باشد که در ادامه توضیح داده خواهد شد.
متاسفانه نمیشود فقط از خوبیهای گرافیک کانتر ۲ گفت. غیر بهینه بودن گرافیک بازی یکی از ایرادات آن محسوب میشود. هرچند که CS:GO به آن شکلی که باید در دسترس همگی نبوده و بهینه بودن روی همهی سیستمها را رعایت نمیکند، اما به نسبت ادامهای که در مسیر خود دارد وضعیت قابل قبولتری را ارائه میدهد. افت فریم، ایرادات فنی و باگهای عجیب جزو مواردی هستند که شاید در برخورد اول با کانتر ۲ شما را کمی ناامید کنند. اما شاید بزرگترین ناامیدی در مورد گرافیک این بازی، سیستم نورپردازی آن است.
سیستم نورپردازی کانتر ۲ یک دستاورد فنی و خیرکننده محسوب میشود. اما این موارد دلایل قانعکنندهای برای اشکال نداشتن آن نیست. با اینکه در بسیاری از محیطهای نقشههای مختلف بازی نورپردازی بسیار عالی کار شده اما ممکن است ذوق شما را بهطور کامل کور کند. اکثر نقشههای رسمی بازی از لحاظ زمانی در روز قرار دارند برای همین هم نور محیطها با موتور جدید و آنهم در روز کاملا چشم را اذیت میکند. این نورپردازی در محیطهای بسته و نقاطی که آفتاب کمی دارند بسیار عالی و با دقت کار شدهاند. اما در محیطهای بیرونی محال است که بتوانید از نورپردازی نهایت لذت را ببرید.
فیزیک که در موتورهای گرافیکی ولو یک نقطهعطف است در کانتر ۲ هم به خوبی پیادهسازی شده. کشتن دشمنان و پرتاب شدن جنازههایشان حالت کمدی CS:GO را بهطور کامل کنار گذاشته و برداشت خود را با تمرکز روی واقعی بودن ارائه میدهد. پرتاب کردن انواع نارنجکها و برخوردشان با سطوح بسیار دقت بیشتری در بازی پیدا کرده که واقعا جای ستایش دارد.
مدلهای اسلحههای بازی همگی از نو بازسازی شدهاند و شاید در برخورد اول متوجه تفاوتهای آنها با نسخه قبلی نشوید اما انیمیشنهای جدید و گذر زمان باعث میشود که از آن تقدیر کنید. مدلسازی و طراحی شخصیتها بهبود پیدا کردهاند و حالا میتوانید از طریق دوربین بازی پای شخصیت خود را مثل بازیهای اول شخص دیگر (هیلو و کرایسیس) ببینید!
به محض پرتاب اولین نارنجک دودزا، میتوانید ببینید که فرق اساسی آن با نسخه قبلی چیست. این نارنجکها حالا دودی را پخش میکنند که کاملا بسته به محیطی که قرار دارند، پخش میشود. ممکن است در جایی کوچیک مثل اتاق نردبان نقشه Mirage باشید تا این نارنجک کاملا این اتاق را با دود فرا بگیرد. ممکن است در نقشه Dust 2 بخواهید که فضایی مثل Short را با نارنجک دودزا پوشش دهید تا دسترسی دشمنان سخت شود، پس جای نگرانی نیست زیرا دیگر فقط یک نارنجک هم برای پوشش کامل نقطه مورد نظر شما کافی است و لازم نیست شما و همتیمیهای دیگرتان همگی این نارنجک را داشته باشید.
مورد دیگری که در گیمپلی بازی تازگی دارد، سیستم شخصیسازی Loadout اسلحههای بازی است. شما میتوانید قبل از شروع هر مسابقه و در منوی بازی، Loadout خود را کاملا طبق سلیقه خود بسازید.
بهجز تپانچه اصلی در دو تیم تروریست (Terrorist) و ضد تروریست (Counter Terroist) شما میتوانید ۴ تپانچه دلخواه خود را بچینید. در بخش دوم شما میتوانید ۵ عدد اسلحه میانرده (اعم از SMG، Shotgun و LMG) را انتخاب کنید و در بخش آخر یعنی Rifles میتوانید اسلحههای افسانهای سری CS مثل AK، AWP و M4 را بنا به میل خود قرار دهید (خبر خوب برای تیم ضد تروریست این است که آنها میتوانند حالا از هردو M4 در هر مسابقه استفاده کنند).
متاسفانه کانتر ۲ از تمامی مشکلاتی که CS:GO رنج میبرد، تا سطح قابل توجهی برخوردار است. بازی با دسترسی محدود خود برای مدتهای زیادی بازیکنان زیادی نداشت و پیدا کردن یک مسابقه در حالت Deathmatch هم ممکن بود شما را با لابی خالی از بازیکنان واقعی روبرو کند. این مشکل تا حد زیادی در بهروز رسانی جدید بازی برطرف شده که به بازیکنان بیشتری دسترسی برای بازی کردن کانتر ۲ را داده. اما این مطلقا خوب نیست زیرا سیستم Matchmaking بازی بازیکنان با تفاوتهای بسیار زیاد از لحاظ سطح را در مقابل هم قرار میدهد که خود از ایرادات بسیار بزرگ CS:GO بود.
با تمامی این اوصاف، کانتر ۲ میتواند نفس تازهای به این سری دهد. هرچند برخی اقدامات ولو برای این بازی حکم «نوش دارو پس از مرگ سهراب» را دارد، اما همین توجهی که در کانتر ۲ رخ داده، نشانهی خوبی است. بهعلاوه طرفداران این سری ثابت کردهاند که خانه اول و آخر آنها در بازیهای چندنفره چیزی جز سری کانتر نیست و آنها بودند که CS:GO را پس از یازده سال هنوز سرپا نگهداشته بودند.
برای خواندن مقالات بررسی بازی بیشتر با مجله لیویتو همراه باشید.
همچنین فراموش نکنید که برای استریم کردن یا تماشای استریم باکیفیت با اینترنت نیمبها میتوانید از لیویتو استفاده کنید.